Obligaţii bugetare. accesorii. societate aflată în procedura insolvenţei. succesiunea legilor în timp. legea aplicabilă


3.OBLIGAŢII BUGETARE. ACCESORII. SOCIETATE AFLATĂ ÎN PROCEDURA INSOLVENŢEI. SUCCESIUNEA LEGILOR ÎN TIMP. LEGEA APLICABILĂ.

Art. 37 din Legea 64/1995, art. IV. Din O.G. 38/2002;

Cap. III din Titlul VIII al Codul de procedură fiscală;

Pentru o societate comercială aflată în procedura reorganizării judiciare majorările de întârziere şi penalităţile reprezentând cheltuieli  pentru debitori, aşa cum rezultă din dispoziţiile art. 37 – Legea 64/1995 coroborate cu art. IV al. 2 din O.G. 38/2002 nu pot fi adăugate  creanţelor  născute  în sarcina acesteia anterior  deschiderii procedurii de reorganizare judiciară.

Curtea de Apel Bacău, secţia comercială şi de contencios administrativ, Decizia  95/09.02.2007

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Neamţ la nr. 3290 din 06 iunie 2006  S.C. U. SA ROMAN în contradictoriu cu D.G.F.P. Neamţ a solicitat anularea deciziilor nr. 62 şi 63  din 21 februarie 2006  emise de D.G.F.P. Neamţ, admiterea contestaţiei nr. 5243 şi 5244 din 16 ianuarie 2006, anularea deciziilor de impunere  nr.  1419 – 1438 din 13.12.2005 prin care s-a stabilit  obligaţii fiscale accesorii calculate pentru perioada  01.01.2004 – 13.12.2005 în sumă de 254.144 lei.

Prin sentinţa 32/CF/2006 Tribunalul Neamţ a admis acţiunea, a anulat deciziile nr. 62 şi 63 din 21.02.2006, a admis contestaţiile împotriva deciziilor de impunere  nr.  1419 – 1438 pe care le-a anulat.

Pentru a  pronunţa această hotărâre, instanţa de fond a reţinut că  prin sentinţa civilă nr. 197/F din 07.04.2007, pronunţată de Tribunalul Neamţ – Secţia Comercială în dosarul de faliment nr. 429/F/1996 s-au aplicat debitoarei  S.C.  U. SA  dispoziţiile prevăzute de Legea 64/1995, iar la data de 04 iunie 1997, reclamanta se află în procedură de reorganizare conform planurilor de reorganizare confirmate de judecătorul sindic.

Prin sentinţa civilă 2898 din 26.11.2003 pronunţată în dosarul de faliment s-a admis contestaţia debitoarei  S.C. U. SA şi s-a dispus  înregistrarea creditoarei  D.G.F.P NEAMŢ în tabelul de creanţe cu suma de 9.029.357.794 lei, în considerentele sentinţei reţinându-se că debitoarea nu datorează majorări şi penalităţi de întârziere întrucât se află în procedura prevăzută  de Legea 64/1995.

La data de 13.12.2005 pârâta a emis un număr de 20 de decizii de impunere prin care a stabilit în sarcina reclamantei obligaţii fiscale cu titlu de dobânzi şi penalităţi pentru perioada 01.01.2004 – 13.12.2005, în cuantum de 254.143 RON, respectiv 16.280 RON prin Deciziile  1419-1437 şi 237.839 RON prin Decizia  1438/2001. Prin deciziile nr. 62 şi 63 din 21.02.2006, pârâta a respins contestaţiile formulate de reclamantă împotriva deciziilor de impunere.

S-a mai reţinut  că în deciziile  în care s-au respins contestaţiei,  pârâta nu a făcut o aplicare a dispoziţiilor legale în materie cu privire la obligaţiile  fiscale aferente societăţilor aflate în procedura prevăzută de Legea  64/1995.

