Potrivit dispoziţiilor alin. (1) al art. 194 din Legea 19/2000 „Între sistemul public şi celelalte sisteme proprii de asigurări sociale, neintegrate până la data intrării în vigoare a prezentei legi, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în muncă sau vechimea în serviciu, în vederea deschiderii drepturilor la pentru limită de vârstă, de invaliditate şi de urmaş, precum şi a altor drepturi de asigurări sociale prevăzute de prezenta lege.”
Din aceste dispoziţii legale rezultă că recunoaşterea reciprocă a stagiilor de cotizare are loc doar pentru deschiderea drepturilor de nu şi în ce priveşte beneficiile specifice acordate potrivit prevederilor legalei care reglementează diferite sisteme de asigurări sociale. În aceste condiţii reducerea vârstelor de pensionare ori a stagiilor de cotizare poate fi acordată numai în temeiul normativ al sistemului în care se solicită acordarea pensiei şi pentru stagiile de cotizare realizate în cadrul acestuia.
Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale, Decizia nr. 1963 din 7 decembrie 2006
Notă: Art. 194 din legea nr. 19/2000 a fost modificat de art. 1 din O.U.G. nr. 9/2003 (M. Of. nr. 167 din 17 martie 2003).
Prin sentința civilă nr. 709/57/2006 pronunțată de Tribunalul Alba în dosar 287/2006 a fost admisă în parte acțiunea civilă formulată de reclamantul B.T. împotriva pârâtei Casa Județeană de Pensii Alba.
Pârâta a fost obligată să valorifice perioada de activitate realizată și dovedită de către reclamant,conform adeverințelor nr. 2149 din 26 mai 2005 și nr. 12807 din 27 aprilie 2005 cu acordarea și recunoașterea sporului și stagiului de cotizare aferent grupei I de muncă.
Instanța a respins capătul de cerere având ca obiect stabilirea și acordarea pensiei pentru limită de vârstă.
Pentru a pronunța această soluție prima instanță a reținut că reclamantul a solicitat în contradictoriu cu pârâta să se dispună valorificarea de către aceasta din urmă a perioadelor 1 septembrie 1996 – 1 octombrie 1997 și 20 august 1977 – 15 iulie 1987 și acordarea pensiei pentru limită de vârstă.
S-a motivat în cuprinsul sentinței că pârâta în mod nejustificat nu a luat în calcul la stabilirea drepturilor de pensie ale reclamantului adeverințele nr. 2149 din 26 mai 2005 emisă de SC C.M. SA Abrud și nr. 12 807 din 27 aprilie 2005 emisă de Inspectoratul de Poliție al Județului Alba deoarece aceste adeverințe îndeplinesc condițiile legale pentru a fi valorificate.
în privința cererii reclamantului de a i se stabili pensie pentru limită de vârstă instanța a arătat că aceasta nu este întemeiată deoarece reclamantul nu îndeplinește condițiile de vârstă pentru a se putea pensiona.
împotriva acestei soluții a declarat recurs reclamantul.
în recursul său reclamantul a solicitat modificarea sentinței primei instanțe în sensul admiterii în întregime a acțiunii formulate.
în dezvoltarea motivelor de recurs reclamantul a susținut că soluția instanței de recurs este nelegală fiind rezultatul a două omisiuni.
Referitor la vârsta de pensionare se arată că instanța nu a valorificat adeverința 100/362/2002 din care rezultă că a lucrat în grupa a doua de muncă. Recurentul susține că în situația în care i s-ar fi valorificat tot stagiul de cotizare realizat în grupa a doua de muncă ar fi beneficiat de reducerea vârstei standard de pensionare cu 8 ani și 4 luni astfel că la data formulării cererii îndeplinea și condițiile de vârstă pentru pensionare.
Prin întâmpinare pârâta a solicitat respingerea recursului declarat de reclamant motivând că în mod legal instanța de fond a reținut că acesta nu îndeplinește condițiile legale în vederea pensionării pentru limită de vârstă.
Deliberând asupra recursului formulat în limitele prevăzute de art. 306 alin. (2) C. proc. civ. prin prisma motivelor invocate Curtea reține următoarele:
Prin decizia 1-185211 din 17 noiembrie 2005 emisă de Casa Județeană de Pensii s a stabilit dreptul reclamantului la pensie de invaliditate. în decizie se reține că stagiul complet de cotizare conform Legii nr. 19/2000 este de 35 de ani, stagiul de cotizare necesar este de 22 de ani, iar stagiul realizat de reclamant este de 32 de ani, 7 luni și 17 zile. Din stagiul realizat de reclamant intimata a reținut că în sectorul de stat acesta are un stagiu de 3 ani, 8 luni, 26 zile în grupa I de muncă, 17 ani, 6 luni, 14 zile în condiții normale de muncă și 11ani 4 luni și 7 zile în sisteme neintegrate.
