Conflict de munca. diminuarea indemnizatiei de concediu de odihna a cadrelor didactice cu 25% potrivit legii nr.118/2010 care au început efectuarea concediului de odihna anterior intrarii în vigoare a acestui act normativ. nele…


CONFLICT DE  MUNCA. DIMINUAREA  INDEMNIZATIEI  DE  CONCEDIU  DE  ODIHNA A  CADRELOR  DIDACTICE  CU 25% POTRIVIT  LEGII NR.118/2010 CARE  AU  ÎNCEPUT  EFECTUAREA  CONCEDIULUI  DE  ODIHNA  ANTERIOR  INTRARII  ÎN  VIGOARE A  ACESTUI  ACT  NORMATIV. NELEGALITATE.

Reclamanta UNIUNEA  SINDICATELOR  LIBERE  DIN  ÎNVATAMÂNT  IALOMITA, în  numele  membrilor  de  sindicat – cadre  didactice, a  chemat  în  judecata pârâtii SCOALA  VALEA  CIORII, CONSILIUL  LOCAL  VALEA  CIORII si  PRIMARUL  COMUNEI  VALEA  CIORII,  solicitând  pe  cale  judecatoreasca  obligarea  pârâtei  Scoala  Valea  Ciorii  la  calcularea indemnizatiei  de  concediu  de  odihna aferent anului  scolar 2009-2010 în  cuantum  integral,  fara aplicarea  diminuarii  cu 25% prevazuta de  Legea nr.118/2010,  în  conformitate  cu  prevederile  legale  aflate  în  vigoare  cu  10 zile  anterior  plecarii  în  concediu, precum  si plata  diferentei  dintre  indemnizatia  astfel  calculata  si  cea  efectiv încasata  pentru  concediul de  odihna  aferent  anului 2009-2010.

Totodata,  s-a  solicitat obligarea pârâtilor CONSILIUL  LOCAL  VALEA  CIORII,  în  calitate  de  finantator  al  unitatii  de  învatamânt  si PRIMARUL  COMUNEI  VALEA  CIORII,  în  calitate  de  ordonator  principal de  credite,  sa  asigure  finantarea pentru  plata  sumelor  mai  sus  mentionate  si  virarea  sumelor  necesare  catre  pârâta unitate  de  învatamânt.

Solutionând  cauza, tribunalul  a  admis  cererea  asa  cum a  fost  formulata .

Pentru a  se  pronunta  astfel,  instanta  de  judecata a  retinut  urmatoarele:

Potrivit  adeverintelor  nr.1323/14  octombrie 2010  si 1454/13 decembrie 2010,  emise  de  pârâta  Scoala  Valea Ciorii,  rezulta  ca  membrii  de  sindicat  în  numele  carora

s-a  pornit  prezenta  actiune  au  intrat efectiv  în  concediu  legal  de  odihna  aferent  anului  scolar 2009-2010  anterior  datei  de 3 iulie 2010,  iar  indemnizatia  de  concediu  le-a  fost  platita  ulterior  cu  diminuarea la  data  ridicarii  ei,  cu 25%,  prin  aplicarea  dispozitiilor  Legii nr.118/2010 .

Pentru  cei  în  cauza,  personal  contractual, dreptul  comun  cu  privire  la acordarea  concediului  de  odihna,  stabilirea  si  plata  indemnizatiei  aferente  acestuia  îsi  gaseste  materia  în  sectiunea  l  din  Codul muncii,  unde  la  art.145  se  statueaza  ca pentru  perioada  concediului  de  odihna  salariatul  beneficiaza  de  o  indemnizatie  de  concediu  care  nu  poate  fi  mai  mica  decât  salariul  de  baza, indemnizatiile si  sporurile  cu  caracter  permanent  cuvenite  pentru  perioada  respectiva  prevazute  în  contractul  individual  de  munca .

Indemnizatia  de concediu  de  odihna reprezinta  media  zilnica a  drepturilor  salariale  prevazute mai  sus  din  ultimele  trei  luni  anterioare  celei  în  care  este  efectuat  concediul,  multiplicata  cu  numarul  de  zile  de  concediu .

