Contestatie împotriva hotarârii si certificatului de încadrare a copilului într-un grad de handicap


Contestatie împotriva hotarârii si certificatului de încadrare a copilului într-un grad de handicap

(CURTEA DE APEL BUCURESTI – SECTIA A III-A CIVILA SI PENTRU CAUZE CU MINORI SI DE FAMILIE – DOSAR NR.39857/3/2008 – DECIZIA CIVILA NR.142/04.02.2010)

Prin cererea înregistrata pe rolul Judecatoriei Sector 6 Bucuresti la data de 22.07.2008, reclamantii D.G. si D.G. în contradictoriu cu pârâta C.P.C. de pe lânga C.P.Sector 6 Bucuresti au formulat contestatie împotriva Hotarârii nr.380/04.07.2008 si a certificatului de încadrare a copilului într-un grad de handicap nr.380/04.07.2008, solicitând desfiintarea acestor acte ca fiind netemeinice si nelegale.

În motivarea cererii, reclamantii au aratat ca prin certificatul anexa la Hotarârea nr.380/04.07.2008, minora D.A.D. a fost încadrata în gradul de handicap “Accentuat”, conform raportului de evaluare complexa a copilului cu dizabilitati nr.280/02.07.2008 eliberat de Serviciul Evaluare Complexa a Copilului cu Dizabilitati din cadrul Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectie a Copilului Sector 6 Bucuresti. Reclamantii au aratat ca încadrarea în acest grad de handicap a minorei este eronata întrucât, conform certificatului medical nr.9/09.06.2008 eliberat de Cabinetul Medical de Neuropsihiatrie Infantila, în baza diagnosticului stabilit de Spitalul nr.9 Obregia, minora prezinta “Sindrom Pierre-Robin”, întârziere mintala, tulburari de vedere cu corectare, necesitând îngrijire permanenta din partea unei persoane. Au mentionat reclamantii ca acest certificat medical a fost eliberat în baza diagnosticului stabilit de unitatea spitaliceasca unde a fost internata minora.

Prin urmare, gradul de handicap care urma sa se stabileasca pentru minora era “grav” si nu “accentuat”, întrucât minora are nevoie de îngrijire permanenta din partea unei persoane, aceasta absolvind clasa I-a si necesitând însotitor permanent pentru a merge la scoala, pentru a-si pregati temele si în general supraveghere permanenta, având la scoala rezultate slabe, motiv pentru care urmeaza a fi înscrisa în clasa a II-a la o scoala ajutatoare, la o distanta mare de domiciliu.

Reclamantii au mai aratat ca, înca de la nasterea sa, minora a avut un grav grad de handicap, iar raportul de evaluare nu reflecta situatia reala privind dizabilitatea grava pe care o prezinta minora.

Pârâta a depus la dosarul cauzei întâmpinare, prin care a aratat ca minora A.D. se afla în evidentele Serviciului de Evaluare Complexa din cadrul Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Sector 6 din anul 2002, fiind diagnosticata cu Sindrom Pierre-Robin.

Prin Hotarârea nr.957/2002 a Comisiei de Protectie a Copilului, minora a fost încadrata în gradul de handicap grav, conform certificatului medical nr.3606/19.08.2002, iar ulterior, ca urmare a intrarii în vigoare a Ordinului nr.725/12.709 din 01.10.2002 emis de Ministerul Sanatatii si Familiei si Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului, privind criteriile pe baza carora se stabileste gradul de handicap pentru copii si masurile de protectie speciala ale acestora, minora D.A. a fost încadrata în gradul accentuat de handicap, conform Hotarârii nr.915/29.08.2003 a Comisiei pentru Protectia Copilului Sector 6.

Pârâta a aratat ca reevaluarile anuale ale copilului, efectuate în baza art.21 lit. g din HG nr.1437/2004 au condus la mentinerea gradului accentuat de handicap.

Prin Hotarârea nr.397/23.06.2006, Comisia de Protectie a Copilului Sector 6 a orientat minora la grupa speciala din cadrul Gradinitei nr.218, iar în anul scolar 2007-2008, minora a absolvit clasa 1 în cadrul Scolii Generale nr.198, sector 6. În anul 2008, prin cererea nr.C4552/13.06.2008, reclamantul D.G. a solicitat încadrarea minorei într-o categorie de persoane cu handicap si orientarea scolara a copilului catre Scoala nr.198, sector 6, clasa a II-a.

