Obligaţie de a face. Daune cominatorii.


Prin sentinţa civilă nr. 12372 pronunţată de judecătoria Iaşi la data de 19.06.2012 în dosarul nr. 28558/245/2011, instanţa a admis în parte cererea reclamantului Ş.V. Prin cererea înregistrată pe rolul Judecătoriei Iaşi la data de 05.09.2011 sub nr. 28558/245/2011, reclamantul Ş.V. a chemat în judecată pe pârâţii: Comisia Judeţeana Iaşi pentru reconstituirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor (Comisia Judeţeană), Comisia Municipală Iaşi pentru reconstituirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor (Comisia Municipală), Primarul Municipiului Iaşi, solicitând ca prin hotărârea ce se va pronunţa, să se dispună:

1. obligarea Comisiei Municipale şi pe pârâtul Primarul Municipiului Iaşi să întocmească şi să înainteze documentaţia în vederea atribuirii în proprietatea reclamantului a suprafeţei totale de 3937 mp.

2. obligarea Primarului municipiului Iaşi la plata de daune cominatorii în cuantum de 300 lei pentru fiecare zi de întârziere de la data pronunţării hotărârii şi până la îndeplinirea obligaţiei anterior menţionate

3. obligarea Comisiei Judeţene să emită titlul de proprietate în beneficiul reclamantului.

Cererea este scutită de plata taxei de timbru şi a timbrului judiciar în conformitate cu dispoziţiile art. 42 din Legea 1/2000 introdus prin Titlul VI art.1 pct.43 din Legea nr.247/2005.

În motivarea acţiunii, reclamantul a arătat că prin Hotărârea nr. 587/01.08.1996 Comisia Judeţeană a validat propunerea Comisiei Municipale şi a stabilit în beneficiul numitelor NA şi PD.Ş dreptul la acţiuni corespunzător suprafeţei de 32795 ha teren la SC  Agroindustriala Bucium SA. Reclamantul a fost instituit legatar cu titlu particular de către N A.

Reclamantul mai arată că a obţinut un titlu de proprietate pentru terenul în litigiu care ulterior i-a fost anulat.

În drept, cererea a fost întemeiata pe prevederile art. 112 CPC, 1075 C.Civ, Lg. 18/1991, Lg. 1/2000.

La acţiune au fost anexate înscrisuri.

Pârâta Comisia Judeţeană a formulat întâmpinare prin care arată că cererea reclamantului este prematură şi pe fond solicită respingerea cererii ca neîntemeiată.

În drept, cererea a fost întemeiată pe Lg. 18/1991, Lg. 1/2000, HG 890/2005.

În temeiul dispoziţiilor art. 242 alin.2 C.proc.civ., pîrâta a solicitat judecarea cauzei şi în lipsa lor.

În fapt, prin Hotărârea nr. 587/01.08.1996 Comisia Judeţeană a validat propunerea Comisiei Municipale şi a stabilit în beneficiul numitelor NA şi PD.Ş dreptul la acţiuni corespunzător suprafeţei de 32795 ha teren la SC  Agroindustriala Bucium SA. Reclamantul a fost instituit legatar cu titlu particular de către NA, fapt ce rezultă din testamentul autentificat sub nr. 524/16.06.1999 şi prin certificatul de moştenitor nr. 278/11.07.2001 emis de BNP Ivan Constantin din Ploieşti.

Ulterior, Comisia Judeţeană a emis titlul de proprietate nr. 186555 din 05.012.2003 în beneficiul reclamantului, ca moştenitor a defunctei NA cât şi a numiţilor ID.E, C D. E, P D. M, în calitatea lor de moştenitori ai defunctei P Ş pentru terenul în suprafaţă de 3 ha 2.795 mp. Această suprafaţă de 3 ha 2795 mp a făcut obiectul ieşirii din indiviziune, reclamantului revenindu-i în proprietate exclusivă terenul în suprafaţă de 2 ha 8695 mp.

Prin sentinţa civilă nr. 2846/03.03.2008 Judecătoria laşi a admis în parte acţiunea numitului LC, a constatat nulitatea absolută a titlului de proprieiate nr. 186555/05.03.2012 în ceea ce priveşte suprafaţa de 1485,595.