Aceasta  indemnizatie  de  concediu  de  odihna  astfel  calculata  se plateste  de  catre  angajator  cu  cel  putin 5 zile  înainte de  plecarea  în  concediu .

La  aceasta  trebuie  adaugate si  prevederile  art.7  din  H.G. nr.250/1992,  privind  concediul  de odihna  si  alte  concedii  ale  salariatilor  din  administratia  publica,  din  regiile  autonome  cu  specific  deosebit  si  din  unitatile  bugetare,  republicata, care se  adreseaza unei  categorii de  subiecti  calificati în  rândul  carora  se  situeaza  si cadrele  didactice –  membrii  de  sindicat, potrivit  cu  care  pe  durata  concediului de odihna  salariatii  au  dreptul  la o  indemnizatie  calculata  în  raport  cu numarul de  zile  de  concediu înmultite  cu  media  zilnica a  salariului de  baza,  sporului  de  vechime  si,  dupa  caz, indemnizatia  pentru  functia  de  conducere,  luate  împreuna,  corespunzatoare  fiecarei  luni  calendaristice  în  care  se  efectueaza  zilele  de  concediu  de  odihna.

Media  zilnica a  veniturilor  prevazute  mai  sus  se  stabileste  în  raport  cu  numarul  zilelor  lucratoare  din  fiecare  luna  în  care  se  efectueaza  zilele  de  concediu .

Indemnizatia  de  concediu  de  odihna  astfel  stabilita  se  plateste  cu  cel  putin  5  zile înaintea  plecarii  în  concediu .

De asemenea, trebuie  avute  în  vedere si aplicarea prevederilor art.59 alin.4  din  Contractul  Colectiv  de  Munca  Unic  la  Nivel  National  pe  anii 2007-2010,  înregistrat  la M.M.S.S.F.  sub nr.2895/29 decembrie 2006,  potrivit  carora indemnizatia  de  concediu si,  dupa  caz,  prima  de  vacanta  se  platesc  înainte  de  plecarea  în  concediu, prevederi  obligatorii  pentru  partile  contractante potrivit  art.236 alin.4  din Codul  muncii  si  art.30 din Legea nr.130/1996.

Acestea  fiind reglementarile  comune, în  ceea ce  priveste personalul  din  învatamânt  exista si  reglementari  speciale  care  au  prioritate  de  aplicare .

Astfel, potrivit  art.103 lit.a  din Legea nr.128/1977,  privind  statutul  personalului  didactic  cu  modificarile  ulterioare,  rezulta  ca  cadrele  didactice au  dreptul  la  un  concediu  anual  cu  plata  în  perioadele  vacantelor  scolare,  respectiv  universitare  cu  o  durata de  cel  putin 62 zile,  exclusiv  duminicile  si  sarbatorile  legale.

În  aplicarea  acestor  dispozitii  legale, cu  luarea  în considerare  si a  H.G. nr.250/1992,  s-a  emis  Ordinul nr.3251/12 februarie 1998 al Ministrului Educatiei  Nationale,  care  la  pct.21-26  reglementeaza  dreptul  la  o  indemnizatie  de  concediu  de  odihna  pentru  personalul  din  învatamânt a  carei  plata  se  face cu  cel  putin 5  zile  înaintea  plecarii  în  concediu,  stabilind  totodata  si  modul de calculare a  cuantumului  acestei  indemnizatii în raport cu numarul zilelor de concediu înmultite cu media zilnica a salariului de baza, a sporului de vechime si, dupa caz, a indemnizatiei pentru functia de conducere, luate împreuna, corespunzatoare fiecarei luni calendaristice în care se efectueaza zilele de concediu ; în cazul în care concediul de odihna se efectueaza în cursul a doua luni consecutive, media veniturilor se calculeaza distinct pentru fiecare luna în parte.

Media zilnica a veniturilor se stabileste în raport cu numarul zilelor lucratoare din fiecare luna în care se efectueaza zilele de concediu de odihna.

În calculul indemnizatiei concediului de odihna acordat personalului didactic se iau în considerare si sporurile care fac parte din salariul de baza, conform Legii nr. 128/1997.

