Prin sentinţa civilă nr.111/CA/2009 pronunţată de Tribunalul Argeş după rejudecare, a fost admisă în parte acţiunea formulată de reclamantul av. o.n., în sensul că a obligat pe pârâţii Baroul a şi Comisia de disciplină să emită decizie de fi…


Prin sentinţa civilă nr.111/CA/2009

pronunţată de Tribunalul Argeş după rejudecare,  a fost

admisă în parte acţiunea formulată de reclamantul av.

O.N., în sensul că a obligat pe pârâţii Baroul A şi

Comisia de disciplină să emită decizie de finalizare şi

soluţionare a anchetei disciplinare desfăşurate în urma

sesizării nr.696/2006 şi să comunice reclamantului un

răspuns scris la cererea nr.161/2007, respectiv decizia

de finalizare şi soluţionare a anchetei administrative.

A fost respins capătul de cerere privind despăgubirile

morale şi materiale, ca nedovedit.

Pentru a hotărî astfel instanţa a reţinut

că, în conformitate cu dispoziţiile art.70 din Legea

nr.51/1995 şi art.252 din Statutul profesiei de avocat,

reclamantul a formulat plângere pentru nesoluţionarea pe

fond a unui litigiu anterior finalizat cu decizia

nr.1/2006, precum şi de necomunicare a hotărârii luate,

aspecte ce se încadrează în dispoziţiile art.1 şi 8 din

Legea nr.554/2004.

Împotriva acestei sentinţe au formulat

recurs O.N. şi Baroul A.

În recursul reclamantului au fost invocate

dispoziţiile art.304 pct.9 şi art.3041 Cod procedură

civilă susţinându-se, în esenţă, că:

– instanţa a încălcat principiul

disponibilităţii şi a respins cererea privind

despăgubirile şi cheltuielile de judecată deşi

reclamantul precizase că înţelege să le valorifice într-

o acţiune separată;

– deşi a admis capetele 2 şi 3 din

precizarea la acţiune, instanţa a omis să se pronunţe cu

privire la obligarea pârâţilor să efectueze ancheta

disciplinară şi, de asemenea, nu s-a pronunţat cu

privire la obligarea pârâţilor la plata penalităţilor de

întârziere pretinse în condiţiile art.18 din Legea

nr.554/2004.

În calea de atac declarată de Baroul A au

fost invocate dispoziţiile art.304 pct.7 şi 9  Cod

procedură civilă în dezvoltarea cărora s-au arătat

următoarele:

– hotărârea cuprinde motive străine de

natura pricinii, instanţa trimiţând în continuare la

decizia nr.1/2006, deşi plângerea nr.626/2006 era

îndreptată împotriva membrilor Comisiei de disciplină,

alţii decât persoana cercetată disciplinar de către

comisie, şi astfel se ajunge la stabilirea unei

obligaţii de a răspunde la sesizare pentru un motiv

străin de solicitarea reclamantului;

– în condiţiile art.264, 265 şi 268 din

Statutul profesiei de avocat, Consiliul, după efectuarea

anchetei, decide asupra exercitării sau nu a acţiunii

disciplinare, această decizie nu se poate ataca, iar

obligaţia de informare nu subzistă şi pe parcursul

procedurii, acesta urmând să primească un răspuns atunci

când se va ajunge la o concluzie. Baroul nu poate fi

obligat să exercite acţiunea disciplinară şi de aceea

obligarea la emiterea unei decizii de finalizare este

nelegală.

Examinând criticile formulate , Curtea a

constatat că ele sunt fondate în sensul celor ce se vor

arăta mai jos.

În ceea ce priveşte recursul reclamantului

acesta a fost admis în sensul înlăturării dispoziţiei

adoptate de instanţă privind daunele materiale şi

morale, cu următoarea motivare:

Este adevărat că precizarea de acţiune din

14 iunie 2008 nu este formulată în termenul la care se

referă dispoziţiile art.132 din Codul de procedură

civilă, însă, se apreciază că ea se impune a fi avută în

vedere de vreme ce, în şedinţa din 3 octombrie 2008,

instanţa a apreciat că nu se impune disjungerea ei, prin

ea realizându-se numai o detaliere a pretenţiilor

iniţiale.

