Legea nr.10/2001. reconstituire în temeiul legii nr.18/1991. caracterul de complinire a legii nr.10/2001 în raport cu celelalte acte normative reparatorii în materie.


LEGEA NR.10/2001. RECONSTITUIRE ÎN TEMEIUL LEGII

NR.18/1991. CARACTERUL DE COMPLINIRE A LEGII

NR.10/2001 ÎN RAPORT CU CELELALTE ACTE

NORMATIVE REPARATORII ÎN MATERIE.

Legea nr.18/1991

Art.1 alin.1 din Legea nr.10/2001

Art.8 alin.1 din Legea nr.10/2001

Art.1 din Protocolul adiţional la CEDO

Pentru terenurile preluate de la autorii săi, apelantul a

Pentru terenurile preluate de la autorii săi, apelantul a

beneficiat de prevederile Legii nr.18/1991, însă nu i-a fost restituit

şi terenul în litigiu.

Potrivit art.8 alin.1 din Legea nr.10/2001, nu intră sub

Potrivit art.8 alin.1 din Legea nr.10/2001, nu intră sub

incidenţa  acesteia terenurile al căror regim juridic este

reglementat prin Legea nr.18/1991, republicată, prin Legea

nr.1/2000 şi Legea nr.169/1997.

Ţinând seama că legiuitorul a avut însă în vedere şi

acele imobile care nu au fost restituite, prin formularea „şi

nerestituite” cuprinsă de  art.1 alin.1 din Legea nr.10/2001,  rezultă

că domeniul  de reglementare al legii are şi caracter de complinire

în raport cu celelalte acte normative reparatorii în materie

imobiliară, inclusiv din fondul funciar, în sensul că sfera de

aplicare a acestuia acoperă şi aceste terenuri din intravilanul

localităţilor, care până la intrarea în vigoare a acesteia, respectiv 14

februarie 2001,  nu au fost restituite integral persoanelor

îndreptăţite.

îndreptăţite.

(Decizia civilă nr.356/A/11 octombrie 2007, pronunţată de

Curtea de Apel Piteşti – Secţia Civilă, pentru cauze privind Conflicte de

Muncă şi Asigurări Sociale şi pentru cauze cu Minori şi de Familie)

Prin cererea înregistrată la data de 29.07.2005, reclamantul

B.M.D. a chemat în judecată pe pârâta S.C.„C.”S.R.L., formulând

contestaţie împotriva deciziei nr.1/23.06.2005 de respingere a cererii de

restituire în natură şi oferta privind acordarea altor măsuri reparatorii

prin echivalent.

Reclamantul a solicitat desfiinţarea acestei decizii şi restituirea

imobilului în natură, imobil compus din teren în suprafaţă de 1352 m.p.

situat în punctul Săliştea, magazie din cărămidă şi acoperită cu ţiglă şi

anexe gospodăreşti, iar în subsidiar acordarea de măsuri reparatorii în

echivalent la valoarea reală a bunului imobil.

În motivarea contestaţiei s-a arătat că imobilul solicitat s-a

transmis pe calea devoluţiunii succesorale prin act de partaj de ascendent

din anul 1931, dobândit ulterior de către autoarea O.A., care a întocmit

reclamantului un testament la data de 05 septembrie 1995, cu privire la

acest imobil.

A mai arătat reclamantul că imobilul este proprietatea sa şi a

fost preluat de stat cu titlu abuziv, ca urmare a condamnării cu aplicarea

măsurii confiscării averii autorului său O.C. pentru infracţiuni de natură

politică prin sentinţa nr.624/09.10.1959 a Tribunalului Militar Craiova,

autorul reclamantului fiind ulterior achitat de Tribunalul Suprem prin

decizia nr.56 din 08.04.1969.

Reclamantul apreciază că imobilul a cărui restituire în natură

o solicită intră sub incidenţa dispoziţiilor art.2 lit.b) din Legea

nr.10/2001.

La data de 19 septembrie 2005 pârâta a formulat întâmpinare

şi cerere de chemare în garanţie, prin care, pe de o parte, a solicitat

respingerea contestaţiei şi plata cheltuielilor de judecată, iar pe de altă

parte, chemarea în garanţie a Primăriei Oraşului Băile Olăneşti şi Oraşul

Băile Olăneşti, în situaţia în care va cădea în pretenţii, în temeiul art.1351

Cod civil.