Mai  mult  decât  atât,  potrivit  art.29  alin.4  din  Contractul  Colectiv  de  Munca  Unic  la  Nivel  de  Ramura  de  Învatamânt 2007-2008,  înregistrat  la M.M.F.E.S.  sub nr.596/12 noiembrie 2007,  se  prevede  ca  indemnizatia  de  concediu  se  acorda  salariatului  cu  cel  putin 10 zile  înainte de  plecarea  în  concediu  de  odihna, contract  prelungit  si  pentru  anul de  învatamânt 2009-2010,  potrivit  art.9 alin.2 din  contract.

Prevederile legale  cât  si  cele  cuprinse  în  contractul  colectiv  de  munca  stabilesc  în  sarcina  angajatorului obligatia  acestuia  de  a  calcula  si a  plati  indemnizatia  de  concediu  pentru  angajat înainte cu  cel  putin 5/10 zile de  plecarea  acestuia în  concediul de  odihna.

Respectivele  reglementari fac  parte  de  drept  din  contractul  individual de  munca  intervenit  între  angajator  si  angajat, devenind  astfel  expresia  vointei  acestuia, iar  nerespectarea  lor  poate  angaja raspunderea  patrimoniala  contractuala a  celui  vinovat, potrivit  art.269 Codul  muncii, atât  cât  priveste  stabilirea  cuantumului  indemnizatiei  de  concediu cât  si  nerespectarea  termenului  de  plata a  acestuia.

Prin  urmare, în  raport  de  cele  aratate  mai  sus, rezulta  ca  indemnizatia  de  concediu  reprezinta  o  creanta pe  care  angajatul o  are  fata de  angajator,  creanta a  carei  întindere  se  stabileste  în  conditiile  reglementarilor  de  mai  sus si a  carei  plata trebuie  sa se  faca cu  cel  putin 5/10  zile  înainte  de  data  la  care  angajatul  pleaca  în  concediu  de  odihna.

Fiind o  creanta care  trebuie  platita, înseamna  ca  aceasta trebuie  sa  îndeplineasca  cele  trei  conditii  obligatorii  reglementate  de  art.379 Cod  procedura civila,  respectiv  sa  fie  certa,  lichida  si  exigibila, lipsa oricareia  dintre  aceste  conditii  facând  ca  plata sa nu  fie  legala.

În cauza,  indemnizatia  de  concediu este  o  creanta  certa, întrucât  existenta  ei  rezulta  din dispozitiile  legale care  o  reglementeaza  si  din  contractul  individual de  munca intervenit  între  angajat  si  angajator, este  o creanta lichida, întrucât  se  refera  la  o  suma de  bani al  carui  cuantum  este  precis  determinat  potrivit  bazei  de  calcul  stabilit  de  lege si,  în  sfârsit,  este  o  creanta  exigibila  întrucât  este  stabilit  si  împlinit  termenul de  plata al  acesteia .

Asadar, din  cele  aratate  rezulta  ca dreptul de  creanta al  cadrelor  didactice – membrii  de  sindicat cu  privire  la  indemnizatia  de  concediu al  luat  nastere  cu  cel  putin  5/10  zile  înainte de  plecarea  acestora  în  concediul de odihna,  în  conditiile  si  sub  imperiul  dispozitiilor  legale  în  vigoare  la  acea  data.

În  raport  de  cele  aratate  pâna aici,  tribunalul  considera  ca  doua  sunt  problemele de  drept  ce  trebuie analizate pentru rezolvarea  acestei  spete, în  conditiile aparitiei  Legii nr.118/2010,  care  au  dus  la  diminuarea  drepturilor  salariale ale  personalului  didactic,  si  anume :

-interpretarea  dispozitiilor  legale  care  reglementeaza modalitatea  de  stabilire a  dreptului  cadrelor  didactice  asupra  indemnizatiei  de  concediu ;

-aplicarea  în  timp a  legii  cu  privire  la  întinderea  si  plata  indemnizatiei  de  concediu,  atunci  când  plata  acesteia  se  face  ulterior efectuarii  concediului  de  odihna ;

Asa  cum  s-a  aratat  mai  sus, dreptul cadrelor  didactice  la  indemnizatia  de 

concediu  si  plata  acesteia  se  naste  cu  5/10 zile  înainte  de  plecarea în  concediul de  odihna .