Vârsta asiguratului la data ivirii invalidității era de 54 de ani, 4 luni și 5 zile.
Potrivit dispozițiilor Legii 19/2000:
Art. 41. – (1) Pensia pentru limită de vârstă se acordă asiguraților care îndeplinesc, cumulativ, la data pensionării, condițiile privind vârsta standard de pensionare și stagiul minim de cotizare realizat în sistemul public.
(2) Vârsta standard de pensionare este de 60 de ani pentru femei și 65 de ani pentru bărbați. Atingerea vârstei standard de pensionare se va realiza în termen de 13 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, prin creșterea vârstelor de pensionare, pornindu-se de la 57 de ani pentru femei și de la 62 de ani pentru bărbați, conform eșalonării prevăzute în anexa nr. 3.
(3) Stagiul minim de cotizare atât pentru femei, cât și pentru bărbați este de 15 ani. Creșterea stagiului minim de cotizare de la 10 ani la 15 ani se va realiza în termen de 13 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, conform eșalonării prevăzute în anexa nr. 3.
(4) Stagiul complet de cotizare este de 30 de ani pentru femei și de 35 de ani pentru bărbați. Atingerea stagiului complet de cotizare se va realiza în termen de 13 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, prin creșterea acestuia, pornindu-se de la 25 de ani pentru femei și de la 30 de ani pentru bărbați, conform eșalonării prevăzute în anexa nr. 3.
Art. 1671. – (1) într-un interval de 5 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi persoanele care au desfășurat activități încadrate în grupa I de muncă, conform legislației anterioare, pot solicita pensie pentru limită de vârstă cu reducerea vârstelor standard de pensionare, conform tabelului nr. 4.
Reclamantul susține că ar trebui să beneficieze de reducerea vârstei de pensionare cu 8 ani și cinci luni pentru că are 14 ani 8 luni și 21 de zile stagiu de cotizare realizat în grupa a I -a de muncă. Din acești 14 ani 8 luni și 18 zile numai 3 ani 8 luni și 26 de zile reprezintă stagiu de cotizare realizat în cadrul sistemului public de pensii, restul stagiului fiind realizat în cadrul sistemului de pensii neintegrat,al pensiilor militare.
Recunoașterea stagiilor de cotizare între cele două sisteme de pensii se realizează în condițiile art. 194 din Legea nr. 19/2000 potrivit căruia „(1) între sistemul public și celelalte sisteme proprii de asigurări sociale, neintegrate până la data intrării în vigoare a prezentei legi, inclusiv sistemul pensiilor militare, se recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în muncă sau vechimea în serviciu, în vederea deschiderii drepturilor la pensie pentru limită de vârstă, de invaliditate și de urmaș, precum și a altor drepturi de asigurări sociale prevăzute de prezenta lege.”
în consecință stagiul de cotizare realizat în sistemul neintegrat poate fi valorificat de reclamant exclusiv pentru deschiderea drepturilor la pensie, respectiv vechimile în muncă ori serviciu pot fi adiționate chiar dacă provin din sisteme diferite în vederea stabilirii dreptului de a beneficia de pensie raportat la această condiție, a vechimii în muncă. Celelalte drepturi corelative calității stagiilor de cotizare reglementate de fiecare sistem pot fi valorificate numai in sistemul în care acestea au fost realizate. Legiuitorul având în vedere specificul fiecărui sistem de asigurări a înțeles să limiteze efectele recunoașterii reciproce a stagiilor de cotizare realizate în sisteme diferite.
în aceste condiții cererea reclamantului de a-i fi aplicate dispozițiile art. 167 din Legea nr. 19/2000 pentru stagii de cotizare realizate în sisteme neintegrate este lipsită de suport legal. Aceste stagii de cotizare vor fi avute în vedere la determinarea stagiului total de cotizare,în vederea deschiderii dreptului la pensie,însă nu vor conduce și la reducerea vârstei de pensionare.
Cum reclamantul nu beneficiază de reducerea vârstei de pensionare pentru stagiul de cotizare realizat în sistemele de neintegrată la data formulării cererii de pensionare acesta nu îndeplinea condițiile de vârstă, prevăzute de lege, pentru a fi pensionat pentru limită de vârstă.