Salarizarea personalului din învățământul preuniversitar începând cu 01.01.2010


Constată că s-a înregistrat la această instanţă acţiunea formulată şi precizată de reclamantul Sindicatul Învăţământului Preuniversitar în numele şi pentru membrii de sindicat,  împotriva pârâtei Şcoala Gimnazială T. prin care s-a solicitat obligarea acesteia din urmă la calcularea şi plata diferenţei dintre salariul cuvenit şi cel efectiv încasat, actualizat cu rata inflaţiei, de la scadenţă şi până la încasarea totală a creanţei pretinse cu acest titlu pentru perioada 01.01.2010 – 13. 05.2011, ţinând cont de dispoziţiile O.G. nr. 15/2008, aprobată şi modificată prin Legea nr. 221/2008, raportat la dispoziţiile Legii cadru 330/2009.

În motivare se arată în esenţă că în interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 5 alin. 6 din O.U.G. nr. 1/2010  şi ale art. 30 din Legea cadru nr. 330/2009, Î.C.C.J. a hotărât în cadrul unui R.I.L. că „ personalul didactic din învăţământ aflat în funcţie la data de 31 decembrie 2009 are dreptul, începând cu data de 1 ianuarie 2010 la un salariu lunar calculat în raport cu salariul de bază din luna decembrie 2009, stabilit  în conformitate cu prevederile O.G. nr. 15/2008 privind creșterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008.

Reclamatul arată că salariile de bază ale personalului didactic din învăţământ au fost majorate prin O.G. nr. 15/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, conform căreia, începând cu data de 1 octombrie 2008 valoarea coeficientului de multiplicare 1.000 a fost stabilită la 400,00 lei, aceasta  urmând a fi valoarea de referinţă pentru creşterile salariale ulterioare. Prin dispozițiile art. 1 lit. b din OUG nr. 136/2008 s-a diminuat coeficientul de multiplicare 1.000 la 299,933 lei pentru perioada octombrie decembrie 2008, ordonanță care a fost declarată neconstituţională prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 1.221/12.10. 2008. Aceeași diminuare s-a prevăzut şi  prin O.U.G.  nr. 151/2008 dar şi aceste dispoziţii au fost declarate neconstituţionale prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 842 din 2.06.2009.

Prin OUG nr. 1/2009 s-au modificat dispoziţiile  O.G. nr. 15/2008, dar Curtea Constituţională prin Decizia nr. 989/2009 a constatat că art. 2 şi 3 din acest act normativ încalcă prevederile legii fundamentale. Prin Decizia nr. 3 din 04.04. 2011, pronunţată  în R.I.L. , Î.C.C. J. a stabilit că dispoziţiile OG nr. 15/2008, astfel cum  a fost aprobată  cu modificări prin Legea nr. 221/2008, constituie temei legal  pentru diferenţa dintre drepturile salariale cuvenite funcţiilor didactice potrivit acestui act normativ şi drepturile salariale efectiv încasate cu începere de la data de 1 octombrie 2008 şi până la data de 31 decembrie 2009. La data de 1 ianuarie 2010 a intrat în vigoare legea cadru a salarizării unitare, Legea nr. 330/2009, care prevede la art. 1 alin. 2 că, începând cu data intrării sale în vigoare, drepturile salariale ale personalului din sectorul bugetar sunt şi rămân cele prevăzute în această lege. Potrivit art. 30, alin. 5 din acest act normativ, în anul 2010, personalul aflat în funcție la 31 decembrie 2009 îşi va păstra  salariul avut în  luna decembrie 2009, fără a fi afectat de măsurile de reducere a cheltuielilor de personal. În vederea stabilirii unor criterii de determinare a sintagmei „salariu avut”, prin  art. 5 alin.6 din O.U.G. nr. 1/2010 s-a prevăzut că „ reîncadrarea personalului didactic din învăţământ la data de 1 ianuarie 2010 se face luând în calcul salariile de bază la data de 31 decembrie 2009, stabilite în conformitate cu prevederile OUG nr. 41/ 2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai – decembrie 2009, aprobată prin Legea nr. 300/2009.”