În cadrul evaluarii minorei A.D., efectuata de catre membrii echipei pluridisciplinare din cadrul Serviciului Evaluare Complexa-medic, psiholog, psihopedagog, asistent social – în data de 23.06.2008, s-au constatat dificultati scolare ale copilului identificându-se nevoia orientarii într-o unitate scolara speciala, propunere acceptata initial de parintii minorei.

A precizat pârâta ca pentru minora s-a apreciat gradul afectarii functionale ca fiind “accentuat”, iar gradul limitarii de activitate si restrictiilor de participare “moderat” .

La întocmirea raportului de evaluare complexa nr.280/02.07.2008, Serviciul de Evaluare Complexa a Copilului cu Dizabilitati din cadrul DGASPC Sector 6 a avut în vedere ancheta sociala efectuata pentru minora în data de 26.06.2008, raportul de evaluare medicala complexa din data de 23.06.2008, raportul medical din data de 26.06.2008, raportul de evaluare psiho-pedagogica din data de 23.06.2008, raportul de evaluare psihologica a minorei, certificatul medical nr.601/30.05.2008, precum si celelalte acte privind încadrarea minorei în grad de handicap.

Astfel, din concluziile acestor acte reiese ca minora are formate deprinderile de autoservire si autonomie, nu este dependenta de îngrijire din partea unei persoane, iar afectarile organice multiple si tulburarile functionale determinate de acestea se constituie în restrictiile de participare asimilabile gradului accentuat de handicap.

De asemenea, întârzierea psihica medie pe care o prezinta copilul – QI 46, conform certificatului medical nr.601/2008, precum si deficientele asociate întârzierii mentale, nu reprezinta afectiuni functionale severe, putându-se asimila gradului accentuat de handicap, astfel cum prevede Titlul I din Ordinul nr.725/12.709 din 01.10.2002 emis de Ministerul Sanatatii si Familiei si Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului.

În drept, pârâta a invocat dispozitiile HG nr.1437/2004 privind organizarea si metodologia de functionare a Comisiei pentru Protectia Copilului, Ordinul nr.725/12.709 din 01.10. 2002 emis de Ministerul Sanatatii si Familiei si Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului, Ghidul metodologie pentru evaluarea complexa a copilului cu dizabilitati si încadrarea într-un grad de handicap, aprobat prin Ordinul nr.l8/3989/416/142 din 2003, art.115-1l8 Cod procedura civila.

Prin sentinta civila nr.  5842/23.09.2008, Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti a declinat competenta de solutionare a cauzei în favoarea Tribunalului Bucuresti.

Pe rolul Tribunalului Bucuresti Sectia a V-a Civila, cauza a fost înregistrata la data de 23.10.2008 sub nr.39857/3/2008.

Prin sentinta  civila nr.758/01.06.2009, Tribunalul Bucuresti – Sectia a V-a Civila a admis contestatia formulata de reclamantii D.G. si D.G., în contradictoriu cu pârâta C.P.C. de pe lânga C.L.Sector 6, a anulat Hotarârea nr.380/04.07.2008 a C.P.C.Sector 6 si, pe cale de consecinta, certificatul de încadrare a copilului într-un grad de handicap accentuat, anexa a Hotarârii mentionate, a dispus încadrarea copilului D.A.D., CNP 2990622460056, în gradul de handicap “grav”, precum si eliberarea unui certificat de încadrare corespunzator.

Pentru a pronunta aceasta decizie, tribunalul a retinut ca prin Hotarârea nr.957/2002 a C.P.C., minora D.A.D. a fost încadrata în gradul de handicap grav, conform certificatului medical nr.3606/19.08.2002, fiind diagnosticata cu “Sindrom Pierre-Robin”, întârziere mintala, tulburari de vedere cu corectare.

