Plata orelor suplimentare – raportată la atribuţiile de serviciu ale contestatorului


Prin  acţiunea formulată se solicită de reclamantul  R.I.,  în contradictoriu cu  intimata SC A.  SRL G. – obligarea la plata  1063 ore suplimentare  în  perioada  2006 – 2009 întrucât orele lucrate nu i-au fost compensate cu zile libere  şi nici renumerate,  solicită cheltuieli de judecată.

În motivare se arată că: în  perioada  2006 – 2009  a îndeplinit funcţia de  gestionar la  depozitul Departament  gips carton într-un program de 10 ore zilnic luni – vineri iar sâmbăta  5 ore, fiind renumerat doar 8 ore, fără să-i fie plătite orele suplimentare.

Urmare a controalelor efectuate de I.T.M. Bacău  cele reclamate s-au  confirmat fiind  dispuse măsuri pentru ca unitatea  să se conformeze  legii  situaţie reţinută de adresa  nr.23189/11.08.2009 şi nr.512/2009.

In drept s-au invocat  dispoziţiile  art. 39, 40, art.119-120 Codul Muncii.

La dosar  în susţinerea acţiunii  s-a depus  adresa nr. 512/2009, nr. 23189/11.08.2009, graficul de lucru motostivuitor.

Prin întâmpinarea depusă la dosar se solicită  respingerea acţiunii întrucât contestatorul a lucrat un program de 8 ore conform Contractului Individual de Muncă şi pontajele  anexate întâmpinării.

De asemenea reclamantul nu a solicitat plata orelor suplimentare, mai mult  contestatorul nu şi-a dat acordul scris  privind  efectuarea orelor suplimentare  neexistând viza  şefului ierarhic.

În dovedirea întâmpinării la dosar s-au depus copii  fişe  pontaj ( fl.81-119, anexă la procesul verbal  nr. 26260/06.11.2008, extras Contract Colectiv de Muncă.

Acţiunea s-a depus în termen, motivată, legal scutită de plata taxei judiciare de timbru şi a timbrului judiciar.

În cauză s-au administrat probatorii, respectiv interogatorii,  expertiză contabilă, martori.

Instanţa analizând actele şi lucrările dosarului constată :

Reclamantul a avut calitatea de salariat la  societatea intimată în perioada 2006 – 01.08.2009 când s-a pensionat, îndeplinind funcţia de gestionar depozit din cadrul Departamentului  gips carton.

Prin întâmpinarea depusă la dosar intimata  susţine  că programul de lucru era de 8 ore zilnic respectiv 8,30-17,30 cu pauză de o oră, susţinerile  contestatorului, arată intimata, sunt nefondate neexistând o cerere din partea acestuia pentru orele suplimentare.

Instanţa va înlătura susţinerile intimatei întrucât acestea sunt  contra zise de conţinutul adresei  nr. 23189/11.08.2009  fila 9 dosar prin care s-au reţinut  ilegalităţi de către I.T.M. Bacău în ce priveşte respectarea  dispoziţiilor art. 119, 120 Codul Muncii privind plata orelor  suplimentare societatea fiind sancţionată  contravenţional ( proces verbal care nu a fost depus la  dosar de către angajator).

Potrivit actelor depuse la dosar, coroborate  cu,  concluziile raportului de expertiză contabilă efectuat în cauză şi depoziţia martorului  audiat în cauză rezultă că : Potrivit  atribuţiilor funcţiei de gestionar a contestatorului  acesta a prestat ore  suplimentare în medie de 10  ore zilnic luni – vineri şi 5 ore sâmbăta.

Situaţia reţinută  rezultă din  programul utilajului ,, motostivuitor ,,  care deservea gestiunea  şi în care se trecea  programul  de prezentare  la  gestiune, terminarea programului – filele 10 -71 care poartă semnătura, ştampila unităţii, menţiunile consemnate în aceste documente făcând  dovada deplină până la  înscrierea în fals.

De asemenea,  martora audiată în cauză – fila 131 dosar a arătat că în calitatea sa de gestionar, reclamantul lucra  câte 10 ore zilnic avându-se în vedere  faptul că la  gestiunea sa soseau în jur de 70 vagoane lunar încărcate cu marfă ( respectiv gips, etc. ori este lesne de înţeles că aceste vagoane  soseau atât în timpul  programului  cât  şi după  program ori  timpul de descărcare  depăşea  programul  normal de lucru ( 8 ore).

De asemenea, la gestiunea  contestatorului  soseau tiruri încărcate  cu marfă pentru care  operaţiunea de  descărcare  depăşea cele 8 ore.

Potrivit  anexelor  raportului de expertiză – Anexa 3 rezultă ora de livrare a mărfurilor respectiv 17, 18 în cea mai mare parte.

De asemenea,  potrivit Anexei 4 la raportul de expertiză este consemnată ora  primirii mărfurilor în gestiune conform notelor de  intrare – recepţie şi avizele de  expediţie, orele fiind  în general 17,30, 18,30, 18,45.

Potrivit anexei nr.5 sunt evidenţiate orele în care motostivuitorul ( care ajută la  încărcarea şi descărcarea  materialelor) a lucrat în  perioada în litigiu la  gestiunea  contestatorului 8-12, 8-14 sâmbăta şi 7,30 – 17,00, 7,30 – 18,00 ( lunea – vinerea)

Instanţa va înlătura susţinerile  intimatei privind  consemnările  din fişele de pontaj, filele 81 -119 dosar întrucât  acestea nu sunt  semnate şi ştampilate de  unitate, acestea nefiind  certificate de unitate  că sunt la fel cu originalul astfel cum  prevede art.112(5) cod procedură civilă.

Faţă de situaţia  reţinută se reţine de instanţă că în speţă acţiunea este  dovedită, reclamantul făcând dovada prestării muncii, în afara  duratei normale a timpului de lucru  săptămânal prevăzută de  art.109.

Potrivit  art.119 Codul muncii ,, munca  suplimentară se  compensează prin ore libere  plătite în  următoarele 30 de zile, ori în speţă unitatea  nu a făcut  dovada acordării de timp liber. În perioada  prevăzută de  art.119  Codul Muncii, aspect faţă de care în cauză sunt incidente  dispoziţiile  art.119(2), 120 Codul Muncii,,.

Pentru considerentele  arătate, instanţa văzând  dispoziţiile art. 40, 119, 120,  281, 285, 287,  Codul Muncii, urmează să  admită acţiunea.