Comercial : Insolvenţă. Cerere formulată de creditor în sensul deschiderii procedurii generale a insolvenţei debitorului pentru neplata datoriei la bugetul consolidat al statului. Contestaţie la cerere


Deliberând asupra cererii de faţă, constată :

1.) – Obiectul cererii

Prin cererea înregistrată la această instanţă sub nr.5790/114/2011 din 6.09.2011 , creditorul Administraţia Finanţelor Publice a Municipiului Rm. Sărat ( AFPM Rm. Sărat ) a solicitat : a) – deschiderea procedurii generale a insolvenţei împotriva debitorului SC D.C.I. SRL în vederea recuperării unei creanţe bugetare în sumă de 78.316 lei , b) – desemnarea ca administrator judiciar a practicianului în insolvenţă C. M. ,  selecţionat conform prevederilor legale în materie , cu o remuneraţie de 700 lei şi un onorariu de succes de 7% din încasări,  şi c) – antrenarea răspunderii administratorului debitorului .

2.) – Motivarea cererii

2.1.) – În fapt, creditorul a învederat că societatea datorează către bugetul consolidat al statului suma de78.316 lei reprezentând tva , dobândă şi penalităţi tva, conform titlului executoriu nr.9712/08.08.2011. Suma este datorată ca urmare a depunerii declaraţiilor privind obligaţiile de plată la bugetul de stat şi în baza deciziilor de calcul accesorii privind calculul majorărilor de întârziere emise de organul fiscal.

2.2.) – Având în vedere faptul că debitorul a depus ultima declaraţie la data de 25.07.2011  şi că a efectuat ultima plată de 15.000 lei la data de 26.10.2010 s-a pornit executarea silită a titlului , toate demersurile întreprinse pe acest fond rămânând însă  fără rezultat , astfel cum rezultă din referatul nr.10616/29.08.2001.

2.3.) – Consideră că suma datorată de societate este certă, lichidă şi exigibilă fiind întrunite condiţiile impuse de Legea nr.85/2006 privind procedura insolvenţei .

2.4.) – În drept, creditorul a invocat prevederile Legii nr.85/2006 privind procedura insolvenţei şi ale OMEF nr. 1009/2007 privind procedura de selecţie a practicienilor  în insolvenţă agreaţi de Agenţia Naţională de Administraţie Fiscală.

3.) – Probe

În sprijinul cererii, creditorul a depus înscrisuri ( filele 6-34 dosar ).

4.) – Contestaţia la cererea creditorului

4.1.) – Prin contestaţia înregistrată la această instanţă sub nr.5790/114/2011/a1 din 19.09.2011, debitorul a solicitat respingerea ca neîntemeiată a cererii formulată de creditor.

4.2.) – În susţinerea contestaţiei, debitorul a învederat că , deşi , se confruntă cu dificultăţi financiare nu se află în stare de insolvenţă vădită  în condiţiile în care în cursul anului 2010 s-a înregistrat cu un profit în valoare de 63.828 lei , iar balanţa de verificare aferentă lunii august 2011 atestă că are de încasat de la clienţii săi în perioada imediat următoare suma de 76.172 lei , suficientă pentru îndestularea creanţei creditorului.

5.) – Soluţia instanţei fondului

5.1.) – Prin sentinţa nr.1251 din 23.11.2011 pronunţată de Tribunalul Buzău s-a admis ca întemeiată contestaţia formulată de debitor,  respingându-se prin consecinţă cererea formulată de creditorul AFPM Rm. Sărat în sensul deschiderii procedurii insolvenţei împotriva acestuia.

5.2.) – Hotărând astfel , instanţa a reţinut în baza probatoriului administrat că debitorul nu se află într-o stare de insolvenţă iminentă , întrucât nu s-a dovedit că nu ar putea plăti la scadenţă datoriile exigibile angajate , cu fondurile băneşti existente la  termenele respective , după cum urmează :

5.2.1.) – Debitorul desfăşoară activitate comercială conform obiectului său de activitate, cu un număr de 56 de salariaţi efectuând  plăţi şi încasări curente pe fondul derulării unor contracte ferme şi  comenzi atât pe piaţa internă cât şi cea externă .

5.2.2) – La rândul său , debitorul are de încasat creanţe , care se recuperează cu greutate datorită dificultăţilor financiare cu care se confruntă agenţii economici , achitând , chiar şi în aceste condiţii diverse sume de bani către bugetul consolidat al statului .

