PERSONALULUI DIN ëNV®Ţ®MĺNTUL
PREUNIVERSITAR DIN TRANŻE SUPLIMENTARE DE
VECHIME (30, 35, 35-40 żi peste 40 ani). PRESCRIEREA
DREPTULUI MATERIAL LA ACŢIUNE.
Acordul din 28.11.2005 al Comisiei de negociere a
Guvernului Rom‰niei
O.U.G. nr.17/2006
Ordinul nr.3351/2006 al Ministerului Educaßiei,
Cercetľrii
żi Inovľrii
Instanßa de fond ”n argumentarea solußiei de
respingere a excepßiei prescripßiei dreptului material la acßiune
a invocat Acordul ”ncheiat la data de 28.11.2005, O.U.G.
nr.17/2006 care a materializat acest acord żi Ordinul
nr.3351/2006 emis ”n aplicarea O.U.G. nr.17/2006, au avut ”n
vedere plata anumitor drepturi salariale ce au rezultat ca urmare
a calculľrii greżite a salariilor, calculare determinatľ de o
interpretare greżitľ a legii.
ën speßľ ”nsľ, este vorba despre o neaplicare a legii
ën speßľ ”nsľ, este vorba despre o neaplicare a legii
(neacordarea dreptului la tranża de vechime suplimentarľ
(neacordarea dreptului la tranża de vechime suplimentarľ
reglementatľ de art.50 alin.1 din Legea nr.128/1997), deci de o
reglementatľ de art.50 alin.1 din Legea nr.128/1997), deci de o
neplatľ a unor drepturi expres żi clar reglementate de un text de
lege care nu comportľ interpretľri diferite żi ”n privinßa cľreia
nu au incidenßľ actele considerate ”ntreruptive de prescripßie.
( Decizia civilľ nr.489/R-CM din 16 martie 2009, pronunßatľ
de Curtea de Apel Piteżti – Secßia civilľ, pentru cauze privind Conflicte de
Muncľ żi Asigurľri Sociale żi pentru cauze cu Minori żi de Familie)
Prin cererea ”nregistratľ la data de 10.10.2008, Uniunea
Sindicatelor ënvľßľm‰nt V‰lcea pentru reclamanßii M.C. ż.a. a chemat
”n judecatľ Inspectoratul Żcolar al Judeßului V‰lcea, Consiliul Local
Dľnicei, Żcoala cu clasele I-VIII Udreżti Đ Dľnicei, Ministerul
Educaßiei, Cercetľrii żi Tineretului, solicit‰nd pronunßarea unei
hotľr‰ri prin care sľ fie obligaßi p‰r‰ßii la plata tranżelor suplimentare
de vechime, ”ncep‰nd cu data ”ndeplinirii condißiilor prevľzute de
art.50 alin.1 din Legea nr.128/1997, pe perioada 1.10.2001 Đ
31.12.2007, urm‰nd a se face rectificarea ”n carnetele de muncľ al
fiecľrui reclamant cu privire la drepturile salariale.
ën motivarea acßiunii s-a arľtat cľ reclamanßii ”ndeplinesc
funcßii didactice ”n ”nvľßľm‰ntul preuniversitar żi ”n aceastľ calitate
beneficiazľ de tranżele de vechime prevľzute de art.50 alin.1 din
Legea nr.128/1997, pe care p‰r‰ßii au refuzat sľ le plľteascľ ”n
perioada mai sus arľtatľ.
Prin sentinßa civilľ nr.17/12.01.2009 a fost admisľ
acßiunea reclamanßilor żi obligaßi p‰r‰ßii la plata drepturilor salariale,
const‰nd ”n diferenßa dintre sumele datorate ce reprezintľ tranże
suplimentare de vechime żi sumele efectiv plľtite, pentru perioada
1.10.2001 Đ 31.12.2007.
Au fost obligate unitľßile żcolare sľ rectifice carnetele de
muncľ ”n mod corespunzľtor acestor drepturi.
ëmpotriva hotľr‰rii au formulat recurs Ministerul
Educaßiei, Cercetľrii żi Inovľrii, respectiv Inspectoratul Żcolar
Judeßean V‰lcea, critic‰nd hotľr‰rea pentru motivele comune
prevľzute de art.304 pct.9 Cod procedurľ civilľ, ”n dezvoltarea cľrora
s-a arľtat cľ instanßa de fond a respins ”n mod greżit excepßiile lipsei
calitľßii procesuale pasive a celor doi recurenßi, precum żi excepßia
prescrierii dreptului material la acßiune.
