LITIGIU DE MUNC®. DREPTURI SALARIALE ALE PERSONALULUI DIN ëNV®Ţ®MåNTUL PREUNIVERSITAR DIN TRAN¯E SUPLIMENTARE DE VECHIME (30, 35, 35-40 ¿i peste 40 ani). PRESCRIEREA DREPTULUI MATERIAL LA ACŢIUNE. Acordul din 28.11.2005 al Comisiei de negociere a Guvernului Rom‰niei O.U.G. nr.17/2006 Ordinul nr.3351/2006 al Ministerului Educaßiei, Cercet¾rii ¿i Inov¾rii Instanßa de fond ”n argumentarea solußiei de respingere a excepßiei prescripßiei dreptului material la acßiune a invocat Acordul ”ncheiat la data de 28.11.2005, O.U.G. nr.17/2006 care a materializat acest acord ¿i Ordinul nr.3351/2006 emis ”n aplicarea O.U.G. nr.17/2006, au avut ”n vedere plata anumitor drepturi salariale ce au rezultat ca urmare a calcul¾rii gre¿ite a salariilor, calculare determinat¾ de o interpretare gre¿it¾ a legii. ën speß¾ ”ns¾, este vorba despre o neaplicare a legii (neacordarea dreptului la tran¿a de vechime suplimentar¾ reglementat¾ de art.50 alin.1 din Legea nr.128/1997), deci de o neplat¾ a unor drepturi expres ¿i clar reglementate de un text de lege care nu comport¾ interpret¾ri diferite ¿i ”n privinßa c¾reia nu au incidenß¾ actele considerate ”ntreruptive de prescripßie. ( Decizia civil¾ nr.489/R-CM din 16 martie 2009, pronunßat¾ de Curtea de Apel Pite¿ti – Secßia civil¾, pentru cauze privind Conflicte de Munc¾ ¿i Asigur¾ri Sociale ¿i pentru cauze cu Minori ¿i de Familie) Prin cererea ”nregistrat¾ la data de 10.10.2008, Uniunea Sindicatelor ënv¾ß¾m‰nt V‰lcea pentru reclamanßii M.C. ¿.a. a chemat ”n judecat¾ Inspectoratul ¯colar al Judeßului V‰lcea, Consiliul Local D¾nicei, ¯coala cu clasele I-VIII Udre¿ti Ð D¾nicei, Ministerul Educaßiei, Cercet¾rii ¿i Tineretului, solicit‰nd pronunßarea unei hot¾r‰ri prin care s¾ fie obligaßi p‰r‰ßii la plata tran¿elor suplimentare de vechime, ”ncep‰nd cu data ”ndeplinirii condißiilor prev¾zute de art.50 alin.1 din Legea nr.128/1997, pe perioada 1.10.2001 Ð 31.12.2007, urm‰nd a se face rectificarea ”n carnetele de munc¾ al fiec¾rui reclamant cu privire la drepturile salariale. ën motivarea acßiunii s-a ar¾tat c¾ reclamanßii ”ndeplinesc funcßii didactice ”n ”nv¾ß¾m‰ntul preuniversitar ¿i ”n aceast¾ calitate beneficiaz¾ de tran¿ele de vechime prev¾zute de art.50 alin.1 din Legea nr.128/1997, pe care p‰r‰ßii au refuzat s¾ le pl¾teasc¾ ”n perioada mai sus ar¾tat¾. Prin sentinßa civil¾ nr.17/12.01.2009 a fost admis¾ acßiunea reclamanßilor ¿i obligaßi p‰r‰ßii la plata drepturilor salariale, const‰nd ”n diferenßa dintre sumele datorate ce reprezint¾ tran¿e suplimentare de vechime ¿i sumele efectiv pl¾tite, pentru perioada 1.10.2001 Ð 31.12.2007. Au fost obligate unit¾ßile ¿colare s¾ rectifice carnetele de munc¾ ”n mod corespunz¾tor acestor drepturi. ëmpotriva hot¾r‰rii au formulat recurs Ministerul Educaßiei, Cercet¾rii ¿i Inov¾rii, respectiv Inspectoratul ¯colar Judeßean V‰lcea, critic‰nd hot¾r‰rea pentru motivele comune prev¾zute de art.304 pct.9 Cod procedur¾ civil¾, ”n dezvoltarea c¾rora s-a ar¾tat c¾ instanßa de fond a respins ”n mod gre¿it excepßiile lipsei calit¾ßii procesuale pasive a celor doi recurenßi, precum ¿i excepßia prescrierii dreptului material la acßiune. Analiz‰nd recursurile ”n limita motivelor invocate, Curtea a constatat c¾ sunt fondate, cu consecinßa admiterii acestora ¿i modific¾rii ”n parte a sentinßei, ”n sensul admiterii ”n parte a acßiunii ¿i oblig¾rii p‰r‰ßilor, cu excepßia Inspectoratului ¯colar Judeßean ¿i Ministerului Educaßiei, Cercet¾rii ¿i Inov¾rii, la plata diferenßelor rezultate din drepturile suplimentare de vechime prev¾zute de art.50 alin.1 ¿i 2 din Legea 128/97 ¿i sumele efectiv pl¾tite, ”ncep‰nd cu data ”ndeplinirii condißiilor de c¾tre fiecare reclamant, dar nu