Ulterior, minora D.A. a fost încadrata în gradul accentuat de handicap, la întocmirea raportului de evaluare complexa nr.280/02.07.2008, Serviciul de Evaluare Complexa a Copilului cu Dizabilitati din cadrul DGASPC Sector 6 având în vedere ancheta sociala efectuata pentru minora în data de 26.06.2008, raportul de evaluare medicala complexa din data de 23.06.2008, raportul medical din data de 26.06.2008, raportul de evaluare psiho-pedagogica din data de 23.06.2008, raportul de evaluare psihologica a minorei, certificatul medical nr.601/30.05.2008, precum si celelalte acte privind încadrarea minorei în grad de handicap.

Astfel, din concluziile acestora reiese ca minora are formate deprinderile de autoservire si autonomie, nu este dependenta de îngrijire din partea unei persoane, iar afectarile organice multiple si tulburarile functionale determinate de acestea se constituie în restrictiile de participare asimilabile gradului accentuat de handicap.

De asemenea, întârzierea psihica medie pe care o prezinta copilul – QI 46, conform certificatului medical nr.601/2008, precum si deficientele asociate întârzierii mentale, nu reprezinta afectiuni functionale severe, putându-se asimila gradului accentuat de handicap, astfel cum sustine pârâta.

Tribunalul a constatat, pe baza opiniei exprimata de prof. dr. S. M., din cadrul Clinicii de neurologie pediatrica a Spitalului Clinic de psihiatrie Al. Obregia, la solicitarea instantei, ca nu se înregistreaza o ameliorare a simptomatologiei, aspectul clinic este stationar, minora prezentând dificultati de vorbire, alimentare, deglutitie, motiv pentru care se recomanda supraveghere permanenta, îngrijire din partea familiei si însotitor permanent.

Fata de aceste concluzii, tribunalul a apreciat ca atâta vreme cât starea de sanatate a minorei nu s-a îmbunatatit, fiind evident ca acesta este criteriul esential ce influenteaza si celelalte elemente psihosociale ce determina încadrarea într-un grad de handicap, în functie de afectarile organice multiple si tulburarile functionale determinate de evolutia afectiunilor medicale, nu se justifica modificarea survenita în privinta gradului de handicap în care copilul a fost initial încadrat, respectiv din grav în accentuat.

Pentru aceste motive, tribunalul a apreciat ca este întemeiata contestatia si a dispus anularea Hotarârii nr.380/2008 a Comisiei pentru Protectia Copilului Sector 6 si, pe cale de consecinta, certificatul de încadrare a copilului într-un grad de handicap accentuat, anexa a Hotarârii mentionate, stabilind încadrarea copilului D.A.D., în gradul de handicap “GRAV”, astfel cum se stabilise printr-o hotarâre anterioara a Comisiei pentru Protectia Copilului, precum si eliberarea unui certificat de încadrare corespunzator acestui grad de handicap.

Împotriva deciziei  instantei de apel a formulat recurs pârâta C.P.C.Sector 6 Bucuresti, solicitând admiterea recursului si modificarea în tot a sentintei recurate.

In dezvoltarea motivelor de recurs, recurenta a sustinut urmatoarele:

1.Sentinta nr.758/01.06.2009 a fost data cu nerespectarea prevederilor legale ale Ordinului nr.18/3989/416/142/2003 privind aprobarea Ghidului metodologie pentru evaluarea complexa a copilului cu dizabilitati si încadrarea într-un grad de handicap, coroborate cu prevederile Ordinului nr.725/12.709/2002 emis de catre Ministerul Sanatatii si Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului.

Astfel, în cadrul evaluarii copilului D.A.-D., efectuata de catre membrii echipei pluridisciplinare din cadrul Serviciului Evaluare Complexa – medic, psiholog, psihopedagog, asistent social – s-au constatat dificultati scolare ale copilului, în acord cu fisa privind traseul educational, fisa de observatie psiho-pedagogica si cu medicii curanti din cadrul Spitalului de Psihiatrie Obregia, identificându-se nevoia orientarii într-o unitate scolara speciala. Pentru copilul D.A.-D. s-a apreciat gradul afectarii functionale ca fiind “accentuat”, iar gradul limitarii de activitate si restrictiilor de participare moderat.

