Veteran de război decorat cu medalia „Bărbăţie şi Credinţă, cu Spade”. Rentă lunară. Bază de calcul


– Legea nr. 44/1994: art. 13

– Legea nr. 303/2007

– O.U.G. nr. 12/2004: art. 141

Prin introducerea art. 74, rentele lunare se vor calcula astfel: pentru cei prevăzuţi art. 13 alin. 2 lit. a), decoraţi cu Ordinul Mihai Viteazul, în procent de 100% din solda , grad şi solda de funcţie, la minim, ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărăr pentru cei prevăzuţi la art. 13 alin. 3 lit. a), decoraţi cu Ordinul Virtutea Aeronautica <spade, clasa Cavaler, în procent de 100% din solda de grad, la minim, a unui sublocotene, din cadrul Ministerului Apărării; pentru cei prevăzuţi la art. 13 lit. b), decoraţi cu ordine şi medaliile enumerate limitativ, în procent de 75% din solda de grad, la minim, a un sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării; pentru cei prevăzuţi la art. 14, cărora le fost conferită Medalia „Crucea Comemorativă a celui de-al doilea război mondial 194 1945″, în procent de 25% din solda de grad, la minim, a unui sublocotenent din cadr Ministerului Apărării (50 %) din solda de grad, începând cu data de 01.01.2008, confor modificărilor aduse Legii nr. 44/1994 prin Legea nr. 303/2007).

Această interpretare a fost confirmată de către înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, ca: s-a pronunţat asupra acestui aspect prin decizia în interesul Legii nr. 45/10.11.200 obligatorie pentru instanţe, conform art. 329 alin. 3 C. pr. civ.

(Decizia nr. 2925/R din 04.05.2009, Secţia a Vil-a civilă şi pentru cauze priviri

conflicte de muncă şi asigurări sociali

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalul Bucureşti, Secţia a Vlll-a conflicte o muncă şi asigurări sociale, sub nr. 27347/3/2008, reclamanta R E. a chemat în judecai pe pârâta Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti, solicitând instanţei ca, prin hotărâre ce o va pronunţa, să dispună obligarea pârâtei să îi acorde renta la care este îndreptăţii în baza Legii nr. 44/1994 modificată prin O.U.G. nr. 12/2004, respectiv jumătate di nivelul soldei de grad şi al soldei de funcţie la minim ale unui sublocotenent din cadri Ministerului Apărării Naţionale, retroactiv, începând cu luna iulie 2005, obligarea pârâţi să îi plătească renta cuvenită conform pct. 1 de mai sus şi în continuare, conform dispc ziţiilor legale menţionate anterior, fără cheltuieli de judecată.

Prin sentinţa civilă nr. 223/13.01.2009, Tribunalul Bucureşti, Secţia a Vlll-a cor flicte de muncă şi asigurări sociale, a respins acţiunea formulată de reclamanta R.E., î contradictoriu cu pârâta Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti, ca neîntemeiată.

Pentru a se pronunţa astfel, instanţa de fond a reţinut următoarea situaţie de fapt şi de drept:

Potrivit dispoziţiilor art. 13 lit. b) din Legea nr. 44/1994 republicată, în forma în vigoare de la data de iulie 2005, veteranii de război care sunt decoraţi cu acest ordin beneficiază de o rentă lunară echivalentă cu 75% din solda de grad a unui sublocotenent.

în vederea aplicării unui tratament egal tuturor veteranilor de război şi pentru evitarea unui impact social asupra unei categorii de persoane de vârstă înaintată a căror contribuţie adusă pentru apărarea ţării este unanim recunoscută, elemente care vizează interesul public şi care au caracter de urgenţă, prin O.U.G. nr. 12/2004 aprobată prin Legea nr. 210/2004, a fost introdus art. 141.

Prin această nouă dispoziţie legală, s-a stabilit că, începând cu luna martie 2004, renta lunară prevăzută la art. 13 şi 14 se calculează, după caz, în funcţie de nivelul soldei de grad şi al soldei de funcţie la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării Naţionale, stabilite conform legii.