 Astfel, pentru anul 2010 noul salariu de bază trebuie calculat pornind de la preluarea celui care corespundea funcţiei deţinute potrivit grilei de salarizare valabile în luna decembrie 2009 şi care trebuia plătit personalului didactic din învăţământ, în raport cu valoarea de 400 lei a coeficientului de multiplicare 1,000. Reclamantul susţine că singurele prevederi legale ce produc efecte în cauză sunt cele ale art. 1 alin. 1, lit. c din O.G nr. 15/2008, astfel cum a fost aprobată prin Legea nr. 221/2008, fără a fi avute în vedere modificările legislative operate prin ordonanţe de urgentă afectate de vicii de neconstituţionalitate.

În drept s-au invocat O.G. 15/2008 aprobată prin L. 221/2008, L. 330/2009 şi Decizia Î.C.C.J nr. 11/2012.

În probaţiune se depune mandat de reprezentare din partea membrilor de sindicat, şi Sentinţa civ. 22/2010  dată de Tribunalul Sibiu.

Pârâta, deşi a fost legal citată, nu a depus întâmpinare şi nu şi-a exprimat poziţia faţă de acţiune.

Acţiunea este scutită de plata taxei de timbru conf. art. 270 din C. Muncii.

Din examinarea actelor şi lucrărilor dosarului precum şi a probelor administrate în cauză, respectiv înscrisuri, instanţa reţine următoarele :

Membrii de sindicat reprezentaţi de reclamant în baza împuternicirii de la f. 34-35 dosar sunt angajaţii pârâtei în calitate de cadre didactic, astfel cum rezultă din tabelul depus la dosar. În această calitate, începând cu 1 ianuarie 2010 le-au fost stabilite salariile în baza Legii de salarizare nr. 330/2009.

În anul 2008 salarizarea personalului din învăţământ a fost modificată prin adoptarea O.G. nr. 15/2008 aprobată cu modificări, prin Legea nr. 221/2008 principala modificare constând în majorarea  coeficientului de multiplicare 1,000 pentru personalul didactic şi didactic auxiliar, la 400,00 lei pentru perioada 1 octombrie – 31 decembrie 2008 şi care reprezenta valoarea de referinţă pentru creşterile salariale ulterioare. Legea de aprobare a O.G. nr.15/2008, a făcut obiectul controlului de constituţionalitate, Curtea Constituţională  constatând că  această lege este  constituţională.

Ulterior publicării Legii nr. 221/2008 a fost emisă O.U.G. nr. 136/2008 care prevede valoarea coeficientului de multiplicare  1,000, la 299.933 lei, aceasta fiind declarată neconstituţională prin Decizia Curţii Constituţională nr. 1221/2008, publicată in M of. al României, partea I nr. 804/2 decembrie 2008.

Anterior pronunţării Deciziei nr. 1221/2008, se aprobă O.U.G. nr. 151/2008 de modificare a O.G. 15/2008, la fel declarată  neconstituţională prin Decizia  Curţii Constituţionale nr. 842/2009 publicată în Monitorul Oficial al României nr. 464/06.07.2009. O altă O.U.G. nr. 1/2009 privind măsuri în domeniul salarizării în sectorul bugetar se emite la 29.01.2009, la fel declarată neconstituţională prin Decizia  Curţii Constituţionale nr.989/30.06.2009 publicată în Monitorul Oficial al României nr. 531/31.07.2009.

Curtea Constituţională, prin Decizia nr.106/2010, a arătat că O.G. nr. 15/2008 a fost abrogată expres prin art. 48 pct. 16 cap. VI din Legea nr. 330/2009 „în aceste condiţii OU.G. nr. 31/2009 şi O.U.G. nr. 41/2009, ca acte normative modificatoare ale O.G. nr. 15/2008, sunt şi ele abrogate.

Prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 124/2010, publicată în Monitorul Oficial nr. 272/27.04.2010 se arată: „art. 2 din O.U.G. nr. 41/2009 este afectat de vicii de neconstituţionalitate „întrucât modificau dispoziţii legale declarate neconstituţionale”.

