Dreptul muncii şi securităţii sociale Obligarea pârâtei – unitatea de învăţământ, la plata sumelor reprezentând ajutorul financiar pentru achiziţionarea de cârti si programe educaţionale pe suport electronic necesare îmbunătăţirii calităţii didactice – l


Dreptul muncii şi securităţii sociale

Obligarea pârâtei –  unitatea de învăţământ, la plata sumelor reprezentând ajutorul financiar pentru achiziţionarea de cârti si programe educaţionale pe suport electronic necesare îmbunătăţirii calităţii didactice – legea nr. 315/2006; obligarea pârâtului Inspectoratul Şcolar să aloce către unitatea de învăţământ sumele necesare plaţii ajutorului prevăzut de Legea nr. 315/2006; obligarea pârâtului MECTS să aloce ISJ sumele necesare plaţii ajutorului prevăzut de Legea nr. 315/2006.

Prin sentinţa civilă nr. 2126/04.12.2012, pronunţată de Tribunalul Călăraşi în dosarul nr. …./116/2012 a fost admisă cererea formulată de reclamantul SLΠ în numele membrilor de sindicat PE, AMZ, ş.a în contradictoriu cu pârâţii L. T. NR. … F. (cu sediul în F…, str. …., judeţul Călăraşi), IŞJ CĂLĂRAŞI (cu sediul în Călăraşi, str. … judeţul Călăraşi), MECTS (cu sediul în Bucureşti, str. …), a fost obligat pârâtul L. T. NR. … F.  la plata către fiecare dintre reclamanţi a ajutorului pentru achiziţionarea de cărţi şi programe educaţionale pe suport electronic necesare îmbunătăţirii calităţii didactice aferent anului 2010, în cuantum de 100 euro, echivalent în lei calculat la cursul de schimb valutar comunicat de BNR la data plăţii, actualizat în funcţie de rata inflaţiei la data plăţii, a fost obligat pârâtul IŞJ Călăraşi să aloce unităţii de învăţământ menţionate sumele necesare plăţii ajutorului prevăzut de Legea 315/2006 şi a fost obligat pârâtul MECTS să aloce IŞJ Călăraşi sumele necesare plăţii ajutorului prevăzut de Legea 315/2006.

Pentru a  pronunţa această soluţie, tribunalul a avut în vedere următoarele :

Prin cererea înregistrată pe rolul acestui tribunal sub nr. …./116/2012, reclamantul SLΠ în numele membrilor de sindicat PE, AMZ, ş.a  în contradictoriu cu pârâţii L. T. NR. … F., IŞJ Călăraşi şi MECTS a solicitat ca prin hotărâre judecătorească să se dispună obligarea pârâtei, unitatea de învăţământ, la plata sumelor reprezentând ajutorul financiar pentru achiziţionarea de cârti si programe educaţionale pe suport electronic necesare îmbunătăţirii calităţii didactice, prevăzut de Legea nr. 315/2006, aferenta anului 2010 în cuantumul a 100 euro, echivalent în lei, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţionala a României la data plaţii, sume actualizate în funcţie de rata inflaţiei la data plaţii; obligarea pârâtului Inspectoratul Şcolar să aloce către unitatea de învăţământ sumele necesare plaţii ajutorului prevăzut de Legea nr. 315/2006; obligarea pârâtului MECTS să aloce ISJ sumele necesare plaţii ajutorului prevăzut de Legea nr. 315/2006.

În motivarea cererii, reclamanţii arată că potrivit art. 1 din Legea nr. 315/2006 privind stimularea achiziţionării de cărţi sau de programe educaţionale pe suport electronic, necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice, în învăţământul preuniversitar, începând cu 1 ianuarie 2007, cadrele didactice titulare si/sau suplinitoare calificate din învăţământul preuniversitar beneficiază de un ajutor financiar, în vederea achiziţionării de cărţi sau de programe educaţionale pe suport electronic, necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice (art. 1 din lege).

Ajutorul în cauză se acordă anual şi reprezintă echivalentul în lei a 100 euro, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţionala a României la data plăţii, sume ce se asigură de la bugetul de stat, prin Ministerul Educaţiei şi Cercetării (actualmente Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului).