Analiz‰nd recursurile ”n limita motivelor invocate, Curtea
a constatat cľ sunt fondate, cu consecinßa admiterii acestora żi
modificľrii ”n parte a sentinßei, ”n sensul admiterii ”n parte a acßiunii żi
obligľrii p‰r‰ßilor, cu excepßia Inspectoratului Żcolar Judeßean żi
Ministerului Educaßiei, Cercetľrii żi Inovľrii, la plata diferenßelor
rezultate din drepturile suplimentare de vechime prevľzute de art.50
alin.1 żi 2 din Legea 128/97 żi sumele efectiv plľtite, ”ncep‰nd cu data
”ndeplinirii condißiilor de cľtre fiecare reclamant, dar nu mai ”nainte
de 10.10.2005 żi p‰nľ la 31.12.2007. A fost respinsľ acßiunea faßľ de
Inspectoratului Żcolar Judeßean żi Ministerului Educaßiei, Cercetľrii żi
Inovľrii, fiind menßinutľ ”n rest sentinßa.
ën considerentele acestei decizii, Curtea a reßinut
urmľtoarele:
Cu privire la primul motiv de recurs, referitor la greżita
solußionare a excepßiei lipsei calitľßii procesuale pasive a p‰r‰ßilor
Inspectoratul Żcolar Judeßean V‰lcea żi Ministerul Educaßiei,
Cercetľrii żi Inovľrii, s-a arľtat cľ potrivit O.U.G. nr.32/2001 –
art.XIII, ”ncep‰nd cu anul 2001 finanßarea institußiilor de ”nvľßľm‰nt
preuniversitar de stat se asigurľ din bugetele locale ale unitľßilor
administrativ-teritoriale pe a cľror razľ acestea ”żi desfľżoarľ
activitatea, cu excepßia cheltuielilor expres prevľzute la lit.a-f. Potrivit
art.XIII alin.2, cheltuielile prevľzute la alin.1 lit.a żi c – f, se finanßeazľ
prin bugetul Ministerului Educaßiei żi Cercetľrii. De asemenea,
conform alin.3, cheltuielile privind cluburile, taberele, palatele
copiilor, casele corpului didactic żi inspectoratele żcolare se finanßeazľ
de la bugetul de stat, prin Ministerul Educaßiei żi Cercetľrii.
Rezultľ din cuprinsul acestor texte de lege cľ, cheltuielile
de personal din unitľßile de ”nvľßľm‰nt preuniversitar se asigurľ din
bugetele locale, iar nu din bugetul Ministerul Educaßiei, Cercetľrii żi
Inovľrii, pentru care actul normativ prevede expres cheltuielile pe
care trebuie sľ le finanßeze.
Pe de altľ parte, Legea ”nvľßľm‰ntului nr.84/1995
prevede la art.141 atribußiile M.E.C.T. (coordoneazľ activitatea de
cercetare żtiinßificľ din ”nvľßľm‰nt; asigurľ cadrul pentru producßia
manualelor żcolare; asigurľ finanßarea żcolilor pentru achizißionarea
de manuale, conform legii; elaboreazľ criteriile generale de admitere
”n ”nvľßľm‰ntul superior; aprobľ ”nfiinßarea liceelor żi a żcolilor
postliceale etc.), or, ”ntre aceste atribußii nu se regľseżte żi aceea de
finanßare a cheltuielilor de personal din ”nvľßľm‰ntul preuniversitar
de stat.
ën altľ ordine de idei, conform art.167 alin.1 din Legea
nr.84/1995, unitľßile de ”nvľßľm‰nt preuniversitar de stat
funcßioneazľ ca unitľßi finanßate din fonduri alocate prin bugetele
locale ale unitľßilor administrativ-teritoriale pe a cľror razľ ”żi
desfľżoarľ activitatea, de la bugetul de stat żi din alte surse, potrivit
legii, iar potrivit alin.3, finanßarea de bazľ (care cuprinde inclusiv
cheltuielile de personal, conform alin.5) se asigurľ prin bugetele locale
ale unitľßilor administrativ-teritoriale de care aparßin unitľßile de
”nvľßľm‰nt, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de
stat żi din alte venituri ale bugetelor locale.
Potrivit art.167 alin.13, finanßarea de bazľ żi finanßarea
complementarľ a unitľßilor de ”nvľßľm‰nt se fac pe bazľ de contract,
”ntocmit conform normelor metodologice pentru finanßarea
”nvľßľm‰ntului preuniversitar, ”ncheiat ”ntre directorul unitľßii de
”nvľßľm‰nt preuniversitar żi primarul localitľßii ”n a cľrei razľ
teritorialľ se aflľ unitatea de ”nvľßľm‰nt.
