Art.21 alin.1 din Legea nr.164/2001
Art.1 alin.2 din O.U.G. nr.27/2006
Art. 11 din Legea nr. 138/1999
Invocând dispozitiile Ordinului Ministrului Apararii Nationale, nr.M43/18.03.2003 modificat prin Ordinului Ministrului Apararii nr.M16/2007, intimata nu a introdus în baza de calcul a pensiei militare de stat cuvenite recurentului si gradatiile calculate la solda de functie, astfel cum se calculeaza pentru orice categorie de militari, aspect nelegal, deoarece un Ordin al ministrului nu poate sa înlature aplicarea unor dispozitii reglementate prin lege, ce este act juridic normativ cu forta superioara.
Decizia civila nr. 7343/R din 10 decembrie 2009
Prin sentinta civila nr.4143 din 18.05.2009, pronuntata de Tribunalul Bucuresti – Sectia a VIII-a Conflicte de Munca, Asigurari Sociale, a fost respinsa actiunea formulata si precizata de petentul A.D., în contradictoriu cu intimatul Ministerul Apararii Nationale.
Pentru a pronunta aceasta sentinta, prima instanta a retinut ca, petentul a solicitat instantei, în contradictoriu cu intimatul Ministerul Apararii Nationale, Sectia Pensii Militare, anularea deciziei nr. 0119131/11.11.2008 si a deciziei nr.127/22.12.2008 si obligarea intimatei la emiterea unei noi decizii de stabilire a pensiei începând cu data de 01.10.2008 prin care sa procedeze la determinarea drepturilor de prin utilizarea în baza de calcul atât a indemnizatiei de dispozitiv, cât si a sporului de vechime în munca, calculate inclusiv la solda de functie, obligarea intimatei la plata diferentelor de pensie dintre cele stabilite si cele efectiv încasate, începând cu data de 01.10.2008, obligarea intimatei la plata dobânzii legale aferenta sumei cuvenite cu titlu de diferente de pensie, începând cu data introducerii prezentei actiuni, fara cheltuieli de judecata. Ulterior, prin precizarea de actiune, petentul a solicitat determinarea drepturilor de pensie prin utilizarea în baza de calcul atât a indemnizatiei de dispozitiv, cât si a gradatiilor calculate la solda în functie si solda de grad.
Din înscrisurile depuse la dosarul a rezultat ca petentul a beneficiat începând cu data de 01.10.2008 de pensie militara de serviciu stabilita în conformitate cu prevederile Legii nr.164/2001. Conform art.21 alin.1 din Legea nr.164/2001, baza de calcul folosita pentru stabilirea pensiei militare de stat este solda lunara bruta avuta în ultima luna de activitate. Conform normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Legii nr.164/2001, baza de calcul folosita pentru stabilirea pensiei militare de stat pentru magistratii militari este compusa din: indemnizatia de încadrare burta lunara, o majorare a indemnizatiei de încadrare bruta lunara, solda de grad, gradatiile acordate si indemnizatia de dispozitiv. Potrivit modului de calcul a pensiei reclamantului, depusa la dosar de intimata, tribunalul retine ca toate aceste elemente au fost luate în considerare pentru determinarea drepturilor de pensie, inclusiv indemnizatia de dispozitiv si gradatiile.
S-a mentionat ca art.1 alin.2 din O.U.G. nr.27/2006 prevede ca salarizarea si celelalte drepturi ale judecatorilor si procurorilor militari se asigura de Ministerul Apararii Nationale, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta si reglementarilor referitoare la drepturile materiale si banesti specifice calitatii de militar activ. Astfel, tribunalul nu poate retine sustinerea petentului conform careia prin art.41 lit. f) s-au abrogat implicit unele dispozitii ale Legii nr.138/1999, întrucât textul legal mentionat face referire în mod clar la reglementarile referitoare la drepturile materiale si banesti specifice calitatii de militar activ. Reglementarile la care se face referire îl constituie dispozitiile Legii nr.138/1999, lege care reprezinta norme speciale în materie aplicabile magistratilor militari.
