Plata orelor suplimentare – raportată la atribuţiile de serviciu ale contestatorului Raporturi de muncă


 

Prin acţiunea formulată se solicită de reclamantul R.I, prin avocat Alexandru Surdescu., în contradictoriu cu intimata SC A. SRL G. – obligarea la plata 1063 ore suplimentare în perioada 2006 – 2009 întrucât orele lucrate nu i-au fost compensate cu zile libere şi nici renumerate, solicită cheltuieli de judecată.

În motivare se arată că: în perioada 2006 – 2009 a îndeplinit funcţia de gestionar la depozitul Departament gips carton într-un program de 10 ore zilnic luni – vineri iar sâmbăta 5 ore, fiind renumerat doar 8 ore, fără să-i fie plătite orele suplimentare.

Urmare a controalelor efectuate de I.T.M. Bacău cele reclamate s-au confirmat fiind dispuse măsuri pentru ca unitatea să se conformeze legii situaţie reţinută de adresa nr.23189/11.08.2009 şi nr.512/2009.

In drept s-au invocat dispoziţiile art. 39, 40, art.119-120 Codul Muncii.

La dosar în susţinerea acţiunii s-a depus adresa nr. 512/2009, nr. 23189/11.08.2009, graficul de lucru motostivuitor.

Prin întâmpinarea depusă la dosar se solicită respingerea acţiunii întrucât contestatorul a lucrat un program de 8 ore conform Contractului Individual de Muncă şi pontajele anexate întâmpinării.

De asemenea reclamantul nu a solicitat plata orelor suplimentare, mai mult contestatorul nu şi-a dat acordul scris privind efectuarea orelor suplimentare neexistând viza şefului ierarhic.

În dovedirea întâmpinării la dosar s-au depus copii fişe pontaj ( fl.81-119, anexă la procesul verbal nr. 26260/06.11.2008, extras Contract Colectiv de Muncă.

Acţiunea s-a depus în termen, motivată, legal scutită de plata taxei judiciare de timbru şi a timbrului judiciar.

În cauză s-au administrat probatorii, respectiv interogatorii, expertiză contabilă, martori.

Instanţa analizând actele şi lucrările dosarului constată :

Reclamantul a avut calitatea de salariat la societatea intimată în perioada 2006 – 01.08.2009 când s-a pensionat, îndeplinind funcţia de gestionar depozit din cadrul Departamentului gips carton.

Prin întâmpinarea depusă la dosar intimata susţine că programul de lucru era de 8 ore zilnic respectiv 8,30-17,30 cu pauză de o oră, susţinerile contestatorului, arată intimata, sunt nefondate neexistând o cerere din partea acestuia pentru orele suplimentare.

Instanţa va înlătura susţinerile intimatei întrucât acestea sunt contra zise de conţinutul adresei nr. 23189/11.08.2009 fila 9 dosar prin care s-au reţinut ilegalităţi de către I.T.M. Bacău în ce priveşte respectarea dispoziţiilor art. 119, 120 Codul Muncii privind plata orelor suplimentare societatea fiind sancţionată contravenţional ( proces verbal care nu a fost depus la dosar de către angajator).

Potrivit actelor depuse la dosar, coroborate cu, concluziile raportului de expertiză contabilă efectuat în cauză şi depoziţia martorului audiat în cauză rezultă că : Potrivit atribuţiilor funcţiei de gestionar a contestatorului acesta a prestat ore suplimentare în medie de 10 ore zilnic luni – vineri şi 5 ore sâmbăta.

Situaţia reţinută rezultă din programul utilajului ,, motostivuitor ,, care deservea gestiunea şi în care se trecea programul de prezentare la gestiune, terminarea programului – filele 10 -71 care poartă semnătura, ştampila unităţii, menţiunile consemnate în aceste documente făcând dovada deplină până la înscrierea în fals.

De asemenea, martora audiată în cauză – fila 131 dosar a arătat că în calitatea sa de gestionar, reclamantul lucra câte 10 ore zilnic avându-se în vedere faptul că la gestiunea sa soseau în jur de 70 vagoane lunar încărcate cu marfă ( respectiv gips, etc. ori este lesne de înţeles că aceste vagoane soseau atât în timpul programului cât şi după program ori timpul de descărcare depăşea programul normal de lucru ( 8 ore).

De asemenea, la gestiunea contestatorului soseau tiruri încărcate cu marfă pentru care operaţiunea de descărcare depăşea cele 8 ore.

Potrivit anexelor raportului de expertiză – Anexa 3 rezultă ora de livrare a mărfurilor respectiv 17, 18 în cea mai mare parte.

De asemenea, potrivit Anexei 4 la raportul de expertiză este consemnată ora primirii mărfurilor în gestiune conform notelor de intrare – recepţie şi avizele de expediţie, orele fiind în general 17,30, 18,30, 18,45.

Potrivit anexei nr.5 sunt evidenţiate orele în care motostivuitorul ( care ajută la încărcarea şi descărcarea materialelor) a lucrat în perioada în litigiu la gestiunea contestatorului 8-12, 8-14 sâmbăta şi 7,30 – 17,00, 7,30 – 18,00 ( lunea – vinerea)

Instanţa va înlătura susţinerile intimatei privind consemnările din fişele de pontaj, filele 81 -119 dosar întrucât acestea nu sunt semnate şi ştampilate de unitate, acestea nefiind certificate de unitate că sunt la fel cu originalul astfel cum prevede art.112(5) cod procedură civilă.

Faţă de situaţia reţinută se reţine de instanţă că în speţă acţiunea este dovedită, reclamantul făcând dovada prestării muncii, în afara duratei normale a timpului de lucru săptămânal prevăzută de art.109.

Potrivit art.119 Codul muncii ,, suplimentară se compensează prin ore libere plătite în următoarele 30 de zile, ori în speţă unitatea nu a făcut dovada acordării de timp liber. În perioada prevăzută de art.119 Codul Muncii, aspect faţă de care în cauză sunt incidente dispoziţiile art.119(2), 120 Codul Muncii,,.

Pentru considerentele arătate, instanţa văzând dispoziţiile art. 40, 119, 120, 281, 285, 287, Codul Muncii, urmează să admită acţiunea.