Dreptul functionarilor publici la acordarea sporurilor privind suplimentul postului si suplimentul corespunzator treptei de salarizare


Potrivit dispozitiilor art. 29 lit. c si d din Legea nr. 188/1999, devenit art. 31 prin  republicare în 2006, pentru activitatea desfasurata , functionarii publici au dreptul la un salariu compus din salariul de baza, sporul pentru vechime în munca, suplimentul postului, suplimentul  gradului.

Conform prevederilor art. 44 din O.U.G.nr.92/2004 si art. 48 din  O.U.G. nr.2/2006, acordarea acestor  drepturi  a fost suspendata pâna la 31 decembrie 2006. Dispozitiile art.29, devenit 31 prin republicare, au reintrat în vigoare de la 1 ianuarie 2007 conform art. 13 din Legea nr.251/2006.

Tot prin aceasta lege s-a modificat  art.29 al.1 lit.”d” din Legea nr.188/1999, în sensul ca „suplimentul  gradului „ a fost înlocuit  cu” suplimentul  corespunzator treptei de salarizare”.

Reclamantii  nu  au beneficiat de aceste sporuri desi în  art. 41 din O.G.nr.6/2007 privind  salarizarea functionarilor  publici s-a stipulat dreptul functionarilor publici  la plata sporurilor si a altor  drepturi salariale  prevazute de legislatie specifica autoritatii sau  institutiei publice în care îsi desfasoara activitatea.

În anexa la O.G. nr. 6/2007 la pct.”D” denumit sporuri specifice s-a prevazut ca personalul  mentionat în anexa beneficiaza si drepturile  prevazute de dispozitiile legale în vigoare, deci si de sporurile pretinse de reclamanti prin cererea formulata.

Desi dreptul reclamantilor la plata sporurilor solicitate este prevazut de Legea nr. 188/1999, pentru a fi posibila  cuantificarea  suplimentului postului si a suplimentului gradului, ca parti componente ale salariului functionarilor publici, este necesara existenta unor dispozitii date în aplicarea dispozitiilor art. 29 al.1 lit. c si a devenit art. 31 prin republicare, atributie ce revine legiuitorului în cazul promovarii unui act normativ cu forta juridica de lege.

În conditiile în care nu este reglementata modalitatea de calcul a suplimentului postului si a suplimentului gradului, nici instanta  nu are competenta  de a se substitui legiuitorului  ori executivului în privinta acordarii efective a unui drept prevazut de lege care în prezent nu este posibil de exercitare efectiva.

Cuantificarea  de catre instanta în raport de alte criterii ar reprezenta si o nesocotire  a Deciziei Curtii Constitutionale  nr. 820/2008 în cuprinsul careia s-a retinut ca ,, instantele judecatoresti nu au  competente sa anuleze ori sa refuze  aplicarea unor acte normative cu putere de lege, considerând  ca sunt discriminatorii , si sa le înlocuiasca  cu norme create  pe cale judiciara sau cu prevederi  cuprinse în alte acte normative”. Pâna la cuantificarea sporurilor  cererea este prematur introdusa.

Urmeaza ca pentru aceste motive  instanta sa respinga cererea ca prematur introdusa.