DOMENIU Raporturi de muncă.
Drepturi băneşti. Salarizarea specialiştilor IT potrivit Legii 97/2008
Întrucât nivelul instanţei unde este încadrat personalul auxiliar ţine chiar de salariul de bază, nefiind denumit de legiuitor spor salarial, rezultă că procentul respectiv nu se poate adăuga salariului de bază, după mecanismul oricărui spor salarial, ci se include în salariul de bază la care se pot apoi calcula sporurile prevăzute de lege. De altfel, la alin. (5) din art. 3 se prevede expres faptul că salariile de bază pentru personalul auxiliar de specialitate de la tribunale sunt cu 5% mai mari decât cele stabilite potrivit prevederilor alin. (4), trimiterea fiind făcută deci la coeficienţii de multiplicare din anexele 1a, 1b şi 1c din OG nr. 8/2007.
Rezultă că pentru specialiştii IT din instanţe şi parchete nu se pot aplica aceste procente de majorare pentru că salariul lor de bază, după intrarea în vigoare a Legii nr. 97/2008, nu este calculat conform anexelor din OG nr. 8/2007, ci conform anexei din OUG nr. 27/2006 care nu prevede o astfel de diferenţiere în funcţie de nivelul instanţei.
Rezultă că pentru specialiştii IT din instanţe şi parchete nu se pot aplica aceste procente de majorare pentru că salariul lor de bază, după intrarea în vigoare a Legii nr. 97/2008, nu este calculat conform anexelor din OG nr. 8/2007, ci conform anexei din OUG nr. 27/2006 care nu prevede o astfel de diferenţiere în funcţie de nivelul instanţei.
Faptul că în anumite perioade de timp ulterioare intrării în vigoare a Legii nr. 97/2008, s-a acordat recurenţilor-reclamanţi o majorare de 5% a salariului de bază, în temeiul unor decizii interne (pentru lunile iulie, august şi septembrie 2008 şi începând cu 01.01.2010), nu semnifică recunoaşterea unui drept care să creeze efecte pentru perioada ce face obiectul acţiunii pentru că drepturile de natură salarială ale categoriei profesionale din care fac parte recurenţii sunt prevăzute prin lege, iar interpretarea şi aplicarea acesteia nu permite concluzia existenţei unui drept.
( Curtea de Apel Bucureşti Secţia a VII-a Civilă şi pentru cauze privind Conflicte de Muncă şi Asigurări Sociale – Decizia civilă nr.4338/27 iunie 2012)
– Legea nr. 97/2008, anexa OUG nr. 27/2006
Prin cererea înregistrată la data de 17.02.2011 pe rolul Tribunalului Giurgiu – Secţia Civilă, în dosarul nr.459/122/20110, reclamanţii CGA ş.a. au chemat în judecată pârâţii Tribunalul G şi Curtea de Apel B, solicitând obligarea pârâţilor la plata sporului de instanţă de 5% pentru perioadele 01.05.2008-01.06.2008, 01.10.2008-01.09.2010 şi în continuare, ca parte componentă a salariului de bază, prevăzut de art.3 alin.6 din OG nr.8/2007; aplicarea în calculul salariului de bază a valorii de referinţă sectorială de 291,97 lei, începând cu 18.04.2008, şi de 305 lei, începând cu 01.10.2008; stabilirea salariilor de bază şi emiterea deciziilor de reîncadrare, conform Legii nr.97/2008, având salariile de bază de 4.137 lei pentru perioada 18.04.2008 – 30.09.2008 şi de 4.323 lei, începând cu 01.10.2008; plata drepturilor salariale restante, actualizate cu indicele de inflaţie; efectuarea corecţiilor în carnetele de muncă şi a declaraţiilor rectificative la casa judeţeană de pensii, conform Legii nr.19/2001; emiterea deciziilor de reîncadrare, conform Legii nr.97/2008.
Prin sentinţa civilă nr.605 din data de 04.07.2011, Tribunalul Giurgiu a respins cererea ca neîntemeiată.
Pentru a pronunţa această hotărâre, tribunalul a reţinut că reclamanţii sunt specialişti IT din categoria personalului auxiliar de specialitate al acestei instanţe, conform art.3 alin.1 din Legea nr.567/2004.
