Contestatie la executare. Necomunicarea deciziei de impunere


Constata ca prin contestatia la executare inregistrata la aceasta judecatorie sub nr. de mai sus, prin declinare de competenta, contestatoarea C.G a solicitat, in contradictoriu cu intimata Casa de Asigurari de Sanatate a judetului Brasov  anularea titlului executoriu nr. 017789/30.11.2010  si a somatiei cu acelasi numar.

In motivarea contestatiei s-a aratat ca a fost somata prin inscrisul-somatie nr. 017789/30.11.2010  la plata sumei de 250  lei, reprezentand  dobanzi, acest inscris fiind primit de catre contestatoare prin aceeasi scrisoare cu titlul executoriu. Aceasta suma este, conform sustinerilor  intimatei, un calcul al unor venituri  din chirii , dividende, dobanzi, drept de proprietate intelectuala etc.si reprezinta contributii declarate pe anii 2005/2007 , respectiv dobanzi in valoare de 250 lei.

La data de 09.11.2010, contestatoarea a achitat  catre intimata contributia de 183 lei si penalitati in suma de 27 lei, insa a refuzat plata dobanzii calculate, in cuantum de 250 lei, intrucat aceasta are un  cuantum mai mare decat debitul si, mai mult decat acest lucru, nu a fost instiintata ca trebuie sa plateasca aceasta suma.

Totodata contestatoarea arata ca este pensionara din anul 1995 si potrivit Legii 95/2006  cei care realizeaza venituri din pensii sunt exceptati de la plata asigurarilor sociale aferente veniturilor  din cedarea folosintei bunurilor.

In probatiune, contestatoarea a anexat titlul executoriu nr. 017789/30.11.2010  , somatia cu acelasi numar,corespondenta purtata cu intimata.

In termen legal,intimata  a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea contestiei la executare ca fiind  netemeinica si nelegala pentru urmatoarele motive:

Titlul executoriu a fost emis cu respectarea actelor normative in vigoare la data obtinerii  veniturilor  impozabile.

In conformitate cu prevederile art.208 din Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii “Asigurarile sociale de sanatate reprezinta principalul sistem de finantare a ocrotirii sanatatii populatiei care asigura accesul la un pachet de servicii de baza pentru asigurati.”

Art.211 prevede ca :

„(1) Sunt asigurati, potrivit prezentei legi, toti cetatenii romani cu domiciliul in tara, precum si cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara sau au domiciliul in Romania si fac dovada platii contributiei la fond, in conditiile prezentei legi.

(1^1) Asiguratii au dreptul la pachetul de baza de servicii medicale de la data inceperii platii contributiei la fond, urmand ca sumele restante sa fie recuperate de casele de asigurari de sanatate si Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in conditiile legii, inclusiv accesoriile aplicate pentru creantele bugetare.”

Una dintre obligatiile asiguratilor este achitarea contributiei datorata fondului,conform art. 219 lit.g din Legea nr. 95/2006.

Reglementarile legale privind modalitatile de declarare a veniturilor obtinute si de plata a contributiei de sanatate ,aplicabile in interiorul perioadei de  prescriptie de 5 ani sunt:

-OUG nr.195/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate;

-Ordinul nr.221/2005 pentru aprobarea Normelor  de aplicare  a OUG nr.150/2002;

-Legea nr. 95/2006 privind reforma  in domeniul sanatatii

-Ordinul Presedintelui CNAS 617/2007;

Contestatoarea trebuie sa achite  contributii la sanatate  obtinand venituri din chirii  in perioada 2005-2007,calitatea de pensionar  neputand fi invocata in cauza pentru aceasta perioada. Dupa aparitia Legii nr.95/2006 ,pensionarii sunt scutiti de plata contributiei  la  fondul  national  unic  de asigurari  sociale  de sanatate  doar pentru  veniturile  obtinute  din pensii ,iar pentru  conventiile civile sunt obligate  in continuare  sa plateasca contributia ,conform art. 257 din lege.

Contestatoarea a achitat debitul si penalitatile  si are obligatia de a achita si dobanzile calculate la debitul afferent veniturilor obtinute din cedarea folosintei bunurilor.

De asemenea, in vederea optimizarii colectarii creantelor bugetare intre CAS si ANAF a fost incheiat un protocol privind furnizarea de informatii referitoare la asigurati, , iar contestatoarea a fost identificata in baza de date ANAF ca realizand venituri din chirii pentru care in temeiul OUG 150/2002  si art.257 lit. E  Legea nr.95/2006 datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate.

Comunicarea deciziei de impunere  s-a facut in temeiul prevederilor art.44 al.2 lit.d din OG nr.92/2003, privind Codul de procedura fiscala, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, cu respectarea prevederilor Ordinului nr.94 din 24.01.2006 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si a instructiunilor de completare a acestora in vederea indeplinirii procedurii de comunicare a actelor administrative fiscale prin publicitate. Conform acestor acte normative, actul administrativ fiscal se considera comunicat in termen de 15 zile  de la data afisarii anuntului colectiv.