Astfel, în perioada 01.01.2004-13.12.2005 pentru care pârâta  a calculat obligaţiile fiscale accesorii, reclamanta fost beneficiara dispoziţiilor legale prevăzute de Legea 64/1995  (art. 37 şi respectiv 45 după republicarea  din 17 noiembrie 2004) potrivit cărora nici o dobândă ori cheltuială nu va putea fi  adăugată creanţelor negarantate sau părţilor din creanţele negarantate de la data deschiderii procedurii, în afară de cazul în care, prin programul  de plată a creanţelor cuprins în planul de reorganizare, se derogă de la prevederile de mai sus.

Faţă de cele reţinute şi constatând faptul că plata accesoriilor  creanţelor bugetare pentru debitorii aflaţi în procedura insolvenţei este supusă regulilor generale stabilite de Legea 64/1995 şi cum excepţiile de la această regulă nu-şi găsesc aplicabilitatea în cauză, instanţa a constatat întemeiată acţiunea promovată de reclamantă.

Împotriva acestei hotărâri a formulat recurs  D.G.F.P. Neamţ criticând-o pentru netemeinicie şi nelegalitate.

Astfel, se arată că instanţa de fond în mod greşit  a reţinut  faptul că în perioada 01.01.2004 – 13.12.2005  pentru care s-au calculat accesoriile  S.C. U. SA a fost beneficiara dispoziţiilor legale prevăzută de Legea 64/1995 potrivit cărora nici o dovadă ori cheltuială nu va fi adăugată creanţelor negarantate (art. 37). recurenta apreciază că art. 37 nu se referă şi la accesoriile calculate pentru neplata la termen a creanţelor bugetare invocând  în sprijinul acestui punct de vedere Ordinul 1365/2004 pentru aprobarea deciziei nr. 5/2001 a Comisiei Fiscale  Centrale pentru aprobarea soluţiilor privind  aplicarea  unitară a unor prevederi referitoare la TVA şi de procedură fiscală, la pct. 5 din ANEXA  nr. 1 la ordin prevăzându-se  “după data deschiderii procedurii de reorganizare judiciară se datorează dobânzi şi penalităţi până la data deschiderii procedurii de  faliment, penalităţi de întârziere şi dobânzile, respectiv  majorările de întârziere, după caz, datorate  conform  prevederilor legale, nu constituie dobânzi sau cheltuieli în sensul art. 37 – Legea 64/1995.

Se mai arată că O.G. 38/2002 de modificare şi completare a Legii 64/1995 a completat art. 60 al. 7 care prevede  că “pentru neachitarea obligaţiilor bugetare datorate  atât înainte, cât şi după deschiderea procedurii de reorganizare judiciară debitorul datorează majorări de întârziere şi penalităţi conform  legii speciale în materie, până la data deschiderii acestora sau, după caz,  până la data intrării în “faliment” făcându-se referire la dispoziţiile art. 12-14 din O.G. 61/2002, art.  115 şi 118 din O.G. 92/2003 privind  Codul de procedură fiscală, texte care prevăd  că se datorează dobânzi şi penalităţi pentru obligaţiile fiscale  până la data deschiderii procedurii de faliment.

În susţinerea argumentelor expuse recurenta a făcut trimitere la decizii ale Curţii de Apel Bacău şi ale  Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie prin  care  instanţele au apreciat că art. 37 nu se referă şi la majorările  şi penalităţile de întârziere datorate pentru neplata  creanţelor bugetare. Se mai invocă faptul  împrejurării că judecătorul sindic nu a admis  înscrierea în tabelul creditorilor a sumei  totale cu care creditoarea  D.G.F.P NEAMŢ a solicitat fie înscrisă, nu înseamnă că debitele  în cauză  au fost şi anulate de judecătorul sindic, că nu există  autoritate de lucru judecat, din considerentele şi dispozitivul sentinţei 2898/F/26.11.2003 nu rezultă sub nici o formă că ar fi fost anulat titlul de creanţă.

De altfel potrivit legilor speciale în domeniul obligaţiilor fiscale orice act administrativ poate fi anulat doar de  organul administrativ jurisdicţional sau de instanţa de  contencios administrativ.

