Neefectuarea procedurii prealabile. Acţiune pentru anularea unui contract administrativ. Consecinţe.


 Potrivit art. 7 alin. 1 din Legea nr. 554/2004, înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său, ori într-un interes legitim printr-un act administrativ unilateral trebuie să solicite autorităţii publice emitente sau autorităţii ierarhic superioare, dacă aceasta există, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului revocarea în tot sau în parte a acestuia.

 Conform alin. 6 al aceluiaşi articol, plângerea prealabilă în cazul acţiunilor care au ca obiect contracte administrative are semnificaţia concilierii în cazul litigiilor comerciale, dispoziţiile codului de procedură civilă fiind aplicabile în mod corespunzător. Procedura prealabilă este obligatorie, norma legală fiind imperativă, legiuitorul nu a făcut distincţie între contractele administrative evaluabile sau neevaluabile în bani.

Prin sentinţa nr. 1690 din 5 decembrie 2007 a Tribunalului Botoşani, a fost admisă acţiunea formulată de reclamantul  Municipiul Botoşani – prin primar, în contradictoriu cu pârâţii C.J. Botoşani şi D.G.A.S.P.C. Botoşani, în sensul că s-a  anulat Convenţia nr. 12225 din 29.12.2004/1702/17.01.2005, convenţie prin care s-a stabilit  că începând cu data de 01 ianuarie 2005, C. L. Botoşani va suporta  şi vira  contribuţia anuală corespunzătoare  finanţării activităţii  prevăzută la art.1 din H.G. nr. 457/2000 în sumă totală de  811.560 lei către C.J Botoşani.

Pentru a hotărî astfel, prima instanţă a reţinut, în esenţă, că reclamantul şi-a  depăşit  competenţele, încheind  convenţia în lipsa  unei hotărâri a consiliului local şi fără  a avea un mandat  dat în acest sens, iar pe de altă parte, nu s-a avut în vedere  legislaţia în materie, prin care  s-a  reformulat sistemul de protecţie al copilului, respectiv Legea nr. 272/2004 care reglementează faptul că  nu se mai stabilesc subvenţii de la bugetele locale  pentru finanţarea  sistemului de protecţie al copilului.

Cât priveşte excepţiile  invocate de pârâţi, printre care şi aceea a  lipsei procedurii prealabile, prima instanţă le-a respins  prin încheierea de şedinţă  din 12 septembrie 2007, reţinând în ce priveşte excepţia prevăzută de art. 7  alin.1) din Legea nr. 554/2004, că în speţă  nu se impune realizarea  concilierii prevăzută de art. 720/1 Cod proc. civilă, convenţia nefiind evaluabilă în bani şi că legea specială nu prevede  un termen de prescripţie  privind  exercitarea acţiunilor  în contencios administrativ  care derivă din contracte administrative neevaluabile în bani, tribunalul considerând astfel că sunt aplicabile  în acest caz, dispoziţiile generale privind prescripţia  extinctivă prevăzută de Decretul nr. 167/1958.

Împotriva sentinţei  tribunalului  a declarat recurs  pârâtul  C.J. Botoşani reiterând, printre altele şi excepţia neparcurgerii de către reclamant a procedurii prealabile.

Recursul a fost apreciat ca întemeiat.

Astfel, potrivit dispoziţiile art. 7 alin.1  din Legea nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ, înainte de a se adresa  instanţei  de contencios administrativ competentă, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său, ori într-un interes legitim printr-un act administrativ unilateral, trebuie să  solicite  autorităţii  publice emitente sau autorităţii ierarhic superioare, dacă aceasta există, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului, revocarea în tot sau în parte a acestuia.

Potrivit alin. 6  al aceluiaşi articol, plângerea prealabilă  în cazul acţiunilor care au ca obiect contracte  administrative are semnificaţia concilierii în cazul litigiilor comerciale, dispoziţiile Codului de procedură civilă  fiind aplicabile  în mod corespunzător. În acest caz plângerea trebuie făcută în termenul de 6 luni  prevăzută la alin. 7), care va începe să curgă  în mod diferit în funcţie de situaţiile arătate la lit. a) – e).

În speţă, în primul rând  este  discutabil dacă  acea convenţie (contract administrativ) a cărei nulitate se solicită, este neevaluabilă în bani, dacă avem în vedere  obiectul  acesteia,  respectiv faptul că s-a stabilit la art. 2 că „Primăria datorează cu  acest titlu suma totală de 8.115.600.000 lei.”

Prin urmare, reclamantul avea obligaţia să formuleze  plângerea prealabilă care, potrivit dispoziţiile art. 7 alin. 6)  din Legea nr. 554/2004, avea semnificaţia  concilierii  conf. art. 720/1 Cod proc. civilă.

În al doilea rând,  chiar dacă s-ar reţine că respectiva convenţie nu ar fi evaluabilă în bani, obligaţia parcurgerii procedurii prealabile tot trebuia îndeplinită, legiuitorul nefăcând  nici o distincţie  între  contractele administrative evaluabile  sau neevaluabile în bani, această dispoziţie  fiind imperativă şi nu facultativă (a nu se confunda această instituţie cu aceea a  jurisdicţiilor  administrative speciale care,  într-adevăr  sunt facultative, dar care şi în situaţia renunţării la această procedură  plângerea prealabilă este tot obligatorie – art.7 alin. 2  din Legea nr. 554/2004).

Singura diferenţă, în cazul unui  contract administrativ  neevaluabil în bani, este că plângerea prealabilă nu mai are semnificaţia concilierii ca în cazul litigiilor  comerciale prevăzute la art. 720/1 Cod proc. civilă, dar că aşa cum s-a mai arătat, nu o absolvă pe persoana care se consideră vătămată prin acel act de parcurgerea plângerii prealabile.

Faţă de cele reţinute mai sus, instanţa constatând  că tribunalul a pronunţat  soluţia cu aplicarea greşită a legii,  caz de casare prevăzută de art. 304 pct. 9 Cod proc. civilă, în temeiul art. 312  alin. 1)-3) Cod proc. civilă, a admis recursul  şi a modificat sentinţa  tribunalului, în sensul că a respins  acţiunea reclamantului ca inadmisibilă.