Deportare pe criteriul etnic. Legea nr. 221/2009.


Deportare pe criteriul etnic. Legea nr. 221/2009.

Dosar nr.907/83/2010

Sentinţa civilă nr.391/D/19.04.2010

Prin acţiunea înregistrată la instanţă , reclamanta  a chemat în judecată, în calitate de pârât,

STATUL ROMÂN prin MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE BUCUREŞTI, solicitând

instanţei ca prin hotărârea ce se va pronunţa în cauză să dispună obligarea pârâtului la plata

sumei de 500.000 Euro, reprezentând despăgubiri morale.

În motivarea acţiunii, reclamanta arată că mama ei,  a fost deportată în URSS în

perioada 03.01.1945-04.01.1950, aducându-i-se grave prejudicii morale.

Menţionează că nu este beneficiara DL 118/1990 şi precizează că prin această lege nu

a fost despăgubită.

În probaţiune, depune, în copie, acte de stare civilă, adresa nr.134, Hotărârile

nr.606/a/19.09.1991, nr.1746/04.10.1993 emise de Comisia pentru Acordarea unor Drepturi

Persoanelor Persecutate din Motive Politice conform Decretului Lege nr.118/1990, adresa

nr.9/17.09.1991 emisă de Ministerul Justiţiei – Direcţia Instanţelor Militare.

Tribunalul, analizând actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Antecesoarea  reclamantei, în perioada 03.01.1945 – 04.01.1950  a fost deportată  în

URSS, perioadă care rezultă din Hotărârea nr. 606/a/19.09.1991 emisă de Comisia pentru

Acordarea unor Drepturi Persoanelor  Persecutate din Motive Politice  conform Decretului

Lege Nr. 118/1990 (fila 16).

Reclamanta justifică calitatea procesuală activă, prin prisma dispoziţiilor art.5 alin.1

din Lg.221/2009, care recunoaşte dreptul de a obţine măsuri reparatorii pentru orice persoană

care a suferit condamnări cu caracter politic în perioada  6 martie 1945 – 22 decembrie 1989

sau care a făcut obiectul unor măsuri administrative cu caracter politic, precum şi după

decesul  acestei persoane, soţul sau descendenţii acesteia până la gradul al II-lea inclusiv, or

din actele de stare civilă anexate şi certificate de parte, rezultă calitatea reclamantei  de fiică a

persoanei victimă a măsurii administrative cu caracter politic. 

Stabilirea caracterului politic al măsurii administrative a deportării se desprinde din

contextul istoric existent la vremea respectivă, după cel de al doilea război mondial, când sub

influenţa puterii sovietice s-a desfăşurat o amplă acţiune de deportare a populaţiei civile de

origine germană în URSS , care a cuprins inclusiv etnicii germani din România, dislocaţi de la

domiciliu şi constrânşi la stabilirea unui loc de muncă obligatoriu pentru reconstruirea URSS,

măsură care încălca grav dreptul internaţional, drepturile şi libertăţile fundamentale  ale

omului, consfinţite ulterior de Declaraţia Universală a Drepturilor Omului adoptată de

Adunarea  Generală  O.N.U la 10.12.1948.

Deportarea etnicilor germani pe teritoriul fostei URSS, lansată de forţele sovietice de

ocupaţie la 6 ianuarie 1945, în baza Ordinului nr. 1761/16.12.1944 de mobilizare a tuturor

etnicilor germani capabili de muncă, bărbaţi între 17-45 ani, femei între 18-30 ani, constituie

o măsură administrativă abuzivă, recunoscută de legiuitor prin reglementarea cuprinsă în art.

1 alin. 2 lit. a) din DL. 118/1990, perioada respectivă  fiind luată în calcul la stabilirea

vechimii în muncă, cu acordarea unei indemnizaţii lunare calculată conf. art. 1 alin. 3 din

actul normativ precitat.  Categoriile de persoane beneficiare ale DL. 118/190,  sunt enunţate în

chiar titlul legii privind ”acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice

de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în

străinătate ori constituite în prizonieri”.  Rezultă din conţinutul  acestui act normativ intenţia

legiuitorului de a repara abuzurile săvârşite asupra cetăţenilor români (de etnie germană) şi cu

concursul autorităţilor naţionale care au pus în aplicare Ordinul de deportare dat de puterea

sovietică,  măsură cu caracter politic definită ca atare şi în Raportul  Tismăneanu, 2006,

Bucureşti.

Actualul cadru normativ cuprins în dispoziţiile Lg.221/2009, defineşte noţiunea de

măsură administrativă cu caracter politic, prin art.3 alin.1 lit.a–f, dacă s-a întemeiat pe actele

normativ-administrative evocate în text, dar în condiţiile art.4 alin.3 din acelaşi act normativ,

se permite persoanelor care au făcut obiectul unor măsuri administrative, altele decât cele

prevăzute de art.3, să solicite instanţei de judecată să constate caracterul politic al acestora,

coroborat cu art.1 alin.3 din Lg.221/2009 .

Potrivit art.3 din Lg.221/2009, „constituie măsură administrativă cu caracter politic

orice măsură luată de organele fostei miliţii sau securităţi având ca obiect dislocarea sau

stabilirea de domiciliu obligatoriu, internarea în  unităţi şi colonii de muncă, stabilirea de loc

de muncă obligatoriu”. În conţinutul măsurii administrative abuzive, legiuitorul a inclus şi

deportarea în  străinătate, după 23 august 1944, din motive politice, conform art.3 lit.d) din

OUG nr.214/1999, ipoteză care evident că se referă la persoanele care au făcut obiectul

Ordinului de deportare emis de puterea sovietică şi pus în aplicare cu concursul autorităţilor

naţionale.

Legiuitorul prin prezentul act normativ, a permis aplicarea cumulativă a dispoziţiilor

Legii 221/2009 şi categoriilor de persoane beneficiare ale DL.118/1990, aşa cum rezultă din

interpretarea art.5 alin.4 din actul normativ precitat, dar şi din expunerea de motive la

proiectul actului normativ, din care se poate deduce spiritul legii, astfel că s-a considerat ca

justificată pretenţia reclamantei în  calitate de fiică a  persoanei victimă  supusă deportării.

Cât priveşte acordarea în concret a despăgubirilor solicitate, instanţa a reţinut că a fost

încălcat dreptul la libertate, dreptul la muncă ca expresie a propriei voinţe  şi în raport de

durata măsurii,  absenţa unor criterii oferite de legiuitor, manifestând însă şi moderaţie,

întrucât executarea trebuie să fie sustenabilă în raport şi de actualul context economic, s-a

făcut o apreciere globală, în echitate, şi s-a constatat că suma de 60.000 lei este echitabilă

pentru acoperirea  prejudiciului moral suferit de persoana în cauză, sens în care în baza

textelor de lege evocate în dispozitivul hotărârii, s-a admis acţiunea, cu obligarea pârâtului la

plată.