Taxa de prima inmatriculare restituita. Calitate procesuala pasiva. Incidenta dispozitii oug nr. 50/2008


Prin  acţiunea înregistrată  pe rolul  Tribunalului  Iaşi  sub nr. 964/99/03.03.2008 reclamantul ABI a  chemat  în judecată  pe  pârâţii Administraţia Finanţelor Publice a mun. Iaşi şi  Direcţia Generală a Finanţelor Publice a judeţului Iaşi, solicitând  instanţei ca prin hotărârea pe care o va pronunţa să dispună anularea actului administrativ nr. 31815/25.02.2008 şi să oblige pârâţii să îi restituie taxa auto specială şi dobânda legală până la momentul despăgubirii efective, precum şi să îi plăteasca cheltuielile de judecată efectuate.

În motivarea acţiunii, reclamantul a arătat  că la 3.01.2008  a  achiziţionat  un  autoturism  marca  Opel, iar pentru  a-l  înmatricula  în România  a  fost obligat  să achite  taxa  specială auto în cuantum de 5366,54 lei, în temeiul dispoziţiilor  art. 2141-2143 din Codul fiscal. Reclamantul a  susţinut  că plata  acestei taxe  a  fost  o  obligaţie  legală  ce  derivă  din  reglementările  Codului  Fiscal, reglementare  în vigoare  de  la  01.01.2007,  care contravine  Tratatului  Comunităţii  Europene, care,  în art. 90,  interzice  statelor  membre  să instituie  taxe  contrare  principiilor  tratatului. S-a  invocat  faptul  că  este  încălcat principiul nediscriminării  produselor  importate  faţă de produsele  interne, această  taxă  fiind  percepută doar pentru  autoturismele  înmatriculate  în C.E. şi  reînmatriculate  în România,  în timp ce pentru  autoturismele  deja  înmatriculate  în România, la o nouă  înmatriculare,  taxa  nu  mai este percepută. Tratatul de aderare a României la UE, ratificat prin L. nr. 157/2005 prevede că România este obligată să respecte dispoziţiile tratatelor originare, art. 148 alin. 2 şi 4 din Constituţie consfinţind, de altfel, principiul supremaţiei dreptului comunitar faţă de dispoziţiile contrare din legile interne.

În drept, au fost invocate dispoziţiile art. 25, 28 şi 90 alin. 1 din Tratatului UE, art. 148 alin. 2 şi 4 din Constituţia României, art. 2 din Tratatul de aderare a României la UE.

Acţiunea a fost legal timbrată.

În dovedirea  acţiunii, reclamantul a depus la dosar, în copie, contract de vânzare-cumpărare autoturism, chitanţa de plată a preţului acestuia, certificatul de înmatriculare din Germania şi din România, chitanţa de plată a taxei speciale, cartea de identitate a autoturismului, răspunsul primit de reclamant cu adresa nr. 31815 din 25.02.2008.

La termenul de judecată din 28.03.2008 reclamantul şi-a completat acţiunea, cu respectarea prevederilor art. 132 C. proc. civ., solicitând introducerea în cauză în calitate de pârât şi a Statului român, prin Ministerul Economiei şi Finanţelor.

Pârâta  Direcţia Generală a Finanţelor Publice a judeţului Iaşi – Administraţia Finanţelor Publice a mun. Iaşi a formulat întâmpinare, invocând excepţia inadmisibilităţii acţiunii, pentru neîndeplinirea procedurii prealabile prevăzută de art. 7 din L. nr. 554/2004. Totodată, pârâta a solicitat respingerea  acţiunii  ca neîntemeiată, învederând instanţei că taxa auto specială a fost achitată de reclamant în baza dispoziţiilor art. 2141 din Codul fiscal, cu ocazia primei înmatriculări în România a autoturismului, neîncadrându-se în categoria celor scutite de plată. La acel moment normele care impuneau taxa erau în vigoare, aceasta fiind deci percepută legal. S-a mai arătat instanţei că temeiul stabilirii acestor taxe este determinat de preocuparea reducerii poluării, nivelul taxei fiind semnificativ redus faţă de alte state, precum Danemarca, Polonia, Grecia. Pârâta a mai precizat că în sistemul nostrum de drept precedentul judiciar nu este izvor de drept, chiar dacă reclamantul a invocat o hotărâre de admitere a unei asemenea cereri pronunţată de Tribunalul Arad.

