Potrivit dispozitiilor art. 50 din Legea nr. 128/1997, personalul didactic din învatamântul preuniversitar , beneficiaza de transe de vechime suplimentare care se acorda la 30, 35 si la peste 40 de ani de învatamânt, acordându-se o crestere a coeficientului de ierarhizare de 1,25 din coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime, pentru fiecare din transele implementare.
Prin actiunea înregistrata pe rolul acestui Tribunal la data de 09.03.2012 sub nr. 880/87/2012, reclamantul S.L. Î. Turnu Magurele , în numele si pentru membrii sai de sindicat –au chemat în judecata pe pârâtii Scoala cu clasele I-VIII, Consiliul local , Primarul – Institutia Primarului, si I S. J. T. solicitând instantei ca prin sentinta ce se va pronunta acestia sa fie obligati la calculul si plata diferentelor salariale neacordate reprezentând contravaloarea transelor suplimentare care se acorda la 30, 35 si peste 40 ani, de activitate în învatamânt pe o perioada de 3 ani anterioara depunerii cererii de chemare în judecata si pâna la data pronuntarii sentintei, actualizata cu indicele de inflatie la data platii.
În motivarea actiunii s-a aratat ca, desi cadrele didactice au fost încadrate si salarizate, dupa caz, în transele suplimentare de vechime de 30,35 si la peste 40 ani de activitate în învatamânt, conform prevederilor art. 50 alin 1 din Legea nr. 128/1997, la calcularea salariului de baza al functiei pentru respectivele transe nu s-a facut aplicarea prevederilor art. 50 alin 2 din aceeasi lege, potrivit carora, pentru fiecare din transele suplimentare de vechime, se acorda o crestere a coeficientului de ierarhizare de 1/25 din coeficientul de ierarhizare, corespunzator transei anterioare de vechime.
În acest fel, cadrele didactice au fost private de un drept salarial cuvenit.
În drept au fost invocate prevederile Legii nr. 128/1997 si Codului Muncii.
În dovedirea actiunii au fost depuse înscrisuri – tabel cu membrii de sindicat adeverinte emise de catre unitatea de învatamânt din care rezulta ca membrii de sindicat, semnatari ai tabelului, îndeplinesc conditiile prevazute de art. 50 alin 1 si 2 din Legea nr. 128/1997,copiile carnetelor de munca si ale cartilor de identitate ale reclamantilor..
Pârâtul Inspectoratul Scolar Judetean Teleorman, a formulat întâmpinare prin care a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive motivat de faptul ca nu are calitatea de angajator, nu este parte în contractul de munca cu acestia si nu este ordonator de credite, finantator sau platitor al drepturilor salariale ale personalului didactic de predare si conducere precum si exceptia prescriptiei dreptului la actiune al reclamantilor.
Examinând actele si lucrarile dosarului instanta constata urmatoarele :
Exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocata de pârâtul I.S.J. Teleorman se constata ca fiind întemeiata si urmeaza a fi admisa pentru urmatoarele considerente :
Potrivit art. 167 din Legea nr. 84 /1995, unitatile de învatamânt functioneaza ca unitati finantate din fondurile alocate de bugetele locale ale unitatilor administrativ teritoriale pe a caror raza îsi desfasoara activitatea.
Din analiza acestui text de lege rezulta ca ordonator de credite este Consiliul Local în a carei raza teritoriala îsi are sediul unitatea de învatamânt, astfel ca, pârâtul Inspectoratul Scolar judetean Teleorman nu are calitate procesuala pasiva în cauza.
În ceea ce priveste fondul cauzei, actiunea este apreciata întemeiata pentru considerentele:
Membrii de sindicat nominalizati în tabelul anexa sunt cadre didactice cu o vechime în învatamânt, cuprinsa între 31 si 40 ani, astfel cum rezulta din adeverintele existente la dosar.
Potrivit art. 50 alin 1 si 2 din Legea nr. 128/1997, modificata, personalul didactic din învatamântul preuniversitar , beneficiaza de transele de vechime suplimentare care se acorda la 30, 35 si la peste 40 de ani de activitate în învatamânt, acordându-se o crestere a coeficientului de ierarhizare de 1/25 din coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime, pentru fiecare dintre transele suplimentare.
Din dispozitiile art. 50 alin 1 si 2 rezulta ca personalul didactic din învatamântul preuniversitar beneficiaza de doua categorii distincte de transe de vechime , respectiv transe de vechime la salarizare si transe de vechime suplimentare.
Aceste doua categorii de transe de vechime au generat modificari în grilele de salarizare si vizeaza doua componente în stabilirea corecta a salariului, respectiv coeficientul de multiplicare care creste progresiv, si prin urmare difera de la o transa de vechime la alta, precum si valoarea de referinta sectoriala.
Ca atare, alaturi de majorarile specifice trecerii de la un segment de vechime la altul, legiuitorul a instituit un drept suplimentar intitulat „transa suplimentara” însotit de o crestere de ierarhizare a coeficientului de ierarhizare de 1/25% din coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime, în favoarea cadrelor didactice cu o vechime de 30, 35 si peste 40 de ani de activitate în învatamânt.
Apreciind ca în cauza transele de vechime stabilite prin H.G. nr. 467/1997 nu includ pentru perioada 2005-2007, în rezultanta finala-salariul acordat si transele de vechime reprezentând cresteri de 1/25 din coeficientul de ierarhizare anterior, deoarece actele normative în vigoare din perioada mentionata, respectiv OUG nr. 68/2009, OUG nr. 18/2005, OG nr. 4/2006, OG nr. 11/2007, fac precizari numai cu privire la nivelul coeficientilor de multiplicare si la valoarea de referinta, instanta constata actiunea întemeiata, motiv pentru care urmeaza sa fie admisa în sensul obligarii pârâtilor, sa plateasca reclamantilor, diferentele salariale rezultate din neacordarea transelor suplimentare de salarizare prevazute de art. 50 alin. 1 si 2 din Legea 128/1997 cu modif. si completarile ulterioare pentru perioada 09.03.2009 pâna la data de 31.12.2009 , drepturi banesti ce vor fi actualizate în functie de coeficientul de inflatie la data platii efective a acestora.
Se va respinge actiunea fata de pârâtul I.S.J.T. ca fiind introdusa împotriva unei persoane fara calitate procesuala pasiva.