Prin sentinţa nr. 2401/26.02.2008, pronunţată de Tribunalul Gorj, în dosarul nr. 851/95/2008 s-a respins excepţia lipsei calităţii procesuale pasive invocată de intimata Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (A.N.S.V.S.A.).
S-a admis în parte acţiunea formulată de petentul Z.T., în contradictoriu cu intimatele Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (A.N.S.V.S.A.), şi Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor Gorj (D.S.V.S.A.)
S-a dispus obligarea intimatelor Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (A.N.S.V.S.A.) şi Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor Gorj (D.S.V.S.A.), la plata contravalorii primei de concediu pentru anul 2007 şi a sporului de confidenţialitate în procent de 10%, corespunzător anului 2007, sumă actualizată cu indicele de inflaţie, la data plăţii efective.
Pentru a se pronunţa astfel, instanţa a reţinut :
Cu privire la excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a intimatei Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (A.N.S.V.S.A.), aceasta justifică în mod cert calitatea procesuală, întrucât acţiunea este îndreptată împotriva pârâtei D.S.V.S.A. Gorj, în calitate de ordonator secundar de credite şi a Autorităţii Naţionale Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (A.N.S.V.S.A.), în calitate de ordonator principal de credite potrivit art. 4 alin.4 din H.G. nr. 130/2006.
Pe fondul cauzei instanţa a reţinut următoarele:
Petentul Z.T. este personal contractual în cadrul intimatei Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor Gorj (D.S.V.S.A.).
Prin urmare, contractul colectiv de muncă, unic la nivel de unitate al D.S.V.S.A. Gorj, pe anul 2007 prevede la art. 49 alin.1 lit. d, că adaosurile la salariul de bază şi alte venituri sunt premiile acordate din fondul de premiere, calculate într-o proporţie de 10% din fondul de salarizare realizat lunar şi cumulat, tichete de masă, care se acordă conform prevederilor legale, indemnizaţii negociate pentru clauze specifice conform art.20 din Legea nr. 53/2003, primele de concediu şi alte adaosuri cuvenite la nivelul unităţilor şi instituţiilor.
De asemenea, potrivit dispoziţiilor art. 48 din contractul colectiv de muncă la nivel de unitate al D.S.V.S.A. Gorj pe anul 2007, se precizează sporurile minime de care beneficiază personalul din cadrul intimatei, printre care şi sporul de confidenţialitate de 10% solicitat de petent.
Ori, dispoziţiile art. 236 alin.4 din Codul Muncii, prevăd că: „contractele colective de muncă încheiate cu respectarea dispoziţiilor legale constituie legea părţilor”.
Acelaşi act normativ, la art. 243 alin.1 precizează că „executarea contractului colectiv de muncă este obligatorie pentru părţi, iar neîndeplinirea obligaţiilor asumate prin contractul colectiv de muncă, atrage răspunderea părţilor care se fac vinovate de aceasta.
Cât priveşte perioada pentru care petentul solicită acordarea primei de concediu şi a sporului de confidenţialitate, instanţa a constatat şi reţinut că acţiunea este întemeiată în parte doar cu privire la perioada 2007, raportat la contractul colectiv de muncă la nivel de unitate al D.S.V.S.A. Gorj pe anul 2007.
Împotriva sentinţei au declarat recurs în termen DIRECŢIA SANITARĂ VETERINARĂ ŞI PENTRU SIGURANŢA ALIMENTELOR GORJ şi AUTORITATEA NAŢIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ ŞI PENTRU SIGURANŢA ALIMENTELOR invocând nelegalitatea şi netemeinicia acesteia
În recursul promovat de Direcţia Sanitar Veterinară Pentru Siguranţa Alimentelor Gorj se arată :
Tribunalul a ignorat faptul că, reclamantul desfăşoară activităţi ce nu presupun gestionarea de informaţii care necesită asigurarea confidenţialităţii şi în consecinţă, nu se impune acordarea sportului de confidenţialitate prev. de art. 26 al.1 codul muncii Art. 39 al.1 C.Muncii, prevede principalele drepturi ale salariatului, dar nu specifică în mod expres sporul de confidenţialitate şi prima de concediu precizate de reclamant în acţiune.