La termenul de judecată din 16.05.2008, din  oficiu,  instanţa  a  invocat  excepţia lipsei calităţii  procesuale  pasive a pârâtei Direcţia Generală a Finanţelor Publice a judeţului Iaşi, ulterior, la 19.09.2008 invocându-se şi lipsa calităţii procesuale pasive a Statului român, prin Ministerul Economiei şi Finanţelor, excepţii puse în discuţie la acelaşi termen de judecată.

Analizând actele şi lucrările dosarului, asupra excepţiei invocate din oficiu şi asupra fondului cauzei,  instanţa  reţine următoarele :

La data de 7.02.2008 cu chitanţa nr. FU-NC1 emisă de Trezoreria mun. Iaşi, reclamanta a achitat taxa specială de primă inmatriculare pentru autoturismul Opel, importat din Germania, în sumă de 5366,54 lei. Taxa a fost deci calculată şi achitată către Administraţia Finanţelor Publice a mun. Iaşi, care, de altfel, i-a şi răspuns reclamantei prin adresa nr. 31815 din 25.02.2008, în sensul că nu i se poate restitui acestă taxă.

Această adresă de răspuns, împreună  cu cererea reclamantului adresată pârâtei nr. 30635 din 19.02.2008 face dovada îndeplinirii procedurii prealabile prevăzută de art. 7 din L.nr. 554/2004, astfel încât excepţia inadmisibilităţii acţiunii invocată este neîntemeiată şi urmează a fi respinsă.

Raportul juridic de drept administrativ s-a născut între reclamant şi Administraţia Finanţelor Publice a mun. Iaşi. Or, potrivit art. 41 alin.2 C. proc. civ., Administraţia Finanţelor Publice a mun. Iaşi poate sta în judecată ca pârâtă, având organe proprii de conducere. Organul fiscal competent care are calitate în ceea ce priveşte cererea de restituire a sumei reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule este, aşadar, Administraţia Finanţelor Publice a mun. Iaşi, iar nu Direcţia Generală a Finanţelor Publice a judeţului Iaşi ori statul român, prin Ministerul Economiei şi Finanţelor.

Pentru aceste considerente, apreciind că Direcţia Generală a Finanţelor Publice a judeţului Iaşi şi Statul român, prin Ministerul Economiei şi Finanţelor nu au calitate procesuală pasivă în cauză, instanţa, în temeiul dispoziţiilor art. 137 alin. 1 C. proc. civ., urmează a respinge acţiunea formulată în contradictoriu cu aceşti pârâţi pentru lipsă de calitate procesuală pasivă.

In ceea ce priveşte acţiunea formulată în contradictoriu cu pârâta Administraţia Finanţelor Publice a mun. Iaşi, instanţa apreciază că este întemeiată în parte, pentru următoarele considerente :

Potrivit art. 2 alin.1 lit. c) din Legea contenciosului  administrativ  nr. 554/2004, prin act administrativ  se  înţelege « actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate  publică, în regim de  putere  publică,  în vederea organizării executării legii sau a  executării în concret a  legii, care dă naştere, modifică  sau  stinge  raporturi  juridice; sunt asimilate  actelor administrative, în sensul prezentei legi, şi contractele  încheiate  de  autorităţile publice  care au ca  obiect  punerea  în valoare  a  bunurilor  proprietate  publică, executarea  lucrărilor  de  interes  public, prestarea  serviciilor  publice, achiziţiile publice; prin legi speciale  pot  fi prevăzute  şi alte  categorii  de  contracte  administrative  supuse  competenţei  instanţelor  de  contencios  administrativ ».

