Menţiuni efectuate în registrul comerţului. Lipsa hotărârii Consiliului de Administraţie privind numirea administratorilor provizorii. Consecinţe.


Menţiuni efectuate în registrul comerţului. Lipsa hotărârii Consiliului de Administraţie privind numirea administratorilor provizorii. Consecinţe.

Legea nr. 31/1990 republicată: art. 137 indice1, art. 137 indice 2

În caz de vacanţă a posturilor de administrator, potrivit dispoziţiilor art. 137 indice 1 şi 2 din Legea nr. 31/1990 republicată, consiliul de administraţie procedează la numirea unor administratori provizorii pentru respectarea numărului de administratori prevăzut de lege şi de actul constitutiv.

Aşadar, curtea constată că menţionarea administratorilor în registrul comerţului se realizează fie prin depunerea actului constitutiv, fie prin depunerea hotărârii AGA, iar numirea administratorilor provizorii trebuie să aibă la bază hotărârea CA (în acest fel asigurându-se şi opozabilitatea faţă de terţi a încetării mandatelor administratorilor care au renunţat la acestea), lipsa acestor înscrisuri fiind sancţionată prin respingerea cererii de înscriere menţiuni.

 (decizia comercială nr. 307/11.03.2008, secţia a V-a Comercială)

Prin încheierea nr. 71021/10.12.2007, pronunţată de judecătorul delegat la OFICIUL REGISTRULUI COMERŢULUI DE PE LÂNGĂ TRIBUNALUL BUCUREŞTI în dosarul nr. 510905/2007 a fost

admisă în parte cererea de înregistrare formulată de petenta U. Ţ. BANK SA şi s-a dispus înregistrarea în Registrul comerţului a menţiunii cu privire la persoana împuternicită  pentru Agenţia Metro Berceni.

Judecătorul delegat la Registrul Comerţului a reţinut că a fost învestit cu înregistrarea în Registrul Comerţului a menţiunilor referitoare la modificarea actului constitutiv cu privire la: persoane împuternicite pentru Agenţia Metro Berceni, demisia administratori A.G. şi E. G. şi depunerea actului constitutiv actualizat.

Faţă de cererea formulată, judecătorul delegat a constatat că sunt întrunite condiţiile legale pentru înscrierea menţiunii cu privire la numirea şefului Agenţiei Metro Berceni Bucureşti, dar nu şi pentru înscrierea menţiunii de încetare a mandatului celor doi administratori prin demisie.

Astfel, demisiile nu reprezintă acte susceptibile de a fi înscrise în registrul comerţului, potrivit Legii nr. 26/1990 republicată. Numirea acestora în funcţie s-a făcut în baza unei hotărâri AGA, urmând ca şi încetarea mandatului să devină opozabilă terţilor tot după adoptarea unei hotărâri în acest sens, potrivit principiului simetriei actelor juridice.

Pentru acest motiv judecătorul  delegat la O.R.C.T.B. a admis cererea numai în parte.

Împotriva acestei hotărâri, în termen legal, a declarat recurs petenta U. Ţ. BANK SA.

În motivarea recursului s-a arătat, în esenţă, că funcţia de administrator este esenţialmente temporară, iar aceasta se exercită după regulile contractului de mandat, ceea ce înseamnă că în principiu funcţia de administrator într-o societate încetează pentru aceleaşi cauze pentru care încetează şi contractul de mandat civil sau comercial.

Renunţarea mandatarului la mandat, este în principiu discreţionară aşa cum rezultă din articolul 1556 alineat 1 Cod civil, potrivit căruia, mandatarul poate renunţa la mandat, notificând mandantului renunţarea sa.

În cazul recurentei, administratorii care au renunţat la această funcţie au prezentat societăţii notificarea scrisă în acest sens, iar consiliul de administraţie al băncii a numit noii administratori provizorii în vederea respectării numărului de administratori prevăzut de lege şi de actul constitutiv.

S-a apreciat de către recurentă că registrul comerţului, care are rolul asigurării publicităţii pentru opozabilitate faţă de terţi, o împiedică să asigure publicitatea încetării mandatelor administratorilor care au renunţat la acestea din cauza lipsei unei hotărâri AGA care să aprobe renunţarea administratorilor la mandat conform simetriei actelor juridice.

În drept s-au invocat dispoziţiile articolului 6 din Legea nr.26/1990 republicată, coroborate cu articolul 299 şi urm. Cod procedură civilă.

Recursul a fost legal timbrat.