Salarizarea personalului auxiliar de specialitate al instanţelor şi parchetelor se face conform OG nr.8/2007 care la art.3 alin.1 prevede că salariile de bază pentru personalul auxiliar se stabilesc pe baza valorii de referinţă sectorială şi a coeficienţilor de multiplicare ce sunt prevăzuţi în anexă pe grade sau trepte profesionale, în raport cu funcţia deţinută de nivelul studiilor, de vechime, precum şi de nivelul instanţei.
Până la intrarea în vigoare a Legii nr.97/2008 privind aprobarea OUG nr.100/2007 (18.04.2008), cu o serie de modificări şi completări, salariul de bază al reclamanţilor a fost determinat potrivit dispoziţiilor cuprinse în OG nr.8/2007. Salariul de bază al specialiştilor IT din cadrul instanţelor se stabileşte pe baza valorii de referinţă şi a coeficientului de multiplicare potrivit nr.crt. 28 de la litera A din anexa la OUG nr.27/2006 aprobată prin Legea nr.45/2007, modificată prin Legea nr.97/2008, iar acesta este total diferit de salariul de bază al restului personalului auxiliar de specialitate, salarizat potrivit OG nr.8/2007.
Prin Legea nr.97/2008 s-a aprobat OUG nr.100/2007, prevăzându-se că art. 11 alin. (2) va avea următorul cuprins: „(2) Salariul de bază pentru specialiştii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, precum şi pentru specialiştii în domeniul informatic din aparatul propriu al Ministerului Justiţiei, al Consiliului Superior al Magistraturii, al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, precum şi de la instanţe şi parchete se stabileşte potrivit nr. crt. 28 de la lit. A din anexă, cu excepţia situaţiei în care, la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă, beneficiază de un salariu de bază mai mare. Specialiştii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, precum şi specialiştii în domeniul informatic din aparatul propriu al Ministerului Justiţiei, al Consiliului Superior al Magistraturii, al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie beneficiază şi de celelalte drepturi salariale prevăzute de lege pentru categoria profesională din care fac parte, după caz. Specialiştii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism beneficiază şi de prevederile art. 23.”
Prin urmare, salariul de bază al specialiştilor IT este similar cu salariul de încadrare al unui judecător sau procuror de judecătorie, adică pe baza altor valori decât în cazul celorlalte categorii de personal auxiliar.
Este evident că, datorită modificării legislative substanţiale realizată prin Legea nr.97/2008, în sensul includerii specialiştilor IT de la instanţe şi parchete în categoria personalului al cărui salariu de bază se determină potrivit nr.crt. 28 de la litera A din anexa la OUG nr.27/2006 privind salarizarea judecătorilor, procurorilor şi a altor categorii de personal din sistemul justiţiei, reclamanţii nu mai pot beneficia concomitent şi de dispoziţiile cuprinse în OG nr.8/2007. Aceasta deoarece elementul esenţial reprezentat de salariul de bază nu se mai determină pentru specialiştii IT potrivit art.3 alin.1 din OG nr.8/2007, ci conform unei alte reglementări, mai sus arătate, astfel încât orice prevederi referitoare la modul de determinare a salariului de bază cuprinse în OG nr.8/2007 nu-şi mai pot găsi aplicarea pentru specialiştii IT. Că este aşa rezultă şi din dispoziţiile art.II din Legea nr.97/2008 privind aprobarea OUG nr.100/2007, care stipulează că ,,la data intrării în vigoare a prezentei legi, orice dispoziţie contrară se abrogă”.
A admite o altă interpretare asupra actelor normative în materia salarizării specialiştilor IT şi a reţine că aceştia, deşi fac parte din categoria personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti, ar avea dreptul şi la valoarea de referinţă sectorială din legea aplicabilă judecătorilor şi procurorilor, dar şi la sporurile aplicabile grefierilor, ar însemna obţinerea unui salariu mai mare decât al unui judecător sau procuror cu grad de judecătorie, ceea ce nu poate fi primit întrucât nu aceasta a fost voinţa legiuitorului prin adoptarea Legii nr.97/2008 în ceea ce-i priveşte pe specialiştii IT, ci doar de a permite mărirea substanţială a salariilor de bază, ceea ce s-a realizat.
Atât timp cât legiuitorul stabileşte o altă modalitate pentru determinarea salariului de bază cuvenit specialiştilor IT, derogatoriu de la dispoziţiile OG nr.8/2007, care stabilesc alte valori, coeficienţi de multiplicare şi valori de referinţă sectorială deosebite doar în ceea ce priveşte salarizarea grefierilor, grefierilor documentarişti şi statisticieni, şi în plus includ în salariul de bază şi alte elemente, reclamanţii nu pot invoca în favoarea lor şi prevederile OG nr.8/2007.
