Obligaţia de a face. îNMATRICULAREA fără taxă a autovehiculului second-hand. cALITATE procesual pasivă a organelor administrative ale statului.


Obligaţia de a face. Înmatricularea fără taxă a autovehiculului second – hand. Calitate procesual pasivă a organelor administrative ale statului

 Prin cererea adresată acestei instanţe la data de 01.02.2008 şi înregistrată sub numărul 804/225/2008 reclamantul Orfescu Aristică a solicitat în contradictoriul cu pârâţii Prefectura Mehedinţi, Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Autovehiculelor, Direcţia Generală a Finanţelor Publice Mehedinţi si Administraţia Finanţelor Publice Drobeta Turnu Severin obligarea pârâţilor la înmatricularea fără taxă a autovehiculului proprietate personală, marca Seat Alhambra.

 În motivarea acţiunii a susţinut că în luna septembrie 2007 a cumpărat din Germania autoturismul marca Seat Alhambra iar Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Autovehiculelor refuză înmatricularea deoarece nu prezintă dovada platei taxei de înmatriculare.

 În drept şi-a întemeiat acţiunea pe dispoziţiile art. 148 din  Constituţia României, pe dispoziţiile art. 23, 25, 28 şi 90 din Tratatul CEE raportat la directiva nr. 92/12/CE/1992 cu referire la dispoziţiile art. 2141 ,2143 din Codul Fiscal al României introdus prin Legea 343 din 2006.

 În drept şi-a întemeiat acţiunea pe dispoziţiile art. 148 din  Constituţia României, pe dispoziţiile art. 23, 25, 28 şi 90 din Tratatul CEE raportat la directiva nr. 92/12/CE/1992 cu referire la dispoziţiile art. 2141 ,2143 din Codul Fiscal al României introdus prin Legea 343 din 2006.

 La data de 19.02.2008 pârâta Direcţia Generală a Finanţelor Publice Mehedinţi a formulat întâmpinare prin care a învederat instanţei că reclamantul a mai formulat o acţiune identică la data de 10.12.2007 pe rolul Tribunalului Mehedinţi – Secţia Contencios Administrativ, înregistrată sub numărul de dosar 10623/101/2007, în cauza respectivă pronunţându-se sentinţa nr. 102/30.01.2008 prin care s-a declinat competenţa în favoarea Judecătoriei Drobeta Turnu Severin, însă cum ulterior declinării cauza nu a fost încă înregistrată pe rolul acestei instanţe s-a solicitat, în consecinţă, suspendarea prezentei cauzei.

 La termenul din data de 18.03.2008 instanţa a admis excepţia de litispendenţă ridicată de reprezentanta Direcţia Generală a Finanţelor Publice Mehedinţi si Administraţia Finanţelor Publice Drobeta Turnu Severin în dosarul cu numărul 1180/225/2008, înregistrat pe rolul acestei instanţe după declinarea de competenţă în dosarul 10623/101/2007 al Tribunalului Mehedinţi, dispunând conexarea celor două dosare.

 La data de 18.03.2008 reclamantul şi-a precizat acţiunea în sensul că a arătat că este de acord să achite taxă de înmatriculare la nivelul celor existente pentru un vehicul de acelaşi tip din ţară, depunind un set de inscrisuri reprezentind dovada achizitionarii autoturismului ce face obiectul cauzei .

 La data de 07.04.2008 pârâta Prefectura judeţului Mehedinţi a formulat întâmpinare prin care a solicitat respingerea acţiunii.

 La data de 26.02.2008 , piritele Direcţia Generală a Finanţelor Publice Mehedinţi si Administratia Finantelor Publice Drobeta Turnu Severin, au depus intimpinare prin care solicita respingerea actiunii ca inadmisibila si invedereaza ca nu au calitate procesuala pasiva  in cauza pe motiv ca nu au nici o atributie in ceea ce priveste inmatricularea autovehicolelor.

 Analizind  probatoriile administrate in cauza instanta retine urmatoarele situatii de fapt si de drept .

 Prin cererea adresată acestei instanţe reclamantul Orfescu Aristică a solicitat în contradictoriul cu pârâţii Prefectura Mehedinţi, Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Autovehiculelor, Direcţia Generală a Finanţelor Publice Mehedinţi si Administraţia Finanţelor Publice Drobeta Turnu Severin obligarea pârâţilor la înmatricularea fără taxă a autovehiculului proprietate personală, marca Seat Alhambra, motivind actiunea a susţinut că în luna septembrie 2007 a cumpărat din Germania autoturismul marca Seat Alhambra iar Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Autovehiculelor refuză înmatricularea deoarece nu prezintă dovada platei taxei de înmatriculare.

 Se retine ca s-a depus la dosarul cauzei de catre reclamant un set de inscrisuri prin care acesta face dovada achizitionarii  autoturismului marca Seat Alhambra, si s-a solicitat inmatricularea acestuia prin plata unei taxe la nivelul celei existente pentru achizitionarea unui autovehicul similar pe piata interna .