S-a considerat referitor la sustinerile petentului cu privire la existenta unei discriminari, ca nu exista prin edictarea unor acte normative, ci poate sa existe discriminare în aplicarea legii. In acest sens, Curtea Constitutionala a statuat în decizia nr.1325/04.12.2008, ca prevederile art.1, art.2 alin.3 si art.27 alin.1 din OG nr.137/2000 sunt neconstitutionale în masura în care din ele se desprinde întelesul ca instantele judecatoresti au competenta sa anuleze ori sa refuze aplicarea unor acte normative cu putere de lege, considerând ca sunt discriminatorii, si sa le înlocuiasca cu norme create pe cale judiciara sau cu prevederi cuprinse în acte normative neavute în vedere de legiuitor la adoptarea actelor normative considerate discriminatorii.
Împotriva acestei sentinte a declarat recurs motivat, petentul A.D., criticând-o pentru nelegalitate si netemeinicie.
În motivarea recursului, întemeiat în drept pe dispozitiile art.304 pct.9 si art.304/1 Cod procedura civila, recurentul a aratat ca în mod neîntemeiat instanta a respins actiunea promovata, facând o aplicare gresita a legii, deoarece potrivit dispozitiilor art.21 alin.1 din Legea nr.164/2001, baza de calcul folosita pentru stabilirea pensiei militare de stat este solda lunara bruta avuta în ultima luna de activitate, care include solda de grad corespunzatoare la data trecerii în rezerva.
Potrivit dispozitiilor art.3 din legea 138/1999 cadrele militare în activitate au dreptul la o solda lunara, compusa din solda de functie, solda de grad,solda de merit, indemnizatia de comanda, gradatii si indemnizatia de dispozitiv.
Conform dispozitiilor art.13 din Legea nr. 138/1999 cadrele militare în activitate beneficiaza de o indemnizatie de dispozitiv lunara de 25% din solda de functie, solda de grad, solda de merit, indemnizatia de comanda si gradatii, respectiv din salariul de baza.
Din copia referatului pentru stabilirea soldei lunare brute ca baza de calcul a pensiei, astfel cum a fost emis de Directia Instantelor Militare, anexa la actiunea introductiva, rezulta ca, în speta, baza de calcul a fost determinata prin raportare la alin. 1 din art.21 a Legii 164/2001.
S-a retinut în acest referat, ca de altfel si în adresa D.I.M., pe care intimata nu le-a luat în considerare, ca indemnizatia de dispozitiv încasata de recurent pâna la data de 01.09.2008 (data trecerii în rezerva) a fost de 2078 lei.
Aceasta valoare de 2078 lei reprezinta indemnizatia de dispozitiv de 25% calculata din solda de functie +majorare+solda de grad+gradatii militare, conform art.13 din Legea nr. 138/1999, astfel cum rezulta din adeverinta emisa de Directia Instantelor Militare.
Întrucât, sustine recurentul în calitatea sa de magistrat militar a încasat indemnizatia de dispozitiv conform mentiunilor din adeverinta amintita, indemnizatie al carei cuantum s-a determinat si prin raportare la indemnizatia lunara de încadrare, corespondentul soldei de functie, si întrucât dispozitiile art.21 din Legea nr.164/2001 stabilesc în mod expres care sunt criteriile pe baza carora se determina baza de calcul, tinându-se cont si de celelalte dispozitii legale evocate, instanta trebuia sa admita actiunea si sa anuleze decizia nr.0119131/2008 a Sectiei pensii militare si decizia de respingere a contestatiei si sa oblige intimata sa emita o noua decizie de pensionare cu începere de la 01.10.2008 în functie de toate elementele componente ale soldei lunare brute, inclusiv indemnizatia de dispozitiv de 2078 lei.
