Dreptul la prima de vacanţă cuvenit poliţiştilor în temeiul art.37 al.2 din og nr.38/2003. Chemarea în garanţie a ministerului finanţelor publice


Prin sentinţa civilă nr.166/19.02.2007 pronunţată de Tribunalul Brăila în  dosarul nr.208/113/2007, a fost admisă acţiunea civilă formulată de reclamantul BG în contradictoriu cu Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Inspectoratul de Poliţie al judeţului Brăila.

Au fost obligaţi pârâţii să plătească reclamantului drepturile băneşti reprezentând prima de vacanţă  pentru anii 2004, 2005 şi 2006 actualizată cu rata inflaţiei la data plăţii.

A fost admisă cererea de chemare în garanţie a Ministerului Finanţelor Publice.

A fost obligată chemata în garanţie să asigure fondurile necesare plăţii drepturilor băneşti datorate de pârâţi reclamantului.

Împotriva acestei hotărâri a declarat recurs chemata în garanţie Ministerul Finanţelor Publice considerând-o nelegală.

În motivarea recursului  declarat chemata în garanţie  a arătat  că s-a făcut o aplicare greşită a dispoziţiilor Legii nr.500/2002 privind  finanţele  publice.

S-a arătat că Ministerul Finanţelor Publice  asigură de la bugetul de stat numai în condiţiile legii ,fondurile  necesare achitării  unor drepturi  salariale.

S-a mai arătat că potrivit art.19 din  Legea nr.500/2002  Ministerul  Finanţelor Publice exercită  controlul asupra  proiectelor de buget propuse  de ordonatorii principali de credite,dar aceasta nu-l obligă  să asigure  fondurile pentru sume datorate reclamantului  cu titlu de salarii ,destinaţiile bugetare pentru ordonatorii principali de credite  sunt în conformitate cu legea bugetară anuală.

S-a  mai arătat  că Ministerul  Finanţelor Publice  este  cel care întocmeşte  proiectele legilor  bugetare şi proiectele bugetelor  pe care le depune la Guvern  şi sunt aprobate  de Parlament,  acelaşi lucru fiind  şi pentru rectificările bugetare.

A solicitat  admiterea recursului şi modificarea hotărârii instanţei de fond în sensul respingerii ca nefondate  a cererii de chemare în garanţie.

În drept şi-a întemeiat recursul  pe disp.art.304 pct.9 Cod procedură civilă.  Analizând  hotărârea instanţei de fond  în raport de probele dosarului, de dispoziţiile  legale incidente în cauză,de criticile  formulate  de recurent, cât şi de disp.art.304  şi art.304 indice 1  Cod procedură civilă  instanţa constată că  recursul declarat  este fondat pentru următoarele considerente.

Potrivit art.20  din legea nr.500/2002 privind finanţele publice, cele două instituţii, Ministerul Administraţiei şi Internelor şi Ministerul Finanţelor Publice  sunt ordonatori principali de  credite.

De asemenea, ambele instituţii, potrivit actelor normative care le  reglementează  activitatea, în calitate de ordonatori principali de credite,  întocmesc proiectul bugetului  de venituri şi cheltuieli  la nivelul instituţiei,iar potrivit art.34 din legea nr.500/2002 va depune acest proiect la Ministerul Finanţelor Publice, care potrivit art.19,28 şi 35  din lege, întocmeşte  proiectele legilor bugetare şi proiectul  bugetelor anuale  în numele Guvernului, depunându-l la acesta.

Deci, proiectul bugetului de stat anual respectiv şi capitolul  cheltuieli de personal – salariile, sunt întocmite  pe baza propunerilor  ordonatorilor principali de credite.

Or, Ministerul Administraţiei şi Internelor, în calitate de ordonator  principal de credite (OUG nr.30/2007) întocmeşte proiectul de  buget al  ministerului în care sunt incluse  şi propunerile de buget  ale unităţilor  subordonate, el fiind  deci responsabil  de prevederea în buget a tuturor cheltuielilor  necesare, el  fiind cel care  face şi propunerile  necesare de rectificare .

Ministerul Finanţelor Publice  urmăreşte numai  execuţia bugetului  de stat, partea alocată fiecărui  ordonator  principal de credite.

Or, chematul în garanţie Ministerul Finanţelor Publice  nu poate fi obligat  să asigure M.A.I. fondurile băneşti  necesare  efectuării  plăţilor pretinse  de reclamant,atât timp  cât  aceste fonduri  nu au fost  aprobate  după  procedura prevăzută de Legea nr.500/2002.

Sub acest aspect hotărârea  instanţei de fond  este dată  cu încălcarea legii.

Aşa fiind, în baza  art.312 alin.1,2 şi 3 Cod procedură civilă prin decizia civilă nr.344/R/23.04.2007 a Curţii de Apel Galaţi  a fost admis  recursul declarat  de chemata  în garanţie  Ministerul Finanţelor Publice.

A fost modificată în parte sentinţa civilă nr.166/2007 şi în rejudecare a fost respinsă ca  nefondată cererea de chemare în garanţie ,înlăturând obligaţia de a  asigura  fondurile.

Au fost menţinute  celelalte dispoziţii ale  sentinţei civile recurate.