6.) – Recursul . Soluţia Curţii de Apel Ploieşti

6.1.) – Împotriva sentinţei a declarat recurs creditorul , criticând-o pentru nelegalitate şi netemeinicie , sub motivaţia în esenţă că instanţa fondului a apreciat în mod greşit , că debitorul nu se află în stare de insolvenţă  iminentă, ignorând astfel probatoriul administrat raportat la prevederile art.3 pct.1/6 şi 12 din Legea nr.85/2006.

6.2.) – Prin decizia nr.6 din 9.01.2012 pronunţată de Curtea de Apel Ploieşti s-a admis recursul declarat, s-a casat sentinţa atacată şi s-a respins ca neîntemeiată contestaţia formulată de debitor , dispunându-se trimiterea cauzei aceleeaşi instanţe pentru deschiderea procedurii insolvenţei debitorului .

6.3.) – Hotărând astfel, Curtea a reţinut în esenţă că debitorul se află în stare vădită de insolvenţă în condiţiile în care creanţa în sumă de 76.316 lei nu a fost stinsă prin plăţile în cuantum total de 19.524 lei efectuate la data de 19.09.2011, diferenţa neachitată în termenul de peste 90 de zile fiind superioară valorii prag prevăzute la art.3 pct. 12 din Legea nr.85/2006.

7.) – Soluţia tribunalului la cel de-al doilea fond

7.1.) – Cauza s-a reînregistrat la Tribunalul Buzău  sub nr.5790/114/2011* din 12.04.2012 , instanţa rămânând în pronunţare în condiţiile în care nu s-au administrat  noi probe, iar părţile nu  s-au înfăţişat  la proces .

7.2.) – Examinând actele şi  lucrările dosarului, tribunalul constată că  Administraţia Finanţelor Publice a Municipiului Rm. Sărat , deţine împotriva debitorului SC D. C. I. SRL  o creanţă certă, lichidă şi exigibilă în cuantum de 778.316 lei şi că societatea se află în încetare de plăţi , fiind  îndeplinite condiţiile prevăzute de Legea nr.85/2006 privind procedura insolvenţei , astfel cum s-a reţinut şi prin decizia Curţii .

7.3.) – Prin consecinţă , în temeiul art.33 alin.4 din Legea nr.85/2006 privind procedura insolvenţei , se va dispune deschiderea procedurii generale a insolvenţei împotriva  debitorului SC D.C.I.  SRL, CUI ——- ,  număr de înregistrare în registrul comerţului  ——- .

8.) – Măsuri

8.1.) În temeiul art.34 teza I  raportat la art.11 alin.1 lit.c) teza a II-a din Legea nr.85/2006 ,

Se va desemna  administrator  judiciar provizoriu : practicianul în insolvenţă C. M. , care va îndeplini atribuţiile prevăzute de art. 20 din lege, cu o retribuţie de 700 lei lunar şi un onorariu de succes de 7 % ,  care va administra procedura până la confirmarea ori , după caz , până la înlocuirea sa de către adunarea creditorilor. 

Se va pune în vedere administratorului judiciar provizoriu prevederile art. 252 din Legea nr. 31/1990 , republicată şi dispune îndeplinirea formalităţilor privind menţionarea la registrul comerţului a reprezentanţilor săi permanenţi.

8.2.) – În temeiul art. 32 alin (7)  şi art.61 alin.(1) şi (3) din Legea privind procedura insolvenţei,

Va dispune notificarea deschiderii procedurii , de către administratorul judiciar provizoriu desemnat , debitorului , tuturor creditorilor şi Oficiului Registrului Comerţului de pe lângă Tribunalul Buzău , pentru efectuarea menţiunii de deschidere a procedurii , conform Codului de procedură civilă , precum şi publicarea , pe cheltuiala averii debitorului , într-un ziar de largă circulaţie şi în Buletinul procedurilor de insolvenţă.

8.2.1.) – Se va fixa  termenul limită pentru înregistrarea cererilor de admitere a creanţelor asupra averii debitorului la data de : 02 iulie 2012.

8.2.2.) – Se va fixa  termenul de verificare a creanţelor,de întocmire,afişare şi comunicare a tabelului preliminar al creanţelor la data de : 20 iulie 2012 .