Prin întâmpinare, pârâta a arătat că la data de 13 mai 1991 a

cumpărat de la Comisia de lichidare a C.A.P. Băile Olăneşti imobilele a

căror restituire se solicită, pentru care a plătit preţul de 1.340.000 lei,

conform facturilor şi avizului de expediţie depuse la dosar.

De asemenea, pârâtul a arătat că prin sentinţa civilă

nr.358/2003, rămasă irevocabilă, s-a respins acţiunea civilă privind

nulitatea absolută şi revendicarea bunurilor imobile formulată de

reclamantul B.M.D.

Prin întâmpinare, Primăria Oraşului Băile Olăneşti a invocat

excepţia lipsei capacităţii de folosinţă a Primăriei Oraşului Băile Olăneşti,

ca şi excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a Oraşului Băile Olăneşti.

Tribunalul Vâlcea, prin sentinţa civilă nr.1058 din 21

noiembrie 2006, a respins excepţia lipsei capacităţii de folosinţă a

Primăriei Oraşului Băile Olăneşti, excepţia lipsei calităţii  procesuale

pasive a Oraşului Băile Olăneşti, cererea de chemare în garanţie, precum

şi contestaţia formulată de reclamantul B.M.D., cu consecinţa obligării

contestatorului la plata sumei de 1500 lei cheltuieli de judecată intimatei

S.C.„C.”S.R.L.

Pentru a hotărî astfel, tribunalul a reţinut, în esenţă,

următoarele:

Cu privire la excepţiile lipsei capacităţii de folosinţă a

Primăriei Oraşului Băile Olăneşti şi lipsei calităţii procesuale pasive a

Oraşului Băile Olăneşti, s-a reţinut că acestea sunt neîntemeiate, întrucât

Primăria, precum şi Oraşul Băile Olăneşti, sunt persoane juridice care

succed fostei Cooperative de Producţie Olăneşti, în temeiul art.29 alin.7

din Legea nr.18/1991, care au reluat activul şi pasivul C.A.P.-ului

desfiinţat, iar pe de altă parte, potrivit legii, oraşul este cel care stă în

judecată ca parte, motiv pentru care are calitate procesuală pasivă.

În ceea ce priveşte fondul cauzei, s-a reţinut ca fiind

neîntemeiată contestaţia formulată împotriva deciziei nr.1/23.06.2005,

având în vedere faptul că, într-un alt proces civil, ce a format obiectul

dosarului nr.9458/2002 al Judecătoriei Râmnicu Vâlcea, reclamantul a

cerut instanţei constatarea nulităţii absolute emise în cadrul licitaţiei

publice prin care pârâta a dobândit imobilul supus restituirii, acţiunea

fiind respinsă irevocabil prin decizia civilă nr.1722/15.10.2003 a Curţii de

Apel Piteşti.

S-a reţinut că vânzarea la licitaţie a bunurilor s-a făcut cu

respectarea condiţiilor prevăzute de art.29 din Legea nr.18/1991, motiv

pentru care reclamantul a făcut dovada deplină a proprietăţii asupra

bunurilor ce au trecut în proprietatea statului.

Deşi nu se poate reţine în cauză existenţa autorităţii de lucru

judecat, nefiind îndeplinite toate condiţiile prevăzute de art.1201 Cod

civil, finalitatea cererii formulată de reclamant este aceeaşi, respectiv

restituirea imobilului dobândit de pârâtă cu respectarea legii, chiar dacă

obiectul cererii de chemare în judecată este formulat în termeni diferiţi.

Împotriva acestei sentinţe a declarat apel, în termen legal,

reclamantul B.M.D., criticând-o pentru nelegalitate şi netemeinicie,

invocând în esenţă următoarele critici:

Motivarea instanţei de fond se limitează la constatarea unei

forme inexistente de autoritate de lucru judecat, întrucât prin decizia

Curţii de Apel Piteşti s-a statuat că nu se poate analiza valabilitatea

actelor de proprietate ale părţilor şi implicit a licitaţiei, analiză ce se va

putea face în dosarul de Lege nr.10/2001, ca urmare a notificării

formulate în baza acestei legi de către apelant.

Aşadar, în primul litigiu, în mod corect a considerat Curtea de

Apel Piteşti că nu se poate pronunţa pe cererea cu care a fost investită

instanţa, aceasta făcând obiectul Legii nr.10/2001.

Pe fond, se susţine că terenul a cărui restituire în natură se

solicită este liber, neafectat de detalii de sistematizare, fiind ocupat doar

de construcţiile proprietatea apelantului, construcţii a căror restituire a

solicitat-o, de asemenea, situaţie care rezultă din raportul de expertiză

tehnică topografică întocmit în dosarul nr.9458/2002, care este ataşat la

dosarul cauzei.