Prin decizia civilă nr. 2052/23.10.2008 a Tribunalului laşi (dosar nr. 19402/245/2006, s-au hotărât următoarele: s-a admis recursul formulat de pârâtul Ş V şi Comisia judeţeană Iaşi de fond funciar împotriva sentinţei civile nr. 2846/03.03.2008 a Judecătoriei laşi, sentinţă pe care o casează în tot; reţine cauza spre rejudecare în fond, fiind necesară administrarea de probe noi.

Prin decizia civilă nr. 2417/11.12.2009 pronunţată în acelaşi dosar civil 19402/245/2006, rejudecând în fond cauza după casarea cu reţinerea spre rejudecare, Tribunalul laşi a admis acţiunea reclamantului LC în contradictoriu cu pârâţii Ş V, I D. E, C D E, P M şi Comisia judeţeană pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor laşi; a constatat nulitatea absolută parţială a titlului de proprietate nr. 186555/05.12.2003 pentru suprafaţa de 3937 mp, tarlaua 146, parcela 5779/1. Litigiul soluţionat de Tribunalul Iaşi s-a referit la amplasamentul terenurilor si nu întinderea drepturilor părţilor, care fost deja stabilită.

Istanţa a constatat nulitatea absolută a titlului de proprietate pentru unicul considerent că numitul L. C. este îndreptăţit la reconstituirea poprietăţii sale pe vechiul amplasament. Este de menţionat că întinderea drepturilor părţilor nu a făcut obiectul cercetării judecătoreşti în dosarul sus-menţionat, deoarece conform concluziilor instanţei, această întindere a drepturilor,, a fost deja stabilit.

Având în vedere că reclamantul este îndreptăţit la suprafaţa de 3937 mp, suprafaţă pentru care i s-a eliberat un titlu de proprietate, titlu anulat pe motivul că se suprapunea pe vechiul amplasament al proprietăţii lui L C, este necesară întocmirea unei noi documentaţii şi eliberarea unui nou titlu de proprietate pentru suprafaţa de 3937 mp.

De asemenea, din răspunsul la interogatoriu oferit de Comisia Municipală rezultă fapul că aceasta recunoaşte că reclamantul este îndreptăţit să fie pus în posesie şi să i se elibereze titlul de proprietate pentru suprafaţa de 3937 mp. Comisia Municipală arată că nu a putut fi identificat un amplasament.

Potrivit art.27 din Legea 18/1991 raportat la dispoziţiile art.5 lit.i din HG 890/2005 „comisiile locale (…) pun în posesie prin delimitare în teren persoanele îndreptăţite să primească terenul, completează fişele de punere în posesie a acestora după validarea de către comisia judeţeana a propunerilor făcute şi înmânează titlul de proprietate”.

Cum, din situaţia de fapt analizată, rezultă că suprafaţa de 3937 ha teren solicitată de reclamant se află situată pe raza teritorială a municipiului Iaşi, potrivit dispoziţiilor art. 5 lit.a-d şi h din HG 890/2005 Comisiei Municipale Iaşi îi revine obligaţia de analiza cererea reclamantului, de a întocmi documentaţia necesară şi de a înainta împreună cu referatul cu propunere de validare invalidare această documentaţie Comisie judeţene Iaşi de fond funciar în vederea emiterii hotărâri.

Astfel, din ansamblul probatoriului administrat în cauză instanţa reţine că cererea reclamantului nu a fost soluţionată nici până la momentul închiderii dezbaterilor pe fondul cauzei, pârâta Comisa Municipală Iaşi de fond funciar nu a întocmit şi înaintat documentaţia către Comisia Judeţeană.

Potrivit dispoziţiilor art. 27 alin.5-7 H.G. nr. 890/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind procedura de constituire, atribuţiile şi funcţionarea comisiilor pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor, a modelului şi modului de atribuire a titlurilor de proprietate, precum şi punerea în posesie a proprietarilor: „Comisiile comunale, orăşeneşti sau municipale, imediat după expirarea termenelor prevăzute mai sus, vor înainta documentaţia comisiilor judeţene” (alin.5); „ Comisia judeţeană va analiza propunerile primite de la comisiile comunale, orăşeneşti sau municipale, privind modul de respectare a prevederilor legii în legătură cu stabilirea dreptului de proprietate, precum şi contestaţiile celor care s-au considerat nemulţumiţi de modul de stabilire a dreptului de proprietate de către comisia comunală, orăşenească sau municipală”(alin.6); „După analizare comisia judeţeană, prin hotărâre, va soluţiona contestaţiile, va valida sau va invalida propunerile, în termen de 30 zile de la primire, şi le va transmite prin delegat, în termen de 3 zile, comisiilor locale, care le vor afişa imediat la sediul consiliului local şi vor comunica, sub semnătura, persoanelor care au formulat contestaţii hotărârea comisiei judeţene” (alin.7).

