Venituri realizate în acord global


Venituri realizate în acord global Potrivit deciziei nr. 19/2011 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pentru a se lua în considerare formele de retribuire obţinute în acord global la stabilirea şi recalcularea pensiilor din sistemul public  este necesară îndeplinirea a două condiţii: să fi fost incluse în salariul brut; pentru acestea să se fi plătit contribuţia de asigurări sociale la sistemul public de pensii.

Secţia civilă, sentinţa nr. 1152 din 2 noiembrie 2015

Reclamantul F G a solicitat în contradictoriu cu intimata Casa Teritorială de Pensii Galaţi recalcularea pensiei cu luarea în considerare a veniturilor realizate în acord global.

În motivarea cererii, a arătat că a ieşit la pensie în anul 2013 şi la calcularea pensiei nu au fost incluse veniturile privind munca în acord global. La data de 30.07.2014 a solicitat pârâtei recalcularea drepturilor de pensie prin valorificarea acestor venituri, însă cerea sa a fost respinsă prin Decizia nr. ……./….09.2014. S-a reţinut că veniturile privind munca în acord global nu reprezintă sporuri cu caracter permanent, în sensul Anexei 15 din HG 257/2011.

A mai precizat reclamantul că la data de 14.10.2014 a formulat contestaţie la decizia menţionată, care a fost înaintată Comisiei Centrale de contestaţii, însă nici până în prezent nu a primit răspunsul de la contestaţia sa.

În opinia reclamantului, astfel cum se reţine şi în decizia nr. 19/2011 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, neluarea în considerare a unor sume care au constituit baza de calcul a contribuţiei de asigurări sociale echivalează cu o încălcare a principiului contributivităţii.

A mai precizat reclamantul că potrivit adeverinţei nr. …/…/….06.2014 emisă de SC U E SA a activat în perioada 1972-1980 în acord global realizând câştiguri cu caracter permanent, pentru care s-au achitat cotele la bugetul asigurărilor sociale de stat.

Prin sentinţa civilă nr. … din 2 noiembrie 2015  a fost respinsă acţiunea ca neîntemeiată.

S-a reţinut că reclamantul F G este beneficiarul unei pensii pentru limită de vârstă începând cu data de 15.07.2013, potrivit deciziei nr. ………./22.07.2013.

Prin cererea nr. …………./……..07.2014 a solicitat recalcularea pensiei în baza adeverinţei nr. …/…/….06.2014 emisă de SC U E SA, recalculare în baza Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

Prin decizia nr. …/….09.2014 i s-a respins cererea, întrucât formele de retribuire în acord global nu reprezintă sporuri cu caracter permanent.. 

Din cuprinsul adeverinţei nr. ……/…………/………06.2014 emisă de SC U E SA a rezultat  că în perioada 24.04.1972-24.03.1980 contestatorul a fost salariatul societăţii, iar în sumele menţionate sunt cuprinse toate veniturile brute, inclusiv acord şi prime. De asemenea, se menţionează că pentru aceste sume s-au calculat şi virat CAS.

Potrivit  art. 107 alin. 3 şi 4 din Legea nr. 263/2010, pensionarii pentru limită de vârstă pot cere recalcularea pensiei prin adăugarea veniturilor şi/sau stagiilor de cotizare, prevăzute de lege şi nevalorificate la stabilirea acesteia.

Conform art. 165 alin. 2 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, „la determinarea punctajelor lunare pe lângă salariile prevăzute la alin. 1 se au în vedere şi sporurile cu caracter permanent care, după data de 1 aprilie 1992, au făcut parte din baza de calcul al pensiilor conform legislației anterioare şi care sunt înscrise în carnetul de muncă sau sunt dovedite cu adeverințe eliberate de unităţi, conform legislației în vigoare.”

Potrivit dispoziţiilor art. 2 lit. c din Legea nr. 263/2010, drepturile de asigurări sociale se cuvin pe temeiul contribuţiile de asigurări sociale plătite. Aşadar principiul contributivităţii reprezintă regula în baza căreia contribuţiile vărsate la bugetul asigurărilor sociale de stat asigură mijloacele de subzistenţă asiguratului în perioada pasivă a vieţii sale.

