-Legea nr. 284/2010 – Anexa VII: art. 20 alin. (1)
-Legea nr. 554/2004: art. 1 alin. (1)
Cum prin legislaţia salarială ulterioară anului 2009 ajutorul prevăzut de art. 20 alin. (1) din Legea nr. 284/2010 nu a mai fost prevăzut pentru a fi acordat, refuzul autorităţii administrative nu este vătămător.
Curtea de Apel Timişoara, Secţia contencios administrativ şi fiscal,
Decizia civilă nr. 4354 din 28 mai 2013, R.O.
Prin sentinţa civilă nr. 3372/6.09.2012, pronunţată în dosar nr. 1636/108/2012, Tribunalul Arad a respins acţiunea în contencios administrativ fiscal exercitată de reclamantul persoană fizică în contradictoriu cu pârâta Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Oradea, având ca obiect acordare drepturi art. 20 alin. (1) şi alin. (2) din Anexa VII a Legii nr. 284/2010 ca neîntemeiată.
În cauză Curtea de Apel Timişoara a respins ca nefondat recursul reclamantului, funcţionar public, prin decizia civilă nr. 4354 din 28 mai 2013, pronunţată în dosarul nr. 1636/108/2012, reţinându-se că obiectul acţiunii l-a reprezentat cererea reclamantului, fost comisar şef de poliţie în cadrul Inspectoratului Judeţean al Poliţiei de Frontieră Române, care ca urmare a reorganizării Poliţiei de Frontieră este o structură a Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Oradea până la data de 30.06.2011, când raporturile sale de serviciu au încetat, ca urmare a împlinirii stagiului minim de cotizare cu reducerea vârstei standard de pensionare – a solicitat obligarea pârâţilor Inspectoratul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Oradea, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră şi Ministerul Administraţiei şi Internelor la plata ajutorului stabilit prin art. 20 alin. (1) şi alin. (2) din Anexa VII a Legii nr. 284/2010.
Curtea a stabilit că reglementarea sporului acordat la pensionarea personalului militar şi a poliţiştilor a fost prevăzută pentru anul 2010 prin pct. 2 alin. (1) şi (2) din Anexa IV/2 din Legea – Cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice
Pentru anul 2011 aceste drepturi au fost reglementate prin Legea – Cadru nr. 284/2010, privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 877 din 28 decembrie 2010, intrată în vigoare la 1.01.2011, conform art. 46 din Legea nr. 284/2010.
Art. 20 din Anexa VII a Legii nr. 284/2010 privind salarizarea personalului bugetar are următorul conţinut:
(1) „La trecerea în rezervă sau direct în retragere, respectiv la încetarea raporturilor de serviciu, cu drept la pensie, personalul militar, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, pentru activitatea depusă, în funcţie de vechimea efectivă ca militar, poliţist, funcţionar public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare şi personal civil în instituţiile publice de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, beneficiază de un ajutor stabilit în raport cu solda funcţiei de bază, respectiv salariul funcţiei de bază avută/avut în luna schimbării poziţiei de activitate, astfel:
Vechime efectivă:
– până la 5 ani – un ajutor egal cu 3 solde ale funcţiei de bază/salarii ale funcţiei de bază;
– între 5 – 10 ani – un ajutor egal cu 6 solde ale funcţiei de bază/salarii ale funcţiei de bază;
– între 10 – 15 ani – un ajutor egal cu 8 solde ale funcţiei de bază/salarii ale funcţiei de bază;
– între 15 – 20 ani – un ajutor egal cu 10 solde ale funcţiei de bază/salarii ale funcţiei de bază;
– între 20 – 25 ani – un ajutor egal cu 12 solde ale funcţiei de bază/salarii ale funcţiei de bază;
– între 25 – 30 ani – un ajutor egal cu 15 solde ale funcţiei de bază/salarii ale funcţiei de bază;
– peste 30 ani – un ajutor egal cu 20 solde ale funcţiei de bază/salarii ale funcţiei de bază.
(2) Personalul militar, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, trecuţi în rezervă sau direct în retragere, respectiv ale căror raporturi de serviciu au încetat, cu drept la pensie de serviciu, înainte de împlinirea limitei de vârstă de pensionare prevăzute de lege, mai beneficiază, pentru fiecare an întreg rămas până la limita de vârstă de pensionare sau, în situaţia în care pot desfăşura activitate peste această limită, până la limitele de vârstă în grad la care pot fi menţinute în activitate categoriile respective de personal, de un ajutor egal cu două solde ale funcţiei de bază, respectiv cu două salarii ale funcţiei de bază.
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplică personalului militar, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare care beneficiază de plăţi compensatorii.
(4) În caz de deces al beneficiarului înainte de data plăţii ajutorului, acesta se acordă soţiei sau soţului supravieţuitor ori copiilor, iar în lipsa acestora, părinţilor, prin aplicarea în mod corespunzător a prevederilor alin. (1) şi (2)”.
