Luare în considerare ca stagiu de cotizare în condiţii speciale, pentru emiterea deciziei de acordare a pensiei pentru limită de vârstă
Curtea de Apel Cluj, secţia I-a civilă, decizia civilă nr. 909 din 7 octombrie 2014
Prin sentinţa civilă nr. 1445 din 10.02.2014 a Tribunalului Cluj, pronunţată în dosar nr. …/117/2013, a fost respinsă acţiunea formulată de reclamantul B.V.M. împotriva pârâtei Casa Judeţeană de Pensii Cluj, ca neîntemeiată.
Pentru a hotărî astfel, prima instanţă a reţinut următoarele:
Reclamantul solicită anularea deciziei de pensionare şi a hotărârii emisă de Comisia Centrală de Contestaţii ca urmare a contestării deciziei de pensionare cu luarea în calcul a veniturilor în completare menţionate în adeverinţa nr. 3518/01.10.2012.
Din adeverinţa susmenţionată rezultă că în perioada august 2006 – mai 2008, pentru venitul de completare nu s-a achitat C.A.S. şi şomaj.
Art. 8 (1) din Legea pensiilor prevede că: Constituie stagiu de cotizare perioadele în care persoanele au plătit contribuţii de asigurări sociale în sistemul public din România.
La art. 13 (2) din H.G. nr. 246/2007 se prevede că: „Dovedirea stagiilor de cotizare realizate ulterior datei de 1 aprilie 2001 se face pe baza declaraţiilor privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat iniţiale sau rectificative, după caz, prevăzute de Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 340/2001, cu modificările şi completările ulterioare”.
Nefăcându-se dovada, de către reclamant, a achitării contribuţiilor de asigurări sociale pentru aceste venituri, în perioada 08.2006 – 05.2008, acestea nu pot fi luate în calcul la stabilirea drepturilor de pensie.
Referitor la perioadele de cotizare menţionate în acţiunea introductivă, respectiv valorificarea perioadelor 09.12.2003-01.01.2004, 14.03.2004-01.04.2004, 19.04.2004
01.05.2004, 26.10.2004-01.11.2004 şi 11.11.2004-01.12.2004 la perioada de stabilire a stagiului de cotizare în condiţii speciale de muncă, precum şi valorificarea perioadelor 01.11.2009-01.12.2009, 01.08.2010-01.09.2010 şi 01.05.2011-01.08.2011 acestea au fost soluţionate prin Hotărârea nr. 4837/27.05.2013 a Comisiei Centrale de Contestaţii din cadrul Casei Naţionale de Pensii Publice.
Raportat la considerentele arătate mai sus, în baza art. 153 din Legea nr.263/2010 instanţa a respins ca neîntemeiată acţiunea reclamantului.
împotriva acestei hotărâri a declarat apel reclamantul B.V.M., solicitând modificarea sentinţei civile atacate, cu admiterea acţiunii aşa cum a fost formulată.
În motivare s-a arătat că în mod nejustificat, Casa Locala de Pensii Cluj nu a ţinut cont de vechimea în certificata de copia cărţii de muncă, reţinând ideea conform căreia perioada 01.08.2006-31.05.2008 când apelantul a beneficiat de venituri complementare conform prevederilor art.7 alin.3 din O.U.G. nr.8/2003 cu modificările şi completările O.U.G. nr. 124/2003, nu a fost luată în calcul deoarece nu apare pe stagiul de cotizare.
După cum a arătat şi în cuprinsul cererii de chemare în judecată, raportat la prevederile OUG 8/2003, respectiv cele ale legii nr.263/2010, stagiul de cotizare trebuie calculat şi valorificat şi cu alte acte doveditoare.
În acest sens, la dosarul cauzei a înţeles să anexe copie după cartea de munca pentru că datele acolo înscrise şi coroborate cu cele regăsite în adeverinţa nr. 3518/01.10.2012 emisa de către Agenţia de Ocupare a Forţei de Munca Cluj, sa conducă la ideea admiterii acţiunii apelantului astfel cum aceasta a fost formulata.
Instanţa de fond nu a ţinut cont de înscrisurile probatorii depuse la dosarul cauzei şi coroborate cu textele legale în vigoare la data soluţionării cererii, care confirmau ca în perioada 08.2006- 05.2008, perioada în care a beneficiat de prevederile O.U.G. nr. 8 /2003 se constituie stagiu de cotizare în virtutea prevederilor legale, chiar daca beneficiarii nu am plătit contribuţiile de asigurări sociale.