în opinia Tribunalului, modul de redactare al acestui text care nu prevede expresia „şi/sau”, putea duce la interpretarea că renta se calculează şi în funcţie de solda de funcţie, şi nu doar de solda de grad a unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării (deşi în text este utilizată expresia „după caz”, ceea ce ar arăta că determinarea cuantumului rentei se va face diferit, fie în funcţie de solda de grad, fie în funcţie de solda de funcţie, fie în funcţie de ambele solde şi în procente variabile, includerea conjuncţiei între elementele în raport de care se calculează renta, putea conduce la concluzia că indiferent de faptul că renta a fost acordată în baza art. 13 sau 14 baza de calcul a acesteia este una singură).

Cu toate acestea, ambiguitatea dispoziţiei legale a fost îndepărtată prin Decizia nr. 45 din 10.11.2008 pronunţată de înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în Secţiile Unite, care a dispus admiterea recursului în interesul legii declarat de Procurorul General al Parchetului de pe lângă înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi a stabilit că dispoziţiile art. 141 raportate la dispoziţiile art. 13 şi 14 din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, republicată, astfel cum a fost completată prin O.U.G. nr. 12/2004 aprobată prin Legea nr. 210/2004, se interpretează în sensul că renta lunară se calculează conform prevederilor art. 13 şi art. 14 din lege, în raport cu solda de grad şi/sau solda de funcţie, după caz, a unui sublocotenent din Ministerul Apărării Naţionale”.

Prin clarificarea ambiguităţii la care anterior s-a făcut referire, în sensul că renta se calculează în funcţie de solda de grad şi/sau solda de funcţie, după caz, a unui sublocotenent din Ministerul Apărării Naţionale instanţa de fond nu mai putea reţine că, în cazul reclamantei, renta se calculează şi în funcţie de solda de funcţie, ci calculul rentei se raportează doar la solda de grad la minim a unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării.

Prin urmare, pârâta nu datorează diferenţe de drepturi rezultând din calculul rentei expus de reclamantă prin cererea introductivă, instanţa respingând acţiunea ca neîntemeiată.

în termen legal, împotriva acestei sentinţe a formulat recurs motivat recurenta-recla-mantă R.E., recurs întemeiat în drept pe dispoziţiile art. 304 pct. 9, art. 3041 C. pr. civ., pe art. 11, 13 şi 141 din Legea nr. 44/1994, pe Legea nr. 167/2002 şi pe O.U.G. nr. 12/2004, criticând sentinţa pentru următoarele motive de nelegalitate şi netemeinicie:

Prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale inv lizilor şi văduvelor de război, în forma modificată şi completată prin Legea nr. 167/200 s-a reglementat în cuprinsul art. 13 alin. 2 ca veteranii de război decoraţi cu ordine sau medaliile prevăzute la lit. b), printre care se regăseşte şi medalia Bărbăţie Credinţă, cu Spade”, beneficiază de o rentă lunară echivalentă cu 75% din solda c grad a unui sublocotenent.

Ulterior, prin O.U.G. nr. 12/2004 pentru completarea Legii nr. 44/1994, după art. 1 al acestei legi s-a introdus un nou articol suplimentar, respectiv art. 141, cu următor cuprins: „Art. 141 – începând cu luna martie 2004, renta lunară prevăzută de art. 13 14 se calculează, după caz, în funcţie de nivelul soldei de grad şi al soldei de funcţie minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării Naţionale, stabilii conform legii”.

Rezultă astfel că iniţial legiuitorul a reglementat dreptul veteranilor de răzb beneficiari ai medaliei „Bărbăţie şi Credinţa, cu Spade”, de a beneficia de o reni lunară echivalentă cu 75% din solda de grad a unui sublocotenent, pentru ca ulterio mai exact începând cu data de 01.03.2004, legiuitorul să reglementeze imperativ un 2 cuantum al rentei lunare, care se compune nu numai din solda de grad, ci şi din sold de funcţie la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării.