Prin întâmpinare,  S.C. U. SA  a solicitat respingerea recursului ca neîntemeiat, arătând că prima instanţă a stabilit exact situaţia de fapt şi a făcut o justă aplicare a prevederilor legale.

Astfel se arată că  a S.C. U.  se află în procedura reorganizării judiciare din anul 1996, fiind aplicabile  prevederile Legii 64/1995 în forma avută în vigoare înainte de  modificarea prin O.G. 38/2002. Se susţine că O.G. 92/2003  reprezintă dreptul comun în materie fiscală,  însă având în vedere  că  S.C. U. SA se află  în  procedura reorganizării judiciare prevăzută de Legea 64/1995, tuturor participanţilor la această procedură le sunt aplicabile dispoziţiile  legii speciale.

Conform principiului “specialia  generalibus derogant” şi că atunci când legiuitorul a dorit să excepteze  creanţele bugetare de la regula stabilită la art. 37 a prevăzut  excepţia la art. 60 al. 7 din Legea specială 64/1995, dispoziţii care se aplică însă numai  în cazul procedurilor  deschide după intrarea în vigoare a actului normativ  modificator, aşa cum prevede expres art. IV.

Un alt  contraargument invocat de intimata – reclamantă este acela a prevederilor  art. 37 din lege care utilizează termenul generic de  “dobândă” se aplică nu numai în cazul dobânzilor convenţionale cum susţine recurenta ci şi în ceea ce  priveşte dobânda legală şi dobânda  prevăzută de legislaţia fiscală.

Examinând recursul prin prisma motivelor invocate şi în raport de dispoziţiile art. 304 pct. 9 Cod procedură civilă, această instanţă apreciază că este nefondat pentru considerentele ce urmează a fi expuse :

Prin deciziile nr. 1419-1437/13.12.2005 referitoare la obligaţiile de plată accesorii aferente obligaţiilor fiscale din anul precedent şi curent emise  de organul fiscal teritorial s-au stabilit accesorii pentru perioada 01.01.2004 – 13.12.2005  aferente  contribuţiei de  asigurări pentru şomaj.

Intimata a contestat aceste decizii iar prin  deciziile 62 şi 63/2006  D.G.F.P. Neamţ a respins contestaţiile, invocându-se în drept art. 114 – O.G. 92/2003,  O.M.F. 1365/2004, art. 117 O.G. – 92/2003.

În speţa dedusă judecăţii problema  ce urmează a fi dezlegată este stabilirea cadrului legal aplicabil intimatei – reclamante, având în vedere succesiunea actelor normative  care au adus modificări Legii 64/1995.

Se reţine că procedura prevăzută de Legea 64/1995 a fost deschisă prin sentinţa 195/1997 a Tribunalului Neamţ. Ulterior, la  01 august 2002 a intrat în vigoare O.G 38/2002  care, prin  art. 4 a dispus  că în ceea ce priveşte procedurile deschise până la data intrării în vigoare a  acestui act normativ,  acestea continuă să fie administrate şi lichidate, conform prevederilor legale în vigoare, anterior  modificărilor aduse Legii 64/1995 prin aceste ordonanţe.

Faţă de această dispoziţie a legii,  reclamantei – intimate,  îi sunt aplicabile dispoziţiile legii 64/1995  în forma în care era  în vigoare la data deschiderii procedurii, data la  care nu exista o reglementare referitoare la adăugarea  accesoriilor creanţelor negarantate. Astfel,  art. 37 – Legea 64/1995 prevede “nici o dobândă ori cheltuială nu va putea fi adăugată creanţelor  negarantate sau părţilor  negarantate din creanţele garantate de la data  deschiderii  prevederii, în afară de cazul în care, prin programul de plată a creanţelor cuprinse în planul de reorganizare, se derogă de la prevederile  de mai sus. Prin folosirea sintagmei “nici o dobândă sau cheltuială” legiuitorul  a înţeles că pentru acea perioadă debitorul nu datora accesorii nici unui creditor, noţiunea acestui  text găsindu-se tocmai în scopul şi spiritul legii 64/1995 care consacră o procedură de executare comună şi  egalitară. Nefăcându-se nici o distincţie art. 37 urmează a fi interpretat în sensul că include  atât  dobânzile propriu-zise cât şi majorările de întârziere,  daunele moratorii, penalităţi, deoarece  toate reprezintă “cheltuieli pentru debitor”.