Aşadar, retragerea beneficiului dispoziţiilor art.3, 4 şi următoarele din OG nr.8/2007 este justificată prin modificările legislative cuprinse în Legea nr.97/2008, în urma cărora salariul de bază pentru specialiştii IT se stabileşte în conformitate cu prevederile OUG nr.27/2006.
Cât priveşte pretenţiile reclamanţilor întemeiate pe dispoziţiile art.3 din OG nr.8/2007 şi pentru perioada ulterioară datei de 01.10.2010 până în prezent, tribunalul le-a consideră nefondate şi în considerarea faptului că, începând cu data de 01.01.2010, art.3 din OG nr.8/2007 a fost abrogat expres prin Legea nr.330/2009.
Împotriva acestei hotărâri, reclamanţii au declarat recurs la data de 14.12.2011.
Prin motivele de recurs întemeiate în drept pe dispoziţiile art.304 pct.9 din Codul de procedură civilă, recurenţii au criticat sentinţa Tribunalului Giurgiu pentru nelegalitate, solicitând admiterea recursului, casarea sentinţei şi admiterea cererii de chemare în judecată, astfel cum a fost formulată.
Astfel, susţin recurenţii că hotărârea pronunţată este lipsită de temei legal şi dată cu încălcarea esenţială şi aplicarea greşită a legii deoarece: specialişti IT fac parte din categoria personalului auxiliar de specialitate şi, prin urmare, beneficiază de toate drepturile categoriei din care fac parte aşa cum prevede art.3 alin.(1) din Legea nr.567/2004; salariul de bază al personalului auxiliar de specialitate se stabileşte aşa cum prevedea art.3 alin.(1) din OG nr.8/2007, „Salariile de bază pentru personalul auxiliar de specialitate din cadrul instanţelor judecătoreşti (…) se stabilesc pe baza valorii de referinţă sectorială şi a coeficienţilor de multiplicare, pe grade sau trepte profesionale, în raport de funcţia deţinută, de nivelul studiilor, de vechimea în specialitate, precum şi de nivelul instanţei”; potrivit art.3 alin.(5) din OG nr.8/2007 „salariile de bază pentru personalul auxiliar de specialitate de la tribunale şi de la parchetele de pe lângă acestea, precum şi de la judecătoriile din municipiul Bucureşti şi din localităţile reşedinţă de judeţ şi de la parchetele de pe lângă acestea sunt cu 5% mai mari…”; valoarea de referinţă sectorială este de 291,87 lei până la data de 01.10.2008 şi de 305 lei de la data de 01.10.2008.
În consecinţă, până la intrarea în vigoare a Legii nr.97/2008, salariul de bază al specialiştilor IT se calcula pe baza valorii de referinţă sectoriale, coeficientului de multiplicare, a nivelului instanţei (5%) şi a celorlalte elemente reglementate de art.3 alin.1.
OUG nr.100/2007 aprobată prin Legea nr.97/2008 nu a abrogat art.3 alin.(5), ci a adăugat o nouă reglementare (la pct. 16) referitoare la modul de calcul al salariului, stabilind de fapt numai coeficientul de multiplicare, fără a abroga în întregime dispoziţiile art.3 din OG nr.8/2007, modificând numai tabelul care stă la baza stabilirii coeficientului de multiplicare. În acest mod nu sunt excluşi din categoria personalului auxiliar de specialitate şi nici nu a fost anulat vreun drept salarial avut până la data de 01.01.2010.
De altfel, Tribunalul G şi Curtea de Apel B au arătat că au calculat corect, aşa cum s-a solicitat prin cererea de chemare în judecată, salariul de bază prin acordarea sporului de instanţă pentru perioadele iulie – septembrie 2008 şi ianuarie – decembrie 2010. Nici tribunalul, nici curtea de apel nu justifică motivul pentru care în celelalte perioade nu s-a acordat şi nu există dispoziţii legale referitoare la anularea vreunui drept salarial pentru perioadele în care au fost calculate eronat. Instanţa nu motivează în nici un mod care sunt motivele pentru care pentru perioadele enumerate anterior acest drept a fost suspendat.
