Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, modificata,
art. 237, alin. 6 – 9
Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului,
art. 6, art. 7
Numarul extrem de mare al societatilor comerciale înregistrate dupa 1990 a condus la dezvoltarea unei problematici specifice, legate de o serie de neregularitati survenite în viata acestora: disparitia fizica a unor asociati sau membri ai organelor de conducere; fictivitatea sediului; încetarea de facto, a activitatii societatii; nedepunerea rapoartelor financiare obligatorii si altele asemenea.
De aceea, pentru a reactiona în fata abundentei faptice a unor asemenea situatii, legiuitorul a statuat o serie de cauze speciale de dizolvare, care fac obiectul art. 237 din legea societatilor comerciale.
In toate cazurile, dizolvarea se pronunta de tribunal, la cererea oricarei persoane interesate, precum si a Oficiului Registrului Comertului, hotarârea de dizolvare fiind supusa tuturor cerintelor de publicitate si se comunica organului fiscal în vederea operarii în registrele fiscale.
Potrivit art. 237 alin. 6 din legea societatilor comerciale, la data ramânerii irevocabile a hotarârii judecatoresti de dizolvare, societatea comerciala intra în lichidare.
Unul dintre primele efecte ale deschiderii procedurii lichidarii este numirea lichidatorilor (art. 252 Legea nr. 31/1990), pentru ca, atunci când asociatii nu dau curs acestei obligatii legale în termen de 3 luni de la deschiderea lichidarii – ipoteza des întâlnita – judecatorul delegat sa numeasca un lichidator autorizat – un practician în reorganizare si lichidare. Aceasta hotarâre de numire a lichidatorului se comunica celui numit si se publica pe pagina de internet a ORC, fiind afisata si la sediul Oficiului Registrului Comertului, unde este înregistrata societatea dizolvata.
Numai în situatia lipsei unei astfel de cereri adresate, în termen legal, de persoanele interesate, societatea comerciala va putea fi radiata din registrul comertului, pe baza hotarârii judecatorului delegat, pronuntata la cererea Oficiului Registrului Comertului, cu citarea partilor, conform dreptului comun.
Incheierea judecatorului delegat de radiere a societatii comerciale – punct final al existentei acesteia – ar trebui sa beneficieze de o maxima publicitate.
Prin încheierea nr.28855/2.11.2007 judecatorul delegate la Oficiul Registrului Comertului de pe lânga Tribunalul Constanta a dispus radierea din registrul comertului a mai multor societati comerciale printre care si SC Z. SRL Constanta, în urma cererii efectuate de ORC în temeiul art.237 al.8 si 9 din Legea nr. 31/1990.
Împotriva acestei hotarâri a declarat recurs DGFP Constanta criticând-o ca fiind nelegala motivat de faptul ca la data de 29.05.2007 cu cererea nr.13826 a solicitat numirea unui lichidator, cerere ce nu a fost solutionata pâna la data când s-a dispus radierea.
În dovedirea recursului au fost depuse înscrisuri care atesta depunerea cererii de numire a lichidatorului .
Examinând recursul prin prisma criticilor aduse dar si potrivit art.3041 din Codul de procedura civila curtea constata ca este întemeiat pentru urmatoarele considerente:
Prin Sentinta civila nr. 78/10.01.2007 Tribunalul Constanta, prin judecator delegat, a dispus dizolvarea SC Z. SRL Constanta pentru nedepunerea situatiilor financiare aferente anilor 2003-2004 în conformitate cu dispozitiile art.237 al.1 lit.b din Legea nr. 31/1990.
Împotriva acestei hotarâri a declarat recurs DGFP Constanta, în calitate de creditoare, recurs care a fost însa respins, fapt ce a determinat formularea unei cereri de numire a lichidatorului, cerere înregistrata la ORC Constanta sub nr.S 7423/31.05.2007.
Dispozitiile art. 237 al.6-8 din Legea nr. 31/1990 prevad urmatoarele:
(6) La data ramânerii irevocabile a hotarârii judecatoresti de dizolvare, persoana juridica intra în lichidare, potrivit prevederilor prezentei legi.
(7) Daca în termen de 3 luni de la data ramânerii irevocabile a hotarârii judecatoresti de dizolvare nu se procedeaza la numirea lichidatorului, judecatorul delegat, la cererea oricarei persoane interesate, numeste un lichidator de pe Lista practicienilor în reorganizare si lichidare, remunerarea acestuia urmând a fi facuta din averea persoanei juridice dizolvate sau, în cazul lipsei acesteia, din fondul de lichidare constituit în temeiul Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
8) Daca judecatorul delegat nu a fost sesizat, în conditiile alin. (7), cu nici o cerere de numire a lichidatorului în termen de 3 luni de la expirarea termenului prevazut la alin. (7), persoana juridica se radiaza din oficiu din registrul comertului, prin încheiere a judecatorului delegat, pronuntata la cererea Oficiului National al Registrului Comertului, cu citarea partilor, conform dreptului comun.
Asa cum rezulta din înscrisurile depuse la dosar la momentul pronuntarii radierii societatii – 2.11.2007- judecatorul delegat la ORC Constanta era sesizat din data de 31.05.2007 cu o cerere de numire a lichidatorului potrivit art.237 al.7 din Legea nr. 31/1990 , cerere ce nu a fost solutionata, astfel ca nu putea face aplicarea dispozitiilor din al.8 cu privire la radierea societatii.
Pe cale de consecinta, cum judecatorul delegat a facut o gresita aplicare a legii în ceea ce priveste radierea SC Z. SRL Constanta, în temeiul art.312 din Codul de procedura civila se va admite recursul si modifica în parte încheierea nr.28855/2.11.2007 în sensul respingerii cererii de radiere a societatii mai sus mentionate.
În temeiul art.6 si 7 din Legea nr. 26/1990, Curtea va dispune radierea mentiunilor efectuate în baza încheierii nr.28855/2.11.2007 cu privire la SC Z. SRL Constanta, prezenta hotarâre urmând a fi comunicata catre ORC Constanta în vederea efectuarii cuvenitelor mentiuni.