Obligaţia Casei Judeţene de Pensii de a emite o decizie de respingere sau admitere a recalculării pensiei faţă de cererea pensionarului întemeiată pe dispoziţiile O.U.G. nr. 4/2005


Legea nr. 19/2000, art. 86 O.U.G. nr. 4/2005, art. 7

Cererile de recalculare formulate în temeiul O.U.G. nr. 4/2005 se soluţionează fie în sensul admiterii, fie în sensul respingerii printr-o decizie care trebuie comunicată solicitantului şi împotriva căreia ar putea exercita calea de atac prevăzută de lege.

instanţa de judecată intervine doar în această situaţie în scopul verificării legalităţii deciziei de recalculare.

Decizia civilă nr. 264/Asig. din 20 septembrie 2006 – AP.

Prin sentinţa civilă nr. 296/2006 Tribunalul B. a dispus următoarele:

A admis acţiunea formulată de reclamantul D.N., în contradictoriu cu pârâta „C.J.P.” – B. şi, în consecinţă, a obligat pârâta să soluţioneze cererea formulată de reclamant, înregistrată sub nr. 11405/25.08.2005 la casa Judeţeană de Pensii, prin emiterea unei decizii.

Pentru a pronunţa această sentinţă, instanţa a reţinut următoarele: La data de 25.08.2005, reclamantul s-a adresat „C.J.P.” cu cerere de recalculare a pensiei în baza adeverinţei nr. 615/31.01.2002 şi a fişelor fiscale pe anii 2000 – 2002, arătând că veniturile evidenţiate în aceste documente au fost realizate ca urmare a desfăşurării activităţii de expert – cenzor în baza Legii nr. 31/1990.

Potrivit art. 86 din Legea nr. 19/2000, admiterea sau respingerea cererii de pensionare se face prin decizie emisă de casa teritorială de pensii, în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii.

Potrivit art. 7 din O.U.G. nr. 4/2005, recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, punctajul mediu anual şi cuantumul pensiei se stabilesc prin decizie a casei teritoriale de pensii.

Legiuitorul stipulează că decizia prevăzută anterior poate fi modificată la cerere, în baza actelor doveditoare prezentate de pensionar referitor la drepturi cu caracter salarial care potrivit legii se au în vedere la stabilirea punctajului mediu anual sau la stagii de cotizare realizate până la data de 1.04.2001.

La alin. (3) al art. 7 din O.U.G. nr. 4/2005 legiuitorul prevede şi un termen de soluţionare a cererilor de recalculare raportându-se la prevederile art. 86 din Legea nr. 19/2000.

Din interpretarea sistematică a acestor texte de lege, rezultă că cererile de recalculare formulate în temeiul O.U.G. nr. 4/2005 se soluţionează fie în sensul admiterii, fie în sensul respingerii printr-o decizie care trebuie comunicată solicitantului şi împotriva căreia ar putea exercita calea de atac prevăzută de lege.

împotriva acestei sentinţe a formulat recurs „C.J.P.” B. în termen, în motivele de recurs se invocă faptul că instanţa a acordat mai mult decât s-a cerut având în vedere faptul că recurenta a fost obligată la emiterea unei decizii de pensionare, fără a intra în fondul cauzei pentru analiza legalităţii cererii de recalculare.

Se solicită casarea sentinţei atacate şi trimiterea ei spre rejudecare pentru soluţionarea pe fond a cauzei.

Recursul nu este fondat.

Dispoziţiile art. 304 pct. 6 C. proc. civ. nu sunt incidente în cauză. Instanţa nu a fost învestită cu verificarea temeiniciei unei decizii de pensionare ci cu o acţiune având ca obiect: o obligaţie de a face, respectiv de recalculare a pensiei.

Instanţa de fond a interpretat corect dispoziţiile legale invocate de părţi, respectiv art. 86 din Legea nr. 19/2000 şi art. 7 din O.U.G. nr. 4/2005 în sensul că intimata poate soluţiona cererea de recalculare în sensul admiterii sau respingerii ei, emiţând o decizie pe care ulterior partea interesată o poate contesta.

Doar în această situaţie intervine instanţa de judecată, în scopul verificării legalităţii deciziei de recalculare.

Prin urmare, nu este vorba de o verificare în fond a temeiniciei dreptului la recalculare a pensiei, petentul sesizând instanţa faţă de refuzul C.J.P. de a-i răspunde la solicitarea de recalculare a pensiei, acesta fiind atribuitul exclusiv al C.J.P., instanţele neputând respinge ca neîntemeiate sau nefondate cererile asiguraţilor de recalculare a pensiei, cereri ce potrivit legii se adresează direct C.J.P., obligată să le soluţioneze în sensul emiterii unei decizii de admitere sau respingere a sesizării.

în consecinţă, în baza art. 3041 C. proc. civ. instanţa va respinge recursul formulat.