Prin acţiunea înregistrată sub nr. 3929/87/2009, reclamantul Sindicatul Învăţământului Preuniversitar Teleorman, în numele şi pentru următorii membrii de sindicat – Suhăianu Elena , Ion Florica , Doncea Dida , Dorcea Maria Niculina (cf.tabel f. 7 dosar), a chemat în judecată pe pârâţii Inspectoratului Şcolar al Judeţului Teleorman cu sediul în Alexandria , Str. Carpaţi , nr. 15 , Şcoala cu clasele I-VIII Crîngu, Judeţul Teleorman , Consiliul Local Crîngu, Judeţul Teleorman şi Primarul – Instituţia Primarului Crîngu , Judeţul Teleorman, solicitând instanţei ca prin sentinţa ce se va pronunţa, aceştia să fie obligaţi la plata diferenţelor salariale neacordate reprezentând diferenţa dintre drepturile băneşti efective încasate şi cele ce s-ar fi cuvenit prin aplicarea Lg.nr.220/2007 pentru intervalul 1 ianuarie 2007.20.07.2007, cu actualizare la data plăţii.
În motivarea acţiunii, în esenţă, s-a arătat că la data 31.01.2007 s-a adoptat Ordonanţa nr.11/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului didactic din învăţământ, salarizat potrivit Lg.nr.128/1997.
Această ordonanţă a prevăzut că în cursul anului 2007 salariile de bază ale personalului didactic din învăţământ se majorează prin modificarea coeficientului de multiplicare în trei etape.
Astfel, pentru etapa 01.01.-31.03.2007, valoarea coeficientului de multiplicare este de 221,307 lei, pentru perioada 01.04.2007-30.09.2007 de 225,733 lei şi pentru perioada 01.10.2007-31.12.2007 este de 259,593 lei.
La art.9 s-a prevăzut că acesta se aplică începând cu luna ianuarie 2007.
Ulterior, această ordonanţă a fost aprobată prin Lg.nr.220/2007, act normativ care a modificat anexele privind coeficienţii de multiplicare, însă a menţinut aceleaşi etape de acordare.
De asemenea, a precizat reclamantul că prin noua modificare legislativă pentru cadrele didactice cu gradul I s-a prevăzut o majorare cu 10% a coeficienţilor de ierarhizare, fără a se preciza în mod expres data de la care se acordă aceste majorări.
În aceste condiţii s-a apreciat că, în mod nelegal pârâţii au refuzat aplicarea acestor norme legale pentru perioada 01.01.2007- 20.07.2007, când a intrat în vigoare Lg.nr.220/2007.
În drept, cererea a fost întemeiată pe disp.art.283 al.1 lit.c) Codul Muncii, art.67 din Lg.nr.168/1999, Lg.nr.220/2007 şi OG nr.11/2007.
În susţinerea cererii, reclamantul a depus la dosar tabel cu membrii de sindicat, adeverinţe emise de unitatea de învăţământ din care rezultă că semnatarii tabelului sunt cadre didactice şi practică judiciară.
Pârâtul Consiliul local al comunei Crîngu , deşi legal citat, nu a formulat întâmpinare şi nici nu s-a prezentat în instanţă spre a-şi face apărarea ori pentru a opune eventuale excepţii.
Pârâtul Instituţia Primarului comunei Crîngu prin serviciul registratură a depus la dosarul cauzei întâmpinare , prin care a învederat instanţei că, instituţia admiterii acţiunii , drepturile salariale solicitate pot fi plătite numai din sumele alocate bugetului local special pentru plata acestor drepturi şi nu din veniturile proprii ale bugetului local al comunei Crîngu .
În şedinţa publică din 4.02.2010, din oficiu , instanţa invocat excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a pârâtului Inspectoratul Şcolar Judeţean Teleorman motivat de faptul că nu are calitatea de angajator , nu este parte în contractul de muncă cu aceştia şi nu este ordonator de credite, finanţator sau plătitor al drepturilor salariale ale personalului didactic de predare şi conducere .
