Drepturi salariale. Efectele admiterii excepţiei de neconstituţionalitate Potrivit paragrafului VIII din Decizia nr. 55/05.02.2014 a Curţii Constituţionale, constatarea neconstituționalității unei legi de aprobare a unei ordonanțe a Guvernului include și ordonanța la care se referă, aceasta încetând să mai producă efecte juridice, în condițiile prevăzute de dispozițiile art.147 alin.(1) din Constituție. Așadar, neconstituționalitatea Legii de aprobare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2013 vizează și ordonanța de urgență, care urma a-și înceta efectele juridice în condițiile art. 147 alin. (1) din Constituție.
Secţia civilă, sentinţa nr. 1294 din 27 noiembrie 2015
Reclamanta P M a solicitat, în contradictoriu cu parata S P C E, anularea deciziei nr. …/09.08.2013 de schimbare a reclamantei din functie, anularea deciziei nr. …../06.01.2014 de diminuare a salariului, restituirea sumelor retinute in baza acestei decizii si reintegrarea in postul detinut anterior.
În motivarea acţiunii a arătat că din 09.01.2008 a fost numita in functia de sef de lot, iar din data de 01.01.2013 salariul aferent era de …… lei. In data de ….08.2013 i s-a comunicat decizia nr. … prin care a fost trecuta din functia de conducere intr-o functie de executie, in aceleasi conditii de munca si cu aceleasi atributii, cu mentiunea pastrarii drepturilor salariale aferente functiei de conducere detinute pana in data de 31.12.2013.
Reclamanta a aratat ca in data de 06.01.2014 i s-a comuncat decizia nr. …. prin care i s-a diminuat salariul la …… lei, ca urmare a transformarii postului in unul de executie, fara ca cele doua decizii sa prevada termenul si instanta in care pot fi contestate.
A invederat reclamanta ca diminuarea salariului incalca art. 41, art. 47 si art. 53 din Constitutia Romaniei, deciziile contestate fiind nule absolut deoarece au fost emise cu incalcarea disp. art. 41 si art. 38 din Codul muncii, fiind emise in baza OUG nr. 77/2013 ce a fost ulterior declarata neconstitutionala.
Prin sentinţa civilă nr. ………… din 27 noiembrie a fost respinsă cererea ca neîntemeiată.
S-a reţinut că reclamanta este angajata paratei, fiind numita in functia de sef lot, cu pastrarea atributiilor de referent de specialitate, din data de ….10.2008, conform Deciziei nr. …. Incepand cu data de ……..2013 reclamanta a fost reîncadrată în funcţia de sef lot topo-hidro, cu un salariu de …….. lei, conform Deciziei nr. …./…..04.2013. Din data de …..08.2013, prin Decizia nr. …., reclamanta a fost reîncadrată în funcţia de execuţie de coordonator birou – punct de lucru, cu pastrarea drepturilor salariale aferente functiei de conducere detinute anterior, potrivit art. 3 alin.6 din OUG nr. 77/ 2013 Prin Decizia nr. …./……01.2014 s-a stabilit ca incepand cu 01.01.2014 reclamanta sa deţină funcţia de executie de coordonator birou – punct de lucru, avand un salariu de ……. lei. Aceste ultime doua decizii au fost semnate de reclamanta si au fost contestate in dosarul de fata.
Pe parcursul judecatii, anterior primului termen de judecata, parata a emis Decizia nr. …./ …..06.2015 prin care reclamanta a fost reincadrata in functia de conducere de sef birou Masuratori Topografice, avand un salariu de baza de ……. lei. Avand in vedere aceasta decizie, reclamanta si-a restrans actiunea, apreciind ca au ramas fara obiect capetele de cerere avand ca obiect anularea Deciziilor nr. …../……08.2013 si nr. …./…..01.2014 si reintegrarea in postul detinut anterior, astfel incat instanta a ramas investita doar cu capatul de cerere avand ca obiect restituirea diferentelor de drepturi salariale pentru perioada 01.01.2014 – ……06.2015.
Prin Decizia nr. …/……01.2014 s-a stabilit ca incepand cu …..01.2014 reclamanta sa detina functia de executie de coordonator birou – punct de lucru, avand un salariu de …… lei. Decizia a fost emisa ca urmare a Deciziei nr. …./……08.2013, prin care incepand cu …….2013 reclamanta era reincadrata in functia de executie de coordonator birou – punct de lucru, iar drepturile salariale aferente functiei de conducere detinute anterior se pastrau pana in 31.12.2013, conform art. 3 alin.6 din OUG nr. 77/2013 pentru stabilirea unor masuri privind asigurarea functionalitatii administratiei publice locale, a numarului de posturi si reducerea cheltuielilor la instituţiile si autoritatile publice din subordinea, sub autoritatea sau in coordonarea Guvernului ori a ministerelor.
Prin Decizia nr. 55 din 5 februarie 2014 a Curţii Constituţionale a României, referitoare la obiecţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2013, publicata in Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 136 din data de 25 februarie 2014, s-a constatat că dispoziţiile Legii privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2013 sunt neconstituţionale faţă de criticile formulate, raportate la art. 115 alin. (6) din Constituţie.
Potrivit paragrafului VIII din Decizia nr. 55/05.02.2014 a Curţii Constituţionale, constatarea neconstituționalității unei legi de aprobare a unei ordonanțe a Guvernului include și ordonanța la care se referă, aceasta încetând să mai producă efecte juridice, în condițiile prevăzute de dispozițiile art.147 alin.(1) din Constituție. Așadar, neconstituționalitatea Legii de aprobare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2013 vizează și ordonanța de urgență, care urma a-și înceta efectele juridice în condițiile art. 147 alin. (1) din Constituție.
Potrivit art. 147 alin.1 din Constitutia Romaniei, dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare, precum şi cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept. Ulterior pronuntarii acestei decizii, prin Legea nr. 92/01.07.2014, a fost respinsa OUG nr. 77/2013.
Potrivit art. 147 alin. 4 din Constitutia Romaniei, deciziile Curţii Constituţionale se publică în Monitorul Oficial al României. De la data publicării, deciziile sunt general obligatorii şi au putere numai pentru viitor, dar Decizia nr. 55/05.02.2014 a Curţii Constituţionale nu are incidenta cu privire la capătul de cerere dedus judecăţii.
Astfel, pentru perioada 01.01.2014 – 28.06.2015, cat timp in aceasta perioada a produs efecte decizia nr. …/06.01.2014 care nu a fost anulata si pe care reclamanta nu a contestat-o pana in 27.05.2015, nu se poate retine ca reclamantei i se cuvine diferenţa de salariu dintre cel stabilit prin Decizia nr. …./ 29.06.2015 si cel pe care l-a primit in baza Deciziei nr. …/06.01.2014, acţiunea sa urmând a fi respinsă ca nefondată.