Legea nr. 85/2014. Contestaţie la tabelul preliminar. Înscrierea în tabel a creanţelor bugetare aflate în litigiu în procedura administrativă .


Conform art. 102 alin.4 din Legea nr. 85/2014, creanţa sub condiţie la data deschiderii procedurii va fi admisă provizoriu la masa credală , iar în situaţia în care condiţia se realizează pe parcursul procesului de insolvenţă, creanţa dobândeşte regimul juridic al creanţelor scadente, obişnuite.

Aceste creanţe vor fi provizionate şi se vor păstra în contul unic al procedurii, până ce situaţia lor va fi lămurită, în concret, până la soluţionarea definitivă a contestaţia împotriva deciziei de impunere  nr., precum şi a Raportului de inspecţie fiscală nr….

Aceste creanţe vor fi provizionate şi se vor păstra în contul unic al procedurii, până ce situaţia lor va fi lămurită, în concret, până la soluţionarea definitivă a contestaţia împotriva deciziei de impunere  nr., precum şi a Raportului de inspecţie fiscală nr….

 În condiţiile în care creanţa fiscală a fost contestată pe calea procedurii prevăzută de Codul de procedură fiscală,  această creanţă  nu se mai bucură de prezumţia certitudinii, lichidităţii şi exigibilităţii acesteia dedusă din interpretarea art. 105 alin.2 din Legea insolvenţei , astfel că , în mod corect, administratorul judiciar a procedat la înscrierea acestei creanţe, provizoriu .

 În condiţiile în care creanţa fiscală a fost contestată pe calea procedurii prevăzută de Codul de procedură fiscală,  această creanţă  nu se mai bucură de prezumţia certitudinii, lichidităţii şi exigibilităţii acesteia dedusă din interpretarea art. 105 alin.2 din Legea insolvenţei , astfel că , în mod corect, administratorul judiciar a procedat la înscrierea acestei creanţe, provizoriu .

În temeiul art. 111 alin.6 din Legea nr. 85/2014, instanţa a respins contestaţia împotriva tabelului preliminar, a menţinut înscrierea în tabel a creanţei ce rezultă din decizia de impunere, cu menţiunea că această  creanţă,  înscrisă provizoriu, va avea toate drepturile prevăzute de lege, cu excepţia dreptului de a încasa sumele propuse spre distribuire şi se va consemna în contul unic, până la definitivarea creanţei.

În temeiul art. 111 alin.6 din Legea nr. 85/2014, instanţa a respins contestaţia împotriva tabelului preliminar, a menţinut înscrierea în tabel a creanţei ce rezultă din decizia de impunere, cu menţiunea că această  creanţă,  înscrisă provizoriu, va avea toate drepturile prevăzute de lege, cu excepţia dreptului de a încasa sumele propuse spre distribuire şi se va consemna în contul unic, până la definitivarea creanţei.

Sentinţa nr. 1100/F/26.11.2015 pronunţată în dosarul nr.  266/1259/2015/a1

Prin încheierea din … s-a dispus deschiderea procedurii insolvenţei în forma generală, a debitoarei SC G a fost desemnat în calitate de administrator judiciar provizoriu SP B SPRL, cu atribuţiile prevăzute de art. 58 din lege .

Administratorul judiciar, în exercitarea atribuţiilor a depus la dosar tabelul preliminar, împreună cu dovada publicării acestuia în BPI nr. …

La data de 12.10.2015 debitorul SC G SRL , prin administrator special, în termenul procedural, reglementat de art. 111 alin.2  din Legea insolvenţei, nr. 85/2014, a formulat contestaţie împotriva tabelului preliminar al creanţelor , criticând măsura de admitere a cererii de creanţă formulată de DGFP A şi înscrierea în tabel  sub condiţie , în categoria creanţelor garantate, a creanţei în sumă de …., întrucât această sumă nu este certă, lichidă şi exigibilă , în înţelesul art. 663 Cod procedură civilă.

Tot astfel, s-a susţinut că , fiind contestată , această creanţă trebuia să fie supusă procedurii de verificare,  de administratorul judiciar , în conformitate cu prevederile art. 105 alin.1 şi 2, respectiv art. 106 din legea insolvenţei .

Au fost, de asemenea, invocate – prevederile art. 41 din Codul de procedură fiscală, care definesc actul administrativ fiscal, precum şi dispoziţiile art. 141 alin.2 raportat la art. 110 alin.3 din Codul de procedură fiscală, art. 107 pct. 1 din HG nr. 1050/2004 , cuprinzând Normele Metodologice de aplicare a OG 92/2003  –  pentru a se concluziona că sumele datorate bugetului general consolidat al statului se stabilesc prin declaraţie fiscală sau prin decizie de impunere , iar titlul de creanţă devine titlu executoriu la data la care creanţa fiscală devine scadentă .

Susţine contestatorul că în speţă, creanţa solicitată are la bază Decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia fiscală, pentru persoane juridice, nr. ..precum şi Raportul de inspecţie fiscală nr….. Creanţele înscrise în actele administrative fiscale , au fost contestate pe calea procedurii instituită de legea specială –Codul de procedură fiscală ( contestaţia administrativă înregistrată la organul emitent sub nr…., în termenul prevăzut de art. 205 şi urm din OG nr. 92/2003 ) , astfel că acestea nu se mai bucură de prezumţia certitudinii şi lichidităţii .

