Litigiu de asigurari sociale. Stagiul complet de cotizare luat în considerare în calculul pensiei. Stagiul complet de cotizare nu este numai o conditie pentru a se putea deschide drepturile la pensie, ci prezinta relevanta in ce priveste calculul punc Asi


Anexa nr. 3 si art. 41 din Legea nr. 19/2000 rap. la art. 12 alin 1 din Legea 95/2008

Daca nu am avea în vedere stagiile de cotizare astfel cum sunt esalonate de anexa nr. 3 din Lege in raport de data depunerii cererii de pensionare, atunci aceasta esalonare ar fi inutila, fara aplicatii în concret.

Varsta de pensionare si stagiul complet de cotizare constituie elemente obiective ce trebuie sa se aplice tuturor persoanelor ce au calitatea de asigurat pe teritoriul Romaniei. Cresterea treptata a valorilor acestor elemente obiective pana la atingerea varstei standard si a stagiului complet prevazute de Legea 19/2000 se realizeaza conform unui grafic de esalonare cuprins in Anexa 3 a Legii 19/2000. Ordinul nr. 340/2001 este dat în aplicarea legii nr. 19, iar nu pentru modificarea ei.

CURTEA DE APEL BUCURESTI-SECTIA A VII-A CIVILA SI PENTRU CAUZE PRIVIND CONFLICTE DE SI ASIGURARI SOCIALE – Decizia civila nr. 212/17 Ianuarie 2011 , data în Dosar nr. 49964/3/2009 (Numar în format vechi 4990/2010)

Prin decizia civila mentionata s-a dispus respingerea ca nefondat a recursului declarat de pârâta CPMB împotriva sentintei civile nr.4303 din data de 19.05.2010 pronuntate de Tribunalul B- Sectia a VIII-a Conflicte de Munca si Asigurari Sociale, în dosarul nr.49964/3/2009, în contradictoriu cu intimatul G N – având ca obiect contestatie decizie de pensie.

Prin sentinta civila nr.4303 din data de 19.05.2010 pronuntata de Tribunalul Bucuresti Sectia a VIII-a Conflicte de Munca si Asigurari Sociale, în dosarul nr.49964/3/2009, a fost admisa actiunea formulata de reclamantul G N in contradictoriu cu parata CPMB.

A fost anulata decizia nr. 192037/18.11.2009 si obligata parata sa emita o noua decizie prin care sa determine pensia pentru limita de varsta cuvenita reclamantului prin raportare la un stagiu complet de cotizare de 32 ani si 4 luni.

Prima instanta a retinut ca reclamantul, nascut la 1.01.1954, a fost pensionat pentru limita de varsta la 1.09.2009, astfel dupa cum rezulta din decizia nr. 192037/18.11.2009.

La 1.09.2009 acesta s-a adresat cu cerere Casei de Pensii sect. 3 Bucuresti in vederea deschiderii dreptului la pensie, cerere ce a fost admisa, emitandu-se decizia contestata (fila 6 dosar).

Din analiza deciziei de in discutie instanta retine ca determinarea punctajului mediu anual al reclamantului a fost facuta prin raportare la un stagiu complet de cotizare de 35 ani.

Tribunalul a retinut ca la data formularii cererii reclamantul avea varsta de 55 ani si 8 luni, indeplinind conditiile de pensionare pentru limita de varsta in conformitate cu dispozitiile art. 12 alin 1 din Legea 95/2008 ale carei dispozitii relevante prevad ca: “Prin derogare de la prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, personalul tehnic din aviatia civila poate beneficia de pentru limita de vârsta si la împlinirea vârstei de 55 de ani, daca a realizat cumulativ stagiul complet de cotizare prevazut în anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, si are o vechime de cel putin 25 de ani în activitatile prevazute la art. 3 din prezenta lege”.

In speta, din chiar decizia de pensionare a rezultat ca reclamantul are o vechime in conditiile prevazute de Legea 95/2008 de 34 ani.

In ce priveste stagiul complet de cotizare prevazut de anexa 3 la Legea 19/2000, instanta de fond a apreciat ca acesta urmeaza a fi determinat prin raportare la data deschiderii dreptului la pensie conform legii speciale, Legea 95/2008, in intervalul august 2009 – noiembrie 2009, avand in vedere ca reclamantul a depus cererea de pensionare la Casa de Pensii la 1.09.2009.

In ce priveste stagiul complet de cotizare, instanta a observat ca acesta nu este in cazul reclamantului numai o conditie pentru a se putea pensiona, ci prezinta relevanta si in ce priveste calculul punctajului mediu anual.

Varsta de pensionare si stagiul complet de cotizare constituie elemente obiective ce trebuie sa se aplice tuturor persoanelor ce au calitatea de asigurat pe teritoriul Romaniei.

Cresterea treptata a valorilor acestor elemente obiective pana la atingerea varstei standard si a stagiului complet prevazute de Legea 19/2000 se realizeaza conform unui grafic de esalonare cuprins in Anexa 3 a Legii 19/2000. Prima coloana din tabel cuprinde intervalele de timp in care se va face esalonarea. Prin urmare, semnificatia intregului tabel este aceea ca in perioada indicata in prima coloana varsta standard de cotizare, stagiul minim de cotizare si stagiul complet de cotizare sunt cele indicate in coloanele 2-4.