În aplicarea acestor dispoziţii legale au fost emise norme metodologice aprobate prin Hotărârea de Guvern nr. 453/2007, care reglementează mecanismul de acordare a ajutorului financiar mai sus arătat.

După ce în art. 1 din Normele metodologice sunt reiterate dispoziţiile Legii nr. 315/2006, art. 2 prevede expres că ajutorul financiar se acordă de unitatea de învăţământ preuniversitar la care cadrul didactic îşi desfăşoară activitatea, respectiv de către unitatea de învăţământ la care se păstrează şi se completează carnetul de muncă (în cazul în care cadrul didactic îşi desfăşoară activitatea în mai multe unităţi de învăţământ).

Procedura de alocare a sumelor şi de acordare a ajutorului este detaliată de art. 5 din Normele metodologice.

Menţionează reclamanţii şi faptul că, în conformitate cu art. 6 din Norme, responsabilitatea privind asigurarea ajutorului financiar prevăzut la art. 1 alin. (2) revine directorului (la nivelul instituţiei de învăţământ), inspectorului şcolar general responsabil de curriculum (la nivelul inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti) şi direcţiilor de specialitate (la nivelul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării).

Din prevederile legale invocate rezultă că personalul didactic, respectiv cadrele didactice titulare şi suplinitoare calificate angajate ale pârâtei unităţi de învăţământ, beneficiază de un ajutor financiar – echivalentul în lei a 100 euro – în vederea achiziţionării de cărţi sau de programe educaţionale pe suport electronic, necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice, acordat anual, la solicitarea persoanei îndreptăţite.

Deşi membrii de sindicat au calitatea de cadre didactice titulare/suplinitoare calificate şi, conform art. 3 alin. (1) din Normele metodologice aprobate prin H.G. nr. 453/2007, nu au primit sumele ce li se cuveneau nici până la această dată – fapt ce rezultă din adeverinţele emise de unitatea de învăţământ.

Se precizează că unitatea de învăţământ a înaintat către inspectoratul şcolar, în termen lista beneficiarilor, însă acesta nu i-a virat sumele necesare, motivat de faptul că nu le-a primit de la minister.

Referitor la acordarea acestui ajutor financiar integral în anul 2010, şi nu fracţionat, reclamanţii arată că art. 2 din Legea nr. 315/2006 stabileşte că acordarea acestui ajutor se face anual, iar art. 5 alin. 6 din Norma metodologică din 16.05.2007 de aplicare a Legii nr. 315/2006 prevede că acordarea se face într-o singură tranşă, în avans.

În această situaţie, apreciază că legiuitorul a considerat născut dreptul cadrelor didactice de a primi acest ajutor la momentul îndeplinirii condiţiilor prevăzute de normele menţionate, în speţă la data depunerii cererii pentru acordarea ajutorului financiar, respectiv în octombrie 2009.

Astfel, pentru anul 2010, cadrele didactice sunt îndreptăţite să primească întreaga sumă de 100 euro, şi nu fracţionat 50 euro (pentru perioada 1.01.2010-3.07.2010 – data abrogării Legii nr. 315/2006).

Dreptul cadrelor didactice a primi ajutorul financiar era născut la data când Legea nr. 315/2006 a fost abrogată prin Legea nr. 118/2010. Consideră că momentul plăţii nu poate avea relevanţă asupra dreptului existent şi prevăzut de lege, iar refuzul plăţii până la momentul abrogării legii nu poate duce la desfiinţarea retroactivă a dreptului deja născut, legea civilă neretroactivând.

În drept invocă art. 283 alin. (1) lit. c) C.Mun.. art. 67 din Legea nr. 168/1999 privind soluţionarea conflictelor de muncă, art. 28 corob. cu art. 211 din Legea nr. 62/2011 a dialogului social, Legea nr. 315/2006 privind stimularea achiziţionării de cărţi sau de programe educaţionale pe suport electronic, necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice, în învăţământul preuniversitar, HG nr. 453/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 315/2006 privind stimularea achiziţionării de cărţi sau de programe educaţionale pe suport electronic, necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice în învăţământul preuniversitar.