Pe baza documentelor aflate la dosarul copilului, raportul de evaluare complexa nr.280/02.07.2008 întocmit de catre Serviciul Evaluare Complexa a Copilului cu Dizabilitati din cadrul D.G.A.S.P.C. Sector 6 a concluzionat ca minora are formate deprinderile bazale de autoservire si autonomie, nu este dependenta de îngrijire din partea unei persoane, iar afectarile organice multiple si tulburarile functionale determinate de acestea, se constituie în restrictiile de participare asimilabile gradului “accentuat” de handicap. De asemenea, întârzierea psihica medie pe care o prezinta copilul – QI 46, precum si deficientele asociate întârzierii mentale nu reprezinta afectiuni mentale severe, putându-se asimila gradului accentuat de handicap, asa cum prevede Titlul I din Ordinul nr. 725/12.709/2002 emis de catre Ministerul Sanatatii si Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului.

Pe baza documentelor aflate la dosar si tinând cont de propunerea formulata de catre Serviciul Evaluare Complexa a Copilului cu Dizabilitati din cadrul D.G.A.S.P.C. Sector 6, Comisia pentru Protectia Copilului Sector 6 a emis Hotarârea nr.380/2008 privind încadrarea copilului D.A.D. în gradul accentuat de handicap.

Apreciaza ca, prin admiterea contestatiei formulate împotriva Hotarârii nr.380/2008 a C.P.C. Sector 6, instanta de fond a încalcat principiile evaluarii copilului cu dizabilitati, astfel cum sunt reglementate în Ghidului metodologie pentru evaluarea complexa a copilului cu dizabilitati si încadrarea într-un grad de handicap aprobat prin Ordinul nr.18/3989/416/142/2003:

“Evaluarea necesita o abordare complexa si completa a elementelor relevante (sanatate, nivel de instructie si educatie, grad de adaptare psihosociala, situatie economica) precum si a interactiunii dintre acestea.”; “Evaluarea trebuie sa aiba un caracter multidimensional, altfel spus sa determine nivelul actual de dezvoltare, pentru a oferi un pronostic si recomandari privind dezvoltarea ulterioara a copilului, În integralitatea sa.”; ” Evaluarea presupune o munca în echipa, cu participarea activa si responsabilizarea tuturor specialistilor implicati (psihologi, medici, pedagogi, profesori, educatori, sociologi, asistenti sociali, logopezi).”

Importanta acestor principii reiese si din adresa nr.A8/206/12.01.2009 a I.N.M.L. M.M. aflata la fila 54 din dosarul de fond, precum si din adresa nr.2342/SJCRU/20.02.2009 a A.N.P.H. aflata la fila 58 din dosar.

2. Instanta  de fond a admis contestatia având în vedere doar punctul de vedere al d-nei Prof.dr.S.M., medic primar în cadrul Clinicii de Neurologie Pediatrice 1, care recomanda  supraveghere permanenta, îngrijire din partea familiei si însotitor permanent. Astfel, instanta de fond nu a avut în vedere, la pronuntarea solutiei, opiniile de specialitate emise de catre membrii echipei pluridisciplinare, în momentul efectuarii evaluarii complexe a minorei.

În drept: art.304 pct.9 Cod procedura civila.

Prin întâmpinarea formulata intimatii  contestatori  au  solicitat  respingerea recursului ca nefondat, sustinând în esenta ca  gradul  tulburarilor functionale prezentate de minora  fundamenteaza  încadrarea în gradul  de handicap  grav, aceasta prezentând retard psihic grav, desfasurarea tuturor  functiilor  psihice sub nivelul  vârstei cronologice, incapacitate de autonomie,  de orientare în spatiu, incapacitatea unui  limbaj functional  si  de relationare, din evaluarea pediatrica întocmita rezultând ca  minora are o  evolutie psihica nesatisfacatoare, cu  tulburari  de masticatie si deglutitie, prezinta parapareza  a nervului  VI OS  congenitala, fiind necesar  a se administra în permanent picaturi  în ochi, instabilitate psihomotrica, autonomie redusa, exprimare greoaie si  incorecta, vocabular  redus,  imaturitate  psiho-sociala,  are vorbire greu  inteligibila, nu  stie vârsta, numara pâna la 2, stie doar  câteva culori, sare cu  dificultate, tulburari  atestate  de actele medicale întocmite.

