LITIGIU DE MUNCĂ. DREPTURI SALARIALE ALE PERSONALULUI DIN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR DIN TRANŞE SUPLIMENTARE DE VECHIME (30, 35, 35-40 şi peste 40 ani). PRESCRIEREA DREPTULUI MATERIAL LA ACŢIUNE. Salarizare


PERSONALULUI DIN ëNV®Ţ®MĺNTUL

PREUNIVERSITAR DIN TRANŻE SUPLIMENTARE DE

VECHIME (30, 35, 35-40 żi peste 40 ani). PRESCRIEREA

DREPTULUI MATERIAL LA ACŢIUNE.

Acordul din 28.11.2005 al Comisiei de negociere a

Guvernului Rom‰niei

O.U.G. nr.17/2006

Ordinul nr.3351/2006 al Ministerului Educaßiei,

Cercetľrii

żi Inovľrii

Instanßa de fond ”n argumentarea solußiei de

respingere a excepßiei prescripßiei dreptului material la acßiune

a invocat Acordul ”ncheiat la data de 28.11.2005, O.U.G.

nr.17/2006 care a materializat acest acord żi Ordinul

nr.3351/2006 emis ”n aplicarea O.U.G. nr.17/2006, au avut ”n

vedere plata anumitor drepturi salariale ce au rezultat ca urmare

a calculľrii greżite a salariilor, calculare determinatľ de o

interpretare greżitľ a legii.

ën speßľ ”nsľ, este vorba despre o neaplicare a legii

ën speßľ ”nsľ, este vorba despre o neaplicare a legii

(neacordarea dreptului la tranża de vechime suplimentarľ

(neacordarea dreptului la tranża de vechime suplimentarľ

reglementatľ de art.50 alin.1 din Legea nr.128/1997), deci de o

reglementatľ de art.50 alin.1 din Legea nr.128/1997), deci de o

neplatľ a unor drepturi expres żi clar reglementate de un text de

lege care nu comportľ interpretľri diferite żi ”n privinßa cľreia

nu au incidenßľ actele considerate ”ntreruptive de prescripßie.

( Decizia civilľ nr.489/R-CM din 16 martie 2009, pronunßatľ

de Curtea de Apel Piteżti – Secßia civilľ, pentru cauze privind Conflicte de

Muncľ żi Asigurľri Sociale żi pentru cauze cu Minori żi de Familie)

Prin cererea ”nregistratľ la data de 10.10.2008, Uniunea

Sindicatelor ënvľßľm‰nt V‰lcea pentru reclamanßii M.C. ż.a. a chemat

”n judecatľ Inspectoratul Żcolar al Judeßului V‰lcea, Consiliul Local

Dľnicei, Żcoala cu clasele I-VIII Udreżti Đ Dľnicei, Ministerul

Educaßiei, Cercetľrii żi Tineretului, solicit‰nd pronunßarea unei

hotľr‰ri prin care sľ fie obligaßi p‰r‰ßii la plata tranżelor suplimentare

de vechime, ”ncep‰nd cu data ”ndeplinirii condißiilor prevľzute de

art.50 alin.1 din Legea nr.128/1997, pe perioada 1.10.2001 Đ

31.12.2007, urm‰nd a se face rectificarea ”n carnetele de muncľ al

fiecľrui reclamant cu privire la drepturile salariale.

ën motivarea acßiunii s-a arľtat cľ reclamanßii ”ndeplinesc

funcßii didactice ”n ”nvľßľm‰ntul preuniversitar żi ”n aceastľ calitate

beneficiazľ de tranżele de vechime prevľzute de art.50 alin.1 din

Legea nr.128/1997, pe care p‰r‰ßii au refuzat sľ le plľteascľ ”n

perioada mai sus arľtatľ.

Prin sentinßa civilľ nr.17/12.01.2009 a fost admisľ

acßiunea reclamanßilor żi obligaßi p‰r‰ßii la plata drepturilor salariale,

const‰nd ”n diferenßa dintre sumele datorate ce reprezintľ tranże

suplimentare de vechime żi sumele efectiv plľtite, pentru perioada

1.10.2001 Đ 31.12.2007.

Au fost obligate unitľßile żcolare sľ rectifice carnetele de

muncľ ”n mod corespunzľtor acestor drepturi.

ëmpotriva hotľr‰rii au formulat recurs Ministerul

Educaßiei, Cercetľrii żi Inovľrii, respectiv Inspectoratul Żcolar

Judeßean V‰lcea, critic‰nd hotľr‰rea pentru motivele comune

prevľzute de art.304 pct.9 Cod procedurľ civilľ, ”n dezvoltarea cľrora

s-a arľtat cľ instanßa de fond a respins ”n mod greżit excepßiile lipsei

calitľßii procesuale pasive a celor doi recurenßi, precum żi excepßia

prescrierii dreptului material la acßiune.