Cu  alte  cuvinte,  la  acel  moment,  pentru a  fi  platita, indemnizatia  de  concediu  trebuie  sa  fie  certa, iar  pentru aceasta  calcularea  ei trebuie  sa se  faca  în  raport  de  criterii  fixe  si  nu  fluctuante .

Prin  urmare,  stabilirea  dreptului  la  indemnizatia  de  concediu a  cadrelor  didactice trebuie  facuta  în  raport  de  veniturile  salariale  ale  acestora,  corespunzator perioadei  efectuarii  concediului  de  odihna asa  cum  acestea  sunt, cu 5/10 zile  înainte  de  plecarea  în  concediu,  venituri asupra  carora  nu  se  mai  poate  reveni  daca  ulterior acestea  au  fost  modificate  urmare  unor schimbari  legislative.

A  proceda altfel,  înseamna a  introduce  în  modalitatea de  stabilire a  indemnizatiei  d e concediu un  element de  incertitudine  determinat  de  eventuala  fluctuatie  legislativa,  ceea ce  ar  face  ca  aceasta  creanta  sa  nu  mai  fie  lichida  si  deci  sa  nu  poata  fi  platita cu 5/10 zile înainte  de  plecarea în  concediul de  odihna,  asa  cum  prevad  reglementarile  legale  în  materie si  obligatiile  contractuale.

A  doua  problema de  drept  ce  trebuie  rezolvata  este  determinata de  faptul  ca  plata  indemnizatiei  de  concediu  s-a  facut  dupa  efectuarea  concediului d e  odihna,  perioada  în  interiorul  careia  a  intrat  în  vigoare  Legea nr.118/2010,  prin  care  s-au  diminuat  drepturile  salariale ale  personalului  didactic si,  prin  urmare, si  baza  de  calcul  în  raport de  care  se  stabileste  aceasta  indemnizatie .

Din  probele  administrate  în cauza,  respectiv  adeverintele  1323/14 octombrie 2010 si 1454/13 decembrie 2010, emise  de  pârâta  Scoala  Valea  Ciorii  rezulta  ca  membrii  de  sindicat  în numele  carora  s-a  pornit  prezenta  actiune  au  intrat  efectiv  în  concediu  de  odihna  aferent  anului  scolar 2009-2010  anterior  datei de 3 iulie 2010 .

Faptul ca,  cadrelor  didactice  – membrii  de  sindicat li  s-a  platit  indemnizatia  de  concediu  ulterior datei  la  care dreptul de  creanta  în  legatura  cu  aceasta  a luat  nastere,  data  la  care intrase  în  vigoare Legea nr.118/2010, nu  are  nicio  relevanta,  situatia  ivita  în  favoarea  acestora  fiind  cea  raportata  la  data  nasterii  dreptului si  nu  cea  a valorificarii  acestuia .

A proceda  altfel înseamna a  încalca  principiul  neretroactivitatii  legii,  principiu  statuat atât de  art.15 alin.2  din Constitutie,  potrivit  cu  care legea  dispune  numai  pentru  viitor,  cu  exceptia  legii  penale  sau  contraventionale  mai  favorabile, cât si de art.1 din  Codul  civil,  potrivi  caruia  legea  dispune  numai  pentru  viitor; ea  n-are  putere  retroactiva.

În  acest  sens, aratam  ca  Legea nr.118/30 iunie 2010,  privind  unele  masuri  necesare  în  vederea  restabilirii echilibrului  bugetar a  fost  publicata  în  Monitorul  Oficial, Partea I, nr.441/30 iunie 2010  si a  intrat  în  vigoare  la  data  de 3 iulie 2010,  potrivit  dispozitiilor art.12 alin.1 din Legea nr.24/2000,  iar  dreptul cadrelor  didactice – membrii  de  sindicat cu  privire la indemnizatia  de  concediu s-a  nascut cu cel  putin 5  zile  înainte de  plecarea  în  concediu,  deci  anterior  datei de  3 iulie 2010 .