În continuare au fost aduse critici de fond şi de procedură, vizând întocmirea actelor administrative .

S-a solicitat admiterea contestaţiei şi excluderea din tabelul preliminar a creanţei creditorului DGRFP Ploieşti, atât în ceea ce priveşte cuantumul creanţei cât şi dreptul de preferinţă , solicitat.

Din punct de vedere procedural  contestaţia, legal timbrată,  a fost formulată cu respectarea termenului prev. de art. 111 alin.2 din legea nr. 85/2014 (7 zile de la publicarea în BPI  a tabelului preliminar), au fost comunicate cu confirmare de primire, la data de…, actele împreună cu contestaţia, creditorului contestat  şi administratorului judiciar .

La data de…, în termenul de 10 zile de la comunicare, prev. de art. 111 alin. 4  din Codul insolvenţei a fost depusă întâmpinare de către creditorul DGRFP A, prin care a solicitat respingerea contestaţiei.

S-a susţinut că perioada supusă controlului –  pentru care au fost emise actele administrative indicate de contestator – este anterioară deschiderii procedurii insolvenţei .S-a precizat că , în conformitate cu dispoziţiile art. 177alin.1 din OG nr. 92/2003, în vederea recuperării creanţelor fiscale de la debitorii aflaţi în insolvenţă , organele fiscale declară administratorilor judiciari creanţele „existente , la data declarării, în evidenţa fiscală de plătitor” iar potrivit art. 102 alin.4 din legea nr. 85/2014, privind procedura insolvenţei, „Creanţele nescadente sau sub condiţie, la data deschiderii procedurii, vor fi admise provizoriu la masa credală „

S-a apreciat că, din coroborarea textelor de lege invocate, rezultă că în mod corect administratorul judiciar a înscris în tabelul de creanţe , preliminar, creanţa creditorului fiscal, în categoria creanţelor privilegiate, , sub condiţie, până la data pronunţării unei soluţii irevocabile , în acţiunile formulate în temeiul Legii nr. 554/2004, privind contenciosul administrativ . Au fost anexate înscrisuri.

Părţile au fost legal citate, conform art. 42 din Legea nr. 85/2014, în vederea soluţionării contestaţiei la tabelul preliminar.

Administratorul  judicar a precizat că, din punct de vedere terminologic, înscrierea creditorului DGRFP Ploieşti, în tabelul preliminar „sub condiţie” nu se referă la înscrierea creanţei sub condiţie suspensivă, în înţelesul  art. 1017 din Codul Civil anterior, respectiv art. 1400 din Noul Cod Civil care reglementează faptul că dreptul afectat de o condiţie suspensivă se naşte doar de la momentul îndeplinirii evenimentului viitor şi incert prefigurat de către părţi. În realitate este vorba de înscrierea, în mod provizoriu,  a creanţei înscrisă în actele administrativ fiscale,  contestate, până la soluţionarea acţiunilor formulate în temeiul Legii nr. 554/2004, privind contenciosul administrativ .

Examinând actele dosarului, judecătorul sindic reţine în fapt următoarele:

Analizând contestaţia la tabelul preliminar al creanţelor formulată de debitor judecătorul sindic constată, verificând actele anexate cererii de creanţă, că DGRFP P –  AFP A a solicitat înscrierea în tabel cu suma ce rezultă din  decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare de plată stabilite de inspecţia fiscală, pentru persoane juridice, nr. …precum şi Raportul de inspecţie fiscală nr. ..

A fost depusă dovada înregistrării la organul emitent, a contestaţiei administrative, nr…, formulată conform OG nr. 92/2003, sub aspectul legalităţii deciziei de impunere  nr. ..şi s-a precizat că respectiva contestaţie administrativă nu a fost încă soluţionată.

Potrivit disp. art. 110 alin.3  din OG 92/2003, şi art. 107.1 din HG 1050 /2004 privind normele metodologice de aplicare a acestui act normativ, titlul de creanţă este actul prin care se stabileşte şi se individualizează  creanţa fiscală, întocmit de organele competente  sau de persoanele  îndreptăţite, potrivit legii, iar conform dispoziţiilor art. 141 alin.1 şi 2 din acelaşi act normativ, executarea silită a creanţelor fiscale se efectuează  în temeiul  unui titlu executori emis potrivit procedurilor codului , de către organul de executare competent în a cărui rază teritorială  îşi are domiciliul fiscal debitorul  sau al unui înscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu  la data la care creanţa fiscală este recalculată prin  expirarea termenului de plată prevăzut de lege sau stabilit de organul competent ori în alt mod  prevăzut de lege.

Procedura insolvenţei, având caracter concursual , colectiv şi egalitar, presupune satisfacerea tuturor creanţelor , inclusiv a celor înscrise provizoriu, funcţie de soluţia ce se va pronunţa în contestaţia administrativă.

Conform art. 102 alin.4 din Legea nr. 85/2014, într-o asemenea situaţie, cu aplicabilitate în speţa dedusă judecăţii, creanţa sub condiţie la data deschiderii procedurii va fi admisă provizoriu la masa credală , iar în situaţia în care condiţia se realizează pe parcursul procesului de insolvenţă, creanţa dobândeşte regimul juridic al creanţelor scadente, obişnuite.

În temeiul art. 112 alin.1 din Lege s-a dispus  administratorului judiciar înregistrarea la instanţă şi publicarea în BPI, a tabelului definitiv al creanţelor .