Examinând actele şi lucrările dosarului instanţa constată următoarele:
Excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a pârâtului Inspectoratul Şcolar Judeţean Teleorman , este întemeiată, întrucât, potrivit art. 167 din Legea nr. nr. 84/1995, unităţile de învăţământ funcţionează ca unităţi finanţate din fondurile alocate de bugetele locale ale unităţilor administrativ teritoriale pe a căror rază îşi desfăşoară activitatea .
Cum din analiza acestui text de lege rezultă că ordonator de credite este Consiliul Local în a cărei rază teritorială îşi are sediul unitatea de învăţământ , se constată că, pârâtul Inspectoratul Şcolar Judeţean Teleorman nu are calitate procesuală pasivă, aşa încât excepţia urmează a fi admisă .
În ceea ce priveşte fondul cauzei , acţiunea este apreciată întemeiată pentru considerentele :
Salarizarea personalului didactic se realizează potrivit Lg.nr.128/1997, iar Ordonanţa nr.11/2007 a stabilit creşterile salariale ce urmau a se acorda personalului didactic din învăţământ în cursul anului 2007.
Astfel, potrivit actului normativ menţionat, în cursul anului 2007 salariile de bază ale personalului didactic din învăţământ urmau să fie majorate prin modificarea coeficientului de multiplicare în 3 etape; pentru etapa 01.01.2007-31.03.2007 a fost prevăzută o valoare a coeficientului de multiplicare de 221,307 lei, pentru etapa cuprinsă între 01.04.2007-30.09.2007 de 225,733 lei, iar pentru perioada 01.10.2007-31.12.2007 de 259,592 lei.
Prin art.9 s-a prevăzut că prevederile ordonanţei se aplică începând cu drepturile salariale aferente lunii ianuarie 2007.
Modificarea esenţială care vizează membrii de sindicat din prezenta cauză o reprezintă Ordonanţa nr. 11/2007 care a fost aprobată prin Legea nr. 220/2007, act normativ prin care au fost modificate doar anexele privind coeficienţii de multiplicare , fiind menţinute aceleaşi etape de acordare.
Faţă de aceste modificări legislative , pârâtele au procedat la calcularea şi acordarea creşterilor salariale , respectiv , a modificării cu 10% a coeficienţilor de ierarhizare prevăzuţi în anexa 2 pentru personalul didactic cu gradul I, începând cu data de 20.07.2007 , deşi Legea nr. 220/04.07.2007 nu a menţionat data de la care se aplică modificările.
Cu privire la termenul de aplicare a dispoziţiilor modificatoare ale coeficienţilor de multiplicare detaliaţi pe grade didactice, vechime în învăţământ şi funcţie didactică din Lg.nr.220/2007 de aprobare a OG nr.11/2007, tribunalul constată că, în condiţiile în care art.9 privind termenul de la care se operează creşterile salariale, nu a suferit modificări, OG nr.11/2007, astfel cum a fost modificată, trebuie aplicată de la data stabilită în cuprinsul său, prin art.9, respectiv 01.01.2007 şi nu de la data de 20.07.2007, cum în mod greşit au procedat pârâţii.
Faţă de cele expuse şi având în vedere disp.art.154 Codul Muncii, se va admite acţiunea formulată de Sindicatul Învăţământului Preuniversitar Teleorman ,în numele şi pentru membrii săi de sindicat – Suhăianu Elena , Ion Florica , Doncea Dida , Dorcea Maria Niculina- cadre didactice iar pârâţii Şcoala cu clasele I-VIII din comuna Crîngu , Judeţul Teleorman ; Primarul- Instituţia Primarului comunei Crîngu şi Consiliul Local comunei Crîngu, Judeţul Teleorman, vor fi obligaţi la plata drepturilor salariale reprezentând diferenţa dintre drepturile băneşti efectiv încasate şi cele care s-ar fi cuvenit prin aplicarea Lg.nr.220/2007 pe perioada 01.07.2007- 20.07.2007, cu actualizare la data plăţii.
Se va respinge acţiunea faţă de pârâtul Inspectoratul Şcolar Judeţean Teleorman ca fiind formulată împotriva unei persoane fără calitate procesuală pasivă.