Analizând actele şi lucrările dosarului în raport de motivele de recurs invocate şi în lumina dispoziţiilor articolului 3041 Cod procedură civilă, curtea reţine următoarele aspecte:

În susţinerea cererii de înscriere menţiuni formulată de petentă, acesta a depus la registrul comerţului traducerile legalizate ale demisiilor membrilor consiliului de administraţie, hotărârile 32 a şi 32 b din 25.09.2007 ale Consiliului de Administraţie prin care s-a luat la cunoştinţă de demisiile domnilor A. G. şi E. G., actul constitutiv modificat, precum şi lista agenţiilor şi sucursalelor şi decizia de numire a doamnei V.C. în funcţia de şef agenţie bancară.

Potrivit dispoziţiilor art. 1 alin.1din Legea nr. 26/1990 R, comercianţii, înainte de începerea comerţului, precum şi alte persoane fizice sau juridice, prevăzute în mod expres de lege, înainte de începerea activităţii acestora, au obligaţia să ceară înmatricularea în registrul comerţului, iar în cursul exercitării şi la încetarea comerţului sau, după caz, a activităţii respective, să ceară înscrierea în acelaşi registru a menţiunilor privind actele şi faptele a căror înregistrare este prevăzută de lege.

Conform prevederilor art. 21 lit. h din acelaşi act normativ, în registrul comerţului se vor înregistra menţiuni referitoare la orice modificare privitoare la actele, faptele şi menţiunile înregistrate.

În condiţiile în care membrii consiliului de administraţie au fost numiţi prin hotărâre AGA sau prin actul constitutiv, este firesc să fie operată în registrul comerţului şi menţiunea referitoare la înlocuirea membrilor CA demisionari, menţiune care trebuie să se circumscrie însă dispoziţiilor legale aplicabile în această materie.

Potrivit dispoziţiilor art.137 indice 1 din Legea nr. 31/1990 R, administratorii sunt desemnaţi de către adunarea generală ordinară a acţionarilor, cu excepţia primilor administratori, care sunt numiţi prin actul constitutiv.

(2) Candidaţii pentru posturile de administrator sunt nominalizaţi de către membrii actuali ai consiliului de administraţie sau de către acţionari.

Conform art. 137 indice 2, în caz de vacanţă a unuia sau a mai multor posturi de administrator, dacă prin actul constitutiv nu se dispune altfel, consiliul de administraţie procedează la numirea unor administratori provizorii, până la întrunirea adunării generale ordinare a acţionarilor.

(2) Dacă vacanţa prevăzută la alin. (1) determină scăderea numărului administratorilor sub minimul legal, administratorii rămaşi convoacă de îndată adunarea generală ordinară a acţionarilor, pentru a completa numărul de membri ai consiliului de administraţie.

(3) În cazul în care administratorii nu îşi îndeplinesc obligaţia de a convoca adunarea generală, orice parte interesată se poate adresa instanţei pentru a desemna persoana însărcinată cu convocarea adunării generale ordinare a acţionarilor, care să facă numirile necesare.

(4) Când este un singur administrator şi acesta vrea să renunţe la mandat, el va trebui să convoace adunarea generală ordinară.

Din interpretarea coroborată a dispoziţiilor legale menţionate, curtea reţine că, în caz de vacanţă a posturilor de administrator, consiliul de administraţie procedează la numirea unor administratori provizorii pentru respectarea numărului de administratori prevăzut de lege şi de actul constitutiv.

Din analiza actelor dosarului, curtea constată însă că petenta -recurentă nu a depus la registrul comerţului hotărârea Consiliului de Administraţie prin care s-au numit administratorii provizorii, iar în articolul 26.3 din noul act constitutiv apar nominalizate persoanele care sunt membre ale consiliului, fără a se indica cine sunt administratorii provizorii şi perioada pentru care aceştia înlocuiesc administratorii cu drepturi depline, respectiv până la întrunirea adunării generale a acţionarilor.

De altfel, dacă în urma demisiilor numărul administratorilor societăţii a scăzut sub minimul legal (aşa cum învederează chiar recurenta în motivele de recurs), administratorii rămaşi au obligaţia legală de a convoca de îndată adunarea generală ordinară a acţionarilor pentru a completa numărul de membri ai consiliului de administraţie.

Aşadar, curtea constată că menţionarea administratorilor în registrul comerţului se realizează fie prin depunerea actului constitutiv, fie prin depunerea hotărârii AGA, iar numirea administratorilor provizorii trebuie să aibă la bază hotărârea CA (în acest fel asigurându-se şi opozabilitatea faţă de terţi a încetării mandatelor administratorilor care au renunţat la acestea).

Faţă de considerentele expuse pe larg mai sus, curtea a apreciat că hotărârea pronunţată de judecătorul delegat la registrul comerţului este legală şi temeinică, motiv pentru care, în baza art. 312 alin. 1 Cod procedură civilă, a respins recursul ca nefondat.

Red.Jud. T.G.N.