Deţinuţi politici
Dosar nr.5030/83/2010
Sentinţa civilă nr.1882/30.09.2010
Reclamanta , prin acţiunea înregistrată a chemat, în judecată, în calitate de pârât, Statul
Român, reprezentat prin Ministerul Finanţelor Publice având sediul în Bucureşti, str.
Apollodor, nr. 17, sector 5 şi a solicitat obligarea pârâtului la plata sumei de 100.000 euro cu
titlu de daune morale.
În susţinerea cererii, partea reclamantă arată că tatăl său, defunct, a fost strămutat de
autorităţi de la domiciliu (refugiat) în localitatea Hodsag, Iugoslavia, în perioada martie 1941
– sept. 1945.
Nu solicită cheltuieli de judecată.
În drept reclamata invocă dispoziţiile Legii 221/2009 privind condamnările cu caracter
politic şi măsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945 –
22 decembrie 1989.
În urma examinării cererii tribunalul apreciază că solicitarea de faţă este
neîntemeiată deoarece reclamanta nu are vocaţie la beneficiul Legii nr. 221/2009. Cel puţin
următoarele raţiuni fundamentează concluzia:
1. în speţă, nu există o hotărâre judecătorească care să poată fi considerată ca
reprezentând o condamnare cu caracter politic;
2. măsura nu a fost dispusă în perioada 6 martie 1945 – 22.12.1989;
E drept că Legea nr. 221/2009, are în vedere, în mod explicit, acest interval de timp
doar în privinţa condamnărilor cu caracter politic (art. al. 1, 3 şi art. 4 alin. 1 din lege), însă a
fortiori ratione, şi măsura administrativă trebuie să fi fost luată în aceeaşi perioadă de
referinţă.
Corectitudinea acestei interpretări este atestată, în parte, de condiţia prevăzută de art. 3
din lege – măsura să fi fost luată de organele fostei miliţii sau securităţi – de vreme ce aceste
organe au aparţinut exclusiv regimului totalitar comunist instaurat la 6 martie 1945, şi, în
parte, de data edictării actelor normative pe care se întemeiază măsurile administrative
considerate de legiuitor ca având caracter politic (art. 3 lit. a – f), toate situându-se în acelaşi
interval.
În fine, fără a ignora regula titulus non lex, şi titlu legii dezvăluie univoc intenţia
legiuitorului de a considera drept măsuri administrative cu caracter politic doar acele măsuri
care au fost luate în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989.
3. măsura administrativă nu a fost dispusă de organele fostei miliţii sau securităţi ale
statului român, ci de forţele sovietice de ocupaţie, la 13 ian. 1945 guvernul Rădescu, înaintând
chiar o notă de protest vicepreşedintelui sovietic al Comisiei Aliate de Control pentru
România;
4. măsura administrativă nu se întemeiază pe vreunul din actele administrative
prevăzute de art. 3 lit. a – f din Legea 221/2009;
5. fapta pentru care a fost dispusă măsura nu a urmărit niciunul din scopurile prevăzute
de art. 2 alin. 1 din OUG 214/1999.
Pentru considerentele expuse, tribunalul în temeiul dispoziţiilor legale enunţate, a
respins, ca fiind nefondată, cererea reclamantei.