Neprocedând astfel si neobservând ca intimata a modificat fara drept fisa de pensie si a eliminat din baza de calcul indemnizatia de dispozitiv calculata si la solda de functie de 2078 lei, înlocuind-o cu suma de 127 lei ce reprezinta indemnizatia calculata doar la solda de grad, instanta a pronuntat o hotarâre netemeinica, care nu a sanctionat interpretarea juridic eronata fundamental pe care intimata a dat-o dispozitiilor legale care au incidenta în cauza.
Solutia astfel pronuntata este contrara si practicii judiciare constante a Tribunalului Bucuresti de a include în baza de calcul a pensiei militare de stat a indemnizatiei de dispozitiv calculata la solda de functie (indemnizatia de magistrat), solda de grad si gradatiile militare.
De asemenea, s-a mai aratat si faptul ca prin respingerea celui de-al doilea capat al actiunii privind includerea în baza de calcul al pensiei militare de stat si a gradatiilor militare (spor de vechime în special pentru militari) calculate si la solda de functie, instanta a facut o gresita aplicare a legii, deoarece recurentul a fost judecator militar si este beneficiarul unei pensii militare de stat ca urmare a trecerii în rezerva, stabilita în baza calitatii de militar activ. Calitatea de militar activ este recunoscuta de dispozitiile art.74 alin.4 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, potrivit carora “Judecatorii si procurorii militari sunt militari activi si au toate drepturile si obligatiile ce decurg din aceasta calitate “
Conform art.21 alin.(l) din Legea nr. 164/2001 “Baza de calcul folosita pentru stabilirea pensiei militare de stat este solda lunara bruta avuta în ultima luna de activitate, care include solda de grad corespunzatoare la data trecerii în rezerva”.
Elementele componente ale soldei lunare, potrivit art. 3 din Legea nr. 138/1999 sunt urmatoarele: solda de functie, solda de grad, solda de merit, indemnizatia de comanda, gradatii, si indemnizatia de dispozitiv.
Modul de calcul al gradatiilor este prevazut de dispozitiile art. 11 pct. 5 din Legea nr. 138/1999, respectiv ” Fiecare gradatie reprezinta 6% din solda de functie, solda de grad, solda de merit si indemnizatia de comanda “.
Cu toate acestea, sustine recurentul, acesta nu a beneficiat de introducerea în baza de calcul a pensiei militare de stat, si a gradatiilor calculate la solda de functie, cum se calculeaza pentru orice categorie de militari. Cum aceste gradatii, care se acorda în functie de timpul servit în calitate de cadru militar în activitate, au caracterul unui adevarat spor de vechime în specialitate, aceste este discriminat direct fata de celelalte categorii de militari carora li se recunoaste acest drept.
Astfel, la calcularea pensiei nu i s-a recunoscut sporul de vechime în munca specific calitatii de militar (gradatii), dar nici sporul de vechime în munca specific calitatii de magistrat (25%), calculat la solda de functie. Pentru a proceda astfel, intimata sustine ca, desi art. 11 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 prevede ca “Ofiterii, maistri militari, subofiterii si militarii angajati pe baza de contract, în raport cu timpul servit în calitate de cadru militar în activitate, respectiv cu timpul servit ca militar angajat pe baza de contract, si în functie de rezultatele obtinute, au dreptul la 1-7 gradatii care se acorda din trei în trei ani”, iar în art. 11 alin. 5 din aceeasi lege se prevede ca ” Fiecare gradatie reprezinta 6% din solda de functie, solda de grad, solda de merit si indemnizatia de comanda”, aceste dispozitii nu se aplica si judecatorilor militari, carora pct. 11 din Anexa nr.7 a Legii nr.138/1999 le recunoaste dreptul la gradatii calculate doar la solda de grad.
Prin concluzii scrise intimatul a solicitat respingerea recursului ca nefondat.
În sustinerea recursului, recurentul a depus, în copie, adeverinta emisa de Ministerul Apararii si fisa de pensie, precum si un raport de expertiza contabila extrajudiciara.