Dacă s-ar trece peste această apreciere ar

urma să se observe că precizarea potrivit căreia

reclamantul a solicitat să se ia act că despăgubirile

morale, materiale şi cheltuielile de judecată vor fi

cerute printr-o acţiune separată, are valoarea unei

dezinvestiri a instanţei de aceste pretenţii, chiar dacă

nu au fost invocate în mod expres prevederile art.246

din Codul de procedură civilă.

Sub aspectul penalităţilor pretinse în

temeiul art.18 din Legea nr.554/2004, se apreciază că

ele nu pot face obiect al pronunţării instanţei de

control judiciar.

Legiuitorul român stabileşte, de regulă, o

singură cale de valorificare a unor pretenţii, fără a

lăsa la alegerea părţii, între două sau mai multe

demersuri procesuale, pentru îndestularea aceloraşi

drepturi.

Pentru situaţia în care instanţa omite să se

pronunţe asupra unui capăt de cerere fie el principal,

accesoriu, conex sau incidental, partea este în drept să

solicite completarea hotărârii în conformitate cu

prevederile art.2812 Cod procedură civilă. Tocmai de

aceea, odată cu introducerea acestor dispoziţii legale a

fost reformulat şi art.304 alin.1 pct.6 în sensul că

poate constitui motiv de recurs pronunţarea instanţei pe

mai mult decât s-a cerut ori pe ceea ce nu s-a cerut.

Este recurabilă aşadar hotărârea pentru extra şi plus

petita, dar nu şi pentru minus petita, unde există o

altă cale procesuală pusă la îndemâna părţii.

Pentru aceste raţiuni, instanţa de recurs nu

poate să decidă asupra criticii privind omisiunea de

pronunţare a instanţei de fond, însă, în condiţiile

art.84 din Codul de procedură civilă, urmează să

califice această susţinere ca fiind una la care se

referă art.2812 din acelaşi act normativ şi să o trimită

spre o competentă soluţionarea aceluiaşi tribunal.

Prima critică din recursul formulat de

Baroul A a fost analizată prin prisma a două aspecte

procedurale. Pe de o parte că motivul prev.de art.304

pct.7 din Codul de procedură civilă este inclus de

art.312 în categoria criticilor care duc la modificare

şi nu la casare, iar pe de altă parte, observându-se

dispoziţiile art.20 alin.3 din Legea nr.554/2004,

potrivit cărora, chiar dacă nu s-a judecat fondul

cauzei, instanţa de contencios nu poate casa cu

trimitere decât o singură dată.

Litigiul a fost generat, aşa cum s-a reţinut

în prima decizie de casare, de faptul că, la 15

noiembrie 2006, reclamantul a formulat o plângere prin

care solicita sancţionarea membrilor comisiei de

disciplină, membrii ce participaseră la pronunţarea

deciziei nr.1/2006. Cum la această plângere reclamantul

nu a primit răspuns a revenit cu o solicitare la 6

martie 2007.

Potrivit art.264 din Statutul profesiei de

avocat, plângerea îndreptată împotriva unui avocat se

adresează consiliului baroului în care acesta profesează

în situaţia tezei I la care se referă acest articol.

Consiliul baroului este acela care

procedează la anchetarea abaterii disciplinare (art.265)

urmând procedura la care se referă art.266 şi după

efectuarea anchetei disciplinare, consiliul baroului

decide „exercitarea acţiunii disciplinare, clasarea

cauzei sau completarea cercetărilor” (art.268).

Concluzia care se desprinde din textele

legale precitate este aceea că cercetarea disciplinară

se structurează, de principiu, pe două etape. O primă

etapă în care ancheta disciplinară se face de către

consiliul baroului, ce se finalizează cu o decizie a

acestuia, şi în măsura în care prin ea s-a dispus

exercitarea acţiunii disciplinare, o astfel de

activitate revine unui alt organism. Acesta din urmă nu

poate desfăşura nicio activitate decât în măsura în care

a fost sesizat cu exercitarea acţiunii disciplinare,

sesizare în absenţa căreia nu i se poate imputa vreo

inactivitate.