Pentru motivele expuse, recurenta solicită admiterea recursului, modificarea 1 totalitate a sentinţei civile recurate, în sensul obligării intimatei-pârâte Casa de Pensii Municipiului Bucureşti la acordarea rentei la care este îndreptăţită în baza Legii n 44/1994 modificată prin O.U.G. nr. 12/2004, respectiv jumătate din nivelul soldei d grad şi al soldei de funcţie la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerul! Apărării Naţionale, retroactiv, începând cu luna iulie 2005. Menţionează recurenta c nu solicită cheltuieli de judecată.

Recursul este nefondat.

Recurenta este soţie de veteran de război, iar în această calitate beneficiază d< prevederile art. 11 din Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unei drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, privind acordarea unei rente lunare.

Susţinerile recurentei în sensul că, începând cu data de 01.03.2004, această renti trebuie calculată în procent de 50% din solda de grad şi solda de funcţie, la minim, ah unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării, sunt neîntemeiate.

Art. 13 din Legea nr. 44/1994 prevede la lit. a) drepturile veteranilor de război, ş anume o rentă lunară echivalentă cu solda de bază a unui sublocotenent, compusă dii solda de grad şi solda de funcţie la minim pentru cei decoraţi cu Ordinul Mihai Viteazul respectiv o rentă lunară echivalentă cu solda de grad a unui sublocotenent pentru ce decoraţi cu Ordinul Virtutea Aeronautică cu spade, clasa Cavaler.

La lit. b) din art. 13 se prevede dreptul celor decoraţi cu anumite ordine şi medalii enumerate limitativ, la o rentă lunară echivalentă cu 75% din solda de grad a unu sublocotenent.

Art. 14 din acelaşi act normativ prevede că veteranii de război care nu sun decoraţi cu ordine, medalii sau cruci de război prevăzute la art. 13, dar cărora le-a fos conferită Medalia „Crucea Comemorativă a celui de-al doilea război mondial 1941 1945”, beneficiază de o rentă lunară echivalentă cu 25% din solda de grad a unu sublocotenent.

Aşadar, art. 13 şi 14 instituie patru categorii de veterani de război, în funcţie de or dinele şi medaliile care le-au fost conferite, stabilind drepturi distincte pentru fiecare categorie în parte.

Prin O.U.G. nr. 12/2004 a fost introdus în Legea nr. 44/1994 un nou articol, respectiv 141, conform căruia, „începând cu luna martie 2004, renta lunară prevăzută la art. 13 şi 14 se calculează, după caz, în funcţie de nivelul soldei de grad şi al soldei de funcţie la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării Naţionale, stabilite conform legii”.

Semnificaţia noului text introdus este cea care rezultă nu doar din interpretarea sistematică a art. 13, 14 şi 141 din lege, în ordinea lor firească, ci şi din nota de fundamentare a O.U.G. nr. 12/1994.

Intenţia legiuitorului nu a fost aceea de a egaliza pe toţi veteranii de război, sub aspectul cuantumului rentei la care aceştia sunt îndreptăţiţi, ci de a stabili drept criteriu de raportare nivelul minim al soldei de grad si/sau al soldei de funcţie ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării.

Acesta este elementul avut în vedere de legiuitor, şi nu modificarea procentelor sau soldelor în funcţie de care se calculează renta. Raţiunea, explicată în nota de fundamentare, este aceea că veteranii de război îndreptăţiţi la renta lunară sunt pensionaţi fie în sistemul public, primind pensia de la casele teritoriale de pensii din structurile C.N.P.A.S., fie în sistemul militar, primind pensia de la Ministerul Apărării sau Ministerul Internelor şi Reformei Administrative. în funcţie de sistemul de pensii din care fac parte, veteranii primeau rentele lunare, calculate conform art. 13 şi 14, dar raportate, după caz, fie la nivelul soldei de grad şi/sau funcţie ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării, fie la nivelul soldei de grad şi/sau funcţie din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.