De asemenea, dispozißiile art.167 alin.17 żi 18 din Legea
nr.84/1995 prevľd ”n mod expres ce anume cheltuieli aferente
unitľßilor de ”nvľßľm‰nt preuniversitar se suportľ de la bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Educaßiei żi Cercetľrii, iar ”ntre aceste
cheltuieli nu se regľsesc żi cele legate de salariile cadrelor didactice din
”nvľßľm‰ntul preuniversitar.
ën ceea ce priveżte calitatea procesualľ pasivľ a p‰r‰tului
Inspectoratul Żcolar Judeßean, Curtea constatľ cľ, art.142 din Legea
nr.84/1995 prevede ”n mod expres atribußiile acestei institußii:
urmľreżte modul de organizare żi de funcßionare a reßelei de
”nvľßľm‰nt preuniversitar, ”n conformitate cu politica educaßionalľ la
nivel naßional; asigurľ aplicarea legislaßiei ”n organizarea, conducerea
żi desfľżurarea procesului de ”nvľßľm‰nt; asigurľ calitatea
”nvľßľm‰ntului żi respectarea standardelor naßionale prin inspecßia
żcolarľ etc., iar ”ntre aceste atribußii nu se regľseżte żi aceea de platľ a
drepturilor salariale.
Faptul cľ semneazľ decizia de repartizare a cadrelor din
”nvľßľm‰ntul preuniversitar nu-i conferľ calitatea de angajator żi deci
nici obligaßia de platľ a salariului, aceste atribußii av‰ndu-le directorul
unitľßii de ”nvľßľm‰nt, conform art.11 alin.5 din Legea nr.128/1997.
Art.7 alin.5 din Legea nr.388/2007 privind bugetul de stat
pe anul 2008 prevede cľ repartizarea sumelor defalcate din taxa pe
valoarea adľugatľ menßionate la alin.4 (inclusiv cele destinate
finanßľrii cheltuielilor de personal ale unitľßilor din ”nvľßľm‰ntul
preuniversitar de stat), pe comune, oraże, municipii, sectoare żi
municipiul Bucureżti, dupľ caz, se face prin decizie a directorului
Direcßiei Generale a Finanßelor Publice judeßene, respectiv a
municipiului Bucureżti, dupľ consultarea consiliului judeßean żi a
primarilor, żi cu asistenßa tehnicľ de specialitate a inspectoratului
żcolar sau a direcßiei de muncľ, solidaritate socialľ żi familie, dupľ
caz, ”n funcßie de numľrul de beneficiari ai serviciilor respective żi de
alte criterii specifice.
Acest text de lege, contrar susßinerilor recurenßilor, nu
instituie nici o obligaßie legatľ de plata diferenßelor salariale ”n sarcina
p‰r‰ßilor Ministerul Educaßiei, Cercetľrii żi Inovľrii żi Inspectoratul
Żcolar Judeßean, acesta din urmľ acord‰nd doar asistenßľ tehnicľ de
specialitate directorului Direcßiei Generale a Finanßelor Publice cu
ocazia repartizľrii sumelor destinate finanßľrii cheltuielilor de
personal.
ën concluzie, Curtea a apreciat cľ nici p‰r‰tul Ministerul
Educaßiei, Cercetľrii żi Inovľrii żi nici p‰r‰tul Inspectoratul Żcolar
Judeßean V‰lcea nu au nici un fel de obligaßii legate de plata salariilor
reclamanßilor, astfel cľ ”n mod corect instanßa de fond a apreciat cľ ei
nu au calitate procesualľ pasivľ ”n cauzľ.
Referitor la cel de-al doilea motiv de recurs privind
prescripßia dreptului material la acßiune, s-au reßinut urmľtoarele:
ën argumentarea solußiei de respingere a excepßiei
prescripßiei dreptului material la acßiune, instanßa de fond a invocat
Acordul ”ncheiat la data de 28.11.2005, O.U.G. nr.17/2006 care a
materializat acest acord żi Ordinul nr.3351/2006 emis ”n aplicarea
O.U.G. nr.17/2006, au avut ”n vedere plata anumitor drepturi
salariale ce au rezultat ca urmare a calculľrii greżite a salariilor,
calculare determinatľ de o interpretare greżitľ a legii.
neplatľ a unor drepturi expres żi clar reglementate de un text de lege
care nu comportľ interpretľri diferite żi ”n privinßa cľreia nu au
incidenßľ actele considerate ”ntreruptive de prescripßie.
Pentru toate aceste argumente, ”n baza art.312 Cod procedurľ civilľ,
recursurile au fost admise aża cum s-a arľtat.