mai ”nainte de 10.10.2005 ¿i p‰n¾ la 31.12.2007. A fost respins¾ acßiunea faß¾ de Inspectoratului ¯colar Judeßean ¿i Ministerului Educaßiei, Cercet¾rii ¿i Inov¾rii, fiind menßinut¾ ”n rest sentinßa. ën considerentele acestei decizii, Curtea a reßinut urm¾toarele: Cu privire la primul motiv de recurs, referitor la gre¿ita solußionare a excepßiei lipsei calit¾ßii procesuale pasive a p‰r‰ßilor Inspectoratul ¯colar Judeßean V‰lcea ¿i Ministerul Educaßiei, Cercet¾rii ¿i Inov¾rii, s-a ar¾tat c¾ potrivit O.U.G. nr.32/2001 – art.XIII, ”ncep‰nd cu anul 2001 finanßarea institußiilor de ”nv¾ß¾m‰nt preuniversitar de stat se asigur¾ din bugetele locale ale unit¾ßilor administrativ-teritoriale pe a c¾ror raz¾ acestea ”¿i desf¾¿oar¾ activitatea, cu excepßia cheltuielilor expres prev¾zute la lit.a-f. Potrivit art.XIII alin.2, cheltuielile prev¾zute la alin.1 lit.a ¿i c – f, se finanßeaz¾ prin bugetul Ministerului Educaßiei ¿i Cercet¾rii. De asemenea, conform alin.3, cheltuielile privind cluburile, taberele, palatele copiilor, casele corpului didactic ¿i inspectoratele ¿colare se finanßeaz¾ de la bugetul de stat, prin Ministerul Educaßiei ¿i Cercet¾rii. Rezult¾ din cuprinsul acestor texte de lege c¾, cheltuielile de personal din unit¾ßile de ”nv¾ß¾m‰nt preuniversitar se asigur¾ din bugetele locale, iar nu din bugetul Ministerul Educaßiei, Cercet¾rii ¿i Inov¾rii, pentru care actul normativ prevede expres cheltuielile pe care trebuie s¾ le finanßeze. Pe de alt¾ parte, Legea ”nv¾ß¾m‰ntului nr.84/1995 prevede la art.141 atribußiile M.E.C.T. (coordoneaz¾ activitatea de cercetare ¿tiinßific¾ din ”nv¾ß¾m‰nt; asigur¾ cadrul pentru producßia manualelor ¿colare; asigur¾ finanßarea ¿colilor pentru achizißionarea de manuale, conform legii; elaboreaz¾ criteriile generale de admitere ”n ”nv¾ß¾m‰ntul superior; aprob¾ ”nfiinßarea liceelor ¿i a ¿colilor postliceale etc.), or, ”ntre aceste atribußii nu se reg¾se¿te ¿i aceea de finanßare a cheltuielilor de personal din ”nv¾ß¾m‰ntul preuniversitar de stat. ën alt¾ ordine de idei, conform art.167 alin.1 din Legea nr.84/1995, unit¾ßile de ”nv¾ß¾m‰nt preuniversitar de stat funcßioneaz¾ ca unit¾ßi finanßate din fonduri alocate prin bugetele locale ale unit¾ßilor administrativ-teritoriale pe a c¾ror raz¾ ”¿i desf¾¿oar¾ activitatea, de la bugetul de stat ¿i din alte surse, potrivit legii, iar potrivit alin.3, finanßarea de baz¾ (care cuprinde inclusiv cheltuielile de personal, conform alin.5) se asigur¾ prin bugetele locale ale unit¾ßilor administrativ-teritoriale de care aparßin unit¾ßile de ”nv¾ß¾m‰nt, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat ¿i din alte venituri ale bugetelor locale. Potrivit art.167 alin.13, finanßarea de baz¾ ¿i finanßarea complementar¾ a unit¾ßilor de ”nv¾ß¾m‰nt se fac pe baz¾ de contract, ”ntocmit conform normelor metodologice pentru finanßarea ”nv¾ß¾m‰ntului preuniversitar, ”ncheiat ”ntre directorul unit¾ßii de ”nv¾ß¾m‰nt preuniversitar ¿i primarul localit¾ßii ”n a c¾rei raz¾ teritorial¾ se afl¾ unitatea de ”nv¾ß¾m‰nt. De asemenea, dispozißiile art.167 alin.17 ¿i 18 din Legea nr.84/1995 prev¾d ”n mod expres ce anume cheltuieli aferente unit¾ßilor de ”nv¾ß¾m‰nt preuniversitar se suport¾ de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaßiei ¿i Cercet¾rii, iar ”ntre aceste cheltuieli nu se reg¾sesc ¿i cele legate de salariile cadrelor didactice din ”nv¾ß¾m‰ntul preuniversitar. ën ceea ce prive¿te calitatea procesual¾ pasiv¾ a p‰r‰tului Inspectoratul ¯colar Judeßean, Curtea constat¾ c¾, art.142 din Legea nr.84/1995 prevede ”n mod expres atribußiile acestei institußii: urm¾re¿te modul de organizare ¿i de funcßionare a reßelei de ”nv¾ß¾m‰nt preuniversitar, ”n