Anexa 3 a legii este convergenta cu anexa 9 a Ordinului 240/2001 numai in privinta persoanelor care solicita pensionarea pentru limita de varsta si nu beneficiaza de nicio reducere a varstei standard de pensionare.

Ori de cate ori, insa, se solicita inscrierea la pensie anticipata sau anticipata partiala ori asiguratul beneficiaza de vreo reducere a varstei standard de pensionare, precum si atunci cand asiguratul beneficiaza de prevederile unei legi speciale, cum e cazul in speta de fata, calculele efectuate in baza celor doua anexe conduc la rezultate diferite.

Anexa 9 a Ordinului 240/2001 este conceputa intr-o maniera care nu respecta spiritul legii in aplicarea careia a fost edictata.

Astfel, prin faptul ca fiecarei persoane, in functie de data nasterii, i s-a stabilit in anexa 9 un anumit stagiu de cotizare si o anumita varsta standard de pensionare contravine spiritului legii care prevede ca in orice moment dat toti asiguratii au dreptul sa beneficieze de acelasi stagiu de cotizare si aceeasi varsta de pensionare.

Faptul ca aceste valori cunosc cresteri in timp in functie de optiunea legiuitorului nu este de natura sa conduca la o alta concluzie.

Prin stabilirea unor varste standard diferite si a unor stagii complete diferite pentru persoane nascute la date diferite, dar care solicita inscrierea la pensie in acelasi interval se ajunge la crearea unor discriminari nejustificate pe criteriu de varsta.

Avand in vedere ca la data formularii cererii de pensionare reclamantul indeplinea conditiile de varsta si de vechime conform Legii 95/2008, instanta a apreciat ca, in ceea ce il priveste, stagiul complet de cotizare ce urmeaza a fi retinut la determinarea punctajului mediu anual este cel prevazut de anexa 3, respectiv de 32 ani si 4 luni.

O altfel de solutie ar genera o situatie discriminatorie in care s-ar afla reclamantul fata de toate celelelate persoane care au depus cerere de pensionare in acelasi interval de timp, creata, odata, prin raportare la varsta biologica a reclamantului si, in al doilea rand, prin raportare la imprejurarea ca acesta a desfasurat o activitate care il indreptateste la a beneficia de pensie pentru limita de varsta in conditii speciale, avand in vedere natura activitatii, ceea ce nu poate fi admis.

Împotriva acestei sentinte, a declarat recurs pârâta, solicitând respingerea cererii de chemare în judecata.

În motivare, a aratat ca, potrivit art. 167 din Legea nr. 19/2000, de la data intrarii în vigoare a acestei legi si pâna la data în care stagiile complete de cotizare cerute sunt de 30 de ani pentru femei si de 35 de ani pentru barbati:

a) persoanele care au desfasurat activitati încadrate în conditii deosebite de munca beneficiaza de reducerea vârstelor standard de pensionare cu respectarea conditiilor prevazute la art. 42 în raport cu vârstele standard de pensionare prevazute de anexa nr. 3

b) persoanele care au desfasurat activitati încadrate în conditii speciale de munca beneficiaza de reducerea vârstelor standard de pensionare în conditiile prevazute de anexele nr. 4 si 5″. Alin. 2 al acestui articol, se prevede ca pentru perioada aprilie 2001-noimenbrie 2014 vârsta standard de pensionare si stagiul complet de cotizare , în ântelesul art. 49 si art. 50, sunt cele prevazute în anexa nr. 3 la care asiguratul ar avea dreptul la pensie pentru limita de vârsta în raport de data nasterii. Art. 167 alin. 5 din aceeasi lege prevede ca reducerea vârstelor standard de pensionare în baza tabelului nr. 4 nu poate fi cumulata cu celelalte reduceri prevazute de prezenta lege sau de legile cu caracter special.

A mai sustinut recurenta ca în anexa nr. 3 a Legii nr. 19/2000 sunt prevazute vârstele standard de pensionare si stagiile minime si complete de cotizare pentru femei si barbati, pe ani si pe luni, pentru perioada aprilie 2001-martie 2015, iar în anexa nr. 9 din Ordinul nr. 340/2001 sunt prevazute vârstele standard de pensionare si stagiile minime si complete de cotizare în functie de data nasterii, între acestea fiind o strânsa legatura.

În drept, recursul a fost întemeiat pe dispoz. art. 304 pct.8 si 9 Cpc si art. 304ind1 Cpc.

Analizând actele si lucrarile dosarului, în raport de criticile formulate si de temeiurile de drept invocate, Curtea a retinut urmatoarele:

În legatura cu motivul de recurs prev. de art. 304 pct. 8 C.pr.civ., acesta nu este aplicabil deoarece nu se pune problema în speta a interpretarii unui act juridic, ci a a unor dispozitii legale în raport de situatia de fapt.