În dezvoltarea criticii se arată că pârâta S.C.„C.”S.R.L. nu a

dobândit în mod valabil dreptul de proprietate asupra imobilului în

litigiu, pentru considerentul că nu s-a întocmit un act de adjudecare în

formă autentică, care să reprezinte titlu de proprietate conform

dispoziţiilor legale în materia executării silite imobiliare.

Nerespectarea dispoziţiilor privind vânzarea la licitaţie a

bunurilor imobile şi inexistenţa procesului-verbal de licitaţie conduc la

ideea că operaţiunea de înstrăinare de către C.A.P. este nelegală.

În ceea ce priveşte dovada dreptului apelantului de

proprietate şi implicit a calităţii de persoană îndreptăţită în accepţiunea

Legii nr.10/2001, se  solicită a se vedea că imobilul sus-menţionat,

constând în teren şi construcţiile aflate pe el, a fost proprietatea lui

I.D.O., fiind dobândit în baza actului de donaţie din 27 mai 1988,

transcris la grefa Tribunalului Vâlcea sub nr.1921.

Acest imobil s-a transmis pe calea devoluţiunii succesorale

antecesorului său, O.C., prin actul de partaj de ascendent din 03 iulie

1931 şi ulterior testatoarei sale, O.A., de la care reclamantul l-a dobândit

în baza testamentului autentificat sub nr.24395/05.09.1995 de Notariatul

de Stat al Judeţului Dolj şi a certificatului de moştenitor

nr.141/08.05.1996 eliberat  de B.N.P. C.E.

Rezultă astfel că bunul imobil ce face obiectul cererii de faţă

este proprietatea apelantului-reclamant, fiind preluat de către stat în mod

cu totul abuziv, ca urmare a condamnării cu aplicarea măsurii confiscării

averii autorului său, O.C., pentru infracţiuni de natură politică prin

sentinţa nr.624/09.10.1959 a Tribunalului Militar Craiova, fiind achitat

ulterior în baza deciziei nr.56/08.04.1969 a Tribunalului Suprem Secţia

Militară, aspecte care rezultă din certificatul nr.150/26.04.1969 eliberat

de acelaşi Tribunal Suprem Secţia Militară.

Prin urmare, imobilul a cărui restituire în natură s-a solicitat

intră sub incidenţa dispoziţiilor art.2 lit.b) din Legea nr.10/2001 privind

regimul juridic al unor imobile  preluate abuziv în perioada 06 martie

1945-22 decembrie 1989.

Apelul a fost privit ca fiind întemeiat.

Din probatoriul administrat în cauză a rezultat că trecerea

imobilului în discuţie în proprietatea statului s-a făcut în urma sentinţei

penale nr.624/09.10.1959 a Tribunalului Militar Craiova, prin care O.G.,

autorul reclamantului, a fost condamnat pentru infracţiunea de uneltire

contra ordinii sociale, prevăzută de art.209 pct.1 Cod penal şi la pedeapsa

complementară a confiscării averii.

Ulterior, prin decizia penală nr.56 din 08 aprilie 1969, 

pronunţată de  fostul Tribunalul Suprem, a fost admis recursul

extraordinar declarat de procurorul general, a fost casată sentinţa penală

sus-menţionată, dispunându-se achitarea lui O.G. şi înlăturându-se

pedeapsa complementară a confiscării averii.

Prin imobile preluate în mod abuziv, în sensul art.2 alin.(1)

lit.b) din Legea nr.10/2001, se înţelege, imobile preluate prin confiscarea

averii, ca urmare a unei hotărâri judecătoreşti de condamnare pentru

infracţiuni de natură politică, prevăzute de legislaţia penală, săvârşite ca

manifestare a opoziţiei faţă de sistemul totalitar comunist.

Prin urmare, nu se poate reţine că imobilul a fost preluat de

stat cu titlu valabil.

Conform art.20 alin.(1) din Legea nr.10/2001, text în vigoare

la data formulării notificării de către apelant, imobilele – terenuri şi

construcţii – preluate în mod abuziv, indiferent de destinaţie, şi care sunt

deţinute la data intrării în vigoare de …. orice altă persoană juridică, în

speţă o societate comercială, vor fi restituite persoanei îndreptăţite, în

natură, dacă imobilul a fost preluat de stat fără titlu valabil.