Prin întâmpinările formulate în cauză, pârâţii MECTS şi IŞJCĂLĂRAŞI au solicitat respingerea cererii reclamanţilor, ca neîntemeiată.

Se arată că în conformitate cu prevederile art. 5 din Normele metodologice aprobate cu H.G. nr. 453/2007, unităţile şcolare solicită lunar, până la data de 10 a fiecărei luni, sumele necesare pentru plata ajutorului financiar aferent lunii următoare, iar inspectoratul şcolar solicită de la Ministerul Educaţiei, până la data de 20 a fiecărei luni, necesarul de deschideri de credite bugetare pentru luna următoare.

In baza prevederilor art. 5, alin. 4 din aceeaşi metodologie, Direcţia Generală Buget Finanţe din cadrul M.E.C.T.S. trebuie să aloce lunar inspectoratelor şcolare sumele aferente ajutorului financiar, în limita creditelor bugetare deschise.

Legea nr. 315/2006 a fost abrogata prin art.15 lit. k Legea nr.118/2010, respectiv in data de 03.07.2010. Din dosarul cauzei, arată pârâtul nu rezultă că reclamanţii să fi angajat cheltuieli personale pentru achiziţionarea de cărţi şi programe educaţionale pe suport electronic pentru perioada 01.01.2010 – 03.07.2010, deşi modalitatea regulă instituită de lege este decontarea acesteia şi achitarea ulterioară si nu rezulta ca unitatea şcolara a comunicat către ISJ Călăraşi situaţia cererilor reclamanţilor pentru a se solicita MECTS alocarea fondurilor.

Se precizează că IŞJ Călăraşi, până la aceasta data, nu a primit solicitări de la nicio unitate şcolara de pe raza de competenta, pentru acordarea sumei de 100 EURO conform Legii nr. 315/2006 pentru anul 2010.

În aceasta situaţie, în lipsa solicitărilor ce trebuiau înaintate de la unităţile şcolare, pârâtul nu a avut temei pentru a cere de la M.E.C.T.S. deschiderea finanţărilor, respectiv alocarea fondurilor.

În conformitate cu art. 5 alin. 6 din Normele Metodologice de aplicare a Legii nr. 315/2006, aprobate prin H.G. nr. 433/2007, se prevede că plata ajutorului financiar se face de unităţile de învăţământ pe bază de documente justificative, sau în avans, într-o singură tranşă, cu încadrarea în cuantumul stabilit de art. 1 alin. 2, iar justificarea sumelor primite ca avans se realizează în condiţiile legii.

Prin urmare, conform prevederilor legale, regula, pentru ca ajutorul să devină debit de plată este aceea a dovedirii anticipate, cu înscrisuri, a efectuării cheltuielii pentru scopul prevăzut, iar numai excepţie este consacrată posibilitatea avansării sumei cu justificarea ulterioară a acestora, în condiţiile legii.

Conform art. 61 din Legea 500/2002, Legea Finanţelor Publice, execuţia bugetară se încheie la data de 31 decembrie a fiecărui an, iar potrivit alin. 2 orice venit neîncasat şi orice cheltuială angajată, lichidată şi ordonanţată, în cadrul prevederilor bugetare şi neplătită până la data de 31 decembrie, se vor încasa sau se vor plătii în contul bugetar pe anul următor. Conform alin. 3 al aceluiaşi articol, creditele bugetare neutilizate până la închiderea anului, sunt anulate de drept.

Examinând actele şi lucrările dosarului, tribunalul  a reţinut  următoarele:

Potrivit art. 1 din Legea Nr. 315/12 iulie 2006 privind stimularea achiziţionării de cărţi sau de programe educaţionale pe suport electronic, necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice, în învăţământul preuniversitare „Se acordă un ajutor financiar cadrelor didactice titulare şi/sau suplinitoare calificate din învăţământul preuniversitar, în vederea achiziţionării de cărţi sau de programe educaţionale pe suport electronic, necesare îmbunătăţirii calităţii activităţii didactice.”