Analizând întregul material probator administrat în cauza, prin prisma criticilor invocate de catre recurent, încadrate în motivul de recurs prevazut de art.304 pct.9 Cod procedura civila, cât si din oficiu, conform art.304/1 Cod procedura civila, Curtea retine urmatoarele:
Prin actiunea introductiva reclamantul A.D. a solicitat anularea deciziei nr.0119131/11.11.2008 si a deciziei nr.127/22.12.2008 si obligarea intimatei la emiterea unei noi decizii de stabilire a pensiei începând cu data de 01.10.2008 prin care sa procedeze la determinarea drepturilor de pensie prin utilizarea în baza de calcul atât a indemnizatiei de dispozitiv, cât si a sporului de vechime în munca, calculate inclusiv la solda de functie, obligarea intimatei la plata diferentelor de pensie dintre cele stabilite si cele efectiv încasate, începând cu data de 01.10.2008, obligarea intimatei la plata dobânzii legale aferenta sumei cuvenite cu titlu de diferente de pensie, începând cu data introducerii prezentei actiuni, fara cheltuieli de judecata.
Prin precizarea cererii de chemare în judecata, formulata la data de 06.04.2009, reclamantul a solicitat obligarea intimatei la emiterea unei noi decizii de stabilire a pensiei, începând cu data de 01.10.2008, prin care sa se procedeze la determinarea drepturilor de pensie, prin utilizarea în baza de calcul atât a indemnizatiei de dispozitiv cât si a gradatiilor calculate la solda de functie si solda de grad si nu sporul pentru vechime în munca de 25% din indemnizatia de încadrare bruta lunara solicitat prin actiunea initiala.
Respingând actiunea precizata formulata de catre reclamant, instanta de fond a avut în vedere dispozitiile art.21 alin.1 din Legea nr.164/2001, potrivit carora baza de calcul folosita pentru stabilirea pensiei militare de stat este solda lunara bruta avuta în ultima luna de activitate, Normele Metodologice pentru aplicarea Legii nr.164/2001, precum si modul de calcul a pensiei reclamantului depus la dosar de intimata, considerând ca toate elementele prevazute de actele normative mai sus indicate au fost luate în considerare pentru determinarea drepturilor de pensie, inclusiv indemnizatia de dispozitiv si gradatie.
Curtea apreciaza ca punctul de vedere al instantei de fond este eronat din urmatoarele considerente:
Potrivit art.21 alin.1 din Legea nr.164/2001, baza de calcul folosita pentru stabilirea pensie militare de stat este solda lunara bruta, avuta în ultima luna de activitate care include solda de grad corespunzatoare la data trecerii în rezerva.
Potrivit art.3 din Legea nr.138/1999 elementele componente ale soldei lunare sunt: solda de functie, solda de grad, solda de merit, indemnizatia de comanda, gradatii si indemnizatia de dispozitiv.
Conform pct.11 din Anexa nr.7 la Legea nr.138/1999, magistratii si personalul auxiliar de specialitate, cadre militare în activitate din structurile autoritatii judecatoresti, beneficiaza de drepturile reglementate în legislatia aplicabila personalului autoritatii judecatoresti.
Pentru calitatea de cadru militar în activitate beneficiaza de: solda de grad si gradatiile calculate la aceasta, potrivit legislatiei aplicabile cadrelor militare în activitate; premii, sporuri si alte drepturi care se acorda personalului militar, mai putin cele care au corespondent în legislatia aplicabila organelor autoritatii judecatoresti, stabilite prin hotarâre a Guvernului.
Drepturile banesti cuvenite se platesc din fondurile Ministerului Apararii Nationale.