În acest sens, raportat la Înscrisul de sub nr.3332/09.08.2005 al Direcţiei de Îndrumare metodologica – Casa Naţionala de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, a fost creat un precedent, iar perioada în care persoanele din sectorul minier care însumează un stagiu de cotizare de cel puţin 1.7- ani în condiţii speciale şi care beneficiază de de completare şi de plaţi compensatorii potrivit O.U.G. nr. 8/2003, constituie stagiu, de cotizare realizat în condiţii speciale de munca. Ori, apelantul B.V.M. îndeplineşte aceasta condiţie legală, întrucât, condiţiile speciale de munca pentru stagiul de cotizare pana la data de
22.10.2013 (data emiterii buletinului de calcul privind respingerea cererii de înscriere la pensia pentru limita de vârsta), în privinţa apelantului însumează 18 ani 5 luni şi 1 zi, depăşind cerinţa legala.
Acordarea beneficiilor de muncă în condiţii speciale sunt justificate ca urmare a înscrierilor de pe cartea de munca a solicitantului, acesta figurând ca lucrător utilaje subteran.
Analizând sentinţa atacată prin prisma motivelor de apel şi a apărărilor formulate, Curtea reţine următoarele:
Prin Decizia nr. 3518/03.10.2012 emisă de intimata Casa Judeţeană de Pensii Cluj, apelantului i s-a respins cererea de pensionare pentru neîndeplinirea condiţiilor prevăzute de art. 52 din Legea 263/2010, perioada 01.08.2006-01.06.2008 în care a beneficiat de venituri complementare conform art. 7 alin. 3 din OUG 8/2003 nefiind luată în considerare „întrucât nu apare pe stagiile de cotizare” (fila 30 dosar fond).
Prin Hotărârea nr. 4837/27.05.2013 emisă de Comisia Centrală de Contestaţii din cadrul Casei Naţionale de Pensii Publice s-a respins contestaţia formulată de reclamant împotriva deciziei de menţionată anterior şi s-a dispus revizuirea deciziei, sub următoarele aspecte: valorificarea perioadelor 09.12.2003-01.01.2004, 14.03.2004
01.04.2004, 19.04.2004-01.05.2004, 26.10.2004-01.11.2004 şi 11.11.2004-01.12.2004 în condiţii speciale de muncă, precum şi valorificarea stagiilor de cotizare şi a veniturilor asigurate aferente perioadelor 01.11.2009-01.12.2009, 01.08.2010-01.09.2010 şi
01.05.2011-01.08.2011 (filele 22-27 dosar fond).
În Hotărârea nr. 4837/27.05.2013 se menţionează însă referitor la stagiul de cotizare aferent perioadei 01.08.2006-01.06.2008 că apelantul nu a depus la dosarul de o adeverinţă eliberată de AJOFM din care să rezulte perioada şi cuantumurile lunare ale venitului de completare de care a beneficiat conform OUG 8/2003.
Curtea constată că din carnetul de muncă al apelantului (menţiuni înscrise la poziţiile 77 şi 81 – filele 17-18 dosar fond) reiese că în perioada 01.08.2006-01.06.2008 acesta a beneficiat de venit de completare conform art. 7 alin. 3 din OUG 8/2003. Obţinerea venitului de completare de către apelant este confirmată şi prin Adeverinţa nr. 3518/01.10.2012 emisă de Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă Cluj (fila 19 dosar fond), adeverinţă din care rezultă şi cuantumului venitului de completare obţinut de apelant, respectiv 522 lei lunar.
Conform art. 16 lit. c din Legea 263/2010 constituie stagiu de cotizare în sistemul public de pensii perioada cuprinsă între 1 aprilie 2001 şi data intrării în vigoare a prezentei legi, în care persoanele au fost asigurate în baza Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare.
De asemenea, art. 10 din Legea 263/2010 prevede că (1) Pentru perioadele de după 31 martie 2001, declaraţia nominală de prevăzută la art. 7 alin. (1) şi (2)
constituie documentul pe baza căruia se stabileşte stagiul de cotizare în sistemul public de pensii şi punctajul mediu anual pentru asiguraţii sistemului public de pensii, cu excepţia persoanelor prevăzute la art. 6 alin. (1) pct. I lit. c). (3) În situaţiile în care, pentru
perioadele prevăzute la alin. (1) şi (2), derularea raporturilor de muncă sau de serviciu nu poate fi dovedită prin declaraţia nominală de asigurare, în vederea stabilirii stagiului de cotizare şi a punctajului anual, pot fi valorificate şi alte acte doveditoare, întocmite în condiţiile legii. (4) Obligaţia prezentării actelor doveditoare prevăzute la alin. (3) revine persoanei în cauză.