8.2.3.) – Eventualele contestaţii cu privire la creanţele şi la drepturile de preferinţă trecute de lichidatorul judiciar în tabelul preliminar de creanţe vor fi depuse la tribunal în termen de 5 zile de la publicarea acestui tabel în Buletinul procedurilor de insolvenţă.

8.2.4.) – Se va fixa  termenul pentru soluţionarea eventualelor contestaţii cu privire la creanţe şi pentru definitivarea tabelului creanţelor la data de : 03 august 2012 .

8.2.5.) – Se va stabili  data primei şedinţe a adunării generale a creditorilor la data de: 25 iulie 2012 , la ora şi locul comunicate de lichidatorul judiciar , având următoarea ordine de zi:confirmarea lichidatorului judiciar desemnat de judecătorul – sindic şi a remuneraţiei acestuia sau alegerea unui alt lichidator judiciar ; alegerea comitetului creditorilor format din 3-5 membri , în condiţiile art.16 alin.(4) şi art.17 din lege; analizarea raportului amănunţit asupra cauzelor şi împrejurărilor care au condus la apariţia insolvenţei debitorului , întocmit de lichidatorul judiciar în temeiul art.59 alin.(1) din lege ; probleme diverse , în care sens convoacă toţi creditorii.

8.3.) – În temeiul art.35 din Legea privind procedura insolvenţei,

Va obliga debitorul să depună la dosarul cauzei actele şi informaţiile prevăzute de art.28 alin.(1) din lege , în termen de 10 zile de la deschiderea procedurii .

8.4.) – În temeiul art.45 alin.(1) şi alin.(2?) din Legea nr.85/2006,

După rămânerea irevocabilă a hotărârii de deschidere a procedurii , toate actele şi corespondenţa emise de debitor şi de lichidatorul judiciar vor cuprinde , în mod obligatoriu şi cu caractere vizibile , în limbile română , engleză şi franceză,menţiunea : în insolvenţă ; in insolvency ; en procédure collective.

Dacă debitorul deţine sau administrează una sau mai multe pagini de internet , organele de conducere ale acestuia sunt obligate să publice pe paginile de internet proprii , în termen de 24 de ore de la data comunicării hotărârii de deschidere a procedurii insolvenţei , informaţiile referitoare la starea societăţii , precum şi numărul hotărârii ,data şi instanţa care a pronunţat această hotărâre.

8.5.) – În temeiul art.54 alin.(1) din Legea privind procedura insolvenţei,

Va pune în vedere administratorului judiciar să întocmească şi să supună judecătorului-sindic spre analiză , până la data de 08 iunie 2012 , un raport prin care să propună fie intrarea în procedură simplificată , fie continuarea perioadei de observaţie în cadrul procedurii generale , conform art.20 alin.(1) lit.a) din lege.

8.6.) – În temeiul art. 59 alin.(1) din Legea privind procedura insolvenţei,

Va pune în vedere lichidatorului judiciar să întocmească şi să supună judecătorului sindic , până la data de : 29 iunie 2012 , un raport asupra cauzelor şi împrejurărilor care au dus la apariţia insolvenţei debitorului , cu menţionarea persoanelor cărora aceasta le-ar fi imputabilă şi asupra premiselor angajării răspunderii acestora , în condiţiile art.138 din Legea nr.85/2006.

8.7.) – În temeiul art.21 alin.(1) din Legea privind procedura insolvenţei,

Administratorul judiciar provizoriu desemnat va depune la dosarul cauzei un raport lunar cuprinzând descrierea modului în care şi-a îndeplinit atribuţiile , precum şi o justificare a cheltuielilor efectuate din fondurile existente în averea debitorului.

8.8.) – În temeiul art. 4 alin.(2) din Legea privind procedura insolvenţei,

Va dispune deschiderea de către debitor , în termen de 2 zile de la notificarea deschiderii procedurii,a unui cont la o unitate bancară, din care vor fi suportate cheltuielile aferente procedurii ; în caz de neîndeplinire a acestei obligaţii de către debitor, contul va fi deschis de către lichidatorul judiciar.

Eventualele disponibilităţi băneşti vor fi păstrate într-un cont special de depozit bancar.

8.9.) – Se va stabili termen  pentru examinarea stadiului procedurii la data de: 18 iunie  2012,orele 9,00,cu citarea părţilor.