De asemenea, instanţa de fond nu a observat faptul că la data de 30.05.2008 valoarea sectorială corectă este 291,88 lei, aşa cum rezultă din tabel, şi nu 280,64 lei folosită în calculul salariului de bază pentru recurenţi. Instanţa de fond nu justifică care sunt motivele pentru care documentele prezentate de pârâţi nu pot fi luate în considerare, având în vedere că la data de 01.10.2008 valoarea de referinţă sectorială a fost indexată la valoarea de 305 lei. Pentru nerespectarea valorii de referinţă de 305 lei nu se prezintă nici un fel de justificări, iar instanţa nu motivează decât cu argumente subiective şi inadmisibile în fapt.
Instanţa de fond era datoare să se limiteze la interpretarea textelor legale, fără exprimarea opiniilor proprii referitoare la valoarea salariului unei categorii de personal atât timp cât textul de lege şi actele depuse la dosarul cauzei arată că recurenţii aveau dreptul să solicite plata drepturilor salariale aşa cum sunt recunoscute şi pentru ceilalţi specialişti IT din raza Curţii de Apel.
Mai arată recurenţii că hotărârea conţine opinii contradictorii, instanţa fiind pusă în dificultate la analiza calculului salariului de bază conform dispoziţiilor legale pentru că confundă valoarea de referinţă sectorială cu coeficientul de multiplicare, fără a observa că s-a solicitat acordarea valorii de referinţă sectorială a personalului auxiliar (recunoscută de pârâţi) şi nu a celei pentru judecători şi procurori şi acordarea (conform Legii nr. 97/2007) a coeficientului de multiplicare stabilit conform nr.crt. 28 de la lit.A. Ori, între coeficientul de multiplicare şi valoarea de referinţă există o diferenţă semnificativă.
Faptul că recurenţii beneficiază de coeficientul de multiplicare din tabelul valabil pentru judecători şi procurori nu îi exclude de la beneficiul drepturilor specifice personalului auxiliar şi nici nu îi include în drepturile specifice judecătorilor.
Examinând motivele de recurs faţă de hotărârea recurată şi probele administrate în cauză, cercetând pricina sub toate aspectele invocate după cum dispune art.3041 din Codul de procedură civilă, Curtea constată recursul nefondat pentru următoarele considerente:
Fiind invocat motivul de recurs prevăzut de art. 304 pct. 9 din Codul de procedură civilă, Curtea va cerceta legalitatea sentinţei pronunţate de tribunal sub aspectul temeiul său legal, al modului de interpretare şi aplicare a normelor de drept invocate şi incidente în pretenţia dedusă judecăţii.
Plecând de la situaţia juridică reglementată prin art. 3 alin. 1 din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, în sensul că informaticienii sunt incluşi acestei categorii profesionale, denumirea fiind apoi schimbată în specialişti IT prin Legea nr. 97/2008, se impune lămurirea elementelor dreptului de salarizare a acestora după modificarea esenţială intervenită prin acest ultim act normativ.
Este de observat că, la nivelul anului 2007, salarizarea personalului auxiliar din instanţe şi parchete avea drept temei juridic OG nr. 8/2007 care în art. 3 prevedea: „(1) Salariile de bază pentru personalul auxiliar de specialitate din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea se stabilesc pe baza valorii de referinţă sectorială şi a coeficienţilor de multiplicare, pe grade sau trepte profesionale, în raport de funcţia deţinută, de nivelul studiilor, de vechimea în specialitate, precum şi de nivelul instanţei sau al parchetului. (2) Promovarea personalului auxiliar de specialitate pe grade sau trepte profesionale se face pe bază de concurs ori examen, în raport cu vechimea în specialitate, competenţa profesională şi rezultatele obţinute în activitate, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 567/2004, cu modificările şi completările ulterioare. (3) Personalul auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, încadrat pe bază de concurs pe posturi vacante temporar, este definitivat în funcţie pe baza unor criterii de apreciere a performanţelor profesionale, avându-se în vedere vechimea minimă în specialitate, competenţa profesională şi activitatea profesională deosebită, evaluată cu calificativul “foarte bine”. (4) Coeficienţii de multiplicare pentru stabilirea salariilor de bază ale personalului auxiliar de specialitate din cadrul judecătoriilor şi al parchetelor de pe lângă acestea sunt prevăzuţi la lit. A din anexa nr. 1a pentru perioada ianuarie – 31 martie 2007, la lit. A din anexa nr. 1b pentru perioada 1 aprilie – 30 septembrie 2007 şi la lit. A din anexa nr. 1c de la 1 octombrie 2007. (5) Salariile de bază pentru personalul auxiliar de specialitate de la tribunale şi de la parchetele de pe lângă acestea, precum şi de la judecătoriile din municipiul Bucureşti şi din localităţile reşedinţă de judeţ şi de la parchetele de pe lângă acestea sunt cu 5% mai mari decât cele stabilite potrivit prevederilor alin. (4). (…)”.
