Cerere înscriere a creanţei Direcţia Judeţeană pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Argeş în tabelul definitiv consolidat, pe baza procesului verbal de control
Sumele solicitate vizează drepturi vamale şi accesorii aferente, ca urmare a reverificării declaraţiei vamale în detaliu, înregistrată sub nr. I 50227/18.05.2006, potrivit procesului verbal de control din data de 05.05.2011, situaţie în care sunt aplicabile prevederile art. 64 alin.3 din legea insolvenţei .
Procedura insolvenţei este o procedură concursuală , scopul legii insolvenţei fiind instituirea unei proceduri colective pentru acoperirea pasivului debitorului, conform art. 2 din Legea nr. 85/2006.
În consecinţă, creditorul care, ulterior termenelor defipte de judecătorul sindic prin încheierea de deschidere a procedurii insolvenţei constată că nu a formulat cerere de creanţă , nu poate, invocând existenţa unui act de reverificare a unei declaraţii vamale datând din anul 2006, să solicite modificarea tabelului definitiv.
Motivele prevăzute de art. 75 din lege – ca unică posibilitate de schimbare a tabelului definitiv – sunt de strictă interpretare şi nu au aplicabilitate în speţa dedusă judecăţii.
Sentinţa comercială nr. 1385/F/22.09.2011 pronunţată în dosarul nr. 1960/1259/2010
Prin încheierea din data de 23.12.2011, judecătorul sindic a dispus deschiderea procedurii de insolvenţă în formă simplificată împotriva debitoarei S.C. F SRL, a numit lichidator judiciar provizoriu pe Oprea Barac Ionel , cu atribuţiile prevăzute de art.25 din lege
În exercitarea atribuţiilor , lichidatorul judiciar, a depus la dosar dovada notificării creditorilor conform art. 61 din legea insolvenţei şi a publicării nitificării în BPI respectiv a publicării anunţului privind deschiderea procedurii simplificate în Ziarul Bursa tabelul preliminar al creanţelor, care a fost afişat la uşa instanţei, în baza art. 72 din Legea insolvenţei, , publicat în BPI
La data de 31.03.2011 a fost depus şi afişat la instanţă, în acord cu prevederile art. 74 din Legea nr.85/2006, tabelul definitiv al creanţelor asupra debitorului
La data de 19.05.2011, Direcţia Regională pentru Accize şi Operaţiuni Vamale C în nume propriu şi în calitate de reprezentant al A a solicitat înscrierea în tabelul definitiv consolidat , a sumei de 5070 lei stabilită prin decizia nr. 16682/05.05.2011, pentru regularizarea situaţiei privind obligaţiile suplimentare de control vamal , emisă de Direcţia Judeţeană pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Argeş, pe baza procesului verbal de control nr. 16681 încheiat la data de 05.05.2011.
S-a arătat că înscrisul din care rezultă sumele datorate bugetului de stat – fiind comunicat prin poştă, cu confirmare de primire, şi neatacat în termenul prev. de art. 141 alin.2 dun Codul de procedură fiscală – constituie titlu executoriu, conform art. 110 alin.3 din OG nr. 92/2003 .
Instanţa a constatat că din actele dosarului rezultă că sumele solicitate vizează drepturi vamale şi accesorii aferente, ca urmare a reverificării declaraţiei vamale în detaliu, înregistrată sub nr. I 50227/18.05.2006, potrivit procesului verbal de control din data de 05.05.2011, situaţie în care sunt aplicabile prevederile art. 64 alin.3 din legea insolvenţei .
Procedura insolvenţei este o procedură concursuală , scopul legii insolvenţei fiind instituirea unei proceduri colective pentru acoperirea pasivului debitorului, conform art. 2 din Legea nr. 85/2006.
În consecinţă, creditorul care, ulterior termenelor defipte de judecătorul sindic prin încheierea de deschidere a procedurii insolvenţei constată că nu a formulat cerere de creanţă , nu poate, invocând existenţa unui act de reverificare a unei declaraţii vamale datând din anul 2006, să solicite modificarea tabelului definitiv.
Motivele prevăzute de art. 75 din lege – ca unică posibilitate de schimbare a tabelului definitiv – sunt de strictă interpretare şi nu au aplicabilitate în speţa dedusă judecăţii.
Dreptul de a solicita sumele rezultând din declaraţia vamală înregistrată sub nr. I 50227/18.05.2006 şi factura externă nr. A9309/04.05.2006, s-a născut la acea dată , iar reverificarea declaraţiei, ulterior deschiderii procedurii, la 05.05.2011, nu se poate interpreta în sensul naşterii unei creanţe în această perioadă .
Pe de altă parte, se invocă faptul că decizia pentru regularizarea situaţiei, nr. 16682/05.05.2011., emisă de Direcţia Judeţeană pentru Accize şi Operaţiuni Vamale , pe baza procesului verbal de control încheiat la 05.05.2011 constituie titlu executoriu conform art. 110 alin.3 din OG nr. 92/2003, atât în privinţa drepturilor principale şi accesorii . Această susţinere trebuie interpretată în acord cu prevederile art. 41 din Legea nr. 85/2006 în sensul calculării obligaţiile fiscale accesorii până la data deschiderii procedurii insolvenţei.
Judecătorul sindic reţine că prin încheierea de deschidere a procedurii s-a dispus dizolvarea societăţii şi ridicarea dreptului de administrare al debitorului, iar actul respectiv nu a fost comunicat contribuabilului de către creditoare la în conformitate cu dispoziţiile art. 44 din OG 92/2003 , ci lichidatorului judiciar desemnat în cauză, care, nu are, competenţa, potrivit art. 25 din Legea insolvenţei de a formula contestaţie în condiţiile prevăzute de Codul de procedură fiscală.
Dacă procesul verbal evocat de creditorul bugetar ca temei al creanţei sale nu a fost comunicat societăţii debitoare cu respectarea prevederilor art. 28 alin.5 din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală , în raport de prevederile art. 44 şi 45 din aceeaşi ordonanţă, creanţa având ca bază acest act de reverificare a creanţei este inopozabil debitoarei.
Concluzionând, judecătorul sindic – având în vedere şi prevederile art. 76 din Legea insolvenţei – reţine că Direcţia Regională pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Craiova, în nume propriu şi în calitate de reprezentant al Autorităţii Naţionale a Vămilor – titulari de creanţe anterioare deschiderii procedurii, rezultând din declaraţia vamală înregistrată sub nr. I 50227/18.05.2006 şi factura externă nr. A9309/04.05.2006, nu au depus cererea de admitere a creanţelor până la expirarea termenului prevăzut la art. 62 alin. (1) lit. b), şi sunt decăzuţi, cât priveşte creanţele respective, din dreptul de a fi înscrişi în tabelul creditorilor şi nu vor dobândi calitatea de creditor îndreptăţit să participe la procedură.