De altfel o interpretare că  în cazul  obligaţiilor bugetare nu ar fi incidente  dispoziţiile art. 37  ar însemna crearea unei situaţii favorabile  creditorilor bugetari în raport de ceilalţi creditori participanţi la procedură, în condiţiile în care legea nu distinge. Aşa fiind, dispoziţiile art. 37 reprezintă o normă generală care se aplică tuturor creditorilor definiţi prin acest text de lege, iar atunci când legiuitorul a apreciat că se impune o excepţie de la regulă a prevăzut-o explicit. Astfel, prin al. 7 al. art.  60 din  Legea 64/1995 aşa cum a fost modificată prin OG 38/2002 se consacră expres că pentru neachitarea  obligaţiilor bugetare debitorul datorează majorări  de întârziere şi penalităţi până la data intrării în faliment.

Deşi se invocă  dispoziţiile art. 60 al. 7 – O.G.  38/2002 această dispoziţie legală  nu poate fi aplicată în speţă faţă de prevederile  exprese ale art. IV – OG 38/ 2002 care prevăd, în  consacrarea principiului neretroactivităţii  şi procedurile  deschise  până la data intrării în vigoare a  aceste ordonanţe – 02.08.2002 vor continua să fie administrate  conform prevederilor legale în vigoare anterior modificărilor.

Cât priveşte  invocarea dispoziţiilor O.G. 92/2003  instanţa apreciază că acestea reprezintă dreptul  comun în materie fiscală, însă având în vedere că  S.C. U. SA se află în procedura prevăzută  de Legea 64/1995  tuturor participanţilor la această procedură le sunt aplicabile dispoziţiile legii speciale.

Ţinând seama de caracterul special al reglementării  în materie a reorganizării judiciare şi falimentului conţinute de Legea 64/1995, instanţa apreciază că în  cadrul procedurii executării colective ce face obiectul  Legii 64/1995 sunt aplicabile dispoziţiile în materie fiscală doar în măsura în care completează reglementarea Legii 64/1995 nu şi în situaţia când  există deja dispoziţii legale.

De altfel, modificările aduse Legii 64/1995 şi legislaţiei fiscale denotă respectarea de  către legiuitor a principiului priorităţii legii speciale în raport cu norma generală.

Invocarea de către recurentă a incidenţei Ordinului 1365/2004  pentru aprobarea deciziei 5/22 iunie 2004 a comisiei fiscale controlate prevăd  modul de aplicare  a dispoziţiilor art. 117 al. O.G. 92/2003, art. 15 al. 2 – O.G. 61/2002  nu poate fi reţinută a temei al obligaţiei  la plata accesoriilor, pe de o parte că acest  ordin nu a fost publicat, iar pe de altă  parte atât  ordinul  cât şi  dispoziţiile invocate sunt ulterioare  deschiderii procedurii  S.C. U.  aşa încât aplicarea  lor nu se poate face, deoarece ar duce  la  nerespectarea dispoziţiilor art. IV din O.G. 38/2002 şi a principiului constituţional al neretroactivităţii legii civile.

Interpretarea dată de instanţa de fond în sensul că art. 37 din Legea 64/1995 se referă şi la accesoriile privind neplata creanţelor fiscale, este în scopul şi spiritul legii, aşa încât instanţa în baza art. 312 al. 1  Cod procedură civilă va respinge recursul ca nefondat.

Notă – Prin art. 156 al. 3 din Legea 85/2006, Legea 64/1995 cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice altă dispoziţie  contrară (inclusiv art. IV din Ordonanţa Guvernului 38/2002) se abrogă.