Contestaţie la tabelul preliminar al creanţelor. Cerere AAAS vizând înscrierea în tabel a creanţei reprezentând valoarea terenurilor ce au făcut obiectul Legii nr. 137/2002. Condiţii .
Potrivit art.143 din HG 577/2002 valoarea cu care se majorează capitalul social este valoarea preluată din anexele la certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului, reactualizată cu coeficientul de reevaluare stabilit de legislaţia în vigoare.
Potrivit art.143 din HG 577/2002 valoarea cu care se majorează capitalul social este valoarea preluată din anexele la certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului, reactualizată cu coeficientul de reevaluare stabilit de legislaţia în vigoare.
Contestatorul nu a uzat de calea contenciosului administrativ pentru a ataca această Hotărâre de Guvern, astfel încât în lipsa invocării unei excepţii de ilegalitate a acestui act normativ, instanţa nu poate înlătura dispoziţiile sale obligatorii.
Contestatorul nu a uzat de calea contenciosului administrativ pentru a ataca această Hotărâre de Guvern, astfel încât în lipsa invocării unei excepţii de ilegalitate a acestui act normativ, instanţa nu poate înlătura dispoziţiile sale obligatorii.
Reţinând că potrivit art.143 din HG nr.577/2002, valoarea cu care se majorează capitalul social este valoarea preluată din anexele la certificatul de atestare a dreptului de proprietate, că certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor nu a fost eliberat, astfel că, până la această dată creditorul nu a dovedit o creanţă certă, contestaţia este neîntemeiată.
Sentinţa nr. 578/F/30.06.2015 pronunţată în dosarul nr. 389/1259/2014/a3
Prin încheierea din data de … a fost admisă cererea formulată de debitorul SC I SA , pentru deschiderea procedurii generale de insolvenţă, a fost desemnat administrator judiciar provizoriu R SPRL, cu atribuţiile prevăzute de art.20 din lege .
Cu respectarea termenului prevăzut de art. 73 din Legea insolvenţei, , s-a înregistrat la instanţă , în cauza 389/1259/2014 /a3 , contestaţia formulată de creditorul AAAS vizând neînscrierea în tabel a creanţei reprezentând valoarea terenurilor ce au făcut obiectul Legii nr. 137/2002.
S-a precizat că în cauză certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor nu a fost încă obţinut şi nu s-au făcut demersurile pentru obţinerea acestora, astfel că sunt aplicabile dispoziţiile art. 12 alin.5 din Legea nr. 137/2002, capitalul social al debitorului s-a majorat de drept cu valoarea terenurilor , care se consideră aport al statului .
S-a solicitat înscrierea în tabel a creanţei reprezentând valoarea terenurilor, stabilită pe calea unei expertize de evaluare.
Cu privire la contestaţia debitorului s-au încuviinţat probe cu înscrisuri, respectiv expertiză contabilă pentru stabilirea debitelor, funcţie de actele contabile ; cu privire la contestaţia creditorului AAAS , s-a constatat că a fost depusă declaraţia de creanţă înregistrată la data de 11.08.2014 în dosarul anexat cauzei fondului iar lichidatorul a respins înscrierea, motivat de lipsa documentelor care să ateste dreptul de proprietate asupra terenurilor, căt şi a valorii acestora.
La primul termen de judecată s-a reţinut că cererea Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, având ca obiect contestaţie împotriva tabelului preliminar al creanţelor, nu cuprinde anexele acţiunii în forma cerută de lege , nu rezultă în mod clar dacă a fost emis în beneficiul debitorului certificatul de atestare a dreptului de proprietate în condiţiile HG nr. 834/1991 şi nici dacă, debitorul – societate comercială a urmat procedura instituită de art. 142 – 145 din Normele Metodologice de aplicare ale OUG 88/1997 privind Privatizarea Societăţilor şi a dispoziţiilor Legii 137/2002 , Capitolul Majorarea Capitalului Social. În cazul în care certificatul nu a fost emis , nu a fost indicată data la care a intervenit privatizarea societăţii debitoare.
Sub aspect probator, s-a emis adresă contestatoarei să depună înscrisuri iar la termenul din data de 20.11.2014, judecătorul sindic, a pus în vedere administratorul judiciar să lămurească situaţia juridică a terenurilor debitorului , reţinând că în cuprinsul cererii depusă de AAAS, a fost indicat numărul certificatului de atestare a dreptului de proprietate , emis în baza HG nr. 634/1991, asupra terenurilor aflate în patrimoniul debitorului, în administrare sau proprietate, nr. M ….
Instanţa a respins contestaţia la tabelul preliminar formulată de creditorul AAAS , vizând neînscrierea în tabel a creanţei reprezentând valoarea terenurilor, pentru următoarele considerente.
SC I SA este o societate, înfiinţată în anul 1991, la care statul este acţionar, ceea ce face aplicabile în cauză dispoziţiile speciale ale Legii 137/2002, privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării.
Potrivit art.2 din Legea 137/2002 prevederile acestei legi se aplică societăţilor comerciale, indiferent de actul normativ în baza căruia s-au înfiinţat, la care statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este acţionar sau asociat, filialelor la care sunt acţionari/asociaţi majoritari societăţi comerciale cu capital majoritar de stat, precum şi regiilor autonome.
Art.12 din Legea 137/2002 reglementează prin dispoziţii speciale procedura de majorare a capitalului social al acestor societăţi comerciale cu valoarea terenurilor pentru care s-au eliberat certificate de atestare a dreptului de proprietate privată.
Potrivit alineatelor 1 şi 5 ale acestui articol, toate societăţile comerciale, indiferent de structura capitalului social, cărora nu li s-a eliberat certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului, vor întocmi şi vor înainta instituţiilor îndreptăţite să emită certificate de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, documentaţiile necesare în vederea eliberării acestuia. În cazul în care eliberarea certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor nu a fost urmată, anterior privatizării, de majorarea corespunzătoare a capitalului social sau dacă certificatul se eliberează după privatizare, capitalul social se majorează de drept cu valoarea terenurilor, care va fi considerată aport în natură al statului sau al unei unităţi administrativ-teritoriale, după caz, în schimbul căreia se vor emite acţiuni suplimentare ce vor reveni de drept instituţiei publice implicate.
In aplicarea Legii 137/2002 a fost adoptată HG nr.577/2002 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a OUG 88/1997 şi a Legii 137/2002.
Prin urmare, art.12 din Legea 137/2002, care este o lege specială, derogă de la art.215 din Legea 31/1990, legea generală în materia societăţilor comerciale, care prevede existenţa raportului de expertiză, stabilind prin act normativ valoarea aportului în natură ca fiind cea arătată în anexele la certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului.
Asupra constituţionalităţii respectivei prevederi Curtea Constituţională s-a pronunţat prin Decizia nr.514/20 iunie 2006 .
Reţinând că potrivit art.143 din HG nr.577/2002, valoarea cu care se majorează capitalul social este valoarea preluată din anexele la certificatul de atestare a dreptului de proprietate, că certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor nu a fost eliberat, astfel că, până la această dată creditorul nu a dovedit o creanţă certă, motiv pentru care contestaţia a fost respinsă , ca neîntemeiată.