Aşadar, salariul de bază al personalului auxiliar se calculează prin înmulţirea valorii de referinţă sectorială recunoscută categoriei cu coeficientul de multiplicare aplicabil fiecărui salariat prin determinarea funcţiei, a gradului, a treptei profesionale, etc. Începând cu 01.01.2007, valoarea de referinţă sectorială a fost de 280,64 lei, prevăzută ca atare la anexele 1a, 1b şi 1c din OG nr. 8/2007.
Modificări legislative cu efect ulterior în salarizarea grefierilor informaticieni, denumiţi apoi specialişti IT, s-au produs prin OUG nr. 100/2007 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul justiţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 97/2008.
Astfel, prin art. VI din OUG nr. 100/2007 a fost modificată OUG nr. 27/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 45/2007, în sensul că art. 11 alin. (2) are următorul cuprins: „Salariul de bază pentru specialiştii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, precum şi pentru specialiştii în domeniul informatic din aparatul propriu al Ministerului Justiţiei, al Consiliului Superior al Magistraturii şi al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie se stabileşte potrivit nr. crt. 28 de la lit. A din anexă. (…).” Acest text de lege a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2008.
Noutatea reglementării constă în faptul că sunt salarizaţi conform sistemului prevăzut pentru magistraţi, adică conform OUG nr. 27/2006, nu numai specialiştii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, pentru care reglementarea preexista, ci şi specialiştii în domeniul informatic din aparatul propriu al Ministerului Justiţiei, al Consiliului Superior al Magistraturii şi al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, la care se referă modificarea legislativă amintită.
Ulterior, prin Legea nr. 97/2008 se aprobă cu modificări OUG nr. 100/2007, art. 11 alin.(2) din OUG nr. 27/2006 având următorul cuprins: „Salariul de bază pentru specialiştii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, precum şi pentru specialiştii în domeniul informatic din aparatul propriu al Ministerului Justiţiei, al Consiliului Superior al Magistraturii, al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, precum şi de la instanţe şi parchete se stabileşte potrivit nr. crt. 28 de la lit. A din anexă, cu excepţia situaţiei în care, la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă, beneficiază de un salariu de bază mai mare. Specialiştii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, precum şi specialiştii în domeniul informatic din aparatul propriu al Ministerului Justiţiei, al Consiliului Superior al Magistraturii, al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie beneficiază şi de celelalte drepturi salariale prevăzute de lege pentru categoria profesională din care fac parte, după caz. Specialiştii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie şi al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism beneficiază şi de prevederile art. 23.”
Se observă că au fost trecuţi la acelaşi aspect de salarizare rezervat magistraţilor şi „specialiştii în domeniul informatic (…) de la instanţe şi parchete”, începând cu data intrării în vigoare a Legii nr. 97/2008, adică din data de 18.04.2008.
Pentru a se stabili ce anume s-a modificat în sistemul de salarizare al specialiştilor IT din instanţe şi parchete, trebuie pornit de la termenii folosiţi de legiuitor şi de la reglementarea preexistentă a salarizării personalului auxiliar de specialitate din instanţe şi parchete. Ori, textul citat, în forma iniţială şi în forma modificată care interesează cauza de faţă, se referă expres la salariul de bază şi trimite la nr. crt. 28 de la lit. A din anexă, instituind şi o excepţie de neaplicare atunci când salariul de bază anterior este mai mare. Noţiunea de salariu de bază, atât în reglementarea salarizării magistraţilor cât şi în reglementarea salarizării personalului auxiliar de specialitate, semnifică suma de bani rezultată din înmulţirea unui coeficient de multiplicare cu valoarea de referinţă sectorială, exprimată în lei, după cum s-a arătat anterior.