Prin Decizia nr. 989/30.06.2009, Curtea Constituţională reaminteşte  că  nici  modificarea  sau completarea dispoziţiei legale criticate de către legiuitorul ordinar sau delegat nu poate acoperi  neconstituţionalitatea  constatată de Curtea Constituţională, actele normative succesive de modificare sau completare fiind lovite de acelaşi viciu de neconstituţionalitate, în  măsura în care confirmă  soluţia legislativă declarată neconstituţională din punct de vedere intrinsec sau extrinsec.

Aşadar, în luna decembrie 2009 dispoziţiile Legii nr. 221/2008,  de majorare a coeficientului 1.000 la valoarea de referinţă de 400.00 lei,  erau în vigoare  şi  trebuiau aplicate pentru toata perioada in care actul normativ a fost in vigoare, însă acest act produce efecte şi în continuare prin prisma dispoziţiilor Legii nr. 330/2009, respectiv  art.7 alin. 2 „nicio persoană să  nu înregistreze o diminuare a salariului  brut de care beneficiază potrivit actualelor reglementări”, şi art. 12 alin. 3 ,,în anul 2010, salariile … se stabilesc potrivit art.30 alin.5 fără a fi utilizaţi coeficienţi de ierarhizare prevăzuţi în anexele la prezenta lege”: art. 30 alin. 5: „În anul 2010 personalul aflat în funcţie  la data de 31 decembrie 2009 îşi va păstra salariul avut, …astfel: 

a) noul salariu de bază va fi cel corespunzător funcţiilor din luna decembrie 2009″.

Sintagma „salariu avut” prevăzută de art. 30 alin. 5 se refera evident la sumele pe care salariaţii ar fi trebuit sa le încaseze in mod legal pentru luna decembrie  2009, ca punct de referinţă  de la care porneşte stabilirea salarizării în anul  2010.

În susţinerea acestei interpretări a dispoziţiilor art. 5 alin. 6 din OUG nr. 1/2010  şi ale art. 30 din Legea cadru nr. 330/200, ÎCCJ a hotărât în cadrul unui recurs in interesul legii prin Decizia nr. 11/08.10.2012 că „ personalul didactic din învăţământ aflat în funcţie  la data de 31 decembrie 2009 are dreptul, începând cu data de 1 ianuarie 2010 la un salariu lunar calculat în raport cu salariul de bază din luna decembrie 2009, stabilit  în conformitate cu prevederile O.G nr. 15/2008 privind creșterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învăţământ, aprobată cu modificările prin Legea nr. 221/2008. Cu toate acestea începând cu 01.01.2010, pârâta a stabilit salariile membrilor de sindicat – cadre didactice în baza L. nr. 330/2009, fără să aibă în vedere majorările ce trebuiau incluse în salariul avut în luna decembrie 2009.

La dosarul cauzei reclamantul a depus Sentinţa civilă nr. 22/2010 care vizează majorările salariale ce trebuiau acordate în baza L. 221/2008 cadrelor didactice angajaţi ai pârâtei, începând cu luna octombrie 2008, însă efectele acestei sentinţe sunt limitate în timp şi se produc până la 31.12.2009, dată la care, prin disp. L. 330/2009, Legea 221/2008 a fost expres abrogată.

Cât priveşte perioada pentru care urmează a se efectua plata acestor diferenţe salariale, se constată că este cuprinsă în intervalul 01.01.2010-13.05.2011, întrucât la această dată a intrat în vigoare noua Lege nr. 63/2011 de salarizare a personalului din învățământul preuniversitar care prevede o altă modalitate de salarizare.

Calculul şi plata drepturilor rezultate se va face la valoarea actualizată cu indicele de inflaţie de la data scadenţei şi până la data plăţii efective, asigurându-se astfel o reparare a prejudiciului suferit de membrii de sindicat prin neplata la timp a acestor drepturi conf. art. 161  al.4, actual art. 166  alin.4, C. muncii.

Faţă de cele mai sus arătate, instanţa constată ca acţiunea, astfel cum a fost precizată, este întemeiată şi va fi admisă.

Nu s-au solicitat cheltuieli de judecată.