Drepturi de natură salarială. Personal didactic. Tranţă de vechime suplimentară. Coeficient de ierarhizare suplimentar. Temeinicia cererii


Potrivit  dispozitiilor art. 50 din Legea  nr. 128/1997, personalul didactic  din învatamântul preuniversitar , beneficiaza  de transe  de vechime  suplimentare  care se acorda  la 30, 35 si la peste 40 de ani  de învatamânt, acordându-se  o crestere  a coeficientului  de ierarhizare  de 1,25 din  coeficientul  de ierarhizare  corespunzator  transei  anterioare  de vechime, pentru  fiecare din  transele implementare.

Prin actiunea  înregistrata  pe rolul acestui Tribunal la data de 09.03.2012 sub nr.  880/87/2012, reclamantul S.L. Î. Turnu Magurele , în numele si pentru membrii sai de sindicat –au chemat în judecata pe pârâtii Scoala cu clasele I-VIII, Consiliul local , Primarul – Institutia Primarului, si I S. J. T. solicitând instantei ca prin sentinta ce se va pronunta  acestia sa fie obligati la calculul si plata diferentelor salariale neacordate reprezentând contravaloarea transelor suplimentare care se acorda la 30, 35 si peste 40 ani, de activitate în învatamânt pe o perioada de 3 ani anterioara depunerii cererii de chemare în judecata si pâna la data pronuntarii sentintei, actualizata cu indicele de inflatie la data platii.

În motivarea actiunii s-a aratat ca, desi cadrele didactice au fost încadrate si salarizate, dupa caz, în transele suplimentare de vechime de 30,35 si la peste 40 ani de activitate în învatamânt, conform prevederilor art. 50 alin 1 din Legea nr. 128/1997, la calcularea salariului de baza al functiei pentru respectivele transe nu s-a facut  aplicarea prevederilor art. 50 alin 2 din aceeasi lege, potrivit carora, pentru fiecare din transele suplimentare de vechime, se acorda o crestere a coeficientului de ierarhizare de 1/25 din coeficientul de ierarhizare, corespunzator transei anterioare de vechime.

În acest fel, cadrele didactice au fost private de un drept salarial cuvenit.

În drept au fost invocate prevederile Legii nr. 128/1997 si Codului Muncii.

În dovedirea actiunii au fost depuse înscrisuri –  tabel cu membrii de sindicat  adeverinte emise de catre unitatea de învatamânt din care rezulta ca membrii de sindicat, semnatari ai tabelului, îndeplinesc conditiile prevazute de art. 50 alin 1 si 2 din Legea nr. 128/1997,copiile carnetelor de munca si ale cartilor de identitate ale reclamantilor..

Pârâtul Inspectoratul Scolar Judetean Teleorman, a formulat întâmpinare prin care a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive motivat de faptul ca nu are calitatea de angajator, nu este parte în contractul de munca cu acestia si nu este ordonator de credite, finantator sau platitor al drepturilor salariale ale personalului didactic  de predare si conducere precum si exceptia prescriptiei dreptului la actiune al reclamantilor.

Examinând actele  si lucrarile dosarului  instanta constata  urmatoarele :

Exceptia  lipsei calitatii procesuale pasive  invocata  de pârâtul I.S.J. Teleorman  se constata  ca fiind întemeiata si urmeaza a fi admisa pentru  urmatoarele considerente :

Potrivit  art. 167 din Legea nr. 84 /1995, unitatile de învatamânt functioneaza  ca unitati  finantate din fondurile alocate de bugetele locale ale unitatilor administrativ teritoriale pe a caror raza îsi desfasoara activitatea.

Din analiza acestui text de lege  rezulta ca ordonator de credite este Consiliul Local în a carei raza teritoriala îsi are sediul unitatea de învatamânt, astfel ca, pârâtul Inspectoratul  Scolar judetean Teleorman  nu are calitate  procesuala pasiva în cauza.

În ceea ce priveste fondul cauzei, actiunea este apreciata întemeiata pentru considerentele:

Membrii de sindicat nominalizati în tabelul anexa sunt cadre didactice cu o vechime în învatamânt, cuprinsa între 31 si 40 ani, astfel cum rezulta din adeverintele existente la  dosar.

Potrivit art. 50 alin 1 si 2 din Legea nr. 128/1997, modificata, personalul didactic din învatamântul preuniversitar , beneficiaza de transele de vechime suplimentare care se acorda la 30, 35 si la peste 40 de ani de activitate în învatamânt, acordându-se o crestere a coeficientului de ierarhizare  de 1/25 din coeficientul de ierarhizare  corespunzator transei anterioare de vechime, pentru fiecare dintre transele  suplimentare.

Din dispozitiile art. 50 alin 1 si 2 rezulta  ca personalul didactic din învatamântul preuniversitar  beneficiaza de doua categorii distincte de transe de vechime , respectiv transe de vechime la salarizare  si transe de vechime suplimentare.

Aceste doua categorii de transe de vechime au generat modificari în grilele de salarizare si vizeaza doua componente în stabilirea corecta a salariului, respectiv  coeficientul  de multiplicare care creste progresiv, si prin urmare difera  de la o transa de vechime la alta, precum si valoarea de referinta sectoriala.

Ca atare, alaturi de majorarile specifice trecerii de la un segment de vechime la altul, legiuitorul a instituit un drept suplimentar intitulat „transa suplimentara” însotit de o crestere de ierarhizare a coeficientului de ierarhizare de 1/25% din coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime, în favoarea cadrelor didactice cu o vechime de 30, 35 si peste 40 de ani de activitate în învatamânt.

Apreciind ca în cauza transele de vechime stabilite prin H.G. nr. 467/1997 nu includ pentru perioada 2005-2007, în rezultanta finala-salariul acordat si transele de vechime reprezentând cresteri de 1/25 din coeficientul de ierarhizare anterior, deoarece actele normative în vigoare din perioada mentionata, respectiv OUG nr. 68/2009, OUG nr. 18/2005, OG nr. 4/2006, OG nr. 11/2007, fac precizari numai cu privire la nivelul coeficientilor de multiplicare si la valoarea de referinta, instanta constata actiunea întemeiata, motiv pentru care  urmeaza sa fie  admisa  în sensul obligarii pârâtilor, sa plateasca reclamantilor,  diferentele salariale rezultate din neacordarea transelor suplimentare de salarizare prevazute de art. 50 alin. 1 si 2 din Legea 128/1997 cu modif. si completarile ulterioare pentru perioada 09.03.2009 pâna la data de 31.12.2009 , drepturi banesti ce vor fi actualizate în functie de coeficientul de inflatie  la  data platii  efective a acestora.

Se va respinge actiunea fata de pârâtul I.S.J.T. ca fiind introdusa  împotriva unei persoane fara calitate procesuala pasiva.