Conform acestui act normativ,  ajutor  financiar se acordă anual, la solicitarea cadrelor didactice, şi reprezintă echivalentul în lei a 100 euro, calculat la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Naţională a României la data plăţii.

Din interpretarea acestor dispoziţii reiese că principala condiţie pe care persoana trebuie să o îndeplinească pentru a beneficia de acest drept bănesc special este aceea de a avea calitatea de cadru didactic titular şi/sau suplinitor calificat din învăţământul preuniversitar, acordarea ajutorului financiar nefiind condiţionată de prestarea vreunei munci.

La dosar au fost depuse înscrisuri emise de unitatea de învăţământ din care rezultă că reclamanţii au calitatea de cadre didactice titulare/suplinitoare calificate şi deşi au formulat cereri de acordare a ajutorului pentru anul 2010 nu au primit nici până în prezent suma stabilită prin lege.

De asemenea, constată că în conformitate cu prevederile art. 5 alin. 1, 5 din HG nr. 453/2007 privind normele metodologice de aplicare a Legii nr. 315/2006 pârâtul Inspectoratul Şcolar Judeţean are obligaţia să aloce către unitatea de învăţământ sumele necesare plăţii ajutorului prevăzut de Legea nr. 315/2006, iar pârâtul Ministerul Educaţiei Cercetării şi Inovării obligaţia să aloce către Inspectoratul Şcolar Judeţean sumele necesare plăţii ajutorului financiar, văzând dispoziţiile art. 5 alin. 2, 3 din HG nr. 453/2007.

Apărările pârâţilor în sensul că în bugetul aprobat pentru anul 2010 nu au fost alocate fonduri suficiente în vederea achitării pretenţiilor reclamanţilor, vor fi înlăturate deoarece lipsa fondurilor ori neprevederea lor în buget în vederea achitării drepturilor salariaţilor nu poate împiedica plata acestor drepturi conferite expres de lege, căci în alcătuirea bugetelor, ordonatorii de credite au obligaţia de a respecta inclusiv prevederile dreptului muncii privind drepturile salariaţilor.

Nici afirmaţiile potrivit cărora reclamanţii trebuiau sa facă dovada efectuării cheltuielilor personale pentru achiziţionarea de cărţi si programe educaţionale la nivelul anului 2010 nu sunt întemeiate, în condiţiile în care prevederea legală nu condiţionează acordarea ajutorului material de producerea unor asemenea dovezi. De altfel, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 315/2006, începând cu 1 ianuarie 2007, cadrele didactice titulare si/sau suplinitoare calificate din învăţământul preuniversitar beneficiază de un ajutor financiar, în vederea achiziţionării de cărţi sau de programe educaţionale pe suport electronic. Prin urmare, prima etapa este cea de acordare a ajutorului financiar pentru a avea reclamanţii mijloacele necesare achiziţionării respectivelor materiale şi nu invers.

Pentru aceste considerente şi constatând că pârâţii nu şi-au îndeplinit obligaţia stabilită expres de lege în sarcina lor prin dispoziţiile art. 40 alin. 2 lit. c din Codul muncii, tribunalul a admis cererea formulată de reclamantul SLΠ în numele membrilor de sindicat PE, AMZ, ş.a

În consecinţă, a obligat L. T. NR. … F. la plata către fiecare dintre reclamanţi a ajutorului pentru achiziţionarea de cărţi şi programe educaţionale pe suport electronic necesare îmbunătăţirii calităţii didactice aferent anului 2010, în cuantum de 100 euro, echivalent în lei calculat la cursul de schimb valutar comunicat de BNR la data plăţii, sumă ce se va actualiza în funcţie de rata inflaţiei la data plăţii (întrucât fiind vorba de plata unei sume de bani cuantumul prejudiciului se compune atât din această sumă cât şi din corecţia ei cu indicele de inflaţie), iar pe ceilalţi pârâţi îi va obliga să aloce fondurile necesare achitării ajutorului, aşa cum se precizează în dispozitivul prezentei hotărâri.

În considerarea dispoziţiilor art. 274 din Legea nr. 53/2003 (Codul Muncii) prezenta hotărâre este definitivă şi executorie de drept, nemaifiind necesară investirea ei cu formulă executorie.