Intimata S.C.„C.”S.R.L. este o persoană juridică, deţinătoare a

imobilului preluat abuziv, aşa cum rezultă din înscrisurile aflate la dosar,

prin cumpărarea la licitaţie publică.

Evidenţierea imobilului în patrimoniul recurentei nu prezintă

însă nici o relevanţă în cauză, deoarece una din condiţii, esenţială pentru

aplicarea art.27 din Legea nr.10/2001, care limitează dreptul

reclamanţilor-intimaţi la măsuri reparatorii stabilite prin echivalent, este

ca bunul să fi fost preluat de stat cu titlu valabil.

Art.1 alin.(2) din Legea nr.10/2001 consacră principiul

restituirii în natură a imobilelor preluate abuziv de stat şi numai în cazul

în care această măsură nu este posibilă se acordă despăgubiri.

Din concluziile raportului de expertiză efectuat în cauză,

rezultă că, terenul ce a aparţinut autorilor apelantului este în suprafaţă de 

820,96 m.p.,  pe acest teren  fiind amplasate o magazie  de materiale, o

magazie şi o polată, precum şi clădirea unui post trafo dezafectat. Pârâta

a cumpărat terenul având o destinaţie agrozootehnică, însă la data

efectuării expertizei, nu s-a constatat nici o activitate agrozootehnică pe

terenul revendicat şi intimata nu a fost în măsură să producă o probă

contrară.

Terenul identificat prin expertiză, precum şi construcţiile

existente, au fost preluate de la autorii reclamantului, aşa cum rezultă şi

din  copia declaraţiei aflate la fila 55 din dosarul de fond.

beneficiat de prevederile Legii nr.18/1991, însă nu i-a fost restituit şi

terenul în litigiu.

incidenţa  acesteia terenurile al căror regim juridic este reglementat prin

Legea nr.18/1991, republicată, prin Legea nr.1/2000 şi Legea

nr.169/1997.

Ţinând seama că legiuitorul a avut însă în vedere şi acele

imobile care nu au fost restituite, prin formularea „şi nerestituite”

cuprinsă de  art.1 alin.1 din Legea nr.10/2001,  rezultă că domeniul  de

reglementare al legii are şi caracter de complinire în raport cu celelalte

acte normative reparatorii în materie imobiliară, inclusiv din fondul

funciar, în sensul că sfera de aplicare a acestuia acoperă şi aceste terenuri

din intravilanul localităţilor, care până la intrarea în vigoare a acesteia,

respectiv 14 februarie 2001,  nu au fost restituite integral persoanelor

În cauza de faţă sunt aplicabile şi dispoziţiile art.1 din Primul

protocol adiţional la Convenţia pentru Apărarea Drepturilor Omului şi a

Libertăţilor Fundamentale, potrivit cărora, „orice persoană fizică sau

juridică are dreptul la respectarea bunurilor sale”. Este o normă de

interes general, care enunţă principiul general al necesităţii respectării

dreptului de proprietate. Acest text impune obligaţia statelor contractante

de a respecta  dreptul de proprietate ce aparţine persoanelor. Instanţa

europeană a statuat că normele cuprinse în art.1 din Protocolul 1,

determină conţinutul protecţiei dreptului de proprietate în cadrul

sistemului european de apărare a drepturilor omului şi a statuat în mod

constant că are un caracter general prin aceea că enunţă principiul

respectului dreptului de proprietate.

În interpretarea corectă a dispoziţiilor Legii nr.10/2001, este

de reţinut că scopul şi raţiunea acesteia nu poate fi decât acela de a

restabili situaţia anterioară preluării abuzive a imobilelor sau a se acorda

măsuri reparatorii foştilor proprietari ale căror imobile au fost preluate

abuziv în perioada de referinţă, dispoziţii ce concordă cu principiul

respectării proprietăţii prevăzut în art.1 din Protocolul 1 la Convenţia

pentru Apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor Fundamentale.

Faţă de cele ce preced, apelul a fost admis în temeiul art.296

Cod procedură civilă, cu consecinţa schimbării sentinţei în sensul

admiterii contestaţiei şi desfiinţării deciziei nr.1/2005.

A fost obligată intimata să restituie în natură terenul în

suprafaţă de 820,96 m.p. identificat în schiţa de la fila 223 cu roşu cu

vecinătăţile: N – B.M.D., S – proprietate intimată, E – zona de

protecţie, V – drum judeţean, cât şi a construcţiilor aflate pe teren,

respectiv magazie cu anexe.

Au fost menţinute în rest dispoziţiile sentinţei atacate.