În  atare  situatie,  masura  luata de  catre pârâti ca la  momentul  platii  efective a  indemnizatiei  de  concediu  sa  procedeze  la  diminuarea  acesteia  cu 25%  este  nelegala,  motiv  pentru  care,  în  conditiile  art.269 din Codul  muncii,  urmeaza ca  pârâta Scoala  Valea  Ciorii sa  raspunda  patrimonial  în  sensul  acoperirii  prejudiciului  astfel  produs  prin  aceasta  diminuare,  motiv  pentru  care,  sub  acest  aspect,  cererea  reclamantei  urmeaza a fi  admisa  ca  întemeiata.

Fiind temeinic  si  legal, capatul de  cerere  cu  privire  la  calcularea  si plata indemnizatiei de  concediu  de  odihna  aferent anului  scolar 2009-2010  fara  aplicarea  diminuarii  cu 25%  prevazuta de  Legea nr.118/2010,  întemeiata  apare  si  pretentia  reclamantei  ca  pârâtii  Consiliul  Local  Valea  Ciorii si  Institutia  Primarului  comunei  Valea  Ciorii  sa  fie  obligati  sa  asigure  finantarea  pentru  plata  sumelor  mai sus  mentionate  si  virarea  sumelor  necesare  catre  pârâta  unitate  de  învatamânt.

În  acest sens, trebuie  aratat  ca potrivit art.167 alin.1  din Legea nr.84/1995 unitatile de învatamânt preuniversitar de stat functioneaza ca unitati finantate din fonduri alocate prin bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale pe a caror raza îsi desfasoara activitatea, de la bugetul de stat si din alte surse, potrivit legii. De asemenea,  potrivit  dispozitiilor  art.167 alin.13 din  aceeasi  lege,  finantarea  de  baza  si  finantarea  complementara a  unitatilor  de  învatamânt  se  fac  pe  baza  de  contract  întocmit  conform  normelor metodologice  pentru  finantarea  învatamântului  preuniversitar,  încheiat  între  directorul  unitatii  de  învatamânt  preuniversitar  si  primarul  localitatii  în  a  carei  raza  teritoriala  se  afla  unitatea  de  învatamânt.

De mentionat  ca  finantarea  de  baza  asigura  desfasurarea  în  conditii  normale  a  procesului  de  învatamânt  la  nivel  preuniversitar,  conform  standardelor  nationale,  fiind  asigurata  prin  bugetele  locale  ale unitatilor  administrativ  teritoriale de  care  apartin  unitatile  de  învatamânt, din  sumele  defalcate  din unele  venituri  ale  bugetului  de  stat  si  din  alte  venituri  ale  bugetelor  locale (art.167 alin.3),  iar  potrivit  art.167  alin.5 lit,a din Legea nr.84/1995  cheltuielile  de  personal fac  parte  din  finantarea  de  baza .

Cum  la  propunerea  primarului  consiliul  local  aproba  bugetul  local,  în  conformitate  cu  dispozitiile  art.36  alin.4 din legea nr.215/2001, precum  si  repartizarea  fondurilor  pe  unitatile  de  învatamânt  preuniversitar,  cele  doua  autoritati publice  au  obligatia  legala  de  a  asigura  sumele  necesare  pentru  plata  drepturilor  salariale ale  personalului  didactic,  inclusiv indemnizatia  de  concediu.

Daca instanta  de  judecata nu  ar  obliga pârâtii  Consiliul  local  Valea  Ciorii  si  Institutia  Primarului  comunei  Valea  Ciorii  sa  asigure  sumele  necesare,  atunci admiterea  primului  capat  de cerere  cu  privire la  obligarea  pârâtei  Scoala  Valea  Ciorii la  calcularea  si  plata  indemnizatiei de  concediu  de  odihna  fara  diminuarea  cu  25%  ar  fi  iluzorie.

Acestea  fiind  considerentele,  tribunalul  a  admis  în  totalitatea  cererea  formulata  de  reclamanta .

TRIBUNALUL  IALOMITA – SECTIA  CONFLICTE  DE  MUNCA – Sentinta  civila  nr.2758/F/14 decembrie 2010