Coroborând aceste dispoziţii legale, Curtea constată că dovedirea stagiului complet de cotizare aferent perioadei 01.04.2001-01.01.2011 se poate realiza prin declaraţia nominală de asigurare şi prin alte înscrisuri doveditoare. De altfel, acest aspect reiese şi din hotărârea comisiei de contestaţii, în care se reţine că motivul respingerii contestaţiei apelantului îl constituie faptul că acesta nu a depus la dosarul de pensie o adeverinţă eliberată de AJOFM din care să rezulte perioada şi cuantumurile lunare ale venitului de completare de care a beneficiat.
Art. 4 din OUG 8/2003 prevede că „(1) Suma acordată la momentul disponibilizării, precum si venitul lunar de completare, prevăzute la art. 2, sunt exceptate de la plata contribuţiilor către bugetul asigurărilor sociale de stat si către Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate. (5) Perioada acordării, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenta, a venitului lunar de completare si a plăţilor compensatorii constituie stagiu de cotizare in sistemul public de pensii. (51) Perioada în care persoanele din sectorul minier, care dovedesc un stagiu de cotizare de cel puţin 17 ani în condiţii speciale, 13,5 ani in condiţii speciale in zona I de radiaţii sau 15 ani în condiţii speciale in zona II de radiaţii, beneficiază de venit lunar de completare şi de plaţi compensatorii, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, constituie stagiu de cotizare realizat in condiţiile speciale de muncă, inclusiv în situaţiile prevăzute la art. 7 alin. (4)”.
Drept urmare, reţinând că apelantul a dovedit cu Adeverinţa nr. 3518/01.10.2012 emisă de Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă Cluj că în perioada 01.08.200601.06.2008 a realizat venit de completare în cuantum de 522 lei lunar şi că intimata i-a recunoscut apelantului un stagiu de cotizare în condiţii speciale de 18 ani 2 luni şi 15 zile (respectiv 18 ani 5 luni şi o zi după punerea în a Hotărârii nr. 4837/27.05.2013 emisă de Comisia Centrală de Contestaţii din cadrul Casei Naţionale de Pensii Publice), Curtea de Apel constată că în conformitate cu dispoziţiile exprese ale art. 4 alin. 51 din OUG 8/2003 perioada în care apelantul a beneficiat de venit de completare constituie stagiu de cotizare realizat în condiţii speciale.
De asemenea, realizând un stagiu de cotizare în condiţii speciale de peste 20 de ani în unităţi miniere (art. 30 slin. 1 lit. a din Legea 263/2010), apelantul beneficiază şi de reducerea vârstei standard de pensionare cu 20 de ani conform art. 56 alin. 2 lit. a din Legea 263/2010, iar vârsta sa la data depunerii cererii de pensionare este de 45 de ani, respectându-se astfel şi dispoziţiile alin. 3 din art. menţionat anterior.
Pentru aceste considerente, în temeiul dispoziţiilor legale menţionate anterior, a art. 149 şi 151 din Legea 263/2010, a art. 480 alin. 1 şi 3 Cod procedură civilă se va admite apelul declarat în cauză, se va schimba în tot sentinţa apelată şi, în consecinţă, se va admite acţiunea reclamantului B.V.M. în contradictoriu cu pârâta Casa Judeţeană de Pensii Cluj.
Se va anula în parte hotărârea nr. 4837/27.05.2013 a Comisiei Centrale de Contestaţii – CNPP sub aspectul respingerii contestaţiei formulate de reclamant împotriva deciziei nr. 3518/03.10.2012 emisă de pârâta Casa Judeţeană de Pensii Cluj.
Se va anula decizia nr. 3518 din 03.10.2012 emisă de pârâtă pe care o va obliga să emită în favoarea reclamantului o decizie de acordare a pensiei pentru limită de vârstă cu luarea în considerare a perioadei 01.08.2006 – 31.05.2008 ca stagiu de cotizare în condiţii speciale şi a dispoziţiilor stabilite prin Hotărârea nr. 4837/27.05.2013 cu privire la valorificarea stagiilor de cotizare ca urmare a cererii reclamantului din data de 22.08.2012.