Pentru anul 2010, în privinţa plăţii acestor drepturi salariale, Curtea reţine că la 3.07.2010 a intrat în vigoare Legea nr. 118/2010, privind unele măsuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 30 iunie 2010 şi intrată în vigoare la 3 zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial, conform art. 78 din Constituţia României.
Conform art. 9 din Legea nr. 118/2010, „începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi nu se mai acordă ajutoare sau, după caz, indemnizaţii la ieşirea la pensie, retragere ori la trecerea în rezervă”.
Pentru anul 2011, în aceeaşi zi în care a fost publicată în Monitorul Oficial Legea 284/2010, care a intrat în vigoare de la data de 1.01.2011, s-a publicat şi Legea 285/2010, care a intrat în vigoare la aceeaşi dată.
Conform art. 13 din Legea nr. 285/2010, privind salarizarea în anul 2011 a personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 878 din 28 decembrie 2010, a stabilit următoarele:
(1) „În anul 2011, dispoziţiile legale privind acordarea ajutoarelor sau, după caz, indemnizaţiilor la ieşirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea în rezervă nu se aplică.
(2) În anul 2011, prevederile alin. (1) nu se aplică în situaţia imposibilităţii menţinerii în activitate a persoanelor clasate inapt pentru serviciul militar ori încadrate în grad de invaliditate sau decedate”.
Pentru anul 2012, Curtea reţine, de asemenea, că o reglementare asemănătoare este prevăzută de art. 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010, pentru completarea art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, precum şi pentru instituirea altor măsuri financiare în domeniul bugetar – astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 283 din 14 decembrie 2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 14 decembrie 2011. conform art. 9 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2010, „în anul 2012 nu se acordă ajutoarele sau, după caz, indemnizaţiile la ieşirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea în rezervă”.
Examinând situaţia din speţă raportat la dispoziţiile legale citate mai sus, Curtea reţine că reclamantul s-a pensionat pentru limită de vârstă în cursul anului 2011, domnul Ardelean susţinând că îi sunt aplicabile dispoziţiile art. 20 alin. (1) din Anexa VII a Legii nr. 284/2010.
Instanţa de fond a respins acţiunea, reţinând incidenţa dispoziţiilor art. 13 alin. 1 din Legea nr. 285/2010, conform cărora „în anul 2011, dispoziţiile legale privind acordarea ajutoarelor sau, după caz, indemnizaţiilor la ieşirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea în rezervă nu se aplică”.
Interpretând aceste reglementări, Curtea constată că din art. 13 alin. (1) din Legea nr. 285/2010 rezultă voinţa legiuitorului de a nu fi aplicate în anul 2011 dispoziţiile legale privind acordarea ajutoarelor sau, după caz, indemnizaţiilor la ieşirea la pensie. Curtea subliniază că formularea din text se referă la neaplicarea acestor reglementări, iar nu la suspendarea eventualelor plăţi ce s-ar fi putut efectua în anul 2011. Prin urmare, nu se poate reţine că s-a dorit, prin edictarea art. 13 alin. (1) din Legea nr. 285/2010, numai o suspendare a efectuării plăţilor acestor ajutoare la pensionare, de vreme ce textul nu vizează plata acestor drepturi salariale ci tocmai dreptul de a beneficia de ele.
Rezultă de aici că în cazul funcţionarilor publici pensionaţi în cursul anului 2011 nu sunt aplicabile dispoziţiile privind acordarea ajutoarelor sau, după caz, indemnizaţiilor la ieşirea la pensie.
Astfel fiind, nu se poate reţine, astfel cum susţine reclamantul, că ar avea dreptul la ajutorul prevăzut de art. 20 alin. (1) din Anexa VII a Legii nr. 284/2010, deoarece acest text legal nu a fost abrogat. În această privinţă, chiar dacă acest articol nu a fost abrogat, prin art. 13 din Legea nr. 285/2010 a fost limitată aplicarea acestuia pentru anul 2011 exclusiv la ipotezele prevăzute de alineatul al doilea al art. 13 din Legea nr. 285/2010 – ipoteze în care reclamantul nu se află.
În privinţa criticii aduse hotărârii instanţei de fond referitoare la invocarea dispoziţiilor art. 20 alin. (2) din Anexa VII a Legii nr. 284/2010, deşi Curtea reţine că reclamantul nu a invocat alineatul al doilea al art. 20, ci primul alineat, nu se poate reţine că referirea eronată la cel de al doilea alineat al putea înlătura concluzia privind efectele dispoziţiilor art. 13 din Legea nr. 285/2010.
Astfel fiind, soluţia instanţei de fond apare ca fiind legală în raport cu cele arătate mai sus şi cu interpretarea art. 13 din Legea nr. 285/2010, text din care rezultă că funcţionarii publici pensionaţi în anul 2011 nu pot beneficia de dispoziţiile legale privind acordarea ajutoarelor sau, după caz, indemnizaţiilor la ieşirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de serviciu ori la trecerea în rezervă, cu excepţia celor pensionaţi datorită imposibilităţii menţinerii în activitate a persoanelor clasate inapt pentru serviciul militar ori încadrate în grad de invaliditate sau decedate.