Se observa ca acest text de lege face referire la “solda de grad si gradatiile calculate la aceasta, potrivit legislatiei aplicabile cadrelor militare în activitate”, respectiv la dispozitiile comune cuprinse în art.11 alin.5 din Legea nr.138/1999, aplicabile oricarui militar, respectiv:
“(1) Ofiterii, maistrii militari, subofiterii si militarii angajati pe baza de contract, în raport cu timpul servit în calitate de cadru militar în activitate, respectiv cu timpul servit ca militar angajat pe baza de contract, si în functie de rezultatele obtinute, au dreptul la 1 – 7 gradatii, care se acorda din trei în trei ani.
(2) Persoanele chemate sau rechemate în rândul cadrelor militare în activitate, militarii angajati pe baza de contract, precum si rezervistii concentrati beneficiaza de gradatii în raport cu vechimea în munca legal stabilita, dupa cum urmeaza:
– 3 – 5 ani gradatia I;
– 5 – 10 ani gradatia a II-a;
– 10 – 15 ani gradatia a III-a;
– 15 – 20 de ani gradatia a IV-a;
– 20 – 25 de ani gradatia a V-a;
– peste 25 de ani gradatia a VI-a.
(3) Cadrele militare trecute în rezerva care sunt rechemate în activitate beneficiaza de numarul de gradatii avut înainte de trecerea în rezerva, daca acesta este mai mare decât cel cuvenit, prin aplicarea prevederilor alin. (2), luându-se în calcul pentru acordarea gradatiei urmatoare si vechimea scursa de la acordarea ultimei gradatii pâna la trecerea în rezerva. Prevederile de mai sus se aplica si persoanelor care au avut calitatea de militari angajati pe baza de contract si redobândesc aceasta calitate potrivit reglementarilor legale în vigoare si care revin în unitati militare din ministerele si institutiile centrale prevazute la art. 1.
(4) Prevederile alin. (2) se aplica si absolventilor institutiilor militare de învatamânt pentru vechimea în munca avuta pâna la data intrarii în aceste institutii.
(5) Fiecare gradatie reprezinta 6% din solda de functie, solda de grad, solda de merit si indemnizatia de comanda”.
Invocând dispozitiile Ordinului Ministrului Apararii Nationale, nr.M43/18.03.2003 modificat prin Ordinului Ministrului Apararii nr.M16/2007, intimata nu a introdus în baza de calcul a pensiei militare de stat cuvenite recurentului si a gradatiilor calculate la solda de functie, astfel cum se calculeaza pentru orice categorie de militari, aspect nelegal, deoarece un Ordin al Ministrului nu poate sa înlature aplicarea unor dispozitii reglementate prin lege, ce este act juridic normativ cu forta superioara.
Retinând incidenta în speta a dispozitiilor art.304 pct.9 Cod procedura civila, si vazând si dispozitiile art.312 Cod procedura civila, Curtea va admite recursul, va modifica, în tot, sentinta atacata, în sensul ca va admite actiunea precizata, va anula decizia nr.011913/11.11.2008, emisa de Serviciul Pensii Militare si Decizia nr.127/22.12.2008 a Comisiei de Contestatii Pensii din cadrul Ministerului Apararii Nationale si va obliga intimatul sa emita o decizie de recalculare, retroactiv, începând cu 01.10.2008, prin utilizarea în baza de calcul a indemnizatiei de dispozitiv si a gradatiilor calculate la solda de functie si la solda de grad.
De asemenea, va fi obligata intimata la plata diferentelor dintre pensia calculata conform acestei sentinte si pensia efectiv încasata, începând cu data de 01.10.2008 la zi, la care se va adauga si dobânda legala de la data introducerii actiunii pâna la data efectiva, solutie justificata prin prisma dispozitiilor art.1088 Cod civil, potrivit carora: “la obligatiile care au de obiect o suma oarecare, daunele-interese pentru neexecutare nu pot cuprinde decât dobânda legala, afara de regulile speciale în materie de comert, de fidejusiune si societate.
Aceste daune-interese se cuvin fara ca creditorul sa fie tinut a justifica despre vreo paguba; nu sunt debite decât din ziua cererii în judecata, afara de cazurile în care, dupa lege, dobânda curge de drept”