În ceea ce priveste motivul prev. de art. 304 pct. 9 C.pr.civ., retinem ca apararile recurentei nu sunt fondate.

Astfel, prin decizia nr. 192037/18.11.2009 a fost stabilita în favoarea reclamantului pensie pentru limita de vârsta începând cu data de 1.09.2009, mentionându-se ca vârsta standard de pensionare a reclamantului este de 65 de ani, vârsta la data pensionarii fiind de 55 de ani si 8 luni si ca stagiul complet de cotizare este de 35 de ani.

Intimatului îi sunt aplicabile dispozitiile art. 12 alin 1 din Legea 95/2008 potrivit carora “Prin derogare de la prevederile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, personalul tehnic din aviatia civila poate beneficia de pensie pentru limita de vârsta si la împlinirea vârstei de 55 de ani, daca a realizat cumulativ stagiul complet de cotizare prevazut în anexa nr. 3 la Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, si are o vechime de cel putin 25 de ani în activitatile prevazute la art. 3 din prezenta lege”.

Referitor la stabilirea stagiului complet de cotizare în cazul reclamantului intimat, Curtea va avea în vedere dispozitiile art. 41 din Legea nr. 19/2000, potrivit carora “Stagiul minim de cotizare atât pentru femei, cât si pentru barbati este de 15 ani. Cresterea stagiului minim de cotizare de la 10 ani la 15 ani se va realiza în termen de 13 ani de la data intrarii în vigoare a prezentei legi, conform esalonarii prevazute în anexa nr. 3. Stagiul complet de cotizare este de 30 de ani pentru femei si de 35 de ani pentru barbati. Atingerea stagiului complet de cotizare se va realiza în termen de 13 ani de la data intrarii în vigoare a prezentei legi, prin cresterea acestuia, pornindu-se de la 25 de ani pentru femei si de la 30 de ani pentru barbati, conform esalonarii prevazute în anexa nr. 3”.

Asadar, pentru a determina care este stagiul complet de cotizare în raport de data la care o persoana solicita Casei de pensii stabilirea drepturilor de pensie trebuie analizate prevederile anexei nr. 3 la Legea nr. 19/2000 .

Astfel, potrivit acestei anexe , în intervalul august 2009 – noiembrie 2009 (reclamantul intimat depunând cererea la 01.09.2009), stagiul complet de cotizare era de 32 de ani si 4 luni, în timp de recurenta a retinut un stagiu complet de cotizare de 35 ani .

Aceasta esalonare în timp a stagiilor minime si complete de cotizare a devenit necesara deoarece trecerea la vârsta standard de pensionare si la stagiul de cotizare reglementate de Legea nr. 19/2000 nu se putea realiza de îndata, ci treptat, dupa cum corect a constatat si prima instanta.

Rezulta cu claritate din prevederile art. 41 din lege coroborat cu anexa nr. 3 la lege ca vointa legiuitorului a fost aceea de a porni în stabilirea vârstei standard de pensionare si a stagiului complet de cotizare de la data la care cererea de pensionare este depusa, iar nu de la data nasterii, aceasta fiind si ordinea logica atât timp cât valorile vârstei de pensionare si ale stagiului de cotizare sunt diferite în raport de perioada de timp, iar nu fixe .

Este adevarat ca anexa nr. 9 la OMMSSF nr. 340/2001 face referire si la data nasterii, însa aceasta nu poate conduce la concluzia ca elementul principal în raport de care se determina vârsta standard de pensionare si stagiul complet de cotizare este data nasterii, pentru ca s-ar ajunge la înlaturarea aplicarii textelor legale. Or, Ordinul nr. 340/2001 este dat în aplicarea legii, iar nu pentru modificarea ei. Textul art. 41 din Legea nr. 19/2000 este clar în sensul ca esalonarea în timp a vârstei de pensionare si a stagiului complet de cotizare este cea stabilita prin anexa nr. 3 la lege. Problema datei nasterii prezinta relevanta în cazul în care ar fi stabilite reduceri ale vârstei standard de pensionare, iar prevederile anexei nr. 3 trebuie sa fie interpretate în mod sistematic prin coroborare cu celelalte prevederi ale legii si în sensul care rezulta din întregul act normativ. Daca nu am avea în vedere stagiile de cotizare astfel cum sunt esalonate de anexa nr. 3 din lege in raport de data depunerii cererii de pensionare, atunci aceasta esalonare ar fi inutila, fara aplicatii în concret. Mai mult, însasi recurenta sustine ca între aceste doua anexe exista o strânsa legatura, dar se poate observa din speta de fata ca rezultatul la care se ajunge este unul diferit, ceea ce înseamna ca modul de aplicare a anexei nr. 9 de catre recurenta nu este concordant cu aplicarea anexei nr. 3 a legii nr. 19/2000.

Pentru aceste considerente, Curtea constata ca prima instanta a facut o corecta aplicare a legii, neexistand vreun alt motiv de nelegalitate sau netemeinicie, astfel încât recursul va fi respins ca nefondat .