Examinând  prin  prisma  definiţiei legale  a actului  administrativ  adresa nr. 31815 din 25.02.2008 emisă de pârâta Administraţia Finanţelor Publice a mun. Iaşi, adresă a cărei anulare pe calea contenciosului administrativ o solicită reclamantul, instanţa  reţine  că  aceasta nu este un act administrativ în înţelesul legii, ci un simplu răspuns la cererea reclamantului de restituire a taxei speciale, cerere pe care instanţa o califică drept o îndeplinire a procedurii prealabile reglementată de art. 7 din L. nr. 554/2004. A califica o asemenea adresă drept un act administrativ unilateral susceptibil de a fi atacat pe calea contenciosului administrativ – cu motivarea că el a exprimat  voinţa  pârâtei de  a refuza  restituirea  taxei  de  primă  înmatriculare  solicitată de  reclamant, refuz  explicit, manifestat  în regim  de  putere  publică, în calitate de organ  competent  cu încasarea  taxei  respective – ar însemna să dăm o asemenea calificare oricăror adrese emise de autorităţi ori instituţii publice ca răspuns negativ la diferite cereri ce le sunt adresate de cetăţeni.

Dacă adresa de răspuns a pârâtei ar fi îmbracat forma unei decizii emise în cadrul unei proceduri anume reglementate de lege, obligatorie anterior sesizării instanţei de contencios administrativ, atunci am fi putut analiza răspunsul pârâtei la cererea reclamantului ca act administrativ fiscal.

Prin urmare, instanţa urmează a respinge capătul de cerere vizând anularea adresei nr. 31815 din 25.02.2008, ca nefiind un act administrativ ce poate fi cenzurat de instanţa de contencios administrativ.

Instanţa constată însă că cererea reclamantului privind restituirea taxei auto speciale achitată pârâtei Administraţia Finanţelor Publice a mun. Iaşi este întemeiată. Trebuie menţionat, mai înainte de toate, că instanţa va analiza acest capăt de cerere chiar în condiţiile în care a apreciat că adresa de răspuns a pârâtei către reclamant nu este act administrativ, neapreciind-o aşadar ca fiind o cerere de reparare a pagubei, care se poate formula doar subsecvent anulării unui act administrativ ce a pricinuit o atare pagubă, ci ca o cerere de sine stătătoare, un contencios administrativ obiectiv, în condiţiile în care nu există o procedură în urma parcurgerii căreia să se emită un act administrativ de respingere ori admitere a cererii de restituire a taxei speciale, act care să fie supus controlului judecătoresc în baza L. nr. 554/2004. Aceasta cerere de restituie este singura cale deschisă în justiţie celor ce au achitat asemenea taxe speciale, competenţa revenind instanţei de contencios administrativ. Actul  administrativ – fiscal  vătămător  pentru  reclamant îl constituie  însăşi  plata  taxei  speciale  pentru  autoturism.

Cu privire la temeinicia cererii, potrivit  dispoziţiilor  art.  148 alin. 2  din Constituţia  României, prevederile  tratatelor  constitutive  ale  Uniunii  Europene au  prioritate faţă  de  dispoziţiile contrare  din  legile  interne. Aliniatul  4 al aceluiaşi  articol,  prevede, că, între alte  instituţii, autoritatea  judecătorească  garantează  aducerea  la  îndeplinire  a  obligaţiilor  rezultate  din alin. 2 menţionat.

Totodată, potrivit art. 90 paragraful 1  din  Tratatul Comunităţii Europene, invocat  de  către reclamant, „niciun stat  membru  nu aplică, direct  sau indirect,  produselor  altor  state membre  impozite interne de  orice  natură  mai  mari  decât  cele  care se  aplică, direct  sau  indirect, produselor  naţionale  similare”.

În consecinţă,  prevederile  menţionate  din  Tratat limitează  libertatea statelor  în materie  fiscală  de  a  restricţiona  libera  circulaţie  a  mărfurilor  prin interzicerea  taxelor  discriminatorii  şi protecţioniste.  Astfel, art. 90(1) interzice  discriminarea  fiscală  între  produsele  importate  şi cele provenind  de pe piaţa  internă  şi care  sunt de  natură  similară. Esenţa  acestei  taxe  interzise  este că  perceperea  ei este  determinată  de  traversarea  graniţei  de către  autoturismul  supus  taxei, dintr-o  ţară  comunitară,  în  România.