În recurs, au  fost  administrate probe cu  înscrisuri, la dosar  fiind depus, de catre intimatii  contestatori, certificatul  medical  nr.503/2009, eliberat  de Spitalul  Clinic de psihiatrie, Prof.dr. Alexandru  Obregia  iar  de catre recurenta, un punct de vedere emis de Comisia de evaluare Complexa  din cadrul  recurentei  si referat  emis de Comisia de Evaluare Continua  a Scolii  speciale nr. 1 Constantin Paunescu .

Analizând actele si  lucrarile dosarului, în limitele  criticilor formulate,  sub toate aspectele, în conditiile stabilite de art.3041 din Codul  de procedura  civila,  curtea retine urmatoarele:

În ceea ce priveste critica referitoare la  încalcarea principiilor evaluarii  copilului  cu  dizabilitati  stabilite prin ordinul  nr.  18/2003, în sensul  ca prima instanta a avut în vedere doar  opinia  expertului  medic primar în cadrul  clinicii  de neurologie Pediatrica nr. 1 – prof.dr.S.M.  iar  nu  opiniile de specialitate emise de catre membrii  echipei  pluridisciplinare, în momentul  evaluarii  complexe a minorei.

Critica este nefondata.

Astfel, din verificarea considerentelor sentintei civile recurate, rezulta ca  prima instanta nu  a facut abstractie de  opiniile exprimate de catre ceilalti  specialisti, membrii echipei pluridisciplinare, în momentul  evaluarii  complexe a minorei  ci  a  apreciat  ca,  de vreme  ce starea de sanatate a minorei  nu  s-a îmbunatatit, acesta este un criteriu  esential ce influenteaza si  celelalte elemente psihologice  ce determina încadrarea într-un grad de handicap, în functie de afectarile  organice multiple  si tulburarile functionale  determinate de evolutia afectiunilor medicale.

Asa fiind, câta vreme prima instanta a avut în vedere în mod efectiv, la solutionarea cauzei, nu  numai  diagnosticul  medical  aplicat  copilului ci  a raportat  aceste criteriu  la  criteriile  rezultate din evaluarea complexa a minorei, apreciind însa ca elementele psihologice  ce determina încadrarea într-un grad de handicap, nu  justifica  în mod singular, prin ele insele  modificarea încadrarii  copilului  în gradul  de handicap, critica formulata de  recurenta nu  poate fi  apreciata ca  fiind întemeiata.

Pe de alta parte, desi se sustine ca aceasta expertiza  cuprinde  doar  o  recomandare, în ceea ce priveste necesitatea unui  însotitor  permanent,  fata de continutul  concret al expertizei, aceasta sustinere  nu  poate fi  apreciata ca fiind fondata, mentiunile inserate  în cuprinsul expertizei în acest  sens, fiind neechivoce în ceea ce priveste opinia exprimata de  medicul  specialist , opinie care  de altminteri  este pe deplin sustinuta si  prin continutul certificatului  medical  nr.503/2009, eliberat  de Spitalul  Clinic de psihiatrie, Prof. dr. Alexandru  Obregia,  prin care se concluzioneaza faptul  ca minora  necesita însotitor permanent.

În ceea ce priveste criticile referitoare la aplicarea gresita în cauza  a  Ordinului  nr. 725/2002  emis de Ministerul Sanatatii  si  Autoritatea Nationala pentru  Protectia Copilului.

Potrivit  dispozitiilor art. 10 alin. 3 din HG 1437/2004, hotarârile Comisiei pot fi atacate la tribunalul de la domiciliul copilului, cauzele supuse judecarii fiind solutionate potrivit regulilor speciale de procedura prevazute de Legea nr. 272/2004.