Conform dispoziţiilor art. 5 lit. h din H.G. nr. 890/2005, Comisia  locală înaintează şi prezintă spre  aprobare şi  validare  comisiei judeţene situaţiile definitive, împreună cu documentaţia  necesară(…)”.Potrivit dispoziţiilor art. 5 lit.i H.G. nr. 890/2005 Comisiilor locale de fond funciar, au, printre alte atribuţii, şi pe acelea  de punere în posesie, prin delimitare în teren, a persoanelor îndreptăţite să primească terenul, de completare a fişelor de punere în posesie a acestora, după validarea de către comisia judeţeană a propunerilor făcute (sau prefect . n.j.) şi de înmânare a titlurilor de proprietate, potrivit competenţelor ce le revin.

Conform art. 6 lit. b,e din H.G. nr. 890/2005 Comisia judeţeană asigură îndrumarea şi controlul Comisiilor comunale, orăşeneşti şi municipale, având obligaţia de a veghea la îndeplinrea obligaţiilor care îi revin acesteia, în vederea finalizării procedurii de reconstituire fie prin invalidarea propunerilor, fie prin emiterea titlului de proprietate.

Potrivit art.51 din Legea 18/1991 comisia judeţeană este competentă să soluţioneze contestaţiile şi să valideze ori să invalideze măsurile stabilite de comisiile locale.

Aşadar, instanţa constată că, deşi reclamantul a depus mai multe cereri pentru ca documentaţia să fie întocmită şi trimisă Comisiei Judeţene, acest lucru nu s-a întâmplat, fapt recunoscut şi de Comisia Municipală.

Pentru aceste motive, pretenţiile formulate de reclamant în contradictoriu cu Comisia Municipală Iaşi şi Comisia Judeţeană apar ca întemeiate şi vor fi admise ca atare, instanţa urmând să oblige pe Comisia Municipală să întocmească documentaţia cu privire la suprafaţa de 3937 mp teren şi să o înainteze pârâtei Comisia judeţeană.

Conform art.36 din HG 890/2005 „pe baza documentaţiilor înaintate de comisiile locale, care cuprind anexele validate, planurile parcelare, procesele-verbale de punere în posesie şi schiţele terenurilor, Comisia judeţeana emite titlurile de proprietate conform modelului prevăzut în anexa 20”.

Deşi este adevărat că documentaţia necesară eliberării titlului de proprietate trebuie înaintată de către Comisia Locală către Comisia Judeţeană, nu poate fi ignorată atribuţia Comisiei judeţene de a elibera titlul de proprietate atâta timp cât reclamantul este beneficiarul unui drept validat prin Hotărârea nr. 587/01.08.1996, transmis prin testament şi certificat de moştenitor.

Aşadar, conform argumentelor prezentate mai sus, instanţa urmează să constate că cererea reclamantului este întemeiată şi să oblige Comisia Judeţeană să emită titlul de proprietate pe numele reclamantului cu privire la suprafaţa de 3937 mp teren, după primirea documentaţiei de la Comisia Municipală.

În ceea ce priveşte obligarea Primarului municipiului Iaşi, la plata daunelor cominatorii, instanţa reţine, în cauză, incidenţa dispoziţiilor art. 64 Lg. 18/1991 modificată şi caracterul de constrângere al daunelor cominatorii. Pentru a determina Comisia Municipală să-şi îndeplinească obligaţia legală de punere efectivă în posesie, de întocmire şi înaintare a documentaţiei către Comisia judeţeană, văzând că pârâta nu şi-a îndeplinit până în acest moment obligaţiile şi ca au trecut mai mulţi ani de la data când reclamantul a introdus cereri în acest sens,  va admite în parte acest capăt de cerere, dispunând obligarea Primarului municipiului Iaşi, în calitate de preşedinte al Comisiei Muncipale la plata de daune cominatorii în cuantum de 50 lei pe zi de întârziere până la îndeplinirea obligaţiilor impuse. Cuantumul de 50 de lei daune cominatorii pe zi de întârziere este apreciat de instanţă ca fiind suficient pentru a constrânge pe pârât să îşi îndeplinească obligaţiile, instanţa găsind cuantumul de 300 lei pe zi de întârziere solicitat de reclamant ca fiind excesiv.