În privinţa reglementării  interne, instanţa constată  că taxa  specială  pentru autoturisme  şi  autovehicule  a fost  introdusă  în Codul  fiscal  prin  Legea  nr. 343/2006, sub  forma  unui  nou  impozit,  cu  aplicabilitate  de  la  1  ianuarie 2007, iniţial  pentru  toate  autovehiculele, iar după  modificarea  Legii  nr. 343,  prin  O.U.G. nr. 110/2006, a  fost restrânsă  la  toate  autoturismele  şi  autovehiculele, inclusiv  cele  comerciale, prevăzându-se  categorii  de persoane  exceptate (cele  cu handicap, misiuni  diplomatice, etc.), cât şi situaţii  de  scutire  de  la  plata  taxei, în cazul  vehiculelor  istorice, etc. Normele instituind această taxă au fost abrogate la data de 1 iulie 2008, prin OUG nr. 50/2008.

Potrivit  reglementării  în vigoare  la data importului  autoturismului  de către reclamant,  taxa  specială  pentru  autoturisme  se  datora  cu ocazia primei  înmatriculări în România  a  unui  autoturism  sau autovehicul comercial,  enumerat  la  art.  2141 din Codul fiscal.

Cuantumul  taxei  speciale, datorată  bugetului  statului, se  calcula după formula  prevăzută  de  art. 2141 alin.3  în funcţie  de  capacitatea cilindrică, vechimea  autovehiculului  şi unii  coeficienţi  de  corelare  ori  de reducere  a  taxei  prevăzuţi  în anexele  speciale  ale legii. Taxa  specială nu era  percepută  pentru  autoturismele  deja  înmatriculate  în România, stat  comunitar  de  la  1  ianuarie 2007, ci doar pentru  autoturismele  înmatriculate  în celelalte  state  comunitare, şi reînmatriculate  în România, după  aducerea  acestora  în  ţară.

Diferenţa  de  aplicare  a  taxei  sus-menţionată introducea  un regim  juridic fiscal  discriminatoriu  pentru  autovehiculele  aduse  în  România  din Comunitatea  Europeană  în scopul  reînmatriculării  lor  în România, în situaţia  în care  acestea au fost deja  înmatriculate  în ţara  de provenienţă,  în timp ce  pentru reînmatricularea  autovehiculelor  înmatriculate  deja  în România, taxa  nu se  mai  percepea.

Între  principiile  dreptului  comunitar, obligatorii  pentru  instanţele  judecătoreşti  române, astfel cum  s-a  menţionat  prin  referirile  la art.  148  alin. 2  şi  4  din  Constituţie, instanţa reţine supremaţia  dreptului  comunitar, în speţă  a art. 90 (1)  din Tratat, apreciind  că, prin  modificarea  Codului fiscal  şi  introducerea  taxei  speciale  pentru  autoturisme şi autovehicule, legiuitorul a  încălcat  în mod direct  dispoziţiile  menţionate ale  Tratatului.

Ca  urmare  a  efectului  direct  al  art. 90 (1) din Tratat  pentru ordinea juridică internă a  României, instanţa  constată  că art. 2141 – 2143 din Codul  fiscal, în vigoare la momentul importului şi înmatriculării autoturismului reclamantului,  erau  reglementări  contrare  dreptului comunitar, taxa specială fiind în mod nelegal percepută, cu încălcarea  art. 90 (1)  al Tratatului CE şi  a  Tratatului  de  aderare  a  României  şi Bulgariei  la Uniunea  Europeană, ratificat  de  România  prin Legea  nr. 157/2005, care prevede  în art. 2 că,  de  la data  aderării,  dispoziţiile  tratatelor  originare sunt  obligatorii  pentru România  şi se  aplică  în condiţiile stabilite  prin Tratate  şi prin actul  de aderare.

Art. 90 (1)  din  Tratat  face  parte, de  la  data de  1  ianuarie 2007, din  ordinea  internă  de  drept a  României  şi astfel,  reclamantul, se  poate  adresa  autorităţilor administrative  precum  şi instanţelor  judecătoreşti  în scopul  de  a-i  restabili drepturile  conferite  de  această  reglementare  comunitară  de  bază  şi care  i-au fost  încălcate  prin  aplicarea  reglementărilor  dreptului  naţional  cu caracter contrar  de  către  autorităţile  administrative  cu ocazia  reînmatriculării  în România  a  autoturismului  cumpărat.

Cu privire la incidenţa în speţă a dispoziţiilor OUG nr. 50/1998, instanţa reţine că potrivit art. 11 din acest act normativ, taxa rezultată ca diferenţă între suma achitată de contribuabil în perioada 1 ianuarie 2007 – 30 iunie 2008, cu titlu de taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule, şi cuantumul rezultat din aplicarea prezentelor prevederi pentru taxa de poluare pentru autovehicule se restituie pe baza procedurii stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă. Aceste norme au fost aprobate prin HG nr. 686/2008.

