Impozite şi taxe. scutire acordată funcţionarilor publici sau personalului contractual din cadrul autorităţilor administrative locale. limite.


IMPOZITE ŞI TAXE. SCUTIRE ACORDATĂ

FUNCŢIONARILOR PUBLICI SAU PERSONALULUI

CONTRACTUAL DIN CADRUL AUTORITĂŢILOR

ADMINISTRATIVE LOCALE. LIMITE.

-art. 36 alin. 4 lit. c) din Legea nr. 215/2001 a administraţiei

publice locale,

-art. 16 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale,

-art. 284 Cod fiscal.

Este adevărat că potrivit art. 36 alin. 4 lit. c) din Legea nr.

Este adevărat că potrivit art. 36 alin. 4 lit. c) din Legea nr.

215/2001, consiliile locale au atribuţia să aprobe impozitele şi taxele locale, numai

că pronunţarea asupra acestora se face în condiţiile legii, având dreptul, potrivit art.16

din Legea nr. 273/2006, să stabilească nivelul acestor obligaţii fiscale.

În ceea ce priveşte scutirile, ele sunt prevăzute tot de lege şi cerinţele

recunoaşterii acestor facilităţi sunt expres prevăzute de Codul fiscal (art. 284) şi de

alte legi speciale.

În nici unul din aceste acte normative nu s-a recunoscut în beneficiul

personalului contractual sau funcţionarilor publici din cadrul autorităţilor

administrative locale, dreptul de a beneficia toată viaţa de scutire de impozite pentru

că au deţinut la un moment dat o astfel de calitate.

(Curtea de Apel Piteşti – s.c.c.a.f., decizia nr. 560/R-C/30 mai

2008

Prin sentinţa civilă nr. 133/CA/2008, Tribunalul Argeş a

admis acţiunea şi a anulat hotărârea nr.39 din 18 iulie 2007a C.L. B., 

reţinând în esenţă că autoritatea deliberativă locală poate stabili şi aproba

impozite şi taxe locale dar numai în condiţiile legii, ceea ce nu echivalează

cu dreptul de a acorda scutiri de aceste obligaţii fiscale dincolo de cele

reglementate de actele normative aplicabile.

Împotriva acestei hotărâri a formulat recurs pârâtul invocând

dispoziţiile art. 3041 din Codul de procedură civilă, în susţinerea căruia a

arătat că scutirea acordată priveşte numai impozite şi taxe aprobate de

consiliul local şi nu cele prevăzute de lege, aşa cum rezultă din anexa

hotărârii.

Instanţa nu a coroborat probele administrate şi nu a reţinut

expunerea de motive de la fila 20, în care s-a arătat ce taxe pot face

obiectul scutirii cu precizarea că nu şi cele stabilite în baza Codului fiscal

care urmează să fie plătite.

Examinând criticile formulate, se constată că ele sunt

nefondate pentru cele ce se vor arăta mai jos.

O primă observaţie care se impune este aceea că actul

administrativ pe care îl adoptă autoritatea deliberativă locală nu este

expunerea de motive, ci hotărârea în cauză de la fila 4, în care s-a arătat

în mod expres fără nici o distincţie că „se aprobă scutirea de plata taxelor

locale a salariaţilor primăriei, a consilierilor locali, a primarului şi

viceprimarului comunei B., judeţul Argeş” şi că „scutirea va fi cu drept

viager”.

Este lipsit de relevanţă aşadar, ce s-a scris în expunerea de

motive, de vreme ce nu numai că s-a hotărât scutirea de toate taxele

locale pentru categorii de persoane pentru care legea nu recunoaşte un

asemenea drept, dar mai mult, scutirea produce efecte pentru toată viaţa,

indiferent de menţinerea sau nu a calităţii avute în vedere la 18 iulie 2007.

215/2001, consiliile locale au atribuţia să aprobe impozitele şi taxele

locale, numai că pronunţarea asupra acestora se face „în condiţiile legii”.

Or, tot în condiţiile legii, potrivit art. 16 din Legea nr. 273/2006 au

dreptul să stabilească nivelul acestor obligaţii fiscale.

În ceea ce priveşte scutirile, ele sunt prevăzute tot de lege şi

cerinţele recunoaşterii acestor facilităţi sunt expres prevăzute de Codul

fiscal (art. 284) şi de alte legi speciale.

În nici unul din aceste acte normative nu s-a recunoscut în

beneficiul personalului contractual sau funcţionarilor publici din cadrul

autorităţilor administrative locale, dreptul de a beneficia toată viaţa de

scutire de impozite pentru că au deţinut la un moment dat o astfel de

calitate.

Faptul că poţi stabili nivelul unor impozite locale sau chiar

iniţia astfel de taxe, nu dă dreptul consiliului local să adauge la categoriile

de cetăţeni care pot fi excluşi obligaţiilor de plată. Legiuitorul a prevăzut

în mod expres aceste categorii, iar autonomia locală nu echivalează cu un

comportament în afara legii.

În concluzie, se apreciază că soluţia pronunţată de Tribunalul

Argeş este legală şi temeinică, iar autoritatea deliberativă a comunei B.,

prin hotărârea adoptată a încălcat dispoziţii legale imperative, situaţie faţă

de care în mod corect a fost admisă acţiunea în anulare formulată de

Instituţia Prefectului.

Pentru aceste considerente, urmează ca în baza art. 312 alin. 1

din Codul de procedură civilă, să fie respins recursul ca nefondat.