Analiz‰nd recursurile ”n limita motivelor invocate, Curtea

a constatat cľ sunt fondate, cu consecinßa admiterii acestora żi

modificľrii ”n parte a sentinßei, ”n sensul admiterii ”n parte a acßiunii żi

obligľrii p‰r‰ßilor, cu excepßia Inspectoratului Żcolar Judeßean żi

Ministerului Educaßiei, Cercetľrii żi Inovľrii, la plata diferenßelor

rezultate din drepturile suplimentare de vechime prevľzute de art.50

alin.1 żi 2 din Legea 128/97 żi sumele efectiv plľtite, ”ncep‰nd cu data

”ndeplinirii condißiilor de cľtre fiecare reclamant, dar nu mai ”nainte

de 10.10.2005 żi p‰nľ la 31.12.2007. A fost respinsľ acßiunea faßľ de

Inspectoratului Żcolar Judeßean żi Ministerului Educaßiei, Cercetľrii żi

Inovľrii, fiind menßinutľ ”n rest sentinßa.

ën considerentele acestei decizii, Curtea a reßinut

urmľtoarele:

Cu privire la primul motiv de recurs, referitor la greżita

solußionare a excepßiei lipsei calitľßii procesuale pasive a p‰r‰ßilor

Inspectoratul Żcolar Judeßean V‰lcea żi Ministerul Educaßiei,

Cercetľrii żi Inovľrii, s-a arľtat cľ potrivit O.U.G. nr.32/2001 –

art.XIII, ”ncep‰nd cu anul 2001 finanßarea institußiilor de ”nvľßľm‰nt

preuniversitar de stat se asigurľ din bugetele locale ale unitľßilor

administrativ-teritoriale pe a cľror razľ acestea ”żi desfľżoarľ

activitatea, cu excepßia cheltuielilor expres prevľzute la lit.a-f. Potrivit

art.XIII alin.2, cheltuielile prevľzute la alin.1 lit.a żi c – f, se finanßeazľ

prin bugetul Ministerului Educaßiei żi Cercetľrii. De asemenea,

conform alin.3, cheltuielile privind cluburile, taberele, palatele

copiilor, casele corpului didactic żi inspectoratele żcolare se finanßeazľ

de la bugetul de stat, prin Ministerul Educaßiei żi Cercetľrii.

Rezultľ din cuprinsul acestor texte de lege cľ, cheltuielile

de personal din unitľßile de ”nvľßľm‰nt preuniversitar se asigurľ din

bugetele locale, iar nu din bugetul Ministerul Educaßiei, Cercetľrii żi

Inovľrii, pentru care actul normativ prevede expres cheltuielile pe

care trebuie sľ le finanßeze.

Pe de altľ parte, Legea ”nvľßľm‰ntului nr.84/1995

prevede la art.141 atribußiile M.E.C.T. (coordoneazľ activitatea de

cercetare żtiinßificľ din ”nvľßľm‰nt; asigurľ cadrul pentru producßia

manualelor żcolare; asigurľ finanßarea żcolilor pentru achizißionarea

de manuale, conform legii; elaboreazľ criteriile generale de admitere

”n ”nvľßľm‰ntul superior; aprobľ ”nfiinßarea liceelor żi a żcolilor

postliceale etc.), or, ”ntre aceste atribußii nu se regľseżte żi aceea de

finanßare a cheltuielilor de personal din ”nvľßľm‰ntul preuniversitar

de stat.

ën altľ ordine de idei, conform art.167 alin.1 din Legea

nr.84/1995, unitľßile de ”nvľßľm‰nt preuniversitar de stat

funcßioneazľ ca unitľßi finanßate din fonduri alocate prin bugetele

locale ale unitľßilor administrativ-teritoriale pe a cľror razľ ”żi

desfľżoarľ activitatea, de la bugetul de stat żi din alte surse, potrivit

legii, iar potrivit alin.3, finanßarea de bazľ (care cuprinde inclusiv

cheltuielile de personal, conform alin.5) se asigurľ prin bugetele locale

ale unitľßilor administrativ-teritoriale de care aparßin unitľßile de

”nvľßľm‰nt, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de

stat żi din alte venituri ale bugetelor locale.

Potrivit art.167 alin.13, finanßarea de bazľ żi finanßarea

complementarľ a unitľßilor de ”nvľßľm‰nt se fac pe bazľ de contract,

”ntocmit conform normelor metodologice pentru finanßarea

”nvľßľm‰ntului preuniversitar, ”ncheiat ”ntre directorul unitľßii de

”nvľßľm‰nt preuniversitar żi primarul localitľßii ”n a cľrei razľ

teritorialľ se aflľ unitatea de ”nvľßľm‰nt.