Instanta a pus in vedere intimatei sa comunice o copie a titlului de creanta in baza caruia a fost emis titlul executoriu, intimata comunicand o copie a deciziei de impunere nr . 120298/01.06.2010

Analizand legalitatea actelor de executare silita, instanta retine ca executarea silita insasi pornita fata de contestatoare si actele de executare sunt nule absolut intrucat executarea a fost pornita in temeiul unui titlu de creanta care nu a devenit executoriu nefiind ajuns la scadenta.

In acest sens instanta retine ca potrivit art 141 cod procedura fiscala “(1) executarea silita a creantelor fiscale se efectueaza in temeiul unui titlu executoriu emis potrivit prevederilor prezentului cod de catre organul de executare competent in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal debitorul sau al unui inscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu.

(1^1) In titlul executoriu emis, potrivit legii, de organul de executare prevazut la alin. (1) se inscriu toate creantele fiscale neachitate la scadenta, reprezentand impozite, taxe, contributii si alte venituri ale bugetului general consolidat, precum si accesoriile aferente acestora, stabilite in conditiile legii.

(2) Titlul de creanta devine titlu executoriu la data la care creanta fiscala este scadenta prin expirarea termenului de plata prevazut de lege sau stabilit de organul competent ori in alt mod prevazut de lege.”

Potrivit art 111 cod procedura fiscala “(1) Creantele fiscale sunt scadente la expirarea termenelor prevazute de Codul fiscal sau de alte legi care le reglementeaza.

(2) Pentru diferentele de obligatii fiscale principale si pentru obligatiile fiscale accesorii, stabilite potrivit legii, termenul de plata se stabileste in functie de data comunicarii acestora, astfel:

a) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1 – 15 din luna, termenul de plata este pana la data de 5 a lunii urmatoare;

b) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16 – 31 din luna, termenul de plata este pana la data de 20 a lunii urmatoare.”

 Decizia de impunere nr .120298/01.06.2010  a fost comunicata prin publicitate .

Or, potrivit Ordinului MF 94/2006 Anexa 1 pct 1 comunicarea prin publicitate se efectueaza in ssituatia in care actul administrativ fiscal ( in speta decizia de impunere) nu a putut fi comunicat prin una din modalitatile de comunicare prevarute la art 44 alin 2 lit a,b,c, din OG 92/2003, respectiv

 a) prin prezentarea contribuabilului la sediul organului fiscal emitent si primirea actului administrativ fiscal de catre acesta sub semnatura, data comunicarii fiind data ridicarii sub semnatura a actului;

b) prin remiterea, sub semnatura, a actului administrativ fiscal de catre persoanele imputernicite ale organului fiscal, potrivit legii, data comunicarii fiind data remiterii sub semnatura a actului;

c) prin posta, la domiciliul fiscal al contribuabilului, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, precum si prin alte mijloace, cum sunt fax, e-mail, daca se asigura transmiterea textului actului administrativ fiscal si confirmarea primirii acestuia;

Intimata nu a dovedit faptul ca aceasta comunicare a deciziei de impunere nu s-a putut realiza prin una din modalitatile enmerate la literele a, b, c , existenta unor costuri inerente efectuarii comunicarii prin aceste metode nefiind o justificare a efectuarii comunicarii prin publicitate (respectiv afisarea pe site-ul institutiei si la avizierul acesteia).

Ca atare, instanta fiind datoare a verifica existenta unui titlu executoriu in baza caruia a fost pornita executarea silita, constata ca decizia de impunere nr .120298/01.06.2010 nu a devenit scadenta pentru a deveni titlu executoriu, intrucat cu privire la acest act administrativ fiscal nu a expirat termenul de plata, deoarece decizia nu a fost comunicata valabil catre contestatoare, comunicarea acestui act prin publicitate facandu-se cu incalcarea procedurilor instituite prin OMF 94/2006, astfel ca  este nula.

Tinand cont de solicitarile contestatoarei prin cererea formulata , in ceea ce priveste anularea a titlului executoriu nr.  017789/30.11.2010 , in ceea ce priveste obligarea  la plata dobanzilor de 250lei, instanta va admite cererea contestatoarei asa cum a fost formulata, pentru considerentele de fapt si de drept ce preced.

PENTRU ACESTE MOTIVE

IN NUMELE LEGII

HOTARASTE:

Admite contestatia la executare formulata de catre contestatoarea C.G, dom. in Zarnesti, in contradictoriu cu intimata Casa de Asigurari de Sanatate a jud.Brasov, cu sediul in Brasov, prin reprezentant legal si in consecinta:

Dispune anularea a titlului executoriu nr. 017789/30.11.2010 si a actelor de executare intocmite in dosarul de executare nr.011135/2010 in ceea ce priveste obligarea contestatoarei  la plata sumei  in cuantum de 250. 

Fara cheltuieli de judecata.

 Cu recurs in 15 zile de la comunicare.

Pronuntata in sedinta publica,azi,20.05.2011.

3