Mandat european de arestare. Semnalare în sistemul informatic Schengen. Condiţii.
Semnalarea care cuprinde toate informaţiile prevăzute de Anexa 1 la Legea nr.302/2004, republicată, echivalează cu un mandat european de arestare.
Faţă de împrejurarea că persoana solicitată a consimţit la predare, că autorităţile judiciare străine efectuează o anchetă penală faţă de această persoană, că nu există motive de refuz al executării, având în vedere şi principiul recunoaşterii şi încrederii reciproce, se impune punerea în executare a mandatului european de arestare şi predarea persoanei solicitate, cu respectarea regulii specialităţii şi sub condiţia ca, în cazul în care se va pronunţa o pedeapsă privativă de libertate, persoana predată să fie transferată în România pentru executarea pedepsei.
– art. 103 din Legea nr. 302/2004
(CURTEA DE APEL BUCUREŞTI – SECŢIA A II-A PENALĂ,
SENTINŢA NR.14 din 14.01.2012)
La data de 14.01.2012 a fost înregistrată pe rolul acestei instanţe, sub nr. 323/2/2012, sesizarea formulată de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti privind arestarea persoanei solicitate I. (fost C.) I. în vederea punerii în executare a mandatului european de arestare emis de Procuratura Nuernberg – Fuerth în baza hotărârii din data de 21.04.2011 a Judecătoriei Nuernberg.
Odată cu sesizarea, au fost înaintate instanţei semnalarea în Sistemul Informatic Schengen, însoţită de formularele A şi M, adresa nr. 3218072/SIRENE/CMD/SAN a Biroului Sirene, proces verbal de depistare a persoanei solicitate şi înscrisuri relevante pentru stabilirea identităţii acesteia.
Curtea a constatat că semnalarea cuprinde toate informaţiile prevăzute de anexa 1 la Legea nr. 302/2004 (republicată), astfel încât, în conformitate cu dispoziţiile art. 89 alin. 3 din acest act normativ, o astfel de semnalare echivalează cu un mandat european de arestare, dispunând, în consecinţă, parcurgerea procedurii prevăzute de art. 103 din Legea nr. 302/2004.
În conformitate cu dispoziţiile art. 103 alin. 5 din Legea nr. 302/2004 (republicată), s-a procedat la ascultarea persoanei solicitate I. I., acesta exprimându-şi consimţământul la predarea către autorităţile statului membru emitent, cunoscând consecinţele juridice ale acestei manifestări de voinţă şi caracterul său irevocabil. Totodată, persoana solicitată a precizat că nu înţelege să renunţe la regula specialităţii.
Ulterior pronunţării soluţiei, a fost înaintat Curţii şi mandatul european de arestare, tradus în limba română.
Având în vedere consimţământul la predare liber exprimat de către persoana solicitată I. (fost C.) I. şi în raport de dispoziţiile Legii nr. 302/2004 incidente în materie, Curtea urmează să dea pe deplin eficienţă juridică acestei manifestări de voinţă, constatând că nu există vreun impediment la executarea mandatului european de arestare.
Astfel, în baza hotărârii din data de 21.04.2011 a Judecătoriei Nuernberg, dată în dosarul nr. 57 GS 6654/11, Procuratura Nuernberg a emis, la data de 02.08.2011, un mandat european de arestare faţă de cetăţeanul român C.I. (numele actual fiind, în urma căsătoriei, I. I.) în vederea efectuării urmăririi penale pentru săvârşirea a 13 infracţiuni de înşelătorie calificată, în bandă organizată, prin intermediul calculatorului, fapte prev. de paragrafele 263 A (1), (2), 263 (3),25 (2), 53 din Codul Penal German şi pedepsite cu închisoare de maxim 15 ani.
Din menţiunile cuprinse în semnalarea introdusă în S.I.S rezultă că, faţă de cetăţeanul român I. I., autorităţile judiciare germane efectuează o anchetă penală, întrucât persoana solicitată este membru al unei grupări de cetăţeni români care, în perioada mai-iunie 2010, au obţinut, prin atacuri de spionare (phishing), datele unor conturi bancare, în vederea efectuării de transferuri ilegale din conturile persoanelor păgubite. Păgubiţilor li se trimitea ulterior un e-mail, care părea să provină de la institutul de creditare al acestora, şi sub pretextul unei verificări a securităţii, li se cerea în plus să indice pe o pagină de internet numărul de identificare personal PIN şi până la 50 de numere de tranzacţii. Aceste date erau folosite pentru unul sau mai multe transferuri în conturile unui membru al bandei sau ale unui agent financiar. Sumele astfel obţinute erau ulterior retrase în numerar. Acuzatul a fost implicat în 13 astfel de infracţiuni, pierderile financiare suferite de cele 13 părţi păgubite ridicându-se la un total de 63.020 euro
Din examinarea actelor dosarului rezultă că nu este incidentă vreuna dintre situaţiile care, conform dispoziţiilor art. 98 alin. 1 sau alin. 2 din Legea nr. 302/2004 (republicată), constituie motiv obligatoriu sau opţional de refuz al executării mandatului european, justificându-se a se da eficienţă consimţământului la predare exprimat de persoana solicitată.
În acest context, ţinând seama de ansamblul împrejurărilor cauzei şi de necesitatea executării mandatului european de arestare, în virtutea principiului recunoaşterii şi încrederii reciproce, se impune punerea în executare a mandatului european de arestare şi predarea persoanei solicitate, sub condiţia prevăzută de art. 97 alin. 2 din Legea nr. 302/2004 (republicată).
Prin urmare, în baza art. 107 alin. 1 coroborat cu art. 103 alin. 5, 6 din Legea nr. 302/2004 (republicată), Curtea va lua act de consimţământul la predare exprimat de persoana solicitată I. (fost C.) I. şi va dispune predarea acestuia autorităţilor judiciare germane în vederea executării mandatului european de arestare emis de Procuratura Nuernberg – Fuerth în baza hotărârii din data de 21.04.2011 a Judecătoriei Nuernberg, cu respectarea regulii specialităţii şi sub condiţia ca, în cazul în care se va pronunţa o pedeapsă privativă de libertate, persoana predată să fie transferată în România pentru executarea pedepsei.
În vederea asigurării executării de urgenţă a mandatului european de arestare, faţă de dispoziţiile art. 103 alin. 6, 10 din Legea nr. 302/2004 (republicată), având în vedere că durata iniţială a arestării în vederea predării nu poate depăşi 30 de zile, va dispune arestarea în vederea predării a persoanei solicitate I. (fost C.) I. pe o perioadă de 29 de zile, cu începere de la data de 14 ianuarie 2012 până la data de 11 februarie 2012, inclusiv.
Va constata că persoana solicitată a fost reţinută şi arestată începând cu data de 13.01.2012.
În baza art. 87 din Legea nr. 302/2004 (republicată) cheltuielile judiciare vor rămâne în sarcina statului.