Potrivit Deciziei nr. 19/17.10.2011 pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în materia recursului în interesul legii, în interpretarea dispoziţiilor art. 2 lit. e) şi art. 164 alin. 1) şi 2) din Legea nr. 19/2000 şi ale art. 1 şi 2 din OUG nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat: „Formele de retribuire obţinute în acord global, prevăzute de art. 12 alin. 1 lit. a) din Legea retribuirii după cantitatea şi calitatea muncii nr. 57/1974, vor fi luate în considerare la stabilirea şi recalcularea pensiilor din sistemul public, dacă au fost incluse în salariul brut şi, pentru acestea, s-a plătit contribuţia de asigurări sociale la sistemul public de pensii”.

S-a reţinut că, neluarea în considerare a unor sume care au constituit baza de calcul al contribuţiei de asigurări sociale echivalează cu o încălcare a principiului contributivităţii, având drept finalitate nerealizarea scopului avut în vedere de legiuitor (drepturi de pensie calculate conform contribuţiei de asigurări sociale) şi crearea unei discriminări între persoanele care au realizat stagii de cotizare anterior şi ulterior intrării în vigoare a Legii nr. 19/2000, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 fiind emisă în considerarea atingerii scopului fundamental al înlăturării inechităţilor dintre persoanele pensionate sub imperiul Legii nr. 3/1977, în raport cu cele pensionate sub imperiul legii noi, Legea nr. 19/2000, în ceea ce priveşte cuantumul acestor drepturi. Astfel, în condiţiile în care se constată de către instanţele învestite cu cereri de recalculare a pensiilor că pentru sumele salariale, reprezentând venituri suplimentare pentru munca în acord, angajatorul a plătit contribuţia de asigurări sociale la sistemul public de pensii, că aceste drepturi salariale suplimentare au fost incluse în salariul de bază brut, că bugetul asigurărilor sociale a fost alimentat cu contribuţia de asigurări sociale plătită de către angajator, aferentă veniturilor salariale suplimentare obţinute de către salariaţi, este firesc ca o parte din această contribuţie să revină foştilor salariaţi, în prezent pensionaţi, şi să fie avută în vedere la recalcularea drepturilor de pensie, conform Legii nr. 19/2000 şi Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 4/2005.

Aşadar, potrivit deciziei nr. 19/2011 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pentru a se lua în considerare formele de retribuire obţinute în acord global la stabilirea şi recalcularea pensiilor din sistemul public  este necesară îndeplinirea a două condiţii: să fi fost incluse în salariul brut; pentru acestea să se fi plătit contribuţia de asigurări sociale la sistemul public de pensii.

Se arată că instanţelor judecătoreşti le incumbă atributul exclusiv al verificării împrejurărilor dacă potrivit legislaţiei anterioare, s-au încasat sau nu contribuţii de asigurări sociale de stat pentru veniturile excluse de la stabilirea punctajului anual. Numai în condiţiile în care se constată de către instanţele învestite cu cereri de recalculare a pensiilor că pentru sumele salariale reprezentând venituri suplimentare pentru munca în acord angajatorul a plătit contribuţia de asigurări sociale la sistemul public de pensii , că bugetul asigurărilor sociale a fost alimentat cu contribuţia de asigurări sociale plătită de către angajator, aferentă veniturilor suplimentare obţinute de  către salariaţi, este firesc ca o parte din această contribuţie să revină fiştilor salariaţi pensionaţi în prezent şi să fie avută în vedere la recalcularea drepturilor de pensie.

Din cuprinsul adeverinţei nr. …./…../……06.2014 emisă de SC U E SA a rezultat că angajatorul a achitat contribuţiile individuale pentru asigurări sociale la fondul de pensie suplimentară calculate la salariul de încadrare şi nu la venitul brut. Aşadar, contrar susţinerilor reclamantului s-a reţinut că în adeverinţa respectivă nu este menţionat că s-au achitat contribuţiile de asigurări sociale şi pentru sumele reprezentând acord global astfel încât nu sunt incidente dispoziţiile deciziei nr. 19/2011 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie tocmai pentru a se da eficienţă principiului contributivităţii.