 Instanta analizind probatoriul administrat in cauza ,observa ca reclamantul nu a depus nici o dovada din care sa reiasa ca ar fi achitat taxa auto de prima inmatriculare sau o taxa in cuantumul ce se plateste pentru inmatricularea autoturismelor in conditiile art. 7 lit. i din ordinul 1501/2006.

 Prin intimpinare piritele Direcţia Generală a Finanţelor Publice Mehedinţi si Administratia Finantelor Publice Drobeta Turnu Severin, au invocat exceptia lipsei calităţii procesuale pasive, intrucit in speta nu au nici o atributie in evidentierea , si inregistrarea autoturismelor . Urmeaza a fi inlaturate sustinerile piritelor in acest sens motivat de faptul ca operatiunea tehnica de inmatriculare a autoturismelor second –hand nu este posibila fara plata taxei , incasata de organele administrative ale statului, ce nu emit nici un act fiscal , titlu de creanta care sa o materializeze , in acest sens insasi existenta obligatiei de plata a taxei echivaleaza cu existenta unui act administrativ, de care trebuie sa se tina cont deci este necesar ca hotarirea in speta sa le fie opozabila piritelor Direcţia Generală a Finanţelor Publice Mehedinţi si Administratia Finantelor Publice Drobeta Turnu Severin. In consecinta instanta va respinge  exceptia lipsei calităţii procesuale pasive, ca nefondata.

 In ceea ce priveste sustinerile piritelor din ambele intimpinari potrivit carora actiunea reclamantului este inadmisibila pe considerentul inechitatii fata de ceilalti cetateni care platesc acesta taxa , cit si pe considerentul ca toti cetatenii sint obligati sa contribuie  la cheltuielile publice ( art. 56 din Constitutia Romaniei), sau motivata de dispoziti precum ordinul MIRA , sau prevederile Codului Fiscal , acestea urmeaza a fi inlaturate , intrucit nimeni nu poate avea accesul ingradit la justitie , de a formula cereri si a si apara drepturile , fapt recunoscut si protejat atit de Constitutia Romaniei, Conventia Europeana a drepturilor Omului.

 In ceea ce priveste neclaritatea dispozitiilor comunitare in aceasta materie ceea ce ar face aplicabil dreptul intern, si aceste aparari urmeaza a fi inlaturate avind in vedere prevederile art. 148 alin 2 si 4 din Constitutie precum si  reglementarilor comunitare respectiv art. 90 paragraful 1 din tratatul constitutiv al UE, conform caruia nici un stat membru nu aplica direct sau indirect produselor altor state membre impozite interne de orice natura mai mari decit cele care se aplica direct sau indirect produselor nationale similare, obiectivul reglementarii comunitare ( hot. CJE in cauza WEIGEL 2004 ), este asigurarea liberei circulatii a marfurilor intre statele comunitare in conditiile normale de concurenta pentru eliminarea oricarei forme de protectie care decurge din aplicarea de impozite interne , discriminatorii fata de produsele provenind din alte state membre.

 Intr-adevar in speta sint incidente dispozitiile comunitare care se opun unei taxe speciale de prima inmatriculare pentru achizitiile intercomunitare de autoturisme neinmatriculate pe teritoriul national , asa cum este definita si in ordinul mira nr 1501/2006 art. 7 lit j, „ taxa speciala” insa in ceea ce priveste plata unei taxe de inmatriculare in general conform art. 7 lit i din acelasi ordin, se poate spune ca actiunea este nefondata.

 Reclamantul desi nu ar trebui sa achite conform normelor de drept comunitar nici o taxa speciala de prima inmatriculare , fapt statuat si in practica judiciara , totusi acesta nu poate inmatricula autoturismul fara plata absolut a nici unei taxe, nici macar cea practicata asa cum arata in precizare „că este de acord să achite taxă de înmatriculare la nivelul celor existente pentru un vehicul de acelaşi tip din ţară”, pentru inmatricularea unui autoturism de acelasi tip achizitionat de pe teritoriul tarii noastre. In speta acesta nu a facut dovada diligentelor sau platii taxelor de inmatriculare la nivelul taxelor  pentru un autovehicol similar ca marca si model achizitionat de pe teritoriul tarii.

 In ceea ce priveste insa sustinerea piritelor Direcţia Generală a Finanţelor Publice Mehedinţi si Administraţia Finanţelor Publice Drobeta Turnu Severin, in raport de modificarile legislatiei priviind regimul taxei de prima inmatriculare ,instanta constata ca in raport de aceste prevederi respectiv, art. 14 alin 2 din OUG 50/2008 raportat la art.6 din HG 686/2008, conform carora s au abrogat dispozitiile art 214 indice 1 -214 indice 3 din codul fiscal, actiunea urmeaza a fi respinsa ca nefondata.Totodata va fi respinsa si exceptia lipsei calităţii procesuale pasive a piritelor Direcţia Generală a Finanţelor Publice Mehedinţi si Administratia Finantelor Publice Drobeta Turnu Severin, invocata de către acestea, ca nefondata.