Prin urmare, întrucât prin O.U.G. nr. 2/2004 s-au majorat solda de grad şi solda de funcţie ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării, care, începând cu data de 01.03.2004, urmau să fie mai mari decât cele ale unui sublocotenent din cadrul M.I.R.A., drepturile veteranilor din aceeaşi categorie ar fi fost diferenţiate fără un motiv temeinic, prin simpla apartenenţă la un sistem sau altul de asigurări sociale. Prin O.U.G. nr. 12/2004 s-a urmărit tocmai înlăturarea acestei inechităţi, prin stabilirea unui criteriu unic.

Aceasta nu înseamnă că nu se vor păstra diferenţierile justificate între veterani, în funcţie de categoria din care fac parte, adică în funcţie de medaliile sau ordinele care le-au fost conferite. Această diferenţiere, după cum se poate observa din art. 13 şi 14, există nu numai în privinţa dreptului la renta lunară, ci şi în privinţa celorlalte drepturi (de exemplu, suprafaţa de teren pentru împroprietărire).

Mai mult, chiar din interpretarea gramaticală a textului art. 141 nou introdus se desprinde aceeaşi concluzie. Textul arată că rentele se vor calcula, după caz, în funcţie de nivelul soldei de grad şi al soldei de funcţie la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării. Dacă nu s-ar menţine diferenţierile între cele patru categorii de veterani nu ar mai exista raţiunea acestei menţiuni.

Soluţia care se impune este aceea că, prin introducerea art. 141, rentele lunare se vor calcula astfel: pentru cei prevăzuţi la art. 13 alin. 2 lit. a), decoraţi cu Ordinul Mihai Viteazul, în procent de 100% din solda de grad şi solda de funcţie, la minim, ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării; pentru cei prevăzuţi la art. 13 alin. 3 lit. a), decoraţi cu Ordinul Virtutea Aeronautica cu spade, clasa Cavaler, în procent de 100% din solda de grad, la minim, a unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării; pentru cei prevăzuţi la art. 13 lit. b), decoraţi cu ordinele şi medaliile enumerate limitativ, în procent de 75% din solda de grad, la minim, a unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării; pentru cei prevăzuţi la art. 14, cărora le-a fost conferită Medalia „Crucea Comemorativă a celui de-al doilea război mondial 1941-1945”, în procent de

25% din solda de grad, la minim, a unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării (50% din solda de grad, începând cu data de 01.01.2008, conform modificărilor aduse Legii nr. 44/1994 prin Legea nr. 303/2007).

în opinia instanţei, ultima modificare a art. 14 din Legea nr. 44/1994 prin Legea nr. 303/2007 confirmă tocmai această interpretare. Astfel, în urma acestei modificări, survenite în luna noiembrie 2007, cu aplicabilitate de la 01.01.2008, renta lunară cuvenită veteranilor cărora le-a fost conferită Medalia „Crucea Comemorativă a celui de-al doilea război mondial 1941-1945”, se calculează în procent de 50% din solda de grad, la minim, a unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării (faţă de 25% din solda de grad, în reglementarea anterioară). Se observă, aşadar, că legiuitorul a înţeles să menţină baza de calcul a acestei rente, ca fiind solda de grad, la minim, a unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării, modificând doar procentul, din 25 în 50. Dacă s-ar fi intenţionat calcularea rentei în raport şi de solda de funcţie, acesta ar fi fost un moment potrivit pentru o reglementare expresă în acest sens, dar legiuitorul a apreciat că reglementarea este suficient de clară pentru a nu da naştere altor interpretări.

Mai mult, această interpretare a fost confirmată de către înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, care s-a pronunţat asupra acestui aspect prin decizia în interesul Legii nr. 45/10.11.2008, obligatorie pentru instanţe, conform art. 329 alin. 3 C. pr. civ.