Instanţa constată că taxa specială ce face obiectul prezentei cauze a fost încasată în baza legislaţiei fiscale interne în vigoare anterior datei de 1 iulie 2008 şi care a  fost apreciată ca fiind contrară normelor comunitare.

Într-o atare ipoteză, se aplică principiul conform căruia când un stat membru a impus sau aprobat o taxă contrară dreptului comunitar este obligat să restituie taxa percepută prin încălcarea acestuia.Din această perspectivă reclamantul are dreptul la restituirea integrală a taxei speciale încasată în temeiul unor dispoziţii legale contrare normelor comunitare.

În astfel de situaţii Curtea de Justiţie a decis că statele membre trebuie să asigure rambursarea taxelor colectate cu încălcarea prevederilor art. 90 din Tratat, cu respectarea principiilor ce guvernează aurtonomia procedurală şi îmbogăţirea fără justă cauză. Totodată, a decis că în astfel de cauze pot fi plătite şi daune pentru pierderile suferite (CJCE cazul 68/79 Hans Just I/S contre Ministere danois des impots et accises, precum şi cauza conexată nr. C-290/05 şi C-333/05 Akos Nadasdi şi Ilona Nemeth paragraf 61-70).

Nu se poate deci reţine că statul român are un temei legal de reţinere a unei părţi din taxa încasată ilegal anterior datei de 1 iulie 2008, pe care să o compenseze în parte cu o altă taxă ce urmează a fi percepută în temeiul unui alt act normativ, adoptat ulterior raportului de drept material fiscal în baza căruia s-a încasat nelegal taxa specială.

Instanţa mai apreciază că noua taxă instituită de O.U.G. nr. 50/2008 are ca fundament alte principii decât taxa specială anterioară, are alt mod de calcul şi altă destinaţie. Nu este aşadar posibilă, pe de o parte, menţinerea ca legală a taxei speciale încasată sub imperiul normelor din Codul fiscal, pe considerentul incidenţei şi efectelor produse de OUG nr. 50/2008, iar pe de altă parte, nici nu poate fi obligat reclamantul să urmeze procedura în scopul restituirii integrale a taxei prin aplicarea noului act normativ. A admite această teză ar însemna ca soluţia dată acţiunii reclamantului să nu fie integrală şi eficace, de vreme ce pârâta neagă în continuare că taxa specială s-a perceput în baza unei norme legale interne contrară dreptului comunitar.

Instanţa reţine că restituirea doar a diferenţei între taxa specială încasată anterior pe baza normei legale abrogată la 1 iulie 2088 şi taxa de poluare ce urmează a se percepe în temeiul actului normativ aplicabil după această dată pune problema aplicării noului act normativ şi pentru trecut, respectiv taxa specială încasată ilegal s-ar valida prin aplicarea retroactivă a unui alt act normativ inactiv la data naşterii şi consumării raportului juridic de drept material fiscal, ceea ce evident contravine principiului neretroactivităţii legii, consacrat de art.15 alin. 1 din Constituţie.

Pentru aceste considerente, instanţa  va  admite  în parte acţiunea  reclamantului,  obligând  pe pârâta  Administraţia Finanţelor Publice a mun. Iaşi să restituie reclamantului taxa auto specială în cuantum de 5366,54 lei, precum şi dobânda legală  aferentă, până  la  data  despăgubirii efective,  prejudiciul  cauzat  reclamantului  numai  în acest  fel  putând  fi  reparat  integral,  astfel cum prevăd  dispoziţiile  art.  1084 raportat la art. 1082 Cod civil, şi astfel cum a  decis şi Curtea de Justiţie a Comunităţii Europene în jurisprudenţa sa precitată.

Văzând şi dispoziţiile art. 274 C. proc. civ, pârâta Administraţia Finanţelor Publice a mun. Iaşi fiind în culpă procesuală, instanţa o va obliga şi la plata cheltuielilor de judecată efectuate şi dovedite de către reclamant (taxă judiciară de timbru şi timbru judiciar, cuantumul onorariului avocatului nefiind probat).