Deţinuţi politici


Deţinuţi politici

Dosar nr.5030/83/2010

Sentinţa civilă nr.1882/30.09.2010

Reclamanta , prin acţiunea înregistrată a chemat, în judecată, în calitate de pârât, Statul

Român, reprezentat prin Ministerul Finanţelor Publice având sediul în Bucureşti, str.

Apollodor, nr. 17, sector 5 şi a solicitat obligarea pârâtului la plata sumei de 100.000 euro cu

titlu de daune morale.

În susţinerea cererii, partea reclamantă arată că tatăl său, defunct, a fost strămutat de

autorităţi de la domiciliu (refugiat) în localitatea  Hodsag, Iugoslavia, în perioada  martie 1941

–  sept. 1945.

Nu solicită cheltuieli de judecată.

În drept reclamata invocă dispoziţiile Legii 221/2009 privind condamnările cu caracter

politic şi măsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945 –

22 decembrie 1989.

În urma examinării cererii tribunalul apreciază că solicitarea de faţă este

neîntemeiată deoarece reclamanta nu are vocaţie la beneficiul Legii nr. 221/2009. Cel puţin

următoarele raţiuni fundamentează concluzia:

1. în speţă, nu există o hotărâre judecătorească care să poată fi considerată ca

reprezentând o condamnare cu caracter politic;

2. măsura nu a fost dispusă în perioada 6 martie 1945 – 22.12.1989;

E drept că Legea nr. 221/2009, are în vedere, în mod explicit, acest interval de timp

doar în privinţa condamnărilor cu caracter politic  (art. al. 1, 3 şi art. 4 alin. 1 din lege), însă a

fortiori ratione, şi măsura administrativă trebuie să fi fost luată în aceeaşi perioadă de

referinţă.

Corectitudinea acestei interpretări este atestată, în parte, de condiţia prevăzută de art. 3

din lege – măsura să fi fost luată de organele fostei miliţii sau securităţi – de vreme ce aceste

organe au aparţinut exclusiv regimului totalitar comunist instaurat la 6 martie 1945, şi, în

parte, de data edictării actelor normative pe care se întemeiază măsurile administrative

considerate de legiuitor ca având caracter politic (art. 3 lit. a – f), toate situându-se în acelaşi

interval.

În fine, fără a  ignora regula titulus non lex, şi titlu legii dezvăluie univoc intenţia

legiuitorului de a considera drept măsuri administrative cu caracter politic doar acele măsuri

care au fost luate în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989.

3. măsura administrativă nu a fost dispusă de organele fostei miliţii sau securităţi ale

statului român, ci de forţele sovietice de ocupaţie, la 13 ian. 1945 guvernul Rădescu, înaintând

chiar o notă de protest vicepreşedintelui sovietic al Comisiei Aliate de Control pentru

România;

4. măsura administrativă nu se întemeiază pe vreunul din actele administrative

prevăzute de art. 3 lit. a – f din Legea 221/2009;

5. fapta pentru care a fost dispusă măsura nu a urmărit niciunul din scopurile prevăzute

de art. 2 alin. 1 din OUG 214/1999.

Pentru considerentele expuse, tribunalul în temeiul dispoziţiilor legale enunţate, a

respins, ca fiind nefondată, cererea reclamantei.