Prin urmare, efectul direct al intrării în vigoare a normei analizate este acela al calculării salariului de bază cuvenit recurenţilor-reclamanţi, încadraţi ca specialişti IT la Tribunalul Giurgiu, după elementele din anexa OUG nr. 27/2006, adică coeficientul de multiplicare de 13,500 menţionat la poz. 28 de la lit. A din anexă şi valoarea de referinţă sectorială de 257 lei, actualizată cu majorările şi indexările prevăzute până în luna aprilie 2008.
În concluzie, corect a aplicat angajatorul Curtea de Apel Bucureşti, în calculul salariului de bază al recurenţilor pentru perioada 18.04.2008-31.12.2009, valoarea de referinţă sectorială aplicabilă magistraţilor, interpretarea şi aplicarea corectă a normelor de drept arătate mai sus nepermiţând folosirea coeficientului de multiplicare din grila pentru magistraţi cu valoarea de referinţă sectorială din grila pentru personalul auxiliar de specialitate din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, actualizată în anul 2008 prin majorările prevăzute de OG nr. 13/2008, începând cu 01.04.2008, respectiv 01.10.2008, astfel cum au solicitat recurenţii. Curtea consideră astfel că a fost în mod corect respinsă de instanţa de fond această pretenţie dedusă judecăţii.
Cât priveşte „sporul de instanţă” de 5% solicitat de recurenţi, Curtea consideră că şi această solicitare este neîntemeiată, fiind corect respinsă.
Astfel, conform cap.2 din OG nr. 8/2007, elementele sistemului de salarizare pentru categoria personalului auxiliar de specialitate din cadrul instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea sunt: salariul de bază (art. 3), indemnizaţia de conducere (art. 4), sporul pentru titlul ştiinţific de doctor (art. 5), sporul pentru ore lucrate peste durata normală a timpului de muncă şi sporul pentru activitate în timpul nopţii (art. 6).
Ca observaţie generală, pentru specialiştii IT nu mai este aplicabil textul art. 3 referitor la salariul de bază, fiind înlocuit cu o normă corespunzătoare din OUG nr. 27/2006, însă celelalte sporuri amintite sunt deplin aplicabile, în măsura în care se îndeplinesc condiţiile, ca oricărei persoane din categoria mai largă a personalului auxiliar.
Ca o observaţie de detaliu, art. 3 din OG nr. 8/2007, citat anterior, reglementează exclusiv salariul de bază, indicând componentele acestuia, adică la aceeaşi valoare de referinţă sectorială diferă coeficientul de multiplicare în funcţie de nivelul studiilor, gradul sau treapta profesională, funcţia deţinută, vechimea în specialitate şi nivelul instanţei. Se observă că nivelul instanţei este reflectat în salariul de bază cu o majorare de 5% pentru tribunale, judecătoriile din municipiul Bucureşti şi din localităţile reşedinţă de judeţ, precum şi parchetele de pe lângă acestea, respectiv de 7% pentru curţile de apel şi parchetele de pe lângă acestea.
Întrucât acest nivel al instanţei unde este încadrat personalul auxiliar ţine chiar de salariul de bază, nefiind denumit de legiuitor spor salarial, rezultă că procentul respectiv nu se poate adăuga salariului de bază, după mecanismul oricărui spor salarial, ci se include în salariul de bază la care se pot apoi calcula sporurile prevăzute de lege. De altfel, la alin. (5) din art. 3 se prevede expres faptul că salariile de bază pentru personalul auxiliar de specialitate de la tribunale sunt cu 5% mai mari decât cele stabilite potrivit prevederilor alin. (4), trimiterea fiind făcută deci la coeficienţii de multiplicare din anexele 1a, 1b şi 1c din OG nr. 8/2007.
Faptul că în anumite perioade de timp ulterioare intrării în vigoare a Legii nr. 97/2008, s-a acordat recurenţilor-reclamanţi o majorare de 5% a salariului de bază, în temeiul unor decizii interne (pentru lunile iulie, august şi septembrie 2008 şi începând cu 01.01.2010),(…) nu semnifică recunoaşterea unui drept care să creeze efecte pentru perioada ce face obiectul acţiunii pentru că drepturile de natură salarială ale categoriei profesionale din care fac parte recurenţii sunt prevăzute prin lege, iar interpretarea şi aplicarea acesteia nu permite concluzia existenţei unui drept.
Pentru aceste considerente, în baza art. 312 alin. 3 coroborat cu art. 304 pct. 9 din Codul de procedură civilă, Curtea a respins recursul ca nefondat.