De asemenea, dispozißiile art.167 alin.17 żi 18 din Legea

nr.84/1995 prevľd ”n mod expres ce anume cheltuieli aferente

unitľßilor de ”nvľßľm‰nt preuniversitar se suportľ de la bugetul de

stat, prin bugetul Ministerului Educaßiei żi Cercetľrii, iar ”ntre aceste

cheltuieli nu se regľsesc żi cele legate de salariile cadrelor didactice din

”nvľßľm‰ntul preuniversitar.

ën ceea ce priveżte calitatea procesualľ pasivľ a p‰r‰tului

Inspectoratul Żcolar Judeßean, Curtea constatľ cľ, art.142 din Legea

nr.84/1995 prevede ”n mod expres atribußiile acestei institußii:

urmľreżte modul de organizare żi de funcßionare a reßelei de

”nvľßľm‰nt preuniversitar, ”n conformitate cu politica educaßionalľ la

nivel naßional; asigurľ aplicarea legislaßiei ”n organizarea, conducerea

żi desfľżurarea procesului de ”nvľßľm‰nt; asigurľ calitatea

”nvľßľm‰ntului żi respectarea standardelor naßionale prin inspecßia

żcolarľ etc., iar ”ntre aceste atribußii nu se regľseżte żi aceea de platľ a

drepturilor salariale.

Faptul cľ semneazľ decizia de repartizare a cadrelor din

”nvľßľm‰ntul preuniversitar nu-i conferľ calitatea de angajator żi deci

nici obligaßia de platľ a salariului, aceste atribußii av‰ndu-le directorul

unitľßii de ”nvľßľm‰nt, conform art.11 alin.5 din Legea nr.128/1997.

Art.7 alin.5 din Legea nr.388/2007 privind bugetul de stat

pe anul 2008 prevede cľ repartizarea sumelor defalcate din taxa pe

valoarea adľugatľ menßionate la alin.4 (inclusiv cele destinate

finanßľrii cheltuielilor de personal ale unitľßilor din ”nvľßľm‰ntul

preuniversitar de stat), pe comune, oraże, municipii, sectoare żi

municipiul Bucureżti, dupľ caz, se face prin decizie a directorului

Direcßiei Generale a Finanßelor Publice judeßene, respectiv a

municipiului Bucureżti, dupľ consultarea consiliului judeßean żi a

primarilor, żi cu asistenßa tehnicľ de specialitate a inspectoratului

żcolar sau a direcßiei de muncľ, solidaritate socialľ żi familie, dupľ

caz, ”n funcßie de numľrul de beneficiari ai serviciilor respective żi de

alte criterii specifice.

Acest text de lege, contrar susßinerilor recurenßilor, nu

instituie nici o obligaßie legatľ de plata diferenßelor salariale ”n sarcina

p‰r‰ßilor Ministerul Educaßiei, Cercetľrii żi Inovľrii żi Inspectoratul

Żcolar Judeßean, acesta din urmľ acord‰nd doar asistenßľ tehnicľ de

specialitate directorului Direcßiei Generale a Finanßelor Publice cu

ocazia repartizľrii sumelor destinate finanßľrii cheltuielilor de

personal.

ën concluzie, Curtea a apreciat cľ nici p‰r‰tul Ministerul

Educaßiei, Cercetľrii żi Inovľrii żi nici p‰r‰tul Inspectoratul Żcolar

Judeßean V‰lcea nu au nici un fel de obligaßii legate de plata salariilor

reclamanßilor, astfel cľ ”n mod corect instanßa de fond a apreciat cľ ei

nu au calitate procesualľ pasivľ ”n cauzľ.

Referitor la cel de-al doilea motiv de recurs privind

prescripßia dreptului material la acßiune, s-au reßinut urmľtoarele:

ën argumentarea solußiei de respingere a excepßiei

prescripßiei dreptului material la acßiune, instanßa de fond a invocat

Acordul ”ncheiat la data de 28.11.2005, O.U.G. nr.17/2006 care a

materializat acest acord żi Ordinul nr.3351/2006 emis ”n aplicarea

O.U.G. nr.17/2006, au avut ”n vedere plata anumitor drepturi

salariale ce au rezultat ca urmare a calculľrii greżite a salariilor,

calculare determinatľ de o interpretare greżitľ a legii.

neplatľ a unor drepturi expres żi clar reglementate de un text de lege

care nu comportľ interpretľri diferite żi ”n privinßa cľreia nu au

incidenßľ actele considerate ”ntreruptive de prescripßie.

Pentru toate aceste argumente, ”n baza art.312 Cod procedurľ civilľ,

recursurile au fost admise aża cum s-a arľtat.