Funcţionarea şi constituirea parcului industrial se bazează pe asocierea şi/sau colaborarea dintre autorităţile administraţiei publice, agenţii economici, unităţile de învăţământ superior, institutele de cercetare – dezvoltare şi/sau alţi parteneri, parcul fiind administrat de o societate înfiinţată conform Legii 31/1990, ai cărei acţionari pot fi asociaţii. Ca urmare, nu se pune problema unei procedurii derogatorii de înfiinţare a societăţilor comerciale de administrare a parcurilor industriale ci, dimpotrivă, de constituire a unei societăţi după regulile de drept comun prevăzute de Legea 31/1990, potrivit căreia numărul acţionarilor în societăţile pe acţiuni nu poate fi mai mic de 5.
Dispoziţiile finale şi tranzitorii ale art. 283 din Legea 31/1990 se referă în mod exclusiv la funcţionarea cu orice număr de asociaţi a societăţilor comerciale deja existente, rezultate prin reorganizarea fostelor unităţi economice de stat în condiţiile Legii 15/1990.
Întrucât sancţiunea pentru nerespectarea numărului minim de asociaţi este nulitatea absolută a societăţii, judecătorul delegat la oficiul registrului comerţului a procedat nelegal la încuviinţarea cererii de înmatriculare a societăţii pe acţiuni cu acţionar unic.
Prin încheierea nr. 6395 din 18 august 2004 pronunţată de judecătorul delegat de la ONRC – ORC de pe lângă Tribunalul Dolj s-a admis cererea de înregistrare şi s-a autorizat constituirea SC P I C SA Gherceşti.
Împotriva acestei încheieri a declarat recurs PD, invocând nelegalitatea constituirii societăţii pe acţiuni cu un singur acţionar, Judeţul Dolj. A invocat încălcarea dispoziţiilor art. 10 alin. 2 din Legea 31/1990, în condiţiile în care această societate nu se găseşte în situaţiile de excepţie prevăzute de art.283 din Legea 31/1990, societatea nefiind constituită potrivit Legii nr. 15/1990 şi neavând capital de stat, ci privat – al Consiliului Judeţean Dolj.
Intrând în cercetarea fondului, Curtea găseşte criticile formulate de recurentă întemeiate.
Hotărârea Consiliului Judeţean Dolj, de înfiinţare a SC PI C SA Gherceşti, nu are caracter normativ şi nu reprezintă un act administrativ de autoritate care, necontestat pe calea contenciosului administrativ să aibă caracter obligatoriu, ci o simplă manifestare unilaterală de voinţă referitoare la înfiinţarea unei societăţi comerciale, prin aprobarea actului constitutiv.
Este de necontestat dreptul consiliului judeţean de a înfiinţa societăţi comerciale, art. 104 lit.t din Legea 215/2001, prevăzând expres dreptul autorităţii publice de a se asocia cu consilii locale pentru înfiinţarea de societăţi comerciale.
OG nr. 65/2001 privind constituirea şi folosirea parcurilor industriale, cu modificările aduse prin Legea 490/2002, a stabilit, de asemenea, în art. 1, că funcţionarea şi constituirea parcului industrial se bazează pe asocierea şi /sau colaborarea dintre autorităţile administraţiei publice, agenţii economici, unităţile de învăţământ superior, institutele de cercetare – dezvoltare şi/sau alţi parteneri, parcul fiind administrat de o societate înfiinţată conform Legii 31/1990, ai cărei acţionari pot fi asociaţii enumeraţi anterior.
Ca urmare, nu se pune problema unei procedurii derogatorii de înfiinţare a societăţilor comerciale de administrare a parcurilor industriale ci, dimpotrivă, de constituire a unei societăţi după regulile de drept comun, prevăzute de Legea 31/1990.
Or, Legea 31/1990 prevede în art. 10 alin.2 că numărul acţionarilor în societăţile pe acţiuni nu poate fi mai mic de 5.
Dispoziţiile finale şi tranzitorii ale art. 283 din Legea 31/1990 ce reglementează excepţia de la cerinţa prevăzută de art. 10 alin.2, se referă în mod exclusiv la funcţionarea cu orice număr de asociaţi a societăţilor comerciale deja existente, rezultate prin reorganizarea fostelor unităţii economice de stat, potrivit Legii 15/1990, cu capital integral ori majoritar de stat şi nicidecum la înfiinţarea unei noi societăţi comerciale, în conformitate cu procedura şi cerinţele prevăzute de Legea 31/1990, indiferent de titularul capitalului social.
Întrucât sancţiunea pentru nerespectarea numărului minim de asociaţi este nulitatea absolută a societăţii, potrivit art. 56 lit.h din Legea 31/1990, în speţă judecătorul delegat la oficiul registrului comerţului a procedat nelegal la încuviinţarea cererii de înmatriculare a SC PI C SA Gherceşti, cu acţionar unic – Consiliul Judeţean Dolj.
Faţă de considerentele expuse, făcând şi precizarea că instanţa nu este investită cu o acţiune întemeiată pe dispoziţiile art.48 alin. 1 din Legea 31/1990, de regularizare a înmatriculării SC PI C SA Gherceşti, Curtea va admite recursul şi, potrivit dispoziţiilor art. 312 alin. 3 C. proc.civ. va modifica încheierea judecătorului delegat şi va respinge cererea de înmatriculare.