Desi acest  act normativ nu  stabileste modalitatea concreta în raport de care  evaluarea  efectuata de catre comisia de evaluare complexa  ar  putea face obiectul  unei  contestatii,  este indubitabil  ca  aceasta evaluare poate fi  contestata.  Asa fiind, în mod temeinic prima instanta, a facut în cauza  aplicarea prevederilor art. 129  din legea nr. 272/2004, potrivit cu  care dispozitiile prezentei legi referitoare la procedura de solutionare a cauzelor privind stabilirea masurilor de protectie speciala se completeaza în mod corespunzator cu prevederile Codului de procedura civila, si  în consecinta aplicarea  prevederilor art. 201  alin. 1-3 din Codul  de procedura  civila, procedând la identificarea acestor posibilitati, efectuând demersuri  catre organismele de specialitate cu  atributii  în materie  – IML, Comisia  Superioara  de expertiza a persoanelor cu  Handicap  din cadrul  Autoritatii  Nationale  pentru  Persoanele cu  handicap  din cadrul  Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse, iar în urma declinarii competentei  acestora, a apelat  la opinia  unor specialisti  în domeniu.

Curtea remarca totodata ca  aceasta opinie, care are natura unei expertize de specialitate, nu  este contestata de catre  recurenta, prin motivele de recurs.

Prin  opinia  comisiei  complexe de evaluare  prezentata  în recurs,  se sustine ca în documentele prezentate în anul 2008, nu se mentiona necesitatea  unui  însotitor permanent  pentru  minora.

Curtea constata însa ca în cuprinsul  aceluiasi  punct de vedere se face mentiunea expresa ca actele medicale care au  constituit temei  al  evaluarii  complexe de catre acest  organism sunt certificatul medical  nr.601/30.05.2008  eliberat  de Spitalul  Clinic de Psihiatrie ,,prof.Dr. Alexandru  Obregia” în baza referatului Conf.dr.D.C., medic sef cl.  Neurologie Pediatrica  si  bilet de  iesire din spital emis de Clinica  Neurologie Pediatrica -Sef Clinica Prof.Dr.S.M., în baza foii  de observatie  nr.52145/ 05.2008,  opinia medicului  specialist care a  fost  valorificata  de prima instanta în  solutionarea cauzei – fila 74 dosar  fond – mentioneaza expres ca  a fost  exprimata în urma examinarii  si  analizei  situatiei  medicale a minorei  de catre o  echipa  complexa,  componenta  acesteia fiind partial  identica cu  cea care a eliberat  înscrisurile  invocate de catre comisie.

Or, în masura în care se recunoaste ca  aceste acte medicale au constituit  fundament al evaluarii  complexe a minorei, de catre aceasta  comisie, completarea lor, de catre aceeasi  medici, în urma reinternarii  copilului  si evaluarii situatiei  sale medicale, nu  poate fi  ignorata de  recurenta, cu atât mai  mult cu  cât, aceasta nu a facut nici  un fel  de opozitie la administrarea  expertizei  de specialitate, nu  a formulat  obiectiuni  la concluziile expertului  desemnat  în cauza  si  nici  nu  a solicitat  si nici  nu  a administrat  eventual  alte  dovezi  contrare,  cu  aceeasi  valoare probatorie.

Pe de alta parte, art. 20  din HG 1437/2004,  stabileste ca în cazul eliberarii de certificate de încadrare într-un grad de handicap care necesita protectie speciala, fara respectarea criteriilor medicale de încadrare a copilului într-un grad de handicap, membrii Comisiei vor fi obligati, în conditiile legii, la suportarea sumelor reprezentând drepturile încasate necuvenit de catre beneficiari.

 Este adevarat  ca  în lumina HG 1437/2004  si  a Ordinului 725/12.709/2002  emis de Ministerul Sanatatii  si Familiei si  Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie, prezenta unei afectiuni  nu conduce obligatoriu la  stabilirea  unui handicap (dizabilitate),  însa în  primul rând curtea are în vedere ca  în  cauza,  chestiunea litigioasa nu  vizeaza în concret  problema stabilirii existentei  unui  handicap -ambele parti  fiind în situatia de  nu  contesta aceasta situatie, ci  stabilirea în concret a gradului  de handicap – grav sau  accentuat,  prin raportare la gradul  de disfunctionalitate a organismului minorei  în cauza, determinat de afectiunea respectiva,  în raport cu stadiul de evolutie, de complicatii si  de  evaluarea psihosociala a copilului.