conformitate cu politica educaßional¾ la nivel naßional; asigur¾ aplicarea legislaßiei ”n organizarea, conducerea ¿i desf¾¿urarea procesului de ”nv¾ß¾m‰nt; asigur¾ calitatea ”nv¾ß¾m‰ntului ¿i respectarea standardelor naßionale prin inspecßia ¿colar¾ etc., iar ”ntre aceste atribußii nu se reg¾se¿te ¿i aceea de plat¾ a drepturilor salariale. Faptul c¾ semneaz¾ decizia de repartizare a cadrelor din ”nv¾ß¾m‰ntul preuniversitar nu-i confer¾ calitatea de angajator ¿i deci nici obligaßia de plat¾ a salariului, aceste atribußii av‰ndu-le directorul unit¾ßii de ”nv¾ß¾m‰nt, conform art.11 alin.5 din Legea nr.128/1997. Art.7 alin.5 din Legea nr.388/2007 privind bugetul de stat pe anul 2008 prevede c¾ repartizarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea ad¾ugat¾ menßionate la alin.4 (inclusiv cele destinate finanß¾rii cheltuielilor de personal ale unit¾ßilor din ”nv¾ß¾m‰ntul preuniversitar de stat), pe comune, ora¿e, municipii, sectoare ¿i municipiul Bucure¿ti, dup¾ caz, se face prin decizie a directorului Direcßiei Generale a Finanßelor Publice judeßene, respectiv a municipiului Bucure¿ti, dup¾ consultarea consiliului judeßean ¿i a primarilor, ¿i cu asistenßa tehnic¾ de specialitate a inspectoratului ¿colar sau a direcßiei de munc¾, solidaritate social¾ ¿i familie, dup¾ caz, ”n funcßie de num¾rul de beneficiari ai serviciilor respective ¿i de alte criterii specifice. Acest text de lege, contrar susßinerilor recurenßilor, nu instituie nici o obligaßie legat¾ de plata diferenßelor salariale ”n sarcina p‰r‰ßilor Ministerul Educaßiei, Cercet¾rii ¿i Inov¾rii ¿i Inspectoratul ¯colar Judeßean, acesta din urm¾ acord‰nd doar asistenß¾ tehnic¾ de specialitate directorului Direcßiei Generale a Finanßelor Publice cu ocazia repartiz¾rii sumelor destinate finanß¾rii cheltuielilor de personal. ën concluzie, Curtea a apreciat c¾ nici p‰r‰tul Ministerul Educaßiei, Cercet¾rii ¿i Inov¾rii ¿i nici p‰r‰tul Inspectoratul ¯colar Judeßean V‰lcea nu au nici un fel de obligaßii legate de plata salariilor reclamanßilor, astfel c¾ ”n mod corect instanßa de fond a apreciat c¾ ei nu au calitate procesual¾ pasiv¾ ”n cauz¾. Referitor la cel de-al doilea motiv de recurs privind prescripßia dreptului material la acßiune, s-au reßinut urm¾toarele: ën argumentarea solußiei de respingere a excepßiei prescripßiei dreptului material la acßiune, instanßa de fond a invocat Acordul ”ncheiat la data de 28.11.2005, O.U.G. nr.17/2006 care a materializat acest acord ¿i Ordinul nr.3351/2006 emis ”n aplicarea O.U.G. nr.17/2006, au avut ”n vedere plata anumitor drepturi salariale ce au rezultat ca urmare a calcul¾rii gre¿ite a salariilor, calculare determinat¾ de o interpretare gre¿it¾ a legii. ën speß¾ ”ns¾, este vorba despre o neaplicare a legii (neacordarea dreptului la tran¿a de vechime suplimentar¾ reglementat¾ de art.50 alin.1 din Legea nr.128/1997), deci de o neplat¾ a unor drepturi expres ¿i clar reglementate de un text de lege care nu comport¾ interpret¾ri diferite ¿i ”n privinßa c¾reia nu au incidenß¾ actele considerate ”ntreruptive de prescripßie. Pentru toate aceste argumente, ”n baza art.312 Cod procedur¾ civil¾, recursurile au fost admise a¿a cum s-a ar¾tat.
Jobsora
Jobsora
Căutați milioane de locuri de muncă în România lângă dvs. și aplicați online azi! Click aici
Categories
Etichete
ac?iune
administrativ
alin
anulare
anularea
aplicarea
care
cerere
cereri)
civil?
comercial
concediere
condi?ii
contencios
contesta?ie
contract
contractului
curtea
decizia
decizie
drept
drepturi)
executare
faliment:
fond
funciar
judecat?
judiciar
legea
lipsa
litigiu
munc?
penal?
pentru
plangere
prin
privind
procedur?
procedura
procedurii
public?
publice
recurs
unei
unui