Reîncadrare după încetarea mandatului într-o funcţie aleasă în administraţia locală sau judeţeană. Momentul de la care se poate solicita reîncadrarea


– Legea nr. 393/2004: art. 18 alin. 1 şi 2, art. 30 alin. 1

Pretenţiile în legătură cu reîncadrarea, pot fi formulate doar de la data declarării ca legal constituit a consiliului nou ales, având în vedere dispoziţiile legale care reglementează durata mandatului consiliului local.

(Decizia nr. 150/R din 28 ianuarie 2009)

Prin sentinţa civilă nr. 2587 din 3 noiembrie 2008, pronunţată de Tribunalul Sălaj, s-a admis în parte acţiunea reclamantului H.G., pârâta SC C Â.S. SA Cluj, Sucursala Zalău, fiind obligată la plata prejudiciului material suferit de reclamant în perioada 28 mai – 29 iulie 2008, în sumă de 5.476 lei, actualizat cu rata inflaţiei pe durata dintre depunerea cererii de reluare a activităţii şi până la data plăţii efective.

S-au respins capetele de cerere privind obligarea pârâtei la plata de daune morale şi cheltuieli de judecată.

împotriva acestei sentinte au declarat recurs reclamantul H.G. şi pârâta SC C.A.S. SA Cluj.

Examinând hotărârea atacată în raport de motivele invocate, Curtea de Apel urmează să admită recursurile pentru următoarele considerente:

Acţiunea a fost formulată în contradictoriu cu persoana juridică angajatoare, respectiv SC C.A.S. SA Cluj, dar instanţa se pronunţă şi obligă Sucursala Zalău din cadrul SC CA.S. SA Cluj deşi aceasta din urmă nu are calitatea de angajator şi mai mult, potrivit art. 43 alin. 1 din Legea nr. 31/1990 sucursalele sunt dezmembrăminte fără personalitate juridică şi acestea nu pot dispune de patrimoniul persoanei juridice.

Acesta este un motiv de casare ce se încadrează în cazul prevăzut de art. 304 pct. 6 C. pr. civ., când instanţa a acordat ceea ce nu s-a cerut, atunci când s-a pronunţat faţă de o altă persoană decât cea care a fost chemată în judecată, prin urmare instanţa de fond în rejudecare urmează să se pronunţe faţă de persoana juridică ce a fost chemată în judecată iar nu faţă de o sucursală a acesteia care nu a fost parte în proces.

Celelalte motive de recurs invocate de către recurentul reclamant şi recurenta pârâtă se pot constitui în motive de modificare dar, potrivit art. 312 alin. 3 teza a ll-a C. pr. civ., dacă sunt găsite întemeiate mai multe motive, dintre care unele atrag modificarea, iar altele casarea, instanţa de recurs va casa în întregime hotărârea atacata pentru a se asigura o judecata unitară.

Ambii recurenţi au contestat întinderea obligaţiei de plată prin urmare cele susţinute de recurenţi urmează să fie avute în vedere în rejudecare, cu următoarele precizări.

Art. 30 alin. 1 din Legea nr. 393/2004 prevede că „La încetarea mandatului de primar, de viceprimar, de preşedinte sau vicepreşedinte al consiliului judeţean persoanele în cauză îşi reiau activitatea în executarea aceloraşi contracte de muncă sau acte de numire. La stabilirea clasei şi gradului de încadrare se vor lua în calcul şi perioadele lucrate în funcţiile de demnitate publică alese.”

Art. 18 alin. 1 şi 2 din Legea nr. 393/2004 prevede că „(1) Vicepreşedinţii consiliului judeţean, precum şi viceprimarii intră în exercitarea mandatului după declararea lor ca legal aleşi, potrivit Legii nr. 215/2001, republicată. (2) Exercitarea mandatului de către persoanele prevăzute la alin. 1 încetează odată cu expirarea mandatului consiliului din care fac parte” iar art. 38 din Legea nr. 215/2001 prevede că „Consiliul local se alege pentru un mandat de 4 ani, care poate fi prelungit, prin lege organică, în caz de război sau catastrofă. Consiliul local îşi exercită mandatul de la data constituirii până la data declarării ca legal constituit a consiliului nou-ales.”

Prin urmare reclamantul putea să formuleze pretenţiile sale doar de la data declarării ca legal constituit a consiliului nou-ales, ori exact aceasta chestiune a fost invocată de către pârâtă iar instanţa nu a verificat data constituirii noului consiliu local şi implicit data încetării mandatului reclamantului.

Cu privire la preluarea personalului SC P. SA, obligaţie asumată de către SC C.A.S. SA Cluj potrivit art. 21 din Contractul de delegare urmează a fi analizată şi susţinerea pârâtei din întâmpinare că această obligaţie subzista doar pe o perioadă de 6 luni conform art. 32 din Actul adiţional la contractul de delegare a gestiunii serviciilor publice.

Referitor la daunele morale solicitate de către reclamant urmează a fi avută în vedere Decizia nr. XL/2007 pronunţată în recurs în interesul legii, obligatorie pentru instanţe potrivit art. 329 alin. 3 teza a ll-a C. pr. civ.

Faţă de cele menţionate anterior şi în temeiul prevederilor art. 304 pct. 6 şi pct. 9 C. pr. civ. cât şi al art. 312 alin. 3, art. 299 alin. 1 şi art. 3041 C. pr. civ., curtea urmează să admită recursul declarat de recursurile declarate de reclamantul H.G. şi de pârâta SC C.A.S. SA Cluj împotriva sentinţei civile nr. 2587 din 03.11.2008 a Tribunalului Sălaj, pe care o va casa în întregime şi în consecinţă va trimite cauza spre rejudecare Tribunalului Sălaj. (Judecător loan-Daniel Chiş)