Pe de alta parte, din interpretarea rationala a art.20  din HG 1437/2004  fundamentarea  încadrarii  într-o categorie de handicap, nu  poate sub nici o  forma  sa faca abstractie de existenta în cauza a unui  diagnostic medical  care în mod direct  si  neechivoc  constata ca minora are nevoie de  supraveghere  permanenta  îngrijire si  însotitor permanent, întrucât nu se constata în cazul  acesteia o ameliorare a simptomatologiei.

În acelasi  timp,  câta vreme prevederile art.10  din HG 1437/2004, fac  trimitere în mod expres la  regulile speciale prevazute de Legea nr.272/2004, rezulta ca  si  într-o  astfel de cauza, care vizeaza neechivoc transarea unor drepturi litigioase, ce sunt  de natura a influenta  situatia speciala a unui  minor,  încadrat  într-un grad de handicap,  sunt  pe deplin aplicabile prevederile înscrise în art.1  si  2  din Legea nr.272/2004.

În acest  sens, Curtea  retine ca potrivit art. 23  din Conventia cu privire la drepturile copilului, adoptata de Adunarea Generala a Organizatiei Natiunilor Unite la 20 noiembrie 1989, ratificata de România prin Legea nr.18/1990,  statele membre  au  obligatia de a  asigura pentru copiii handicapati fizic si mental  o viata împlinita si decenta, în conditii care sa le garanteze demnitatea, sa le favorizeze autonomia si sa le faciliteze participarea activa la viata comunitatii iar  potrivit  art. 2 alin. 3 din Legea nr.272/2004, principiul interesului superior al copilului va prevala în toate demersurile si deciziile care privesc copiii, întreprinse de autoritatile publice si de organismele private autorizate, precum si în cauzele solutionate de instantele judecatoresti.

Mai  mult, ordinul sus mentionat, impune  a se avea în vedere  gradul tulburarilor functionale determinate de afectiunea  diagnosticata, stadiul de evolutie, complicatiile  în activitatea si participarea sociala, gradul grav de handicap putându-se  acorda copiilor care au, în raport cu vârsta, capacitatea de autoservire înca neformata sau pierduta, respectiv au un grad de dependenta ridicat fizic si psihic, etc.,. Or, câta vreme, în cauza a fost  administrata  o  expertiza a  unui  medic  specialist, necontestata  în conditiile legii  de catre recurenta, care  atesta  existenta unor afectiuni grave, care, prin simptomatologia  prezentata,  potrivit mentiunilor clare, neechivoce  ale specialistului  desemnat, concluzioneaza în sensul  necesitatii supravegherii permanente a copilului astfel  diagnosticat, actele medicale eliberate ulterior efectuarii  acestei  expertize aceluiasi  minor, facând trimitere la aceeasi  necesitate a minorului de a avea însotitor permanent,  fundamentata pe tulburarile functionale prezentate de  minora inclusiv în anul 2009, invocarea  de catre recurenta a  unor alte  elemente probatorii, care atesta o  ,,independenta functionala a minorei”-  ancheta sociala si  evaluarile întocmite de membrii  comisiei  de evaluare, cu  atât mai  mult cu  cât unele dintre aceste evaluari  sunt fundamental  contradictorii – (evaluarea psihosociala întocmita de scoala generala la care minora a fost  înscrisa  în anul 2008 si  evaluarea  efectuata de scoala speciala în anul 2009) –  în considerarea si  a principiului interesului  superior al  copilului,  curtea concluzioneaza ca masura adoptata de prima instanta, de a valorifica aceasta expertiza, nu  poate fi  apreciata decât ca fiind una conforma acestor  dispozitii legale.

Fata de toate aceste  considerente, curtea, în temeiul  art.312 din Codul  de procedura  civila, va respinge recursul  ca nefondat.

De asemenea, în temeiul art.315 raportat la art. 274 Cod procedura civila, Curtea va obliga pe recurenta, care se afla în culpa procesuala, catre intimatii  contestatori,  la plata sumei de 1000 lei, cu titlu de cheltuieli de judecata, reprezentând onorariu avocat, achitat  în cauza, conform dovezii  anexate.