În cauză, până la acest moment, Consiliul

Baroului Argeş nu a pronunţat nicio soluţie asupra

anchetei disciplinare pe care era obligat să o

desfăşoare în condiţiile textelor amintite, aşa încât

este singurul căruia îi revenea o astfel de obligaţie şi

care trebuie îndatorat să o aducă la îndeplinire, având

în vedere şi termenul scurs de la data sesizării sale.

Soluţia ce urmează a se pronunţa va fi

comunicată persoanelor care se referă art.268 alin.2 din

Statut şi ea se poate constitui într-o sesizare a

instanţei disciplinare şi numai după acest moment se

poate imputa Baroului neîndeplinirea obligaţiilor

prevăzute de lege.

Cum în cauză nu s-a depăşit prima etapă a

cercetării disciplinare, s-a apreciat că susţinerea

Baroului A este întemeiată, sub aspectul că nu poate fi

considerat răspunzător pentru nesocotirea unei

îndatoriri legale.

Referitor la posibila susţinere potrivit

căreia Baroul răspunde şi de activitatea consiliului

său, întrucât acesta din urmă nu este decât un organ de

conducere în sensul art.65 din Statut, s-a reţinut că

faţă de modul în care îi sunt stabilite obligaţiile în

prima etapă a cercetării disciplinare, activitatea sa nu

este o activitate similară unui organ de conducere.

Faţă de această apreciere şi reţinând că în

materia contenciosului administrativ poziţie procesuală

poate dobândi orice autoritate cu sau fără personalitate

juridică, dar cu o personalitate de drept public, deci

cu dreptul de a adopta decizii care să producă efecte

juridice, consiliul baroului are legitimare procesuală

pasivă în prezenta pricină.

Pentru toate aceste considerente, ambele recursuri

au fost admise, sentinţa fiind modificată, în sensul

respingerii acţiunii faţă de Baroul A şi înlăturării

dispoziţiilor de respingere privind daunele materiale şi

morale. Critica privind penalităţile au fost calificate

drept cerere completatoare, fiind trimisă, în baza

art.2812 Cod procedură civilă, Tribunalului Argeş spre

soluţionare . Celelalte dispoziţii ale sentinţei au fost

menţinute.

2. Personal didactic. Evaluare şi acordare calificativ

pentru activitatea desfăşurată în cursul anului şcolar.

Instanţa competentă.

Art. 122 al.5 şi art. 146 din Legea nr. 128/1997;

Potrivit.art.146 din Legea nr.128/1997, în măsura în

care prezentul statut nu dispune altfel, personalului

didactic i se aplică celelalte dispoziţii din legislaţia

muncii. Şi în alte norme din Statutul personalului

didactic se face trimitere la contractul de muncă (de

exemplu art.17), de unde rezultă concluzia că

raporturile în care se află cadrele didactice sunt

raporturi de muncă şi nu de serviciu. Doar dacă sunt

prevederi exprese, derogatorii de la legislaţia muncii, 

soluţionarea litigiilor cade  în  competenţa 

instanţelor de contencios administrativ ( cum ar fi

pentru ipoteza mişcării cadrelor didactice – Ordinul

nr.5602/2006 abrogat şi înlocuit prin Ordinul

nr.2573/2007, precum şi pentru încheierea, modificarea,

încetarea contractului de managementului educaţional –

Ordinul nr.3142/2006, ca şi pentru contestarea

hotărârilor comisiilor după procedura contenciosului

administrativ – art.10 pct. 8 şi art.18 alin.3 din

Metodologia şi criteriile de acordare a gradaţiei de

merit şi a salariului de merit din învăţământul

preuniversitar, deşi este discutabilă atribuirea de

competenţă printr-un ordin al ministrului). În toate

celelalte situaţii, se aplică legislaţia muncii.

(Decizia nr. 1155/R-CONT din 4 noiembrie 2009)