Art.13 din OUG 123/2003 privind creşterile salariale ce se vor acorda personalului din sectorul bugetar precizează faptul că „ sporul de confidenţialitate se acordă personalului contractual din aparatul de lucru al Guvernului de până la 15%, nu şi personalului contractual din instituţiile şi autorităţile publice pentru care, prin acte normative specifice se prevede acordarea acestui spor.
În recursul promovat de Autoritatea Naţională Sanitar veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (A.N.S.V.S.A) Bucureşti se invocă următoarele :
Incorect Tribunalul a respins excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a acestei recurente, cu motivarea că acţiunea este îndreptată împotriva acesteia în calitate de ordonator principal de credite.
În speţă, intimatul-reclamant nu are raporturi de servicii directe cu ANSVSA, fiind personal contractual în cadrul DSVSA Gorj, astfel că se găseşte într-un raport juridic având ca obligaţie plata primei de vacanţă şi a sporului de confidenţialitate cu DSVSA Gorj şi nu cu subscrisa, organul ierarhic superior.
Recursurile sunt fondate.
Examinându-se sentinţa recurată, în raport de criticile invocate în recurs se vor reţine următoarele :
Reclamantul-intimat desfăşoară activităţi ce nu presupun gestionarea de informaţii ce necesită asigurarea confidenţialităţii, situaţie în care nu se impune acordarea sporului de confidenţialitate prev. de art. 39 al.1 C.Muncii.
Potrivit art. 13 din OUG 123/2003 privind creşterile salariale ce se vor acorda personalului din sectorul bugetar, sporul de confidenţialitate se acordă personalului contractual din aparatul de lucru al Guvernului în cuantum de până la 15% cât şi personalului contractual din instituţiile şi autorităţile publice pentru care, prin acte normative specifice se prevede acordarea acestui spor.
Această prevedere nu este incidentă în speţă, iar art.49 al.1 lit.d din CCM unic, la nivel de unitate al DSVSA Gorj se referă numai la primele de concediu şi nu la sporul de confidenţialitate, aşa cum a reţinut Tribunalul.
DSVSA Gorj este ordonator secundar de credite, neputând să asigure necesarul de fonduri pentru plata primei de concediu solicitate de personalul contractual, atributul acestuia revenindu-i AUTORITAŢII NAŢIONALĂ SANITARĂ VETERINARĂ ŞI PENTRU SIGURANŢA ALIMENTELOR care potrivit art. 4 din HG nr. 130/2006, modificat şi completat prin HG 136/2007 prevede că „ preşedintele autorităţii este ordonator principal de credite „.
Sporurile prevăzute de Legea 435/2006, act normativ specific nu cuprind şi sporul de confidenţialitate.
Este evident că legiuitorul nu a prevăzut şi acordarea sporului de confidenţialitate pentru personalul care-şi desfăşoară activitatea în sistemul sanitar veterinar.
Primele de concediu sunt acordate potrivit art. 35 al.2 din Legea 188/1999 privind statutul funcţionarilor publici, deci nu se aplică decât acestei categorii specifice de subiecte de drept.
În această situaţie, intimatul-reclamant nu beneficiază de prevederile acestei legi speciale, fiind angajat cu C.I.M. de către D.S.V.S.A. Gorj supunându-se regimului de drept comun reglementat de Codul Muncii în art. 145 referitor la indemnizaţia de concediu.
Faşă de cele expuse, se va aprecia sentinţa recurată afectată de nelegalitate şi netemeinicie, urmând ca în baza art. 304 pct. 9 C.pr.civilă rap. la art. 312 al. 1 C.pr.civilă să se admită recursurile modificându